Indsætning af baggrundsbilled?
Fra : Mads

Dato : 09-02-04 00:55

Siden igår af er jeg begyndt at prøve at lære at bruge html og
css. Det går også fint med det meste, men en ting går galt. Jeg
kan ikke indsætte baggrundsbilled. Jeg har prøvet at kopiere
præcist hvad der stod i tutorialen og gemt filerne i samme mappe
så jeg ikke skulle lave undermapper osv, det virker bare ikke!

Har før lavet fejl i mine koder, men har altid hvist at der var
et eller andet der var galt, men her er det ligesom om der er
fejl med browseren, computeren eller noget andet. Det er der
sikkert ikke, men hvad det så er ved jeg ikke.

Nogle der kan hjælpe?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Falcon

Dato : 09-02-04 01:09

> [...]
mappe
> så jeg ikke skulle lave undermapper osv, det virker bare ikke!

Der kan ligge flere fejl.
1. du har ikke uploadet dint billede
2. du har en forkert navn / sti

Fra : Falcon

Dato : 09-02-04 01:10

Falcon wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> mappe
>
> Der kan ligge flere fejl.
> 1. du har ikke uploadet dint billede
> 2. du har en forkert navn / sti

Glemte lige: Sent din adresse ind, så kan vi kikke på det.

Fra : Mads

Dato : 09-02-04 01:23

css:

body {

background-color: white;
background-image: url(sommerfugl.gif);
background-position: top;
background: no-repeat;

}

html:
<head>

   <title>Mads' første side</title>

   <!--

   h1   {font-size: 30pt; font-family: times new roman}
   p    {font-size: 8pt; font-family: comic sans MS}

   -->

   <link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/styleførste01.css">

</head>

så er det hele med ihvertfald(uden body selvfølgelig).

Det skal siges at dette er bare end af dem jeg har prøvet, men mener
alligevel at den skulle være god nok. Kan snart ikke holde styr på dem.

Fra : Falcon

Dato : 09-02-04 04:03

> css:
>
> body {
>

> background-color: white;
> background-image: url(sommerfugl.gif);

background-image: url('sommerfugl.gif')
Husk aprostrof
Billedet bør ligge i samme mappe som CSS filen, det er ikke
nødvendigt, men så kan du bedre holde styr på det.

> background-position: top;
> background: no-repeat;
>

> }
>
> html:
> <head>
>
>    <title>Mads' første side</title>

>    <!--
&gt;
&gt;    h1   {font-size: 30pt; font-family: times new roman}
&gt;    p    {font-size: 8pt; font-family: comic sans MS}
&gt;
&gt;    -->

>    <link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/styleførste01.css">

Du må ALDRIG bruge æ,ø eller å i sti eller navn

> </head>
>

> så er det hele med ihvertfald(uden body selvfølgelig).

1. lav CSS filen sådan:

[...]

2. Gem CSS filen på dit websted som TEST.CSS i mappen CSS
eller
2a. Opret en mappe på din Harddisk kaldet websted i den mappe opretter
du en ny mappe kaldet CSS i den mappe gemmes TEST.CSS

3 Lav en ny htm fil

<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="CSS/TEST.CSS">
</head>

4. Gem filen som TEST.HTM i roden af dit websted
Eller
4a Gem filen som TEST.HTM på din harddisk i mappen websted.

5. Overfør billedet til dit Websted kaldet sommerfugl.gif i mappen CSS
Eller
5a Overfør billedet til din harddisk som sommerfugl.gif i mappen CSS

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-02-04 13:01

Falcon <hp@popx-fjernes-.dk> skrev :

> background-image: url('sommerfugl.gif')
> Husk aprostrof

Er ikke nødvendig.

>Du må ALDRIG bruge æ,ø eller å i sti eller navn

Det kan give problemer på en server, men som jeg forstår det, så
ses siden lokalt fra harddisken og så er det ligegyldigt.

Men det er da en god ide at man generelt ikke bruger specialtegn
i filnavne.

--
Knud

Fra : Mads

Dato : 09-02-04 14:08

Nu har jeg gjort hvad du skrev, men det virker stadig ikke.

Jeg har kopieret billedet til alle mapperne, så det burde ikke være
problemer med kilden. Alt virker ellers som det skal. Jeg kan ændre
baggrundsfarvfe osv. men baggrundsbilled vil den bare ikke.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-02-04 15:58

Mads <mads-bjerre@sol.dk> skrev :

>Jeg har kopieret billedet til alle mapperne, så det burde ikke være
>problemer med kilden. Alt virker ellers som det skal. Jeg kan ændre
>baggrundsfarvfe osv. men baggrundsbilled vil den bare ikke.

Upload en testside, som har fejlen, så er det meget nemmere at
komme med en løsning (hvis vi kan), ellers bliver det jo ren
gætteri.
--
Knud