/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Seletvang
Fra : Henri Gath


Dato : 08-02-04 23:55

Så lige i Falck-bladet, at trafikministeren gerne vil have indført en
"selespærre" i bilerne, dvs. at man ikke kan starte bilen uden at fører og
passagerer har spændt selen.

Øh, går det ikke kun ud over en selv, hvis man er alene i sin bil uden sele?
Øh, skal trafikministeren blande sig i mit liv?

Synes i forvejen, at seletvang er et overgreb på den personlige frihed, men
at man nu ikke skal kunne starte sin bil........nu må det sgu være nok med
al den barnepigementalitet.




 
 
Thomas Buus Andersen (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 09-02-04 00:11

Henri Gath wrote:
> Så lige i Falck-bladet, at trafikministeren gerne vil have indført en
> "selespærre" i bilerne, dvs. at man ikke kan starte bilen uden at
> fører og passagerer har spændt selen.
>
> Øh, går det ikke kun ud over en selv, hvis man er alene i sin bil
> uden sele? Øh, skal trafikministeren blande sig i mit liv?
>
> Synes i forvejen, at seletvang er et overgreb på den personlige
> frihed, men at man nu ikke skal kunne starte sin bil........nu må det
> sgu være nok med al den barnepigementalitet.

Skulle der ske et uheld hvor du er indblandet, og du dør, så
kunne det være at modparten sad tilbage med en træls følelse af skyld!
Selen kunne være med til at nedbringe risikoen for at det ville ske.
Det nytter intet at være egoist på et sådan plan i trafikken !

Thomas



Ukendt (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-02-04 01:04


"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4026c205$0$27304$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Henri Gath wrote:
> > Synes i forvejen, at seletvang er et overgreb på den personlige
> > frihed, men at man nu ikke skal kunne starte sin bil........nu må det
> > sgu være nok med al den barnepigementalitet.
>
> Skulle der ske et uheld hvor du er indblandet, og du dør, så
> kunne det være at modparten sad tilbage med en træls følelse af skyld!
> Selen kunne være med til at nedbringe risikoen for at det ville ske.
> Det nytter intet at være egoist på et sådan plan i trafikken !
>
Eller hvad værre er : du kører galt uden sele og slår dig selv til
krykhusar - hvem skal så betale for
ambulance, hospitalsophold, efterfølgende lægebehandling og invalidepension
mm.

--
Med venlig hilsen :
John fra Ejstrupholm.
VW Jetta 1.6 TD anno 1983



Martin Vollert (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Vollert


Dato : 09-02-04 05:02


> >
> Eller hvad værre er : du kører galt uden sele og slår dig selv til
> krykhusar - hvem skal så betale for
> ambulance, hospitalsophold, efterfølgende lægebehandling og
invalidepension
> mm.
>

Nåå ja for har man sele på så kan bare gå fra ulykkesstedet.
--
Hilsen Martin.



Ukendt (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-02-04 06:20


"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse
news:4027062c$0$246$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > >
> > Eller hvad værre er : du kører galt uden sele og slår dig selv til
> > krykhusar - hvem skal så betale for
> > ambulance, hospitalsophold, efterfølgende lægebehandling og
> invalidepension
> > mm.
> >
>
> Nåå ja for har man sele på så kan bare gå fra ulykkesstedet.
> --
Det skrev jeg ikke noget om - men har du sele på så mindskes risikoen for
skader
og det gør den iøvrigt også hvis du har styrthjelm og knæbeskyttere på

--
Med venlig hilsen :
John fra Ejstrupholm.
VW Jetta 1.6 TD anno 1983



Møller (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 09-02-04 12:23


"John fra Ejstrupholm." <john.h(snabelA)madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:40271886$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en
meddelelse
> news:4027062c$0$246$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> > > >
> > > Eller hvad værre er : du kører galt uden sele og slår dig selv til
> > > krykhusar - hvem skal så betale for
> > > ambulance, hospitalsophold, efterfølgende lægebehandling og
> > invalidepension
> > > mm.
> > >
> >
> > Nåå ja for har man sele på så kan bare gå fra ulykkesstedet.
> > --
> Det skrev jeg ikke noget om - men har du sele på så mindskes risikoen for
> skader
> og det gør den iøvrigt også hvis du har styrthjelm og knæbeskyttere på
>
skægt du nævner det, det har jeg faktisk set MC'er med nævnte udtur, de
havde nu også skulderbeskytter og bæltedyr på ryggen,
Nogle der er stået af med over 100 km/t stå op, sparke til cyklen, som om
det var dens skyld, gå i depot og bed mekanikere se på cyklen.
--
Møller




Per Thomsen (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Per Thomsen


Dato : 13-02-04 13:38

> >
> > Nåå ja for har man sele på så kan bare gå fra ulykkesstedet.
> > --
> Det skrev jeg ikke noget om - men har du sele på så mindskes risikoen for
> skader
> og det gør den iøvrigt også hvis du har styrthjelm og knæbeskyttere på
>
Så må det jo gøres lovpligtigt.

Ligesom max. hastighed nedsættes til 40 km/t.

Det vil få staten til at spare mange mange penge.

Per



Christian B. Andrese~ (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 09-02-04 09:41


"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote in message
news:4027062c$0$246$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > >
> > Eller hvad værre er : du kører galt uden sele og slår dig selv til
> > krykhusar - hvem skal så betale for
> > ambulance, hospitalsophold, efterfølgende lægebehandling og
> invalidepension
> > mm.
> >
>
> Nåå ja for har man sele på så kan bare gå fra ulykkesstedet.

Chancen er meget meget større for at det udsagn er rigtigt.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Fly Christensen (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 09-02-04 11:00

On Mon, 9 Feb 2004 05:02:09 +0100, "Martin Vollert" <sæt mit fornavn
foran.@plakaten.dk> wrote:

>
>> >
>> Eller hvad værre er : du kører galt uden sele og slår dig selv til
>> krykhusar - hvem skal så betale for
>> ambulance, hospitalsophold, efterfølgende lægebehandling og
>invalidepension
>> mm.
>>
>
>Nåå ja for har man sele på så kan bare gå fra ulykkesstedet.

Ja, Det gjorde min lillebror.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

H.S. (09-02-2004)
Kommentar
Fra : H.S.


Dato : 09-02-04 11:26

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:8gme20d3oivbq41au2kobr3jo5opb0e6cj@4ax.com...
> On Mon, 9 Feb 2004 05:02:09 +0100, "Martin Vollert" <sæt mit fornavn
> foran.@plakaten.dk> wrote:
> >Nåå ja for har man sele på så kan bare gå fra ulykkesstedet.
>
> Ja, Det gjorde min lillebror.
>
Det gjorde jeg også for nogle år siden, efter bilen var rundt på taget.



jan@stevns.net (09-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 09-02-04 17:11

"John fra Ejstrupholm." <john.h(snabelA)madsen.tdcadsl.dk> skrev :

>hvem skal så betale for
>ambulance, hospitalsophold, efterfølgende lægebehandling og invalidepension
>mm.

Mon ikke vedkommende foreløbige indbetalinger til staten dækker ?
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Ebbe Kristensen (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 09-02-04 17:22

jan@stevns.net wrote:
> "John fra Ejstrupholm." <john.h(snabelA)madsen.tdcadsl.dk> skrev :
>
>> hvem skal så betale for
>> ambulance, hospitalsophold, efterfølgende lægebehandling og
>> invalidepension mm.
>
> Mon ikke vedkommende foreløbige indbetalinger til staten dækker ?

I så fald ville staten have formue og ikke gæld. Næeh, du, den slags
finansieres over driften

Ebbe



jan@stevns.net (09-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 09-02-04 19:21

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev :

>I så fald ville staten have formue og ikke gæld. Næeh, du, den slags
>finansieres over driften

Som jeg tidligere har fremført - hvis man beklager sig over at nogle
kommer til skade, og andre må være med til at dække omkostningerne, så
må "man" frit vælge at flytte et sted hen hvor selvbetalingen er
/noget/ større ....

Vi bor nu i det samfund vi har, og alt det ævl med at *jeg* vil sgu'
ikke betale for andres /måske/ selvforskyldte sygehusophold, etc.
hører ikke med til at bo i et vælfærdssamfund.
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Ebbe Kristensen (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 09-02-04 20:12

jan@stevns.net wrote:

> Vi bor nu i det samfund vi har, og alt det ævl med at *jeg* vil sgu'
> ikke betale for andres /måske/ selvforskyldte sygehusophold, etc.
> hører ikke med til at bo i et vælfærdssamfund.

Det er nu heller ikke lige det synspunkt jeg fremfører...

Mit argument er at når nu vi har valgt at have et solidarisk samfund, så
skal det også være i orden at samme samfund stiller nogle krav til vores
opførsel i potentielt farlige situationer - såsom at vi skal have
sikkerhedsele på når vi kører bil.

Kort sagt: Vil man nyde, må man også yde.

Ebbe



Christian B. Andrese~ (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 10-02-04 08:11


<jan@stevns.net> wrote in message
news:n8cf20tj80i9pf4qv4cs2j5emobt40p729@dtext.news.tele.dk...
> "John fra Ejstrupholm." <john.h(snabelA)madsen.tdcadsl.dk> skrev :
>
> >hvem skal så betale for
> >ambulance, hospitalsophold, efterfølgende lægebehandling og
invalidepension
> >mm.
>
> Mon ikke vedkommende foreløbige indbetalinger til staten dækker ?

Hvor meget har en 18-19 års knægt indbetalt ?


--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået
noget (måske) fornuftigt.
Men a ka' ik' hit' u a no'et.



Martin Jørgensen (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 09-02-04 06:32


"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4026c205$0$27304$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > Skulle der ske et uheld hvor du er indblandet, og du dør, så
> kunne det være at modparten sad tilbage med en træls følelse af skyld!
> Selen kunne være med til at nedbringe risikoen for at det ville ske.
> Det nytter intet at være egoist på et sådan plan i trafikken !

Så må man jo håbe , at der ikke går ild i bilen.
Jeg tror traumaet bliver størere af , hvis man står og ser en kæmpe med at
få sin sele af ( låsen "jammer" som regel ved størere sammenstød) , inden
flammerne brænder personen op. Medmindre man selvfølelig har en
kniv/seleskære ved hånden.

Der er både for og imod.

mvh
Martin
Civic og selebruger.



SG (09-02-2004)
Kommentar
Fra : SG


Dato : 09-02-04 07:33

"Martin Jørgensen" <martinfjerndette@heidiogmartin.dk> wrote in
news:40271b62$0$276$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

>
> "Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:4026c205$0$27304$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>> > Skulle der ske et uheld hvor du er indblandet, og du dør, så
>> kunne det være at modparten sad tilbage med en træls følelse af
>> skyld! Selen kunne være med til at nedbringe risikoen for at det
>> ville ske. Det nytter intet at være egoist på et sådan plan i
>> trafikken !
>
> Så må man jo håbe , at der ikke går ild i bilen.
> Jeg tror traumaet bliver størere af , hvis man står og ser en kæmpe
> med at få sin sele af ( låsen "jammer" som regel ved størere
> sammenstød) , inden flammerne brænder personen op. Medmindre man
> selvfølelig har en kniv/seleskære ved hånden.
>
> Der er både for og imod.
>

Ja, men når man debaterer et generelt emne som fx. selebrug, så skal man
huske at argumentere generelt.

Vi kan alle finde et eller andet obskurt eksempel, for det argument vi nu
selv synes er rigtigt, men fakta er, at risikoen for at komme til skade i
trafikken med brug af sele er mindre. Så kan det da godt være, at der dør
en hist og her pga. selen - til gengæld bliver der så reddet 10 andre på
samme tid, fordi de netop brugte sele.

-SG

KASO (09-02-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 09-02-04 09:55

"SG" skrev d. 09-02-04 07:33 dette indlæg :
> "Martin Jørgensen" <martinfjerndette@heidiogmartin.dk> wrote in
> news:40271b62$0$276$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
>
> >
> > "Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse
> > news:4026c205$0$27304$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> >> > Skulle der ske et uheld hvor du er indblandet, og du dør, så
> >> kunne det være at modparten sad tilbage med en træls følelse af
> >> skyld! Selen kunne være med til at nedbringe risikoen for at det
> >> ville ske. Det nytter intet at være egoist på et sådan plan i
> >> trafikken !
> >
> > Så må man jo håbe , at der ikke går ild i bilen.
> > Jeg tror traumaet bliver størere af , hvis man står og ser en kæmpe
> > med at få sin sele af ( låsen "jammer" som regel ved størere
> > sammenstød) , inden flammerne brænder personen op. Medmindre man
> > selvfølelig har en kniv/seleskære ved hånden.
> >
> > Der er både for og imod.
> >
>
> Ja, men når man debaterer et generelt emne som fx. selebrug, så skal
man
> huske at argumentere generelt.
>
> Vi kan alle finde et eller andet obskurt eksempel, for det argument vi
nu
> selv synes er rigtigt, men fakta er, at risikoen for at komme til
skade i
> trafikken med brug af sele er mindre. Så kan det da godt være, at der
dør
> en hist og her pga. selen - til gengæld bliver der så reddet 10 andre

> samme tid, fordi de netop brugte sele.
>

Præcis! Man kan også finde en enkelt på 100år, der har røget hele sit
liv - det ændrer ikke ved at rygning er sundhedsskadeligt....!

Husk også, at airbags ikke fungerer korrekt, hvis man ikke har sele på!

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Anders Houmark (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 09-02-04 10:57

Martin Jørgensen wrote:

> Så må man jo håbe , at der ikke går ild i bilen.
> Jeg tror traumaet bliver størere af , hvis man står og ser en kæmpe
> med at få sin sele af ( låsen "jammer" som regel ved størere
> sammenstød) , inden flammerne brænder personen op. Medmindre man
> selvfølelig har en kniv/seleskære ved hånden.

Jeg har nu aldrig hørt om folk der ikke har kunne komme ud af selen pga.
låsen har sat sig fast.. Det er kun sådan noget man ser ske i film? ...
Sele låsene har også virket perfekt efter de to gange hvor jeg har brugt
selen "aktivt"


--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.yier.dk/chips/



Martin Jørgensen (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 09-02-04 14:52


"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:gLIVb.86929$jf4.5505586@news000.worldonline.dk...
> Martin Jørgensen wrote:
>
> låsen har sat sig fast.. Det er kun sådan noget man ser ske i film? ...

Nope - Desværre.
Min svoger er falckmand , og han har oplevet det.
Dette er også årsagen til , at han aldrig køre med sele :O/

Personlig kører jeg altid med sele , da jeg sometider kører lidt "frisk" ,
og bestemt ikke har lyst til at flyve ud af bilen , hvis jeg endag
fejlvurdere en situation.

> Sele låsene har også virket perfekt efter de to gange hvor jeg har brugt
> selen "aktivt"
>
Ok - Måske det kun er tilfældet i gamle kasser ?

Hygge
MJ



Anders Houmark (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 09-02-04 20:41

Martin Jørgensen wrote:
>> Sele låsene har også virket perfekt efter de to gange hvor jeg har
>> brugt selen "aktivt"
>>
> Ok - Måske det kun er tilfældet i gamle kasser ?

Det var nogle gamle kasser vi kørte i begge gange det gik galt :)


--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.yier.dk/chips/



Martin Jørgensen (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 10-02-04 19:16


"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:BiRVb.87114$jf4.5516309@news000.worldonline.dk...
> > > Ok - Måske det kun er tilfældet i gamle kasser ?
>
> Det var nogle gamle kasser vi kørte i begge gange det gik galt :)

He - Nu mente jeg nu dem , hvor selerne "jammede"

Hygge
MJ



Møller (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 10-02-04 19:27


"Martin Jørgensen" <martinfjerndette@heidiogmartin.dk> wrote in message
news:40291ff8$0$260$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> news:BiRVb.87114$jf4.5516309@news000.worldonline.dk...
> > > > Ok - Måske det kun er tilfældet i gamle kasser ?
> >
> > Det var nogle gamle kasser vi kørte i begge gange det gik galt :)
>
> He - Nu mente jeg nu dem , hvor selerne "jammede"

Jeg er nok miljøsakskadet:

Jeg monteret selekniv/hammer ved forsæder og foran bagsæder, så alle kan nå
dem.
Så er det lige meget om selerne sætter sig fast.
Da jeg kørte "stærkt" var det er reglementskrav!
Og de er ikke dyre: kr: 89,- pr stk.
Selvudløsende ildslukker i motorrum og bagagerum er nok også gammel vane.
Og det i en lille løveunge.
--
Møller



Christian B. Andrese~ (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 11-02-04 08:43


"Møller" <eam@son.dk> wrote in message
news:402922a8$0$30062$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Martin Jørgensen" <martinfjerndette@heidiogmartin.dk> wrote in message
> news:40291ff8$0$260$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> > "Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> > news:BiRVb.87114$jf4.5516309@news000.worldonline.dk...
> > > > > Ok - Måske det kun er tilfældet i gamle kasser ?
> > >
> > > Det var nogle gamle kasser vi kørte i begge gange det gik galt :)
> >
> > He - Nu mente jeg nu dem , hvor selerne "jammede"
>
> Jeg er nok miljøsakskadet:
>
> Jeg monteret selekniv/hammer ved forsæder og foran bagsæder, så alle kan

> dem.
> Så er det lige meget om selerne sætter sig fast.
> Da jeg kørte "stærkt" var det er reglementskrav!
> Og de er ikke dyre: kr: 89,- pr stk.
> Selvudløsende ildslukker i motorrum og bagagerum er nok også gammel vane.
> Og det i en lille løveunge.

Kan vi ikke få nogle billeder i dk.binaer.motor af dit brandslukningsudstyr
?


--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået
noget (måske) fornuftigt.
Men a ka' ik' hit' u a no'et.



JS (09-02-2004)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 09-02-04 11:07


"Martin Jørgensen" <martinfjerndette@heidiogmartin.dk> skrev i en meddelelse
news:40271b62$0$276$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:4026c205$0$27304$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > > Skulle der ske et uheld hvor du er indblandet, og du dør, så
> > kunne det være at modparten sad tilbage med en træls følelse af skyld!
> > Selen kunne være med til at nedbringe risikoen for at det ville ske.
> > Det nytter intet at være egoist på et sådan plan i trafikken !
>
> Så må man jo håbe , at der ikke går ild i bilen.
Hvis ikke du bruger sele er sandsyligheden for at du opdager ilden noget
mindre...



Christian B. Andrese~ (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 09-02-04 09:40


"Henri Gath" <hgath@mail.dk> wrote in message
news:4026be29$0$95029$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Så lige i Falck-bladet, at trafikministeren gerne vil have indført en
> "selespærre" i bilerne, dvs. at man ikke kan starte bilen uden at fører og
> passagerer har spændt selen.
>
> Øh, går det ikke kun ud over en selv, hvis man er alene i sin bil uden
sele?

Og ens nærmeste.
Og dem som skal tørre dig af instrumentbordet.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Ebbe Kristensen (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 09-02-04 09:51

"Henri Gath" <hgath@mail.dk> wrote in message news:<4026be29$0$95029$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Så lige i Falck-bladet, at trafikministeren gerne vil have indført en
> "selespærre" i bilerne, dvs. at man ikke kan starte bilen uden at fører og
> passagerer har spændt selen.
>
> Øh, går det ikke kun ud over en selv, hvis man er alene i sin bil uden sele?

Nej, det gør det ikke. Din risiko for at blive dræbt stiger væsentligt
og det har nogle økonomiske konsekvenser for samfundet. Det koster
simpelthen meget mere at en person dør i trafikken. Her er
Vejdirektoratets tal for omkostningerne i.f.m. trafikulykker:

http://www.vd.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=69653

I forkortet form: en alvorligt tilskadekommen koster ca. kr. 850.000,-
mens en dræbt koster over 8 millioner eller næsten ti gange så meget.

> Øh, skal trafikministeren blande sig i mit liv?

Han er bl.a. ansat til at begrænse samfundets udgifter. Hvis han kan
nedbringe antallet af dødsulykker, bliver samfundets udgifter på det
område mindre og dermed er der flere penge til overs til mere
fornuftige ting. Det er faktisk en ualmindelig god måde at spare
samfundets penge på.

> Synes i forvejen, at seletvang er et overgreb på den personlige frihed, men
> at man nu ikke skal kunne starte sin bil........nu må det sgu være nok med
> al den barnepigementalitet.

Hvis udøvelsen af den personlige frihed var gratis for samfundet,
ville jeg såmænd være nogenlunde ligeglad med hvordan folk opførte
sig. Men det er den ikke. Jeg betaler skat nok som det er - hvad med
dig?

Ebbe

Henri Gath (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Henri Gath


Dato : 09-02-04 10:23


"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
news:7cb16200.0402090050.12013df@posting.google.com...



> Hvis udøvelsen af den personlige frihed var gratis for samfundet,
> ville jeg såmænd være nogenlunde ligeglad med hvordan folk opførte
> sig. Men det er den ikke. Jeg betaler skat nok som det er - hvad med
> dig?

Jotak, betaler mere end rigeligt, det sjove er bare, at med den
argumentation , der diskes op med, er mulighederne for besparelser næsten
uendelige.
Er det ca. 3000,- danskere, der kommer til skade på skiferien? Tænk hvad det
koster samfundet, for ikke at tale om alle sportsskaderne........
Skal vi så forbyde skiferier og deltagelse i sport?



Roberto Saldo (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 09-02-04 10:29

Henri Gath wrote:
> "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
> news:7cb16200.0402090050.12013df@posting.google.com...
>
>
>
>
>>Hvis udøvelsen af den personlige frihed var gratis for samfundet,
>>ville jeg såmænd være nogenlunde ligeglad med hvordan folk opførte
>>sig. Men det er den ikke. Jeg betaler skat nok som det er - hvad med
>>dig?
>
>
> Jotak, betaler mere end rigeligt, det sjove er bare, at med den
> argumentation , der diskes op med, er mulighederne for besparelser næsten
> uendelige.
> Er det ca. 3000,- danskere, der kommer til skade på skiferien? Tænk hvad det
> koster samfundet, for ikke at tale om alle sportsskaderne........
> Skal vi så forbyde skiferier og deltagelse i sport?

Nu er det ikke ulovligt at ta' på skiferie - endnu.
Derimod er det ulovligt at køre uden sele.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Henri Gath (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Henri Gath


Dato : 09-02-04 10:38


"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:c07jsb$89g$1@sunsite.dk...
> Henri Gath wrote:
?
> >
> >
> > Jotak, betaler mere end rigeligt, det sjove er bare, at med den
> > argumentation , der diskes op med, er mulighederne for besparelser
næsten
> > uendelige.
> > Er det ca. 3000,- danskere, der kommer til skade på skiferien? Tænk hvad
det
> > koster samfundet, for ikke at tale om alle sportsskaderne........
> > Skal vi så forbyde skiferier og deltagelse i sport?
>
> Nu er det ikke ulovligt at ta' på skiferie - endnu.
> Derimod er det ulovligt at køre uden sele.

Du er skarp, hvad? Forstår ikke hvorfor du blot forholder dig til
fakta......tråden startedes som en diskussion om personlig frihed versus
lovgivning. Det var måske for abstrakt?



JS (09-02-2004)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 09-02-04 11:12

> Du er skarp, hvad? Forstår ikke hvorfor du blot forholder dig til
> fakta......tråden startedes som en diskussion om personlig frihed versus
> lovgivning. Det var måske for abstrakt?

Du kan ikke seriøst mene at seletvang er et angreb på din personlige frihed.
På den måde kan man jo tage alle påbud fra en ende af. Det er også for
dårligt at man ikke må pisse i køledisken i Føtex og gå nøgen på strøget, og
køre 200 km/t i byen, krav om lys på bilen er også for dårligt - det kan
ikke være mit problem at de andre trafikanter ikke kan se mig!!!
Du er langt ude!

Hvis man føler sig generet af en sikkerhedssele må man lide af fobier eller
være ekstrem følsom.



Henri Gath (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Henri Gath


Dato : 09-02-04 11:36


"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40275cf2$0$27342$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > Du er skarp, hvad? Forstår ikke hvorfor du blot forholder dig til
> > fakta......tråden startedes som en diskussion om personlig frihed versus
> > lovgivning. Det var måske for abstrakt?
>
> Du kan ikke seriøst mene at seletvang er et angreb på din personlige
frihed.
> På den måde kan man jo tage alle påbud fra en ende af. Det er også for
> dårligt at man ikke må pisse i køledisken i Føtex og gå nøgen på strøget,
og
> køre 200 km/t i byen, krav om lys på bilen er også for dårligt - det kan
> ikke være mit problem at de andre trafikanter ikke kan se mig!!!
> Du er langt ude!
>
> Hvis man føler sig generet af en sikkerhedssele må man lide af fobier
eller
> være ekstrem følsom.

Der er en afgørende forskel på at køre 200km/timen og at lade være med at
bruge sele............det sidste går højst ud over mig selv......



JS (09-02-2004)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 09-02-04 12:08


"Henri Gath" <hgath@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4027629b$0$95107$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:40275cf2$0$27342$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > > Du er skarp, hvad? Forstår ikke hvorfor du blot forholder dig til
> > > fakta......tråden startedes som en diskussion om personlig frihed
versus
> > > lovgivning. Det var måske for abstrakt?
> >
> > Du kan ikke seriøst mene at seletvang er et angreb på din personlige
> frihed.
> > På den måde kan man jo tage alle påbud fra en ende af. Det er også for
> > dårligt at man ikke må pisse i køledisken i Føtex og gå nøgen på
strøget,
> og
> > køre 200 km/t i byen, krav om lys på bilen er også for dårligt - det kan
> > ikke være mit problem at de andre trafikanter ikke kan se mig!!!
> > Du er langt ude!
> >
> > Hvis man føler sig generet af en sikkerhedssele må man lide af fobier
> eller
> > være ekstrem følsom.
>
> Der er en afgørende forskel på at køre 200km/timen og at lade være med at
> bruge sele............det sidste går højst ud over mig selv......

Det går muligvis mest udover dig selv. Og så alligevel ikke for når du er
død mærker du intet i modsætning til alle dem der skal hele
følelseregisteret igennem blot fordi du er et egoistisk fjols.



Henri Gath (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Henri Gath


Dato : 09-02-04 12:18


"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40276a09$0$17599$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
>
> Det går muligvis mest udover dig selv. Og så alligevel ikke for når du er
> død mærker du intet i modsætning til alle dem der skal hele
> følelseregisteret igennem blot fordi du er et egoistisk fjols.

Det hedder hr. Fjols...............og ja, livet er en farlig størrelse,
ikke? Folk har det sgu med at dø, hvadenten de har sele på eller
ej..............
Din debatform er i øvrigt meget primitiv, må jeg sige.....folk man ikke er
enig i , kalder man "fjols"! Din narrøv!



jan@stevns.net (09-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 09-02-04 19:08

"Henri Gath" <hgath@mail.dk> skrev :

>Det hedder hr. Fjols..............

Harhh harhhh ..... man kan ikke påstå du ikke kan lære nyt ..
<grin>


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Ebbe Kristensen (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 10-02-04 09:54

"JS" <mailto:js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
"Re: Seletvang"

> Det går muligvis mest udover dig selv. Og så alligevel ikke for når du er
> død mærker du intet i modsætning til alle dem der skal hele
> følelseregisteret igennem blot fordi du er et egoistisk fjols.

Hele følelsesregistret? Selvom jeg ikke er enig med Henri, tror jeg nu ikke så
dårligt om ham at jeg regner med at nogen ville glædes hvis han skulle komme ud
for et uheld med dødelig udgang.

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


JS (10-02-2004)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 10-02-04 11:18


"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
news:001001c3efb3$61e5f230$10ffaad5@autoatlas.local...
> "JS" <mailto:js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Re: Seletvang"
>
> > Det går muligvis mest udover dig selv. Og så alligevel ikke for når du
er
> > død mærker du intet i modsætning til alle dem der skal hele
> > følelseregisteret igennem blot fordi du er et egoistisk fjols.
>
> Hele følelsesregistret? Selvom jeg ikke er enig med Henri, tror jeg nu
ikke så
> dårligt om ham at jeg regner med at nogen ville glædes hvis han skulle
komme ud
> for et uheld med dødelig udgang.

0-1



Ebbe Kristensen (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 09-02-04 12:04

"Henri Gath" <mailto:hgath@mail.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Seletvang"

> Der er en afgørende forskel på at køre 200km/timen og at lade være med at
> bruge sele............det sidste går højst ud over mig selv......

Som jeg har påpeget i et tidligere indlæg: et trafikdødsfald koster gennemsnitligt
lidt over 8 millioner kroner. Den del af det går ud over os andre. Så det der med
at det kun går ud over dig selv holder ikke en meter.

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


jan@stevns.net (09-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 09-02-04 19:11

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev :

>Som jeg har påpeget i et tidligere indlæg: et trafikdødsfald koster gennemsnitligt
>lidt over 8 millioner kroner.

Aha - så gad jeg sgu' godt vide hvem der har regnet det ud - jeg ved
sådan rent tilfældigtvis hvad det ca. kostede, da min lillebroder blev
slået ihjel i min bil, på trods af selen ....

8 Millioner ?? Min bare .....
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Ebbe Kristensen (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 09-02-04 20:13

jan@stevns.net wrote:
> "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev :
>
>> Som jeg har påpeget i et tidligere indlæg: et trafikdødsfald koster
>> gennemsnitligt lidt over 8 millioner kroner.
>
> Aha - så gad jeg sgu' godt vide hvem der har regnet det ud - jeg ved
> sådan rent tilfældigtvis hvad det ca. kostede, da min lillebroder blev
> slået ihjel i min bil, på trods af selen ....
>
> 8 Millioner ?? Min bare .....

Vejdirektoratet:

http://www.vd.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=69653

Ebbe



JS (10-02-2004)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 10-02-04 09:18


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:56jf20l7439j37orjtn5rt0cnmvo6ro4vf@dtext.news.tele.dk...
> "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev :
>
> >Som jeg har påpeget i et tidligere indlæg: et trafikdødsfald koster
gennemsnitligt
> >lidt over 8 millioner kroner.
>
> Aha - så gad jeg sgu' godt vide hvem der har regnet det ud - jeg ved
> sådan rent tilfældigtvis hvad det ca. kostede, da min lillebroder blev
> slået ihjel i min bil, på trods af selen ....

Hvor ved du det fra?



jan@stevns.net (10-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 10-02-04 15:32

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev :

>> Aha - så gad jeg sgu' godt vide hvem der har regnet det ud - jeg ved
>> sådan rent tilfældigtvis hvad det ca. kostede, da min lillebroder blev
>> slået ihjel i min bil, på trods af selen ....

>Hvor ved du det fra?

pkt 1, var det mig der skulle gøre "boet op", pkt2 er de øvrige
udgifter til at regne ud forholdsvist nemt, når man ved hvem og hvad
der var involveret - det eneste jeg har tilbage at ønske var at den
åndssvage kælling selv havde skullet udrede beløbet, men hun ville jo
hellere gemme sig .....

Så hun får desværre ikke mer sin årlige julehilsen, med et billede af
Karsten, og den knuste bil, samt hendes grimme fjæs fra Billedbladet,
hvor hun flæbede over hvem der nu skulle passe hendes daværende ikke
ret gamle barn, medens hun skulle spjælde den - noget hun vist ikke
tænkte på, før hun satte sig skidefuld ind i sin bil...

Der rød den årlige fornøjelse ;(

bundlinien er at der er uhyggeligt langt op til de 8 millioner

--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Roberto Saldo (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 10-02-04 15:37

jan@stevns.net wrote:
> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev :
>
>
>>>Aha - så gad jeg sgu' godt vide hvem der har regnet det ud - jeg ved
>>>sådan rent tilfældigtvis hvad det ca. kostede, da min lillebroder blev
>>>slået ihjel i min bil, på trods af selen ....
>
>
>>Hvor ved du det fra?
>
>
> pkt 1, var det mig der skulle gøre "boet op", pkt2 er de øvrige
> udgifter til at regne ud forholdsvist nemt, når man ved hvem og hvad
> der var involveret - det eneste jeg har tilbage at ønske var at den
> åndssvage kælling selv havde skullet udrede beløbet, men hun ville jo
> hellere gemme sig .....
>
> Så hun får desværre ikke mer sin årlige julehilsen, med et billede af
> Karsten, og den knuste bil, samt hendes grimme fjæs fra Billedbladet,
> hvor hun flæbede over hvem der nu skulle passe hendes daværende ikke
> ret gamle barn, medens hun skulle spjælde den - noget hun vist ikke
> tænkte på, før hun satte sig skidefuld ind i sin bil...

Gud hvor skrækkeligt, hvad f*nden går der igennem hovedet på sådan en
gimpe?

> Der rød den årlige fornøjelse ;(
>
> bundlinien er at der er uhyggeligt langt op til de 8 millioner

Selve beløbet er jo skingrende ligegyldigt så længe du ikke kan få din
bror igen.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


jan@stevns.net (10-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 10-02-04 15:43

Roberto Saldo <robertosaldo@yahoo.dk> skrev :

>Gud hvor skrækkeligt, hvad f*nden går der igennem hovedet på sådan en
>gimpe?

Tilstrækkelig med spiritus , åbenbart.

>> Der rød den årlige fornøjelse ;(
>>
>> bundlinien er at der er uhyggeligt langt op til de 8 millioner
>
>Selve beløbet er jo skingrende ligegyldigt så længe du ikke kan få din
>bror igen.

Ja - beløbet gav jeg gerne, for at kunne beholde ham, mine sidste ord
til ham hænger stadig i mine øren :

"Husk selen, Karsten - de kører som tåber idag"


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Roberto Saldo (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 10-02-04 15:46

jan@stevns.net wrote:
> Roberto Saldo <robertosaldo@yahoo.dk> skrev :
>
>>Gud hvor skrækkeligt, hvad f*nden går der igennem hovedet på sådan en
>>gimpe?
>
> Tilstrækkelig med spiritus , åbenbart.

Det er simpelthen for nemt at køre påvirket.
Jeg kan ikke forestille mig at det må være rart at liv på samvittigheden.
Vi har den aftale hos os at skal vi ud tager vi bussen ud og en taxa
hjem. Det er billigere i længden. Skal kun den ene ud
(firmajulefrokost feks) henter den anden, også klokken 3 om morgenen i
den anden ende af landet.

>>>Der rød den årlige fornøjelse ;(
>>>
>>>bundlinien er at der er uhyggeligt langt op til de 8 millioner
>>
>>Selve beløbet er jo skingrende ligegyldigt så længe du ikke kan få din
>>bror igen.
>
>
> Ja - beløbet gav jeg gerne, for at kunne beholde ham, mine sidste ord
> til ham hænger stadig i mine øren :
>
> "Husk selen, Karsten - de kører som tåber idag"

Ævs! og det er så sandt så sandt, også uden sprut.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Ebbe Kristensen (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 11-02-04 06:27

Roberto Saldo wrote:

> Vi har den aftale hos os at skal vi ud tager vi
> bussen ud og en taxa hjem. Det er billigere i længden. Skal kun den
> ene ud (firmajulefrokost feks) henter den anden, også klokken 3 om
> morgenen i den anden ende af landet.

Samme her. Og skulle vi falde i selvom vi har bilen med, tager vi en taxa
alligevel og henter bilen dagen after.

Jeg tilbyder også gerne at køre mine gæsters bil hjem dagen efter hvis de
har fået lidt rigeligt. Det gjorde jeg så sent som i søndags.

Ebbe



Ebbe Kristensen (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 11-02-04 06:23

jan@stevns.net wrote:

> Så hun får desværre ikke mer sin årlige julehilsen, med et billede af
> Karsten, og den knuste bil, samt hendes grimme fjæs fra Billedbladet,
> hvor hun flæbede over hvem der nu skulle passe hendes daværende ikke
> ret gamle barn, medens hun skulle spjælde den - noget hun vist ikke
> tænkte på, før hun satte sig skidefuld ind i sin bil...

Det lyder som om det ville være bedst for barnet hvis nogen andre end moren
passede det.

> Der rød den årlige fornøjelse ;(

> bundlinien er at der er uhyggeligt langt op til de 8 millioner

De 8 mill. er for det første et gennemsnit og dernæst er det de samlede
omkostninger for resten af livet. Hvis det er en forælder med job, der dør,
er hans/huns efterladtes indtægtstab (og sikkert også det manglende
skatteprovenu) også regnet med. Det er også derfor beløbet for tilskadekomne
er næsten t1 gange mindre. De fleste tilskadekomne bliver faktisk
arbejdsdygtige igen.

Ebbe



Roberto Saldo (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 10-02-04 09:34

jan@stevns.net wrote:
> "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev :
>
>
>>Som jeg har påpeget i et tidligere indlæg: et trafikdødsfald koster gennemsnitligt
>>lidt over 8 millioner kroner.
>
> Aha - så gad jeg sgu' godt vide hvem der har regnet det ud - jeg ved
> sådan rent tilfældigtvis hvad det ca. kostede, da min lillebroder blev
> slået ihjel i min bil, på trods af selen ....

Det er jeg da ked af at høre, hvor meget kostede det?

> Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

*And* it doubles as a neat coffetable in the vintertime ;)

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


jan@stevns.net (09-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 09-02-04 19:07

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev :

>Hvis man føler sig generet af en sikkerhedssele må man lide af fobier eller
>være ekstrem følsom.

Eller også "kan" man have et problem med ryggen, der gør at selen
"kan" fravælges

Er det så skidesvært at acceptere at nogle vælger selen fra ?


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Roberto Saldo (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 09-02-04 11:37

Henri Gath wrote:
> "Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

>>Nu er det ikke ulovligt at ta' på skiferie - endnu.
>>Derimod er det ulovligt at køre uden sele.
>
>
> Du er skarp, hvad? Forstår ikke hvorfor du blot forholder dig til
> fakta......tråden startedes som en diskussion om personlig frihed versus
> lovgivning. Det var måske for abstrakt?

Tja så må vi ikke begrænse biltyvenes personlige frihed længere ...
Personlig frihed - du aner ikke hvad du snakker om.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Henri Gath (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Henri Gath


Dato : 09-02-04 11:43


"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:c07nsq$9f9$1@sunsite.dk...
> Henri Gath wrote:
> > "Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> >>Nu er det ikke ulovligt at ta' på skiferie - endnu.
> >>Derimod er det ulovligt at køre uden sele.
> >
> >
> > Du er skarp, hvad? Forstår ikke hvorfor du blot forholder dig til
> > fakta......tråden startedes som en diskussion om personlig frihed versus
> > lovgivning. Det var måske for abstrakt?
>
> Tja så må vi ikke begrænse biltyvenes personlige frihed længere ...
> Personlig frihed - du aner ikke hvad du snakker om.


Fantastisk, at du ikke kan se forskellen..........ved ikke at bruge sele
skader jeg kun mig selv, ved at stjæle biler, skader jeg andre......prøv
lige at slå automatpiloten fra og TÆNK?



Roberto Saldo (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 09-02-04 11:45

Henri Gath wrote:
> "Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:c07nsq$9f9$1@sunsite.dk...
>
>>Henri Gath wrote:
>>
>>>"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>>
>>>>Nu er det ikke ulovligt at ta' på skiferie - endnu.
>>>>Derimod er det ulovligt at køre uden sele.
>>>
>>>
>>>Du er skarp, hvad? Forstår ikke hvorfor du blot forholder dig til
>>>fakta......tråden startedes som en diskussion om personlig frihed versus
>>>lovgivning. Det var måske for abstrakt?
>>
>>Tja så må vi ikke begrænse biltyvenes personlige frihed længere ...
>>Personlig frihed - du aner ikke hvad du snakker om.
>
> Fantastisk, at du ikke kan se forskellen..........ved ikke at bruge sele
> skader jeg kun mig selv, ved at stjæle biler, skader jeg andre......prøv
> lige at slå automatpiloten fra og TÆNK?

Jeg tror da lige du skal en tur i køleboksen.
Du har tydeligvis et problemer med alm social omgang.
Du kan jo komme ud når tonen er blevet mere sober.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Henri Gath (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Henri Gath


Dato : 09-02-04 11:50


"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:c07oai$op9$1@sunsite.dk...
>
> Jeg tror da lige du skal en tur i køleboksen.
> Du har tydeligvis et problemer med alm social omgang.
> Du kan jo komme ud når tonen er blevet mere sober.


citerer lige fra dit sidste indlæg: "personlig frihed....du aner ikke hvad
du taler om".......synes du det er mere sobert?
Er du ikke bare løbet tør for argumenter?



Sparvath [8210] (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Sparvath [8210]


Dato : 09-02-04 12:05

"Henri Gath" <hgath@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:402765b8$0$95052$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:c07oai$op9$1@sunsite.dk...
> >
> > Jeg tror da lige du skal en tur i køleboksen.
> > Du har tydeligvis et problemer med alm social omgang.
> > Du kan jo komme ud når tonen er blevet mere sober.
>
>
> citerer lige fra dit sidste indlæg: "personlig frihed....du aner ikke hvad
> du taler om".......synes du det er mere sobert?
> Er du ikke bare løbet tør for argumenter?

Er det Gevaldi, som er sluppet ud af æsken ?

;o/
ivan, århus



JS (09-02-2004)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 09-02-04 12:09


"Henri Gath" <hgath@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:402765b8$0$95052$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:c07oai$op9$1@sunsite.dk...
> >
> > Jeg tror da lige du skal en tur i køleboksen.
> > Du har tydeligvis et problemer med alm social omgang.
> > Du kan jo komme ud når tonen er blevet mere sober.
>
>
> citerer lige fra dit sidste indlæg: "personlig frihed....du aner ikke hvad
> du taler om".......synes du det er mere sobert?
> Er du ikke bare løbet tør for argumenter?

PLONK!



Henri Gath (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Henri Gath


Dato : 09-02-04 12:15


"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40276a32$0$144$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
> "Henri Gath" <hgath@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:402765b8$0$95052$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> > news:c07oai$op9$1@sunsite.dk...
> > >
> > > Jeg tror da lige du skal en tur i køleboksen.
> > > Du har tydeligvis et problemer med alm social omgang.
> > > Du kan jo komme ud når tonen er blevet mere sober.
> >
> >
> > citerer lige fra dit sidste indlæg: "personlig frihed....du aner ikke
hvad
> > du taler om".......synes du det er mere sobert?
> > Er du ikke bare løbet tør for argumenter?
>
> PLONK!

*PLONK*!



Ebbe Kristensen (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 09-02-04 10:44

"Henri Gath" <mailto:hgath@mail.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Seletvang"


> Er det ca. 3000,- danskere, der kommer til skade på skiferien?

I 2002 døde der 463 danskere i trafikken. Hvor mange danskere døde der i.f.m. ski-
og sportsuheld?

> Tænk hvad det
> koster samfundet, for ikke at tale om alle sportsskaderne........
> Skal vi så forbyde skiferier og deltagelse i sport?

Alvorligheden af ski- og sportsskader når sjældent trafikskader til sokkeholderne.
Dermed er omkostningen pr. skade meget mindre. Det gælder om først at sætte ind
der hvor indsatsen virkelig batter.

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Henri Gath (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Henri Gath


Dato : 09-02-04 12:25


"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
news:006e01c3eef1$2e502840$10ffaad5@autoatlas.local...
> "Henri Gath" <mailto:hgath@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Re: Seletvang"
>
>
> > Er det ca. 3000,- danskere, der kommer til skade på skiferien?
>
> I 2002 døde der 463 danskere i trafikken. Hvor mange danskere døde der
i.f.m. ski-
> og sportsuheld?
>
> > Tænk hvad det
> > koster samfundet, for ikke at tale om alle sportsskaderne........
> > Skal vi så forbyde skiferier og deltagelse i sport?
>
> Alvorligheden af ski- og sportsskader når sjældent trafikskader til
sokkeholderne.
> Dermed er omkostningen pr. skade meget mindre. Det gælder om først at
sætte ind
> der hvor indsatsen virkelig batter.


Jo, men hvad så med cyklister, der pådrager sig svære kranieskader? det er
der rigtig mange, der gør.......skal man så gøre cykelhjelm obligatorisk?
DVS, når man skal til bageren på sin gamle havelåge, SKAL man montere en
hjem på sit hovede. Hvor går grænsen?



Christian B. Andrese~ (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 09-02-04 12:27


"Henri Gath" <hgath@mail.dk> wrote in message
news:40276df8$0$27367$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
> news:006e01c3eef1$2e502840$10ffaad5@autoatlas.local...
> > "Henri Gath" <mailto:hgath@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > "Re: Seletvang"
> >
> >
> > > Er det ca. 3000,- danskere, der kommer til skade på skiferien?
> >
> > I 2002 døde der 463 danskere i trafikken. Hvor mange danskere døde der
> i.f.m. ski-
> > og sportsuheld?
> >
> > > Tænk hvad det
> > > koster samfundet, for ikke at tale om alle sportsskaderne........
> > > Skal vi så forbyde skiferier og deltagelse i sport?
> >
> > Alvorligheden af ski- og sportsskader når sjældent trafikskader til
> sokkeholderne.
> > Dermed er omkostningen pr. skade meget mindre. Det gælder om først at
> sætte ind
> > der hvor indsatsen virkelig batter.
>
>
> Jo, men hvad så med cyklister, der pådrager sig svære kranieskader? det er
> der rigtig mange, der gør.......skal man så gøre cykelhjelm obligatorisk?
> DVS, når man skal til bageren på sin gamle havelåge, SKAL man montere en
> hjem på sit hovede. Hvor går grænsen?

Mht sele i bil er grænsen nem, altid sele på når man kører.
Mht cykelhjelm, så ja det burde faktisk IMO være et lovkrav at bruge dem.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Henri Gath (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Henri Gath


Dato : 09-02-04 12:38


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:40276e93$0$30084>

> Mht sele i bil er grænsen nem, altid sele på når man kører.
> Mht cykelhjelm, så ja det burde faktisk IMO være et lovkrav at bruge dem.

Hvorfor er det en nem grænse? Ville da aldrig køre en meter med mine børn,
uden at de havde sele på, og at jeg selv havde det, men når jeg er
alene.........
Mener du i fuld alvor, at cykelhjelm skulle være påtvunget? At vi alle
skulle ligne Nyrup?
Hvad så med fodgængerne, der bliver påkørt.....skal de så pakkes ind i
gummi? Eller skal vi bare have et generelt udgangsforbud, fordi livet er for
farligt for os små danskere?



Christian B. Andrese~ (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 09-02-04 12:43


"Henri Gath" <hgath@mail.dk> wrote in message
news:4027710f$0$188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:40276e93$0$30084>
>
> > Mht sele i bil er grænsen nem, altid sele på når man kører.
> > Mht cykelhjelm, så ja det burde faktisk IMO være et lovkrav at bruge
dem.
>
> Hvorfor er det en nem grænse? Ville da aldrig køre en meter med mine børn,
> uden at de havde sele på, og at jeg selv havde det, men når jeg er
> alene.........

Kan du ikke dø når du er alene ?
Vil dine børn ikke blive fadreløse hvis du er alene i bilen ?

> Mener du i fuld alvor, at cykelhjelm skulle være påtvunget? At vi alle
> skulle ligne Nyrup?

Det er faktisk meget tæt på at jeg mener det.

> Hvad så med fodgængerne, der bliver påkørt.....skal de så pakkes ind i
> gummi? Eller skal vi bare have et generelt udgangsforbud, fordi livet er
for
> farligt for os små danskere?

Nej.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Henri Gath (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Henri Gath


Dato : 09-02-04 13:08


> > "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> > news:40276e93$0$30084>


> Kan du ikke dø når du er alene ?
> Vil dine børn ikke blive fadreløse hvis du er alene i bilen ?

Jo, naturligvis, men det vil de også, hvis jeg får en blodprop på grund af
usund livsførelse......eller jeg falder ned fra taget under mit arbejde,
eller færgen jeg sejler med, synker....eller.......




Christian B. Andrese~ (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 09-02-04 13:38


"Henri Gath" <hgath@mail.dk> wrote in message
news:40277810$0$260$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > > "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> > > news:40276e93$0$30084>
>
>
> > Kan du ikke dø når du er alene ?
> > Vil dine børn ikke blive fadreløse hvis du er alene i bilen ?
>
> Jo, naturligvis, men det vil de også, hvis jeg får en blodprop på grund af
> usund livsførelse......eller jeg falder ned fra taget under mit arbejde,
> eller færgen jeg sejler med, synker....eller.......

Men hvad så hvis du møder ham 2. generationsindvandreren fra Danmarks Værste
Billister kørende over for rødt ?
Vil du ikke i føre dig en redningsvest hvis færgen var ved at synke ?
Hvis en færdelseulykke skete med samme hastighed som en færge der synker,
ville du så ikke iføre dig sikkerhedsselen ?


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Ebbe Kristensen (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 09-02-04 12:57

"Henri Gath" <mailto:hgath@mail.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Seletvang"

> Jo, men hvad så med cyklister, der pådrager sig svære kranieskader? det er
> der rigtig mange, der gør.......skal man så gøre cykelhjelm obligatorisk?

Det kunne man sagtens få mig med på. Men det ville nu heller ikke ændre noget som
helst på mine cykelvaner. Jeg har en cykelhjelm og har aldeles ikke lyst til at
opdage at nu skulle jeg have haft den på istedet for at lade den ligge derhjemme.

> DVS, når man skal til bageren på sin gamle havelåge, SKAL man montere en
> hjem på sit hovede. Hvor går grænsen?

Grænsen går der hvor samfundet skal betale en uforholdmsæssig stor sum fordi en
borger ikke kan få sig selv til noget så simpelt som at tage en sele på fordi han
ikke kan holde ud at nogen andre skal bestemme over ham. I et moderne samfund er
der bunker af områder hvor "den personlige frihed" er sat ud af kraft af hensyn
til almenvellet. Hvilket minder mig om: jeg kan ikke se at du har taget stilling
til de samfundsmæssige omkostninger (kr. 8+ mill.) ved dødsfald i trafikken.

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


jan@stevns.net (09-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 09-02-04 19:15

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev :

>I et moderne samfund er der bunker af områder hvor "den personlige
>frihed" er sat ud af kraft af hensyn til almenvellet.

forskellen er blot at selen ikke har en pind at gøre med et hensyn til
almenvellet, men er et forsøg fra politikernes side at til at få folk
til at passe lidt bedre på sig selv.

fint nok ide - men at bruge tvang, ligger jo ikke ligefrem på
hitlisten hos ret mange.

Kan man derimod få folk til at se det som værende en god ide, for dem
selv, og deres familier m.m vil folk nok være lidt mere tænksomme



--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Møller (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 09-02-04 12:25


"Henri Gath" <hgath@mail.dk> wrote in message
news:4026be29$0$95029$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Så lige i Falck-bladet, at trafikministeren gerne vil have indført en
> "selespærre" i bilerne, dvs. at man ikke kan starte bilen uden at fører og
> passagerer har spændt selen.
>
> Øh, går det ikke kun ud over en selv, hvis man er alene i sin bil uden
sele?
> Øh, skal trafikministeren blande sig i mit liv?
>
> Synes i forvejen, at seletvang er et overgreb på den personlige frihed,
men
> at man nu ikke skal kunne starte sin bil........nu må det sgu være nok med
> al den barnepigementalitet.

Fint.
Du kører uden sele, jeg ringer ikke efter hjælp hvis du kommer til skade
uden sele.
Lægerne lægger dig til afkøling i køleboksene til de kan skære i dig uden du
bløder.
Du betalere selv din evt. genoptræning fra kisten.
--
Møller



Henri Gath (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Henri Gath


Dato : 09-02-04 12:40


"Møller" <eam@son.dk> skrev i en meddelelse
news:40276e1a$0$30076$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>
> Fint.
> Du kører uden sele, jeg ringer ikke efter hjælp hvis du kommer til skade
> uden sele.
> Lægerne lægger dig til afkøling i køleboksene til de kan skære i dig uden
du
> bløder.
> Du betalere selv din evt. genoptræning fra kisten.
> --
> Møller

Du brækker benet på skisportstedet........jeg lader dig ligge og rådne op,
du kunne jo bare blive hjemme i trygge Danmark.....er det logikken?
Eller: Du spiser fed mad, får en blodprop, så vi lader dig dø.......er det
logikken.
Eller.......



jan@stevns.net (09-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 09-02-04 19:16

"Henri Gath" <hgath@mail.dk> skrev :

>Du brækker benet på skisportstedet........jeg lader dig ligge og rådne op,
>du kunne jo bare blive hjemme i trygge Danmark.....er det logikken?
>Eller: Du spiser fed mad, får en blodprop, så vi lader dig dø.......er det
>logikken.
>Eller.......

Hehe ..... der er vist dømt touché



--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Claus Fabritius (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Claus Fabritius


Dato : 09-02-04 17:13

"Henri Gath" <hgath@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4026be29$0$95029$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Synes i forvejen, at seletvang er et overgreb på den personlige frihed,
men
> at man nu ikke skal kunne starte sin bil........nu må det sgu være nok med
> al den barnepigementalitet.

Et meget enkelt spørgsmål: Hvad er det du mister ved at køre med sele? Sagt
på en anden måde: Hvad får du ud af at køre uden.
--
Claus Fabritius
Livet er dyrt for unge med såkaldte specialbiler
Men vi har det også lidt sjovere :)
Fiat Uno Turbo I.E. Racing '93



GiWeo (09-02-2004)
Kommentar
Fra : GiWeo


Dato : 09-02-04 17:33

Hejsa


>Øh, skal trafikministeren blande sig i mit liv?

Ja, hvor hvem skal betale dit hospitalsophold ???
Bl.a. mig

--

Lars Engelhardt - webmaster@linkssiden.dk
Din startside: http://www.linkssiden.dk ??
MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755
EyeBall: GiWeo


Henri Gath (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Henri Gath


Dato : 09-02-04 18:40


"GiWeo" <giweo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:7hdf20lh7ua0k39t4s142v7ajl4gf8t1t1@4ax.com...
> Hejsa
>
>
> >Øh, skal trafikministeren blande sig i mit liv?
>
> Ja, hvor hvem skal betale dit hospitalsophold ???
> Bl.a. mig

Og hvem skal betale for dit, når du på skiferien brækker benet?



GiWeo (10-02-2004)
Kommentar
Fra : GiWeo


Dato : 10-02-04 10:05

Hejsa

>Og hvem skal betale for dit, når du på skiferien brækker benet?

Min egen rejseforsikring


--

Lars Engelhardt - webmaster@linkssiden.dk
Din startside: http://www.linkssiden.dk ??
MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755
EyeBall: GiWeo


jan@stevns.net (10-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 10-02-04 15:33

GiWeo <giweo@hotmail.com> skrev :

>Min egen rejseforsikring

Hvorfor skal de andre der tegner en rejseforsikring være med til at
betale for at du brækker ben ?

And the merry_go_round continues ;)


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Per Thomsen (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Per Thomsen


Dato : 13-02-04 13:53

> >Min egen rejseforsikring
>
> Hvorfor skal de andre der tegner en rejseforsikring være med til at
> betale for at du brækker ben ?
>
Ja, og hvorfor er det ikke lovpligtigt, at have rejseforsikring når man skal
på skiferie?

Per



Claus Fabritius (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Claus Fabritius


Dato : 13-02-04 15:14

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:srqh20dre6g8ur78j1mq5c6qmamqjbt95k@dtext.news.tele.dk...

> Hvorfor skal de andre der tegner en rejseforsikring være med til at
> betale for at du brækker ben ?

Hvorfor skal de andre der har bilforsikringen være med til at betale når du
kører galt? Nå ja. Det er jo det der er hele princippet bag forsikring. Vi
deles om risikøerne så man ikke står alene med en kæmpe udgift hvis det går
galt :)
--
Claus Fabritius
Livet er dyrt for unge med såkaldte specialbiler
Men vi har det også lidt sjovere :)
Fiat Uno Turbo I.E. Racing '93



jan@stevns.net (13-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 13-02-04 16:07

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev :

>Hvorfor skal de andre der har bilforsikringen være med til at betale når du
>kører galt? Nå ja. Det er jo det der er hele princippet bag forsikring. Vi
>deles om risikøerne så man ikke står alene med en kæmpe udgift hvis det går
>galt :)

Præcis - lige som ude i det rigtige samfund , der deles vi også om
udgifterne ;)


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Ukendt (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-02-04 18:45



> Så lige i Falck-bladet, at trafikministeren gerne vil have indført en
> "selespærre" i bilerne, dvs. at man ikke kan starte bilen uden at fører og
> passagerer har spændt selen.

Han har da en forstand på størrelse med en høstblomst's.....
Der er rimelig mange mennesker for hvem det IKKE er MULIGT at køre med sele.

Alle de mennesker som f.eks har stomi eller lige er blevet opereret. Gravide
fordi selen ganske simpelt ikke kan nå......og ekstremt overvægtige
mennesker.
(alle disse kan få en lægelig attest som fritager dem for selebrug).

Om han vil tvinge postbudet, taxachauffører, politi m.m. skal jeg så ikke
blande mig i.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177525
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408686
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste