Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skat spørgsmål
Fra : Peter

Dato : 08-02-04 21:07

Hej

jeg har et par spørgsmål angående skat.

Jeg tjener rimelig godt (over 400k pr. år), mens min kone er på dagpenge.
Kan man overføre hendes "skattefrit fradrag" (fuldstændigt eller delvist)
til mig, og er det det værd? Fx. betaler vi et realkredit lån tilbage, hvor
vi hver for sig får fradrag på halvdelen af renten (kunne jeg måske få hele
fragdraget?).

Jeg tænker på at det måske på den måde er muligt at mindske min "topskat" ?
Eller måske sker det hele automatisk når vores indkomst/skat beregnes i
slutningen af skatteåret?

En anden ting, hvordan kalkuleres "trækprocent" på forskudsopgørelsen? Min
kone har 38, jeg har 42. Hvor kommer de tal fra?

tak,
Peter

Fra : Carl

Dato : 08-02-04 21:58

"Peter" <peter@ciber> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En anden ting, hvordan kalkuleres "trækprocent" på forskudsopgørelsen? Min
> kone har 38, jeg har 42. Hvor kommer de tal fra?

Prøv gå på www.toldskat.dk --> Borger --> Tast selv der vil du få flere
oplysninger med din indkomst/hjerne
behøver én som jeg der tjener meget mindre at skære det ud i pap

vh Carl

Fra : Poul Christensen

Dato : 08-02-04 22:17

"Peter" <peter@ciber> wrote in

> [...]
> dagpenge. Kan man overføre hendes "skattefrit fradrag" (fuldstændigt
> eller delvist) til mig, og er det det værd?

du får fmt overført hendes uudnyttede mellemskattebundfradrag, se forskud-
eller slutopgørelse. Topskattebundfradrag kan ikke overføres. Se
yderligere:

http://www.skat.dk/tal_statistik/skatteberegning/1372.html
> Fx. betaler vi et realkredit lån tilbage, hvor vi hver for sig får
fradrag på halvdelen af renten (kunne jeg måske få hele fragdraget?).
Skattebeparelsen er den samme uanset hvem der har renrefradraget. Se
ovenstående link

> Jeg tænker på at det måske på den måde er muligt at mindske min
> "topskat" ? Eller måske sker det hele automatisk når vores
> indkomst/skat beregnes i slutningen af skatteåret?
Den mulige bundfradragsoverførsel sker automatisk

> En anden ting, hvordan kalkuleres "trækprocent" på forskudsopgørelsen?
> Min kone har 38, jeg har 42. Hvor kommer de tal fra?

Der er en teknisk forklaring her:
http://www.skat.dk/tal_statistik/skatteberegning/1374.html

Poul C
poulchr03@ofir .dk