Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital kamera - objektiv - hvad skal man ~
Fra : peet_dk

Dato : 08-02-04 20:23

Hvis man eks. samligner de her tre:

Canon PowerShot S50
Manuel / Automatisk / Zoomobjektiv
Antal grupper: 5
Antal komponenter: 7
Brændvidde ækvivalent til 35 mm kamera: 35 - 105mm
Fokusindstilling: Automatisk, Manuel
Makrofokuseringsafstand: 10-50cm
Max. brændvidde: 21.3 mm
Min. brændvidde: 7.1 mm
Minimum fokusområde: 50 Cm
Objektivåbning: F/2.8-4.9
Optisk zoom: 3
Type: Zoomobjektiv
Zoomindstilling: Automatisk drev

Olympus CAMEDIA C 740 Ultra Zoom
Automatisk / Manuel / Zoomobjektiv
Antal grupper: 7
Antal komponenter: 11
Brændvidde ækvivalent til 35 mm kamera: 38 - 380mm
Egenskaber: Asfærisk objektiv, ED-glas
Fokusindstilling: Automatisk, Manuel
Makrofokuseringsafstand: 7-60cm
Max. brændvidde: 63 mm
Min. brændvidde: 6.3 mm
Minimum fokusområde: 60 Cm
Objektivåbning: F/2.8-3.7
Optisk zoom: 10
Type: Zoomobjektiv
Zoomindstilling: Automatisk drev

---------------------------------------

Sony Cyber-shot DSC-P12
Manuel / Automatisk / Zoomobjektiv
Antal grupper: 5
Antal komponenter: 7
Brændvidde ækvivalent til 35 mm kamera: 38 - 114mm
Egenskaber: Indbygget objektivskærm, Asfærisk objektiv
Fokusindstilling: Automatisk, Manuel
Makrofokuseringsafstand: 10-50cm
Max. brændvidde: 23.7 mm
Min. brændvidde: 7.9 mm
Minimum fokusområde: 50 Cm
Objektivåbning: F/2.8-5.6
Optisk zoom: 3
Type: Zoomobjektiv
Zoomindstilling: Automatisk drev

Hvad skal man kigge efter? Det eneste der siger min "normal dødlig" noget er
'Optisk zoom', resten siger mig ikke en sk..

På forhånd tak for hjælpen!

--
peet_dk was here
http://www.peet.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 08-02-04 21:32

"peet_dk" <no@spam.com> wrote in message
> [...]
er
> 'Optisk zoom', resten siger mig ikke en sk..

Ja optisk zoom er også det eneste man skal kigge efter. Efter at have læst
herinde har der været mange der har klaget over Støj ved lave iso
hastigheder på Sonys kameraer (ved ikke om det kun er på DSLR kameraerne),
Canon er mange gange blevet rost, men S50 er jo mere til lige at putte i
lommen. Hvis jeg skulle vælge ville jeg vælge olympus også fordi de er et
respekteret firma inden for digital fotografi og så dens zoom kapacitet der
gør at den er klart at foretrække. Det har meget at gøre med hvad man har
brug for. Olympuset er jo delvist større end de andre to og har færre
pixels. Så hvad skal man bruge, skal man kunne forstørre eller udskrive
storformat eller vil man kunne zoome meget når billedet tages.

Mvh
Simon

Fra : HCS [4000]

Dato : 08-02-04 22:48

Se også her: http://www.thhe.dk/Olympus.htm

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-02-04 00:18

On 2004-02-08, peet_dk <no@spam.com> wrote:
> [...]
>
> Hvad skal man kigge efter? Det eneste der siger min "normal dødlig" noget er
> 'Optisk zoom', resten siger mig ikke en sk..

Det vigtige er tilbage ovenfor. Som du kan se, så starter
S50 med en laver brændvidde end P12, og har dermed mere vidvinkel,
men knapt så megen zoom, selvom begge to er 3x.

Makrofokuseringsafstanden er af betydning hvis du vil lave
makroobilleder. Ingen er her specielt gode, men C740 vinder.

Objektivåbning er også vigtig. Det er noget af det vigtigste ved
et objektiv. En lille f-værdi betyder du kan få en hurtigere lukketid,
og dermed håndholde i mindre lys.

Alle har f/2.8 i fuld vidvinkel.
P12 går op til f/5.6 i fuldt zoom. Dette betyder at den i fuldt
zoom har 4x langsomere lukketid end i vidvinkel. Lukketiden øges
med kvadratet på forøgelsen af f-værdien.

Så på S50 er lukketiden på fuldt zoom = 3x langsommere end i
fuld vidvinkel. Og det mest lysstærke objektiv er klart det på
på C740 UZ.

Du skal tænke på, at når du vil håndholde 100mm zoom, så skal du
som tommelfingerregel have en lukketid på 1/100s eller hurtigere.
Og ved de 380mm på C740 skal du op omkring 1/320s eller 1/400s.

Generelt er de 2 små svære at bruge uden blitz indendørs med fuldt zoom.

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-04 10:48

On Sun, 8 Feb 2004 23:18:13 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<nospam@home.terminal.dk> wrote:

>On 2004-02-08, peet_dk <no@spam.com> wrote:
-klip-
>Det vigtige er tilbage ovenfor. Som du kan se, så starter
>S50 med en laver brændvidde end P12, og har dermed mere vidvinkel,
>men knapt så megen zoom, selvom begge to er 3x.
-klip en masse god info -

Mange tak for svaret! Jeg står ikke og skal købe, men er ved at finde
ud af de forskellige ting der står under "mere info" inde på
www.edbpriser.dk

Fra : peet_dk

Dato : 10-02-04 20:21

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Det vigtige er tilbage ovenfor. Som du kan se, så starter
> S50 med en laver brændvidde end P12, og har dermed mere vidvinkel,
> men knapt så megen zoom, selvom begge to er 3x.

Ved godt er mig der her total nybegynder inde for foto, men jeg forstår ikke
hvad brændvidde og vidvinkel er... Jeg har prøvet at forstå det, men prøv
lige at se om jeg har forstået det rigtigt:

Jo større brændvidde, jo bedre zoom, selvom de så begge har x3 zoom?

> P12 går op til f/5.6 i fuldt zoom. Dette betyder at den i fuldt
> zoom har 4x langsomere lukketid end i vidvinkel. Lukketiden øges
> med kvadratet på forøgelsen af f-værdien.

Der er jeg heller ikke helt med.. Hvor får du de x4 langsommere lukketid
fra?

--
peet_dk was here
http://www.peet.dk