/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Omvendt tuning
Fra : Henrik Bonde


Dato : 17-04-01 18:42

Davs
Ja, det er lidt omvendt, men jeg skal faktisk ha' droslet min øvert
ned.
Det er en Aprilia Scarabeo, og det eneste der er lavet ved den, er at
variatorringen er fjernet.
Den skal gerne ned og ha' en ydelse som en 30'er, dvs omkring 1 hk.
Tophastigheden er ikke så vigtig, men omkring en 40km/t vil passe
fint (i øjeblikket render den ca. 75 km/t)
Hvordan gør jeg det bedst?
Tungere ruller?
Begrænser i udstødningen?
Scarabeo'en findes også som 30'er. Hvordan er den begrænset?

Årsagen til det her, er at jeg skal ha' min kone til at køre på
knallert, og hun syntes den accelererer for hurtigt, da hun aldrig har
kørt på knallert før.
Jeg er iøvrigt godt klar over at jeg ikke formelt, kan lave den om til
en 30'er.

Bonden


 
 
MADS POULSEN (18-04-2001)
Kommentar
Fra : MADS POULSEN


Dato : 18-04-01 13:57


"Henrik Bonde" <HBonde@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:jouodtgc9p99indbtu8n4v1l1mff0ej0s8@4ax.com...
> Davs
> Ja, det er lidt omvendt, men jeg skal faktisk ha' droslet min øvert
> ned.
> Det er en Aprilia Scarabeo, og det eneste der er lavet ved den, er at
> variatorringen er fjernet.
> Den skal gerne ned og ha' en ydelse som en 30'er, dvs omkring 1 hk.
> Tophastigheden er ikke så vigtig, men omkring en 40km/t vil passe
> fint (i øjeblikket render den ca. 75 km/t)
> Hvordan gør jeg det bedst?
> Tungere ruller?
> Begrænser i udstødningen?
> Scarabeo'en findes også som 30'er. Hvordan er den begrænset?

Den nemmeste og bedste metode ville være en fartbegrænser.. F.eks. fra
Thansen.. de er YDERST effektive.. kan jo indstilles, hvor stor en
begrænsning den får.. og de tar som regel MEGET af optrækket, men den kan
stadig komme op i rimelig fart.. men, indstilling!
Lad være at sætte ringen i vario´en igen, da den bare bruger mere benzin..
såå..
Det var mit råd!!

Mads.



RpR (18-04-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 18-04-01 18:25

>Den nemmeste og bedste metode ville være en fartbegrænser.. F.eks. fra
>Thansen.. de er YDERST effektive.. kan jo indstilles, hvor stor en
>begrænsning den får.. og de tar som regel MEGET af optrækket, men den kan
>stadig komme op i rimelig fart.. men, indstilling!
>Lad være at sætte ringen i vario´en igen, da den bare bruger mere benzin..
>såå..
>Det var mit råd!!

Ringen i varioen bruger mindre benzin end at montere end begrænser og køre
med den aktiveret hele tiden.
Begrænseren forskubber tændingstidpunktet, og så sker der 3 ting:

1. Din motor kan ikke tage så mange omdrejninger og derved mister den
trækket og topfarten (det var jo sådan set meningen)
2. Den bruger stadigvæk lige så meget benzin som før, men hælder bare al den
benzin ud gennem udstødningen som den ikke kan forbrænde.
3. Motoren bliver meget varm fordi tændingstidspunktet ikke passer. Længere
tids kørsel VIL medføre sætning af stemplet.
Begrænseren er KUN bygget med det formål at strisserne skal tro den er
lovlig når de giver gas på den mens den står på bukken.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
Web / FTP server online at http://rpr.darktech.org (if I'm online that is)
ICQ: 19284098
"Yo! Sound the bell, school's in sucker!"
--



Michael Frederiksen (18-04-2001)
Kommentar
Fra : Michael Frederiksen


Dato : 18-04-01 18:51


"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:%6kD6.167$ua2.20932@news.get2net.dk...
> 3. Motoren bliver meget varm fordi tændingstidspunktet ikke passer.
Længere
> tids kørsel VIL medføre sætning af stemplet.
> Begrænseren er KUN bygget med det formål at strisserne skal tro den er
> lovlig når de giver gas på den mens den står på bukken.

Min SFX'er er begrænset til kun at tage 7250 O/M (CA.) fra fabrikkens side.
Vil det sige at hvis jeg kører med fuld gas i længere tid kan jeg risikere
at stemplet sætter sig??
man kan tydeligt hører når den går med fuld gas at den flytter tændings
punktet.

--
Venlig Hilsen
Michael Frederiksen
Honda SFX @ 60 km/t
>
> --
>
> - RpR
> Moped Gallery.com - The World's biggest!
> http://www.mopedgallery.com
> Web / FTP server online at http://rpr.darktech.org (if I'm online that is)
> ICQ: 19284098
> "Yo! Sound the bell, school's in sucker!"
> --
>
>



RpR (18-04-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 18-04-01 20:48

>Min SFX'er er begrænset til kun at tage 7250 O/M (CA.) fra fabrikkens side.
>Vil det sige at hvis jeg kører med fuld gas i længere tid kan jeg risikere
>at stemplet sætter sig??
>man kan tydeligt hører når den går med fuld gas at den flytter tændings
>punktet.

Den på SFX afbryder bare tændingen, så 4-takter den hvis du får nok
omdrejninger på (ned ad bakke f.eks)
Det skader ikke motoren, bruger bare en masse benzin.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
Web / FTP server online at http://rpr.darktech.org (if I'm online that is)
ICQ: 19284098
"Yo! Sound the bell, school's in sucker!"
--



Michael Frederiksen (19-04-2001)
Kommentar
Fra : Michael Frederiksen


Dato : 19-04-01 15:45


"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:NcmD6.363$ua2.23546@news.get2net.dk...
> >Min SFX'er er begrænset til kun at tage 7250 O/M (CA.) fra fabrikkens
side.
> >Vil det sige at hvis jeg kører med fuld gas i længere tid kan jeg
risikere
> >at stemplet sætter sig??
> >man kan tydeligt hører når den går med fuld gas at den flytter tændings
> >punktet.
>
> Den på SFX afbryder bare tændingen, så 4-takter den hvis du får nok
> omdrejninger på (ned ad bakke f.eks)
> Det skader ikke motoren, bruger bare en masse benzin.

okay, jeg blev fandme helt nervøs...

--
Venlig Hilsen
Michael Frederiksen
Honda SFX @ 60 km/t
>
> --
>
> - RpR
> Moped Gallery.com - The World's biggest!
> http://www.mopedgallery.com
> Web / FTP server online at http://rpr.darktech.org (if I'm online that is)
> ICQ: 19284098
> "Yo! Sound the bell, school's in sucker!"
> --
>
>



RpR (19-04-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 19-04-01 17:01

>okay, jeg blev fandme helt nervøs...

Det ville jo ikke være smart at lave en knallert der fra fabrikken var
sikker på at sætte sig =P

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
Web / FTP server online at http://rpr.darktech.org (if I'm online that is)
ICQ: 19284098
"Yo! Sound the bell, school's in sucker!"
--



kTTs (08-05-2001)
Kommentar
Fra : kTTs


Dato : 08-05-01 11:38

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:XZDD6.1337$Em3.10360@news.get2net.dk...
> >okay, jeg blev fandme helt nervøs...
>
> Det ville jo ikke være smart at lave en knallert der fra fabrikken var
> sikker på at sætte sig =P

Der er jo heller ikke alle de f..... up begrænsninger i fra fabrikken....


Mvh

kTTs



RpR (08-05-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 08-05-01 15:01

>Der er jo heller ikke alle de f..... up begrænsninger i fra fabrikken....

Hvad snakker du om?

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
Web / FTP server online at http://rpr.darktech.org (if I'm online that is)
ICQ: 19284098
"Yo! Sound the bell, school's in sucker!"
--



Steen S. Schmidt (20-05-2001)
Kommentar
Fra : Steen S. Schmidt


Dato : 20-05-01 06:12

> Ringen i varioen bruger mindre benzin

Det var da ikke godt hvis en sådan ring brugte benzin! Tænk på alle de
stumper man pludselig skulle til at fylde ekstra benzin på for.

> 2. Den bruger stadigvæk lige så meget benzin som før, men hælder bare al
den
> benzin ud gennem udstødningen som den ikke kan forbrænde.
> 3. Motoren bliver meget varm fordi tændingstidspunktet ikke passer.
Længere
> tids kørsel VIL medføre sætning af stemplet.

Mere benzin medfører bedre køling. Det vil sige at hvis den får så meget
benzin at den blot kyler noget ud i udstødningen, så skal tændingen *dælme*
stå galt får det kan være grunden til at lortet sætter sig! Mon ikke hellere
man skal være bekymret for om der går ild i udstødningen?

> Begrænseren er KUN bygget med det formål at strisserne skal tro den er
> lovlig når de giver gas på den mens den står på bukken.

Ja, den hopper de nok på, kloge!

-Steen



RpR (20-05-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 20-05-01 10:17

>Ja, den hopper de nok på, kloge!

Virker nu finno, alle de gange jeg er blevet stoppet har de ikke fattet
mistanke.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
Web / FTP server online at http://rpr.darktech.org (if I'm online that is)
ICQ: 19284098
"Den dag lorten stiger i pris, bliver de fattige født uden røvhul"
--



Ukendt (20-05-2001)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-05-01 16:43

> Virker nu finno, alle de gange jeg er blevet stoppet har de ikke fattet
> mistanke.

Også selv om du har den der nardo på?? o.lign. ekspansionspotter??

Fjed



RpR (20-05-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 20-05-01 17:35

>Også selv om du har den der nardo på?? o.lign. ekspansionspotter??

Er endnu ikke blevet stoppet med Nardo'en, men med min Proma Warrior (der
også var en ekspansions potte) kunne jeg bilde dem ind at den originale
potte var rustet op, og den her var meget billigere. Så havde jeg bare sat
en bøsning i forrøret.

Ved min Nardo er jeg igang med at få lavet et lille metal stykke med
Yamaha's emblem og logo indtrykket i, som jeg så lakker sort med hvid skrift
og nitter på i stedet for Top Performances' logo =)

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
Web / FTP server online at http://rpr.darktech.org (if I'm online that is)
ICQ: 19284098
"Den dag lorten stiger i pris, bliver de fattige født uden røvhul"
--



Simon D. Hansen (20-05-2001)
Kommentar
Fra : Simon D. Hansen


Dato : 20-05-01 18:14

RpR wrote:

> med min Proma Warrior (der også var en ekspansions potte) kunne jeg bilde dem
> ind at den originale potte var rustet op, og den her var meget billigere. Så
> havde jeg bare sat en bøsning i forrøret.

Ehm....det virkede ikke så vidt jeg husker?! Blev du ikke bedt om at afmontere
den, og derfor solgte du den?!

> Ved min Nardo er jeg igang med at få lavet et lille metal stykke med
> Yamaha's emblem og logo indtrykket i, som jeg så lakker sort med hvid skrift
> og nitter på i stedet for Top Performances' logo =)

Najs


--
Med Venlig Hilsen - Kind Regards
Simon D. Hansen aka Sputte
Århus
UIN : 6961994



RpR (20-05-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 20-05-01 19:22

>Ehm....det virkede ikke så vidt jeg husker?! Blev du ikke bedt om at
afmontere
>den, og derfor solgte du den?!

Han var ikke helt sikker på om det var ulovligt, men han tog ikke potten og
jeg fik ingen bøde =]

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
Web / FTP server online at http://rpr.darktech.org (if I'm online that is)
ICQ: 19284098
"Den dag lorten stiger i pris, bliver de fattige født uden røvhul"
--



Simon D. Hansen (21-05-2001)
Kommentar
Fra : Simon D. Hansen


Dato : 21-05-01 05:38

RpR wrote:

> Han var ikke helt sikker på om det var ulovligt, men han tog ikke potten og
> jeg fik ingen bøde =]

Næh, men han var da godt klar over den måske var gal - Ellers havde han vel
ikke henvendt sig

--
Med Venlig Hilsen - Kind Regards
Simon D. Hansen aka Sputte
Århus
UIN : 6961994



RpR (21-05-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 21-05-01 06:02

>Næh, men han var da godt klar over den måske var gal - Ellers havde han vel
>ikke henvendt sig

Næh, der er ikke så mange 30'er knallerter med knæk potter som lovlig...
Endnu!
Det er kun et sprøgsmål om tid før de bliver lanceret!

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
Web / FTP server online at http://rpr.darktech.org (if I'm online that is)
ICQ: 19284098
"Den dag lorten stiger i pris, bliver de fattige født uden røvhul"
--



PHK (24-05-2001)
Kommentar
Fra : PHK


Dato : 24-05-01 02:30


"Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:guHN6.20465$zv2.2656763@news010.worldonline.dk...

> > 2. Den bruger stadigvæk lige så meget benzin som før, men hælder bare al
> den
> > benzin ud gennem udstødningen som den ikke kan forbrænde.
> > 3. Motoren bliver meget varm fordi tændingstidspunktet ikke passer.
> Længere
> > tids kørsel VIL medføre sætning af stemplet.
>
> Mere benzin medfører bedre køling.

Mere benzin medfører at cylindervæggene bliver skyllet rene for olie - og
cylinderen vil sætte sig hvis den længe nok udsættes for den belastning.

> Det vil sige at hvis den får så meget
> benzin at den blot kyler noget ud i udstødningen, så skal tændingen
*dælme*
> stå galt får det kan være grunden til at lortet sætter sig!

Næh.

> Mon ikke hellere
> man skal være bekymret for om der går ild i udstødningen?

Har du nogensinde været ude for at der går ild i en udstødning fordi en
knallert får for meget benzin (selv om den får for meget benzin er det ikke
ensbetydende med at det ryger ud igennem udstødningen. Alt benzin skal nok
blive brændt af - motoren går bare ikke så godt mens det sker.

>
> > Begrænseren er KUN bygget med det formål at strisserne skal tro den er
> > lovlig når de giver gas på den mens den står på bukken.
>
> Ja, den hopper de nok på, kloge!

Ja, det gør de faktisk indtil de bliver klogere.

--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)




RpR (25-05-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 25-05-01 06:12

>> Mere benzin medfører bedre køling.
>
>Mere benzin medfører at cylindervæggene bliver skyllet rene for olie - og
>cylinderen vil sætte sig hvis den længe nok udsættes for den belastning.

Vås!
Kom du med en eller anden motor der har sat sig på grund af for fed
blanding!

>Har du nogensinde været ude for at der går ild i en udstødning fordi en
>knallert får for meget benzin (selv om den får for meget benzin er det ikke
>ensbetydende med at det ryger ud igennem udstødningen. Alt benzin skal nok
>blive brændt af - motoren går bare ikke så godt mens det sker.

Prøv at aftivere chookere på din knallert / øvert / scooter næste gang du
har kørt den godt varm. Enten drukner den, eller også kører den videre (dog
lidt "tungt") og vil ryge fra potten som besat.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
Web / FTP server online at http://rpr.darktech.org (if I'm online that is)
ICQ: 19284098
"Den dag lorten stiger i pris, bliver de fattige født uden røvhul"
--



Steen S. Schmidt (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Steen S. Schmidt


Dato : 25-05-01 12:18

> > Mere benzin medfører bedre køling.
>
> Mere benzin medfører at cylindervæggene bliver skyllet rene for olie - og
> cylinderen vil sætte sig hvis den længe nok udsættes for den belastning.

Nu taler du ovenikøbet om 2-taktere, ikke? Jo mere benzin, jo mere olie (da
det uværgerligt hænger sammen med mangden af benzin). Mere benzin køler
motoren bedre - dette er fakta.

> > Det vil sige at hvis den får så meget
> > benzin at den blot kyler noget ud i udstødningen, så skal tændingen
> *dælme*
> > stå galt får det kan være grunden til at lortet sætter sig!
>
> Næh.

Du mener at hvis en motor får for meget benzin, så er der større risiko for
at den sætter sig, end hvis den får for lidt? Vås!

> > Mon ikke hellere
> > man skal være bekymret for om der går ild i udstødningen?
>
> Har du nogensinde været ude for at der går ild i en udstødning fordi en
> knallert får for meget benzin

Ja. Og en 100 cc kart.

> (selv om den får for meget benzin er det ikke
> ensbetydende med at det ryger ud igennem udstødningen. Alt benzin skal nok
> blive brændt af - motoren går bare ikke så godt mens det sker.

Drøm videre. Du mener ikke at man kan skrue så højt op for benzinblandingen,
at motoren stadig kører, imens den skyder uforbrændt benzin ud i
udstødningen? Det kan man, kan jeg så sige.

> > Ja, den hopper de nok på, kloge!
>
> Ja, det gør de faktisk indtil de bliver klogere.

Hvilket de gør meget meget hurtigt. Det var ikke en fidus jeg ville bruge
som "sikker".

Mvh
Steen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste