"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4027b6ab$0$1647$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Zorro wrote:
> > Shit! Tak for advarslen
> >
> Jeg kom faktisk til at tænke på at oliepumpen måske har en 'sikkerheds'
> indstilling hvis kablet knækker, det kan jo værer at pumpen så leverer
> en fast fed oliemix. Jeg spurgte forhandleren idag om det forholdt sig
> sådan, det anede han ikke en meter om. Men måske har Italienerne alligevel
> tænkt sig om.
Man kan næsten se ud af den simple teknik som "samle-knolden" udgør, at
oliepumpen styres akkurat som gasspjældet: Mere rulle = mere bensin hhv.
olie :-/
Selvfølgelig kunne man tænke sig at oliepumpen normalt ville stå på fuld
ydelse og kablet på modsatte vis lukkede pumpen ned når man gassede ned;
men:
a):
Man kan ikke skubbe med et ordinært Bowden-kabel, og der er jo også kun et
"træk"-kabel monteret på gasgrebet!
b):
Som "knolden" er samlet ville man endvidere skubbe kabel-enderne ud af
monteringen hvis man vendte aktiverings-retningen!
Lidt sikkerhed er der dog indbygget i oliepumpen:
Hvis man piller dækslet af ind til pumpen (hvor kablet går ned i motoren),
vil man opdage at pumpen ikke påvirkes af kablet under gasgrebets ca. første
fjerdels bevægelse, dermed kan man udlede at man med et knækket
oliepumpekabel vil kunne liste modellen hjem ved kun at benytte noget der
ligner "forhøjet tomgang".
Men det kræver dog at man forinden opdager at kablet er sprunget
--
Armand.