Depositum
Fra : Mia Lee

Dato : 06-02-04 11:09

Hej!

Er der nogen, der ved, om der findes en tidsfrist mht., hvor længe en
udlejer må være om at udregne, hvor meget af depositum, han ønsker at
tilbageholde efter opsigelse af et lejemål?

Ydermere kunne jeg også godt tænke mig at vide, om der findes en
forældelsesfrist på uoverensstemmelser med afregning af forbrug, hvis
den oprindeligt fremsendte oversigt ikke er korrekt udregnet (dvs.
vha. udlejers egen private metode), og kan udlejer så med rette
tilbagebeholde en del af et depositum som kompensation for den
manglende merbetaling af forbrug?

På forhånd tak.

Venlig hilsen Mia

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-02-04 11:21

"Mia Lee" <miscmau@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> udlejer må være om at udregne, hvor meget af depositum, han ønsker at
> tilbageholde efter opsigelse af et lejemål?

Udlejer har 14 dage efter fraflyttelse (som ikke behøver at være det samme
som opsigelsesdagen) til at lave en opgørelse.

Går der mere end de 14 dage taber udlejer sin ret til at kræve betaling.

/Per

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 06-02-04 11:40

> Udlejer har 14 dage efter fraflyttelse (som ikke behøver at være det samme
> som opsigelsesdagen) til at lave en opgørelse.
>
> Går der mere end de 14 dage taber udlejer sin ret til at kræve betaling.

Korrekt.

Altså efter 14 dage sende du et anbefalet brev hvori du gør krav på alle
pengene. Det vil han sikkert ikek så herefter går du til beboerklagenævnet
på kommunen, hvis de giver dig medhold (og det gør de) og han stadig ikke
betaler så pudser du en advokat på ham som så fremsender en stævning.

Her plejer de fleste som regel at betale.... ;)

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 06-02-04 12:06

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> Udlejer har 14 dage efter fraflyttelse (som ikke behøver at være det samme
> som opsigelsesdagen) til at lave en opgørelse.
>
> Går der mere end de 14 dage taber udlejer sin ret til at kræve betaling.

Det er nok vigtigt at nævne at fraflyttelse = den dag alle nøgler afleveres
til udlejer.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 06-02-04 12:14

> [...]

> vha. udlejers egen private metode), og kan udlejer så med rette
> tilbagebeholde en del af et depositum som kompensation for den

Hvis du har papir på at det er et depositum, har min sagsbehandler fortalt
at udlejer ikke må tilbageholde dit depositum til regninger. Der står vist
noget lidt andet her:

http://www.lejerneslo.dk/asp/visaz.asp?Id=8
_____
Depositum skal henstå som sikkerhed for lejerens forpligtelser ved
fraflytning, fx en fraflytningsregning eller en eventuel kommende
varmeregning. Det beløb, der er indbetalt som forudbetalt leje, kan lejeren
bo op, når lejemålet opsiges.
_____