Ang. 120 dages reglen
Fra : Janus Rasmussen

Dato : 06-02-04 10:25

Hej

Jeg har et spørgsmål omkring 120 dages reglen:
http://www.lederne.dk/Ret_og_pligt/Sygdom_og_arbejdsskader/120_dages_reglen/
120_dages_reglen.html

Hvis man bliver opsagt under sygdom, skal der så i opsigelsen stå en
henvisning til 120 dages reglen før den kan være gældende? Hvis man bliver
opsagt under 120 dages reglen, hvor lang tid skal man så have løn?

På forhånd tak!

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-02-04 11:00

"Janus Rasmussen" <har.ingen@dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> henvisning til 120 dages reglen før den kan være gældende? Hvis man bliver
> opsagt under 120 dages reglen, hvor lang tid skal man så have løn?

Som der står i linket:
Funktionærloven indeholder en bestemmelse (§ 5, stk.2) om forkortet varsel
(en måned) i tilfælde af længerevarende sygdom, den såkaldte 120 dages
regel.

Man skal have løn i opsigelsesmåneden.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-02-04 11:12

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Man skal have løn i opsigelsesmåneden.

Og opsigelsen skal ske til udgangen af en måned.

Altså:
12. februar har A været syg i 120 dag indenfor de sidste 12 måneder.
13. februar kan A opsiges.
Opsigelse vil være gældende fra 31. marts.
I perioden 13. februar - 31. marts skal A have løn som normalt.

/Per

Fra : Janus Rasmussen

Dato : 06-02-04 12:06

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
> [...]
> 13. februar kan A opsiges.
> Opsigelse vil være gældende fra 31. marts.
> I perioden 13. februar - 31. marts skal A have løn som normalt.

Tak, så kan jeg også forstå det. Ved ikke hvorfor, men min hjerne står af
når jeg prøver at læse §'er. Troede virkelig ikke man man kunne være så
dårligt stillet hvis man har være syg. Jeg kan ikke finde noget om, om det
skal til i opsigelsen fra arbejdsgiveren, går udfra at det behøver det
ikke...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-02-04 15:29

> [...]
> dårligt stillet hvis man har være syg. Jeg kan ikke finde noget om, om det
> skal til i opsigelsen fra arbejdsgiveren, går udfra at det behøver det

Man kan altid opsiges pga for meget sygdom. Man KAN så også opsiges med
forkortet varsel, når man har haft 120 sygedage inden for 12 månder - og det
er altså ret meget fravær.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-04 20:27

> Man kan altid opsiges pga for meget sygdom. Man KAN så også opsiges med
> forkortet varsel, når man har haft 120 sygedage inden for 12 månder - og
det
> er altså ret meget fravær.

Jeg formoder at det er 120 kalenderdage og ikke 120 arbejdsdage?

MVH CP

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-02-04 00:33

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> 13. februar kan A opsiges.
> Opsigelse vil være gældende fra 31. marts.
> I perioden 13. februar - 31. marts skal A have løn som normalt.

Netop.

For at arbejdsgiveren skal kunne opsige med 120dages-reglen, så skal
opsigelsen ske i umiddelbar forlængelse af den 120. (hundredeogtyvende)
sygedag.
Opsigelsen skal falde i dagene efter 120. dag. Man behøvedes ikke at
vente til medarbejderen kommer tilbage på arbejde.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Ole Jansen

Dato : 06-02-04 15:02

Janus Rasmussen wrote:
> [...]
> henvisning til 120 dages reglen før den kan være gældende? Hvis man
> bliver opsagt under 120 dages reglen, hvor lang tid skal man så have

Forgående svar er korrekte. Dog vil jeg lige påpege, at en del
overenskomster indeholder
en §, hvori der står, at 120 sygedagsreglen ikke er gælende. Dette betyder
ikke, at man
ikke kan blive fyret efter 120 sygedage inden for en 12-måneders periode.
Det betyder,
at man ikke kan fyres med kun 1 måneds varsel, men at man har den normale
opsigelsesvarsel
f.eks. 6 måneder.

Hilsen Dorte

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 06-02-04 17:08

"Ole Jansen" <Ole.Jansen@post.tele.INVALID> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det betyder,
> at man ikke kan fyres med kun 1 måneds varsel, men at man har den normale

120 dages reglen skal være aftalt med den enkelte, for at være gældende

Klippet fra www.hk.dk
http://www.hk.dk/hkwww/service.nsf/vALLBYDOCID/B126828355F32177C125651500420169?OpenDocument

120 dages-reglen
Ved længere tids sygdom åbner funktionærloven mulighed for, at
arbejdsgiverens opsigelsesvarsel kan forkortes til en måned regnet fra en
måneds udgang. Det gælder uanset hvor længe, du har været ansat.
Forudsætningen er, at du selv har skrevet under på, at du er omfattet af den
såkaldte "120-dages regel" og at du har været syg i mindst 120 dage i de
seneste 12 måneder.
Din arbejdsgiver kan kun benytte sin ret til at sige dig op med kort varsel,
hvis han gør det, mens du endnu er syg og i umiddelbar tilknytning til
udløbet af de 120 sygedage.

mvh
Bendt