|
| Internet booking af flybilletter Fra : onix |
Dato : 05-02-04 21:21 |
|
Hej NG !
Jeg vil høre rent juridisk om man kan fortryde sin bestilling af
flybilletter via fx Maersk Airs online booking på nettet ?
Der står godt nok i billet betingelserne at billetten ikke kan ændres eller
refunderes, men jeg opfatter det ikke som at man ikke kan fortryde købet -
er der ikke noget med at man via online internet handel har 14 dages
fortrydelses ret ?
Ved svar, henvis venligst til §§ og evt. links.
Tak
Onix
| |
Tim Christensen (05-02-2004)
| Kommentar Fra : Tim Christensen |
Dato : 05-02-04 21:30 |
|
onix wrote:
> Hej NG !
>
> Jeg vil høre rent juridisk om man kan fortryde sin bestilling af
> flybilletter via fx Maersk Airs online booking på nettet ?
>
> Der står godt nok i billet betingelserne at billetten ikke kan ændres eller
> refunderes, men jeg opfatter det ikke som at man ikke kan fortryde købet -
> er der ikke noget med at man via online internet handel har 14 dages
> fortrydelses ret ?
Bej, der er ikke 14 dages fortrydelses når det er en serviceydelse.
Mvh
Tim
| |
Henning Makholm (05-02-2004)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 05-02-04 22:45 |
|
Scripsit Tim Christensen <nospam@eson.dk>
> Bej, der er ikke 14 dages fortrydelses når det er en serviceydelse.
Det er i almindelighed forkert. De relevante bestemmelser nævner ikke
nogen undtagelse for tjenesteydelser, og §12 stk 2 nævner udtrykkeligt
at den gælder for bl.a. fjernsalg af tjenesteydelser.
Derimod er transportydelser undtaget fra fortrydelsesretten når det
fremgår af aftalen hvornår ydelsen skal udføres. Se §10e stk 1, jf
§10d nr 2.
(Paragrafhenvisninger er til dørsalgsloven som ændret ved lov nr 442
ad 31. maj 2000.)
--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."
| |
Ralph (05-02-2004)
| Kommentar Fra : Ralph |
Dato : 05-02-04 22:34 |
|
"onix" <dhdhdhd@dhdhdhd.de> skrev i en meddelelse
news:bvu8il$2po4$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG !
>
> Jeg vil høre rent juridisk om man kan fortryde sin bestilling af
> flybilletter via fx Maersk Airs online booking på nettet ?
>
> Der står godt nok i billet betingelserne at billetten ikke kan ændres
eller
> refunderes, men jeg opfatter det ikke som at man ikke kan fortryde købet -
> er der ikke noget med at man via online internet handel har 14 dages
> fortrydelses ret ?
>
> Ved svar, henvis venligst til §§ og evt. links.
Ved en sådan bestilling spørges der direkte om du ønsker den billige (som
IKKE kan ændres/aflyses/refunderes) eller den (ca. dobbelt så) dyre, som kan
ændres aflyses.
Har personlig været ude for at bestille en billig retur fra Karup til
Kastrup(ca. 700 tur/retur IALT), mit møde blev væsentligt hurtigere
overstået, og da der kom en situation som krævede min tilstedeværelse i
Jylland (lyder fornemt, ikke sandt? Men det drejede sig om at to af vore
børn skulle to forskellige steder samme aften, samme tid, så enten skulle
jeg sidde og spilde tiden i Kbh. samtidig med at to af mine børn skulle 1
time før afsted, så............) var jeg nødt til at købe en enkeltbillet
fra Kastrup for kr. 1.050,- (hvoraf man kan udlede at jeg synes at mine børn
er ca. kr. 500,-/pr.time værd)
Der er en kode på billetten, kan ikke huske hvilken, men det kan helt
sikkert oplyses på bookingsitet, og således ER du oplyst om rettighederne
vedr. de enkelte billettyper
--
venligst
Ralph
| |
Henning (06-02-2004)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 06-02-04 22:21 |
|
On Thu, 5 Feb 2004 22:34:04 +0100, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:
>"onix" <dhdhdhd@dhdhdhd.de> skrev i en meddelelse
>news:bvu8il$2po4$1@news.cybercity.dk...
>> Hej NG !
>>
>> Jeg vil høre rent juridisk om man kan fortryde sin bestilling af
>> flybilletter via fx Maersk Airs online booking på nettet ?
>>
>> Der står godt nok i billet betingelserne at billetten ikke kan ændres
>eller
>> refunderes, men jeg opfatter det ikke som at man ikke kan fortryde købet -
>> er der ikke noget med at man via online internet handel har 14 dages
>> fortrydelses ret ?
>>
>> Ved svar, henvis venligst til §§ og evt. links.
>
>Ved en sådan bestilling spørges der direkte om du ønsker den billige (som
>IKKE kan ændres/aflyses/refunderes) eller den (ca. dobbelt så) dyre, som kan
>ændres aflyses.
Det svarer til at en butik, som sælger kasser, laver samme forbehold.
Den holder jo ikke i henhold til købeloven?
Henning
hsb@(fjernes)image.dk
| |
Henning Makholm (07-02-2004)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 07-02-04 18:52 |
|
Scripsit Henning <newsmail@mailme.invalid>
> On Thu, 5 Feb 2004 22:34:04 +0100, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:
> >Ved en sådan bestilling spørges der direkte om du ønsker den billige (som
> >IKKE kan ændres/aflyses/refunderes) eller den (ca. dobbelt så) dyre, som kan
> >ændres aflyses.
> Det svarer til at en butik, som sælger kasser, laver samme forbehold.
> Den holder jo ikke i henhold til købeloven?
Købeloven er ganske ligeglad. I den kan køb som udgangspunkt ikke
fortrydes.
Du skal have fat i forbrugeraftaleloven, hvor der er regler om
fortrydelsesret ved fjernsalg. De regler gælder udtrykkeligt ikke
transportydelser.
--
Henning Makholm "... not one has been remembered from the time
when the author studied freshman physics. Quite the
contrary: he merely remembers that such and such is true, and to
explain it he invents a demonstration at the moment it is needed."
| |
|
|