/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Udnyttelse af unges bolignød?
Fra : ole thofte


Dato : 05-02-04 19:49

En gruppe foretagsomme/supernaive boligtrængende 20årige unge finder et
kondemneret hus med 10 værelser og lejer det af ejeren. Det skal gå stærkt,
fordi de mangler tag over hovedet og de springer til ejerens forslag: 40.000
kr i indskud og 13.500 kr om måneden i husleje. Der skrives kontrakt på
foreløbig 1 år, idet ejer forklarer at huset først skal rives ned om 2-3 år.
De naive unge er ikke mere naive end at det lykkes for dem at skubbe et par
af de mest 'ansvarlige' for sagen frem og lader dem skrive under på en
1-årig lejekontrakt!

Bekymrede forældre, der ikke har været konsulteret, undersøger sagen efterpå
hos kommunen og finder ud af, at huset blev kondemneret 1.5 2003 med krav om
start på nedrivning et år efter, altså 1.5 2004.

Spørgsmålet er: hvad siger loven på dette område?
a) Det virker ikke særlig rimeligt begrundet at forlange et indskud på
40.000 til et hus der skal rives ned alligevel.
b) Om huslejen er rimelig vides ikke men den er accepteret af de unge.
10.000 ville nok være mere acceptabelt?
c) Er en sådan kontrakt overhovedet lovlig? Den er indgået på falske
forudsætninger og ejeren kan ikke garantere 1 års bolig for de unge, ja
faktisk kun til 1.5.04 = 3 mdr. Hvordan kan de 2 underskrivere vride sig ud
af den klemme, de er kommet i. De står nu i realiteten med ansvaret for
huslejen i et år og de andre lejere kan køre på frihjul - nasse på de tos
fremtid. Jeg mener kontrakten er ugyldig og formentlig smaskulovlig.
d) Hvad ville være et konstruktivt forslag: de unge er interesserede i at
blive boende så længe som muligt, bolignøden taget i betragtning. Jeg kunne
forestille mig bortfald af indskuddet, nedsættelse af huslejen til ca 10K og
en måned for måned afregning med hele gruppen. Evt. forslag om et 'fælles
papir' de unge indbyrdes, så det ikke er de ansvarlige, der kommer til at
hænge på hele huslejen?

vh ole



 
 
Sigrun (05-02-2004)
Kommentar
Fra : Sigrun


Dato : 05-02-04 23:27

Jeg vil foreslå at i henvender jer til den nærmeste afdeling af Lejernes LO
(www.lejerneslo.dk) og får dem til at hjælpe med at indbringe en sag for
huslejenævnet.
Huslejenævnet kan nedsætte huslejen, hvis den er for høj.
Hvis huslejen bliver nedsat, bliver depositummet tilsvarende nedsat.

De kunne i princippet hæve lejeaftalen, idet man ikke lovligt kan udleje et
kondemneret hus, men du skriver jo at de er interesserede i at blive boende.

Med venlig hilsen
Sigrun
http://www.sigrun.dk/sigrun/hvem.htm

"ole thofte" <ole.tofte@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:4022901a$0$30087$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> En gruppe foretagsomme/supernaive boligtrængende 20årige unge finder et
> kondemneret hus med 10 værelser og lejer det af ejeren. Det skal gå
stærkt,
> fordi de mangler tag over hovedet og de springer til ejerens forslag:
40.000
> kr i indskud og 13.500 kr om måneden i husleje. Der skrives kontrakt på
> foreløbig 1 år, idet ejer forklarer at huset først skal rives ned om 2-3
år.
> De naive unge er ikke mere naive end at det lykkes for dem at skubbe et
par
> af de mest 'ansvarlige' for sagen frem og lader dem skrive under på en
> 1-årig lejekontrakt!
>
> Bekymrede forældre, der ikke har været konsulteret, undersøger sagen
efterpå
> hos kommunen og finder ud af, at huset blev kondemneret 1.5 2003 med krav
om
> start på nedrivning et år efter, altså 1.5 2004.
>
> Spørgsmålet er: hvad siger loven på dette område?
> a) Det virker ikke særlig rimeligt begrundet at forlange et indskud på
> 40.000 til et hus der skal rives ned alligevel.
> b) Om huslejen er rimelig vides ikke men den er accepteret af de unge.
> 10.000 ville nok være mere acceptabelt?
> c) Er en sådan kontrakt overhovedet lovlig? Den er indgået på falske
> forudsætninger og ejeren kan ikke garantere 1 års bolig for de unge, ja
> faktisk kun til 1.5.04 = 3 mdr. Hvordan kan de 2 underskrivere vride sig
ud
> af den klemme, de er kommet i. De står nu i realiteten med ansvaret for
> huslejen i et år og de andre lejere kan køre på frihjul - nasse på de tos
> fremtid. Jeg mener kontrakten er ugyldig og formentlig smaskulovlig.
> d) Hvad ville være et konstruktivt forslag: de unge er interesserede i at
> blive boende så længe som muligt, bolignøden taget i betragtning. Jeg
kunne
> forestille mig bortfald af indskuddet, nedsættelse af huslejen til ca 10K
og
> en måned for måned afregning med hele gruppen. Evt. forslag om et 'fælles
> papir' de unge indbyrdes, så det ikke er de ansvarlige, der kommer til at
> hænge på hele huslejen?
>
> vh ole
>
>



Bertel Lund Hansen (06-02-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-02-04 00:42

Sigrun skrev:

>Jeg vil foreslå at i henvender jer til den nærmeste afdeling af Lejernes LO
>(www.lejerneslo.dk) og får dem til at hjælpe med at indbringe en sag for
>huslejenævnet.

Jeg vil da umiddelbart mene at der er tale om bedrageri.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

ole thofte (06-02-2004)
Kommentar
Fra : ole thofte


Dato : 06-02-04 01:12


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:p4l5209b9h6jcji2mipv0k1re5akdrja8k@news.stofanet.dk...
> Sigrun skrev:
>
> >Jeg vil foreslå at i henvender jer til den nærmeste afdeling af Lejernes
LO
> >(www.lejerneslo.dk) og får dem til at hjælpe med at indbringe en sag for
> >huslejenævnet.
>
> Jeg vil da umiddelbart mene at der er tale om bedrageri.

Hvad gør de unge så? Melder ham til politiet? Men så mister de vel deres
bolig med det samme?
Eller bruger muligheden for anmeldelse som udgangspunkt for en mere
'realistisk lejeaftale'? Det lyder godt nok lidt 'bananrepublikagtigt'.
Der er varme og vand i huset, men køkkenerne fungerer ikke! Der er ikke
nøgler til dørene, kun nogle lys fungerer osv osv. Hvem ved hvor
brandfarligt der er. De unge har betalt 10.000 kr for en fupistandsættelse
og som en start. Jeg har rådet dem til ikke at betale en krone mere før
sagen er mere afklaret.

vh ole



ole thofte (06-02-2004)
Kommentar
Fra : ole thofte


Dato : 06-02-04 00:53


"Sigrun" <sigrun@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
news:4022c353$0$25816$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jeg vil foreslå at i henvender jer til den nærmeste afdeling af Lejernes
LO
> (www.lejerneslo.dk) og får dem til at hjælpe med at indbringe en sag for
> huslejenævnet.
> Huslejenævnet kan nedsætte huslejen, hvis den er for høj.
> Hvis huslejen bliver nedsat, bliver depositummet tilsvarende nedsat.
>
> De kunne i princippet hæve lejeaftalen, idet man ikke lovligt kan udleje
et
> kondemneret hus, men du skriver jo at de er interesserede i at blive
boende.

Tak skal du have for svaret. Jeg forstår det sådan, at den kontrakt, der er
underskrevet overhovedet ikke er gyldig og juridisk bindende for de 2
unge/eller nogen af de andre. Endvidere at både udlejer og de unge er ude i
et lovløst område, hvor der ikke er regler....de unge kan helt lade være med
at betale og udlejer kan smide dem ud, hvornår det skal være. Det vil være i
de unges interesse at gøre udlejer opmærksom på, at hans økonomiske
interesser dækkes bedst/delvist ved at lade dem blive boende til nedsat
husleje. Hvis han smider dem ud vil det blive vanskeligt at få andre ind -
hvis han kræver fortsat høj leje flytter de mest velfungerende af de unge,
der med størst sandsynlighed vil betale huslejen. Ergo handler det vel om at
overbevise ham om, at han vil få en masse juridisk bøvl og ringe betaling
hvis han ikke går ind på de unges forslag om nedsat husleje og intet
indskud - på reelt ubestemt tid. De risikerer jo at skulle ud pr 1.5.04.
De unge vil henvende sig i lejernes LO hovedstaden for at få juridisk
dækning - koster det noget?

venlig hilsen ole



Sigrun (06-02-2004)
Kommentar
Fra : Sigrun


Dato : 06-02-04 17:16

Ja.
Lejernes LO er en forening, som man skal være medlem af.

Med venlig hilsen
Sigrun
http://www.sigrun.dk/sigrun/hvem.htm

"ole thofte" <ole.tofte@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:4022d754$0$30070$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Sigrun" <sigrun@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> news:4022c353$0$25816$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Jeg vil foreslå at i henvender jer til den nærmeste afdeling af Lejernes
> LO
> > (www.lejerneslo.dk) og får dem til at hjælpe med at indbringe en sag for
> > huslejenævnet.
> > Huslejenævnet kan nedsætte huslejen, hvis den er for høj.
> > Hvis huslejen bliver nedsat, bliver depositummet tilsvarende nedsat.
> >
> > De kunne i princippet hæve lejeaftalen, idet man ikke lovligt kan udleje
> et
> > kondemneret hus, men du skriver jo at de er interesserede i at blive
> boende.
>
> Tak skal du have for svaret. Jeg forstår det sådan, at den kontrakt, der
er
> underskrevet overhovedet ikke er gyldig og juridisk bindende for de 2
> unge/eller nogen af de andre. Endvidere at både udlejer og de unge er ude
i
> et lovløst område, hvor der ikke er regler....de unge kan helt lade være
med
> at betale og udlejer kan smide dem ud, hvornår det skal være. Det vil være
i
> de unges interesse at gøre udlejer opmærksom på, at hans økonomiske
> interesser dækkes bedst/delvist ved at lade dem blive boende til nedsat
> husleje. Hvis han smider dem ud vil det blive vanskeligt at få andre ind -
> hvis han kræver fortsat høj leje flytter de mest velfungerende af de unge,
> der med størst sandsynlighed vil betale huslejen. Ergo handler det vel om
at
> overbevise ham om, at han vil få en masse juridisk bøvl og ringe betaling
> hvis han ikke går ind på de unges forslag om nedsat husleje og intet
> indskud - på reelt ubestemt tid. De risikerer jo at skulle ud pr 1.5.04.
> De unge vil henvende sig i lejernes LO hovedstaden for at få juridisk
> dækning - koster det noget?
>
> venlig hilsen ole
>
>



ole thofte (06-02-2004)
Kommentar
Fra : ole thofte


Dato : 06-02-04 17:30


"Sigrun" <sigrun@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
news:4023bdd3$0$27433$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Ja.
> Lejernes LO er en forening, som man skal være medlem af.
>
> Med venlig hilsen
> Sigrun


Hvad koster det for een af de unge som kontraktunderskriver at blive medlem
i LO Hovedstaden, og hvor hurtigt kan han derefter få juridisk bistand. Fx
på mandag i åbningstiden? Han er indstillet på at få kontrakten ophævet som
ulovlig og evt kræve erstatning og genhusning af udlejer.

Ole



Sigrun (06-02-2004)
Kommentar
Fra : Sigrun


Dato : 06-02-04 22:26

Hej

Jeg kender ikke de præcise takster, men måske fremgår de af LLO i
Hovedstadens hjemmeside: www.llo.dk

Når han er meldt ind, kan han få hjælp med det samme.

Med venlig hilsen
Sigrun

"ole thofte" <ole.tofte@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:4023c105$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Sigrun" <sigrun@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> news:4023bdd3$0$27433$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> > Ja.
> > Lejernes LO er en forening, som man skal være medlem af.
> >
> > Med venlig hilsen
> > Sigrun
>
>
> Hvad koster det for een af de unge som kontraktunderskriver at blive
medlem
> i LO Hovedstaden, og hvor hurtigt kan han derefter få juridisk bistand. Fx
> på mandag i åbningstiden? Han er indstillet på at få kontrakten ophævet
som
> ulovlig og evt kræve erstatning og genhusning af udlejer.
>
> Ole
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste