hejsa Bjørn
Du lader til at have læst lidt på lektien
Derfor lige et par spørgsmål fra en serviceteknikker, der gerne vil gøre
tingene rigtigt, men heller ikke vil lade alt blive lavet gratis
>"Bjørn Elling" <Demene@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:bvtfnh$257d$1@gnd.k-net.dk...
>Jeg tillader mig at antage, at du har købt den som forbruger til privat
brug, hvorfor købelovens utrolig vidtrækkende bestemmelser om forbrugerkøb
finder >anvendelse.
>
>At din sat. modtager har lidt af en fejl, synes uden for diskussion, og du
har i dette tilfælde som forbruger altid krav på reperation eller omlevering
(kbl. § 78).
>Bevisbyrden skal, de første 6 måneder efter købet, altid komme dig til
fordel (kbl. § 77a, stk. 3), og du har derfor til enhver tid i denne periode
krav på en af de >to ovenstående (forhandleren kan selv vælge hvilken),
sålænge din forhandler ikke kan bevise at du personligt har ødelagt varen.
>
>Din forhandler har tilsyneladende overholdt denne forpligtelse.
>Husk, at 6-månedersfristen starter forfra efter en rep. eller omlevering!
Jeg er enig i dig med at reklamtionsretten starter påny ved ombytning, men
hvor står det med at det også gælder ved reperation ?
>Men.. du har som køber også mulighed for at kræve købets ophævelse (§ 78).
Forhandleren kan bremse denne ret, ved at tilbyde rep. eller omlevering -
men >KUN (!) så længe rep. eller omlevering kan ske uden videre gene for
dig! (§ 78, stk. 4).
>Der er en utrolig omfattende retspraksis på dette område (1000+ domme), og
de siger alle sammen entydigt at du kun skal finde dig i 2 rep. forsøg, og
under >særlig omstændigheder 3.
>At din sat. modtager derfor nu er blevet repareret 4 gange uden held, er
uacceptabelt, og forhandleren kan ikke længere afholde dig fra at ophæve
købet.
Hvor kan jeg se nogle af de domme, der tydeligt viser at 2 rep. forsøg er
max ?
Kenneth
P.S. Der hvor jeg arbejder er tommelfinger reglen:
Under 3mdr. gammelt=ombyt første gang eller 4. gang til rep=ombyt, lortet
VIL ikke virke.