/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
reperation for 4 gang
Fra : claus


Dato : 05-02-04 10:43

jeg har en force 1133s sat modtager der har været til rep:

jeg har en sat modtager der er købt den 16/9-2001 den har været til
rep 3 gange den :

1gang 14/5 2002
2gang 17/7 2002
3gang 3/7 2003

og nu 4gang 12/1 2004

når den har været til rep så mange gange 3 gange under garantien har
man så ikke krav på at handlen går tilbage eller får leveret et andet
produkt når man ikke er i stand til og rette fejlene der er i
modtageren ?

4 gang nu er den oppe ved force og de påstår den fuldstændig er brænt
og sprængt i printet inde i modtageren hvilket lyder underligt hvorved
de også nævner der ikke er garanti på modtageren selvom den fik nyt
indmag sidste gang den var til rep den 3/7-2003 hvorved modtageren må
ses som ny.

kan man som kunde ikke reklamere op til 5 år på samme fejl når
fabrikker herhjemme ikke har lavet fejlene.

hvad skal man gøre overfor butikken som man bliver afvist fra, jeg
tillod mig og spørge til modtageren i butikken så fik jeg det svar at
jeg havde fået et svar fra force direkte.

hvad skal man gøre overfor butikken for at de forstår alvoren i denne
sag ?

kan i hjælpe med links til teksterne i købeloven der omtaler dette
punkt da butikken/force ikke skal have lov til og tage rxxxx på mig

 
 
N/A (05-02-2004)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 05-02-04 17:50



Kenneth N. Rasmussen (05-02-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth N. Rasmussen


Dato : 05-02-04 17:50

hejsa Bjørn

Du lader til at have læst lidt på lektien
Derfor lige et par spørgsmål fra en serviceteknikker, der gerne vil gøre
tingene rigtigt, men heller ikke vil lade alt blive lavet gratis


>"Bjørn Elling" <Demene@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:bvtfnh$257d$1@gnd.k-net.dk...
>Jeg tillader mig at antage, at du har købt den som forbruger til privat
brug, hvorfor købelovens utrolig vidtrækkende bestemmelser om forbrugerkøb
finder >anvendelse.
>
>At din sat. modtager har lidt af en fejl, synes uden for diskussion, og du
har i dette tilfælde som forbruger altid krav på reperation eller omlevering
(kbl. § 78).
>Bevisbyrden skal, de første 6 måneder efter købet, altid komme dig til
fordel (kbl. § 77a, stk. 3), og du har derfor til enhver tid i denne periode
krav på en af de >to ovenstående (forhandleren kan selv vælge hvilken),
sålænge din forhandler ikke kan bevise at du personligt har ødelagt varen.
>
>Din forhandler har tilsyneladende overholdt denne forpligtelse.
>Husk, at 6-månedersfristen starter forfra efter en rep. eller omlevering!

Jeg er enig i dig med at reklamtionsretten starter påny ved ombytning, men
hvor står det med at det også gælder ved reperation ?



>Men.. du har som køber også mulighed for at kræve købets ophævelse (§ 78).
Forhandleren kan bremse denne ret, ved at tilbyde rep. eller omlevering -
men >KUN (!) så længe rep. eller omlevering kan ske uden videre gene for
dig! (§ 78, stk. 4).
>Der er en utrolig omfattende retspraksis på dette område (1000+ domme), og
de siger alle sammen entydigt at du kun skal finde dig i 2 rep. forsøg, og
under >særlig omstændigheder 3.
>At din sat. modtager derfor nu er blevet repareret 4 gange uden held, er
uacceptabelt, og forhandleren kan ikke længere afholde dig fra at ophæve
købet.


Hvor kan jeg se nogle af de domme, der tydeligt viser at 2 rep. forsøg er
max ?

Kenneth
P.S. Der hvor jeg arbejder er tommelfinger reglen:
Under 3mdr. gammelt=ombyt første gang eller 4. gang til rep=ombyt, lortet
VIL ikke virke.



Bjørn Elling (06-02-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Elling


Dato : 06-02-04 06:24

> Jeg er enig i dig med at reklamtionsretten starter påny ved ombytning, men
> hvor står det med at det også gælder ved reperation ?

Joseph Lookofsky, Køb
(lidt 1. års pensum)
det synes i uoverensstemmelse med hensigten bag kbl-bestemmelsen, at
forhandleren skal kunne "vente" sig ud af køberens favorable retsstilling,
ved at lave midlertidige reperationer ..

> Hvor kan jeg se nogle af de domme, der tydeligt viser at 2 rep. forsøg er
> max ?

Ugeskrift for retsvæsen .. ufr.dk .. forudsætter dog oprettelse..
Vent alternativt til årsskiftet, hvor en god del domme også bliver gratis
tilgængelige..
Jeg tør næsten garanterere dig, at forbrugerklage-sager kommer til at fylde
en god del..

> P.S. Der hvor jeg arbejder er tommelfinger reglen:
> Under 3mdr. gammelt=ombyt første gang eller 4. gang til rep=ombyt, lortet
> VIL ikke virke.

God tommelfingerregel =o)
... at vente til 4. gang noget er gået i stykker, synes dog lidt
vidtstrukkent..

~bj.
Nu uden html



Kenneth N. Rasmussen (06-02-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth N. Rasmussen


Dato : 06-02-04 17:21


"Bjørn Elling" <Demene@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:bvv8ck$2lmt$1@gnd.k-net.dk...
> > Jeg er enig i dig med at reklamtionsretten starter påny ved ombytning,
men
> > hvor står det med at det også gælder ved reperation ?
>
> Joseph Lookofsky, Køb
> (lidt 1. års pensum)
> det synes i uoverensstemmelse med hensigten bag kbl-bestemmelsen, at
> forhandleren skal kunne "vente" sig ud af køberens favorable retsstilling,
> ved at lave midlertidige reperationer ..

Det vil sige vi snakker om samme fejl, ikke generelt ny reklamtionsperiode ?

>
> > Hvor kan jeg se nogle af de domme, der tydeligt viser at 2 rep. forsøg
er
> > max ?
>
> Ugeskrift for retsvæsen .. ufr.dk .. forudsætter dog oprettelse..
> Vent alternativt til årsskiftet, hvor en god del domme også bliver gratis
> tilgængelige..
> Jeg tør næsten garanterere dig, at forbrugerklage-sager kommer til at
fylde
> en god del..

Det håber jeg, for der er squ ikke nogen der IKKE arbejder med jura der ved
hvad der egentlig menes med loven, ville være rart et kunne se eksempler på
hvad en dommer har sagt i forskellige spørgsmål.

>
> > P.S. Der hvor jeg arbejder er tommelfinger reglen:
> > Under 3mdr. gammelt=ombyt første gang eller 4. gang til rep=ombyt,
lortet
> > VIL ikke virke.
>
> God tommelfingerregel =o)
> .. at vente til 4. gang noget er gået i stykker, synes dog lidt
> vidtstrukkent..

Er også kun en tommelfingerregel, kommer meget an på hvad og hvordan fejlen
udarter sig, ved vildt periodiske fejl, som ikke er observeret på noget
tidspunkt på værkstedet, synes jeg er rimelig at give apperatet en chance,
det kunne jo være kunden når at finde et system i hvornår fejlen indfinder
sig.

Kenneth



Bjørn Elling (07-02-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Elling


Dato : 07-02-04 17:58

>
> Det vil sige vi snakker om samme fejl, ikke generelt ny reklamtionsperiode
?
>
Dårlig formulering fra min side .. samme fejl, selvfølgelig, ja ..




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408875
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste