DR og deres metoder
Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 04-02-04 22:55

Hej NG.

Jeg har et spørgsmål - håber i måske kan gøre mig lidt klogere

Min ven lejede på et tidspunkt (for en del år siden) et værelse i en
lejlighed.
Nu skete der det at DR kom forbi en dag og bankede på. Min ven fortalte
at han ikke var den der boede der (altså at han bare lejede et værelse)
og at han ikke havde TV. Ham han lejede værelset af HAVDE tv og manden
fra DR sagde at deeeet gjorde da ikke noget, og han kunne bare skrive
under - det ville der ikke ske noget ved.

Nu - en del år efter står han med en gæld der ligger på en små 10.000
kr. og er i RKI. Min ven har, efter eget udsagn, forsøgt at få denne sag
på plads ved at kontakte DR op til flere gange uden held.

Hvordan vil i vurdere hans retsstilling ?

Jeg er 100 % med på at set i bagspejlet skulle han ikke have skrevet
under, men kan DR bare tillade sig at sige sådan ? Min ven har det i
forvejen svært økonomisk så det er ikke lige noget han har brug for -
selvom han måske kunne afdrage det.

------------

Jeg ved ikke hvordan deres forretningsmetoder er men en af mine venner
kunne berette følgende:
DR ringer på hans dørtelefon og spørger om han har TV
Dette svarer min ven nej til.
DR manden spørger om han må komme ind
Dette svarer min ven nej til
DR man siger "nå så skriver jeg at du har et fjernsyn"

Er det mig eller er de lige lovlig 'friske' i deres metoder?

--
Mikkel

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-02-04 23:31

> [...]
> DR man siger "nå så skriver jeg at du har et fjernsyn"
> Er det mig eller er de lige lovlig 'friske' i deres metoder?

Går den, så går den. Sådan tror jeg deres filosofi er, for de kan jo ikke
tiltvinge sig adgang. Så kan de enten skrive at han ikke har TV eller skaffe
en dommerkendelse. Hvis man hele tiden har påstået at man ikke har det, og
de alligevel skriver at man har, så tror jeg nok at jeg vil brokke mig ret
gevaldigt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Rasmus

Dato : 04-02-04 23:45

"Mikkel Gottlieb" <slupperREMOVE@THISslupper.dk> wrote in message
> [...]
> DR man siger "nå så skriver jeg at du har et fjernsyn"
>

> Er det mig eller er de lige lovlig 'friske' i deres metoder?

Han kunne jo prøve at kontakte kontant ->
http://www.dr.dk/nyheder/tv/kontant/

De tager sig gerne af sager hvor firmaer/staten har optrådt groft over for
private personer, så det må være en sag lige for dem

mvh
Rasmus

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 04-02-04 23:50

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> wrote in message

> [...]
for
> private personer, så det må være en sag lige for dem

ROTFL .. .!!!

Mikkel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-02-04 00:51

"Mikkel Gottlieb" <slupperREMOVE@THISslupper.dk> skrev Wed, 4 Feb 2004
22:55:03 +0100

> [...]
>fra DR sagde at deeeet gjorde da ikke noget, og han kunne bare skrive
>under - det ville der ikke ske noget ved.

Hvad er det helt præcist han har skrevet under på.?

Og helt ærligt.?

Hvis licensmanden står og banker på døren, og din ven først har bedyret
at han slet ikke har noget fjernsyn, så skriver han vel ikke under på
noget - uden at læse hvad han skriver under på.?

>Nu - en del år efter står han med en gæld der ligger på en små 10.000
>kr. og er i RKI. Min ven har, efter eget udsagn, forsøgt at få denne sag
>på plads ved at kontakte DR op til flere gange uden held.

Der må formentlig ligge ganske mange ubesvarede rykkere før beløbet når
op i den størrelsesorden.?

>Jeg er 100 % med på at set i bagspejlet skulle han ikke have skrevet
>under, men kan DR bare tillade sig at sige sådan ?

Det kommer da fuldstændig an på hvad han har skrevet under på.?

> [...]
>DR manden spørger om han må komme ind
>Dette svarer min ven nej til
>DR man siger "nå så skriver jeg at du har et fjernsyn"

Det kan han da godt skrive, men det kan ikke bruges til noget.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 05-02-04 01:12

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message

> Hvad er det helt præcist han har skrevet under på.?

At der var et TV

> [...]
> at han slet ikke har noget fjernsyn, så skriver han vel ikke under på
> noget - uden at læse hvad han skriver under på.?

Det kommer da an på hvordan det sker - jeg skynder mig da også pr.
defination væk hvis en politimand beder mig om - om det er lovligt eller
ej ... nu var det her i hans yngre dage - så han tænkte sig vel ikke om.

> Der må formentlig ligge ganske mange ubesvarede rykkere før beløbet
når
> op i den størrelsesorden.?

Formentlig - men nu har han jo også prøvet at komme ud af det - og han
har jo ikke lyst til at betale rykkere som han i realiteten ikke skylder

> Det kommer da fuldstændig an på hvad han har skrevet under på.?

Hvordan det ? Kan DR bare få folk til at skrive under på hvad somhelst ?
Hvad hvis nu man er under 18 - det kan de jo i realiteten ikke vide

> Det kan han da godt skrive, men det kan ikke bruges til noget.

Forstået som at DR ikke kan bruge det til noget ?

Mikkel

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-02-04 01:28

Scripsit "Mikkel Gottlieb" <slupperREMOVE@THISslupper.dk>

> Hvordan det ?

Fordi vi ikke har en chance for at vurdere situationen når vi ikke ved
hvad det er den pågældende har skrevet under på.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-02-04 01:56

"Mikkel Gottlieb" <slupperREMOVE@THISslupper.dk> skrev Thu, 5 Feb 2004
01:12:21 +0100

>At der var et TV

Jammen. Hvis han først benægter at have et TV, hvorfor skriver han så
under på det.?

Selvom det ikke er jura, så sig mig lige: Havde han et Tv eller havde
han ikke.???

>Det kommer da an på hvordan det sker - jeg skynder mig da også pr.
>defination væk hvis en politimand beder mig om - om det er lovligt eller
>ej ... nu var det her i hans yngre dage - så han tænkte sig vel ikke om.

Det bødes der for.

>når
>
>Formentlig - men nu har han jo også prøvet at komme ud af det - og han
>har jo ikke lyst til at betale rykkere som han i realiteten ikke skylder

Udenomssank

>Hvordan det ? Kan DR bare få folk til at skrive under på hvad somhelst ?
>Hvad hvis nu man er under 18 - det kan de jo i realiteten ikke vide

Mere udenomssank

>Forstået som at DR ikke kan bruge det til noget ?

Forstået på den måde at DR-manden ikke kan bruge det til noget.
Medmindre han ved selvsyn har konstateret at der er et Tv i lejligheden,
eller beboeren har erkendt at der er et Tv.

Fra : Søren

Dato : 05-02-04 11:24

> Forstået på den måde at DR-manden ikke kan bruge det til noget.
> Medmindre han ved selvsyn har konstateret at der er et Tv i lejligheden,
> eller beboeren har erkendt at der er et Tv.
At licensmanden ved selvsyn har konstateret et TV er ikke nok...Teoretisk
kan tuneren være taget ud af TV'et, og det er tuneren man betaler licens
for...Ikke TV'et.

--
Søren

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-02-04 11:52

"Søren" <soren@ingenmail.dk> writes:

>At licensmanden ved selvsyn har konstateret et TV er ikke nok...Teoretisk
>kan tuneren være taget ud af TV'et, og det er tuneren man betaler licens
>for...Ikke TV'et.

Det er ejerens pligt at dokumentere dette over for DR. Indtil
det sker, skal der betales licens.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 05-02-04 12:27

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message

> Det er ejerens pligt at dokumentere dette over for DR. Indtil
> det sker, skal der betales licens.

Really ? Så det vil sige at DR i principet kan sige at ALLE har fjernsyn
indtil det modsatte er bevist ?

Mikkel

Fra : Søren

Dato : 05-02-04 12:44

> Really ? Så det vil sige at DR i principet kan sige at ALLE har fjernsyn
> indtil det modsatte er bevist ?

Nope...Det påhviler ejeren af et TV uden tuner at kunne dokumenterer dette
overfor licenskontoret/licensmanden/kvinden.
Hvis DR kunne sige at alle havde fjernsyn indtil det modsatte var bevist,
ville deres behov for licensfolk falde drastisk. *S

Der var på et tidspunkt snak om at ihvertifald radiolicensen blev trukket
over skattekortet ala. kirkeskatten. Så skulle folk aktivt framelde sig
licensen fremfor som nu aktivt at tilmelde sig licensen. For hvem ejer
(hånden på hjertet) ikke bare een radio (husk bil og eller clockradioen).
--
Søren

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 05-02-04 12:50

"Søren" <soren@ingenmail.dk> wrote in message

> [...]
> licensen fremfor som nu aktivt at tilmelde sig licensen. For hvem ejer
> (hånden på hjertet) ikke bare een radio (husk bil og eller

før jeg købte min Mp3 afspiller ejede jeg ikke en Med mindre at
internet radio tæller med hehe

Mikkel

Fra : Søren

Dato : 05-02-04 13:18

> før jeg købte min Mp3 afspiller ejede jeg ikke en Med mindre at
> internet radio tæller med hehe

Respekt..*G Jeg har radio selv i min mobiltelefon...Jeg kunne ikke leve
uden. *S

--
Søren

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-02-04 14:42

"Mikkel Gottlieb" <slupperREMOVE@THISslupper.dk> writes:

>Really ? Så det vil sige at DR i principet kan sige at ALLE har fjernsyn
>indtil det modsatte er bevist ?

Nej, men hvis man har et tv, skal man fortælle det til DR.
Fjerner man tuneren, kan man bede DR om at blive fritaget
for licens (hvilket jo er rimeligt nok). Hvis DR ønsker det,
skal man dokumentere, at tv'et rent faktisk er tunerløst.

Hvis man har et tv uden tuner, og ikke oplyser det til DR,
har man jo strengt taget heller ikke gjort noget forkert.
Det kan bare blive lidt svært at dokumentere, hvornår man
pillede tuneren ud. Det bøvl kan man spare sig selv for ved
fra starten at fortælle DR om det tunerløse tv.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Søren

Dato : 05-02-04 14:53

> Nej, men hvis man har et tv, skal man fortælle det til DR.
Nope...Kun hvis det har en tuner. Det kommer ikke DR ved om jeg har et TV
uden tuner.
Men man kan redde sig fra en masse bøvl ved at fortælle Dr om det selv.

> Det kan bare blive lidt svært at dokumentere, hvornår man
> pillede tuneren ud.
Nej det fremgår jo af den dokumentation man alligevel skal kunne vise til DR
(enten en kvittering på tunerløst TV, eller en kvittering fra en fagmand, på
fjernelse af tuneren).

--
Søren

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-02-04 14:56

>Nope...Kun hvis det har en tuner. Det kommer ikke DR ved om jeg har et TV
>uden tuner.

Indeholder et tv ikke pr. definition en tuner? Det andet er
vel en monitor?

>Nej det fremgår jo af den dokumentation man alligevel skal kunne vise til DR
>(enten en kvittering på tunerløst TV, eller en kvittering fra en fagmand, på
>fjernelse af tuneren).

My point exactly. Hvad hvis man har gjort det selv?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Søren

Dato : 06-02-04 11:09

> Indeholder et tv ikke pr. definition en tuner? Det andet er
> vel en monitor?
Jeg ved faktisk ikke helt hvor grænsen går imellem TV og monitor.

> My point exactly. Hvad hvis man har gjort det selv?
Så mener jeg at man umiddelbart derefter skal gå til en fagmand, de skal
verificerer at tuneren er fjernet og kvitterer for det.
Alternativet er vist at en af DR's teknikere kommer ud til en og verificerer
det (for ens egen regning).

/Søren

Fra : Søren

Dato : 05-02-04 12:38

> Det er ejerens pligt at dokumentere dette over for DR. Indtil
> det sker, skal der betales licens.
Ja...Men det ændrer ikke ved at man ikke kan tvinges til at betale licens
bare fordi licensmanden har set et TV.

Hvis du har et TV uden tuner skal du ikke indberette det til licenskontoret.
Du skal derimod på forlangende kunne dokumenterer at TV'et ikke indeholder
en tuner. Men det blev der ikke nævnt nogle steder at licensmanden havde
spurgt om.

--
Søren

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 05-02-04 12:25

> Jammen. Hvis han først benægter at have et TV, hvorfor skriver han så
> under på det.?
>
> Selvom det ikke er jura, så sig mig lige: Havde han et Tv eller havde
> han ikke.???

Hehe - han havde ikke et TV. Derimod havde ham han lejede værelset af et
TV - og det var det DR manden synes han bare skulle skrive under på ..

> Det bødes der for.

Okay - klart svar - han har dummet sig og det er bare ærgeligt - han må
tage konsekvensen. Ikke at jeg troede der var noget at komme efter - jeg
undrede mig bare over om metoden de har brugt virkelig var reel og
lovlig ..

> Udenomssank

Fra min side ? Slet ikke - men jo, vi kan nok begge tænke os til at der
nok er kommet MANGE rykkere og at han nok ikke har reageret på hver
enkelt

> Mere udenomssank

om den konkrete situation ja - men det er da meget relevant

Okay - rart at vide

Mikkel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-02-04 13:35

"Mikkel Gottlieb" <slupperREMOVE@THISslupper.dk> skrev Thu, 5 Feb 2004
12:24:44 +0100

>Hehe - han havde ikke et TV. Derimod havde ham han lejede værelset af et
>TV - og det var det DR manden synes han bare skulle skrive under på ..

Eller sagt på en anden måde: Han havde faktisk et TV i sit værelse da
licensmanden var der, men prøvede at dække sig ind under at det ikke var
hans eget.?

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 05-02-04 15:05

> Eller sagt på en anden måde: Han havde faktisk et TV i sit værelse da
> licensmanden var der, men prøvede at dække sig ind under at det ikke
var
> hans eget.?

Nix - lejligheden havde 2 værelser. Det ene var hans og det andet var
vedkommende hvis lejlighed det var. Der var ikke noget TV på hans
værelse, men det var der i det andet (ham der havde lejligheden )

Mikkel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-02-04 00:23

"Mikkel Gottlieb" <slupperREMOVE@THISslupper.dk> skrev Thu, 5 Feb 2004
15:05:11 +0100

> [...]
>vedkommende hvis lejlighed det var. Der var ikke noget TV på hans
>værelse, men det var der i det andet (ham der havde lejligheden )

Det er muligt, men det er stadigvæk min overbevisning at du kun har
fortalt den del af historien der taler til fordel for dig (eller din
ven).

Hvorvidt husejeren har Tv eller ej kommer hverken din ven eller
licensmanden ved i den konkrete situation. Og din vens påståede
erklæring om at husejeren har et Tv kan licensmanden ikke bruge til
noget som helst.

Så der må ligge noget mere under som du endnu ikke har fortalt.

Og som andre også har været inde på, så kommer han jo altså ikke i
Ribers (RKI hedder det vist nu) uden at han enten har vedgået gælden,
eller at der allerede tidligere har været afsagt en dom om det.

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 06-02-04 01:41

> Det er muligt, men det er stadigvæk min overbevisning at du kun har
> fortalt den del af historien der taler til fordel for dig (eller din
> ven).

Hvorfor så mistroisk ? Nu er det ikke fordi jeg regner med at han kan få
noget ud af det - i siger selv at det er så mange år siden og at han
formentlig har vedkendt sig gælden (skal jeg lige høre ham om) - så
spørgsmåle var sådan set bare fordi jeg havde gået og tænkt over det og
at jeg egentlig synes det var lidt feje metoder DR på det tidspunkt
havde brugt. Jeg er ikke helt klar over hvad det er du insinuerer ?

> [...]
> licensmanden ved i den konkrete situation. Og din vens påståede
> erklæring om at husejeren har et Tv kan licensmanden ikke bruge til

Desværre ikke nej - nu er det en del år siden men jeg er 100 % sikker på
at han ikke havde TV.

> Så der må ligge noget mere under som du endnu ikke har fortalt.

Nix - hvad skulle det være ?

> Og som andre også har været inde på, så kommer han jo altså ikke i
> Ribers (RKI hedder det vist nu) uden at han enten har vedgået gælden,
> eller at der allerede tidligere har været afsagt en dom om det.

Det skal jeg som sagt lige høre ham om.

Mikkel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-02-04 02:12

"Mikkel Gottlieb" <slupperREMOVE@THISslupper.dk> skrev Fri, 6 Feb 2004
01:40:50 +0100

> [...]
>at jeg egentlig synes det var lidt feje metoder DR på det tidspunkt
>havde brugt. Jeg er ikke helt klar over hvad det er du insinuerer ?

Det jeg insinuerer er, at enten har licensmanden dummet sig ud over alle
grænser, og så burde din ven have påtalt dette ved de retsmøder der
givetvis allerede er blevet afholdt - eller også har vi kun fået en del
af historien.

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 06-02-04 03:16

> [...]
> grænser, og så burde din ven have påtalt dette ved de retsmøder der
> givetvis allerede er blevet afholdt - eller også har vi kun fået en

Okay nu er jeg med (er lidt langsom når jeg har fri fra arbejde .
Jeg tror han HAR dummet sig, men jeg er ret sikker på at min ven ikke
har været til nogen retsmøder (så har han ihvertfald holdt skjult). Det
er muligt at det kun er en del af historien, men det er desværre den
eneste del jeg kender til - jeg skal nok høre ham om det.

Mikkel

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 05-02-04 01:16

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message

> Det kan han da godt skrive, men det kan ikke bruges til noget.

Jeg ville sætte pris på at når du nu vælger at svare, at du så evt
uddyber dine svar

Mikkel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-02-04 02:02

"Mikkel Gottlieb" <slupperREMOVE@THISslupper.dk> skrev Thu, 5 Feb 2004
01:16:24 +0100

>Jeg ville sætte pris på at når du nu vælger at svare, at du så evt
>uddyber dine svar

Well. Et difust og upræcist spørgsmål må nødvendigvis afføde et ditto
svar.

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 05-02-04 12:26

> Well. Et difust og upræcist spørgsmål må nødvendigvis afføde et ditto
> svar.

Hehe

Mikkel

Fra : Henning

Dato : 05-02-04 15:08

>Nu - en del år efter står han med en gæld der ligger på en små 10.000
>kr. og er i RKI. Min ven har, efter eget udsagn, forsøgt at få denne sag
>på plads ved at kontakte DR op til flere gange uden held.

Og han har intet hørt i fra DR i mellemtiden? Hvordan er han kommet i
RKI - har han vedkendt sig gælden, eller er der afsagt dom i sagen?
Hvorfor har han bare været passiv i den mellemliggende periode? Det er
svært at komme 5-10 år efter og gøre indsigelser.