Jesper Cederberg wrote:
>> § 11. Udsteder hæfter i forhold til brugeren for tab som følge
>> af andres uberettigede anvendelse af et betalingsmiddel,
>
> Men er det uberrettiget at de har hævet pengene? Han har jo fået en
> vare for pengene, men den er vel "bare" mangelfuld.
Ja, men Bertel insisterer altid på kun at angive hjemmelen for den aftale,
der er indgået mellem forbrugerombudsmanden, PBS og nogle flere
organisationer frem for at citere fra selve aftalen - derfor får man ikke
det hele med.
I stedet skal man i banken henvise til selve aftalen, som du bla. kan finde
på
www.fs.dk. Det relevante afsnit er citeret herunder (pkt. c).
Hvis ikke sælger umiddelbart kan tilbagevise købers påstand, så skal banken
omgående tilbageføre beløbet.
5. Indsigelser om misbrug, ikke-levering og fortrydelsesret
Gør kortindehaveren gældende,
a) at en fjernsalgstransaktion hverken er foretaget eller bemyndiget af
kortindehaveren,
b) at debiteringen overstiger det beløb, der er aftalt med
betalingsmodtageren,
c) at den bestilte ydelse ikke er leveret, eller
d) at kortindehaveren eller den angivne modtager har udnyttet en lovbestemt
eller aftalt fortrydelsesret ved at undlade at modtage eller afhente den
bestilte ydelse,
skal kortudstederen stille opkrævningen i bero, mens indsigelsens rigtighed
undersøges. Kan indsigelsen ikke umiddelbart tilbagevises som uberettiget,
må kortudstederen alene opkræve det beløb, som kortindehaveren kan vedkende
sig. Er kortindehaveren allerede blevet debiteret for transaktionen, skal
det omtvistede beløb straks tilbageføres til kortindehaveren.
/Bo