Køb af artikel på nettet.
Fra : Anders [8000]

Dato : 04-02-04 19:52

Hejsa...

Jeg har købt en artikel på nettet, hvor hver side kostede 7 USD. Ialt blir
det 49 USD men det jeg modtager fra dem svarer kun til godt 3 sider.

Har lavet indsigelse til PBS (pga det købte ikke svarer til det der er
modtaget), men de vil ikke tilbageføre beløbet.

Hvad siger reglerne om dette? Og hvad er mine videre muligheder.

På forhånd tak.

Mvh. Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-02-04 20:10

Anders [8000] skrev:

> [...]

>Har lavet indsigelse til PBS (pga det købte ikke svarer til det der er
>modtaget), men de vil ikke tilbageføre beløbet.

Naturligvis vil de ikke det. Det er din bank (kortudstederen) du
skal henvende dig til - medmindre du ikke har betalt med kort. Så
er der kun en retssag tilbage.

--
Bertel

Fra : Anders [8000]

Dato : 04-02-04 22:31

> Naturligvis vil de ikke det. Det er din bank (kortudstederen) du
> skal henvende dig til - medmindre du ikke har betalt med kort. Så
> er der kun en retssag tilbage.

Jamen er også banken jeg har snakket med, og de har så snakket med PBS. Som
så siger de ikke vil tilbageføre det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-02-04 23:25

Anders [8000] skrev:

>Jamen er også banken jeg har snakket med, og de har så snakket med PBS. Som
>så siger de ikke vil tilbageføre det.

Så har du en bank der ikke kender loven.

Henvend dig atter i banken og spørg om de kender § 11 i loven om
betalingsmidler. Forlang at få dine penge med det vuns, og de
skal ikke give sig til at ringe rundt eller spørge nogen om lov
(ud over evt. en chef).

Her er stk. 1 af § 11:

§ 11.   Udsteder hæfter i forhold til brugeren for tab som følge
   af andres uberettigede anvendelse af et betalingsmiddel,
   medmindre andet følger af stk. 2-6. Brugeren hæfter kun
   efter stk. 2-6, hvis transaktionen er korrekt registreret
   og bogført.

Stk. 2-6 handler om tilfælde hvor der er brugt pinkode eller evt.
falsk underskrift. Det er ikke aktuelt.

--
Bertel

Fra : Jesper Cederberg

Dato : 05-02-04 11:45

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in

> § 11. Udsteder hæfter i forhold til brugeren for tab som følge
> af andres uberettigede anvendelse af et betalingsmiddel,

Men er det uberrettiget at de har hævet pengene? Han har jo fået en vare
for pengene, men den er vel "bare" mangelfuld.

mvh
Jesper

Fra : bem

Dato : 05-02-04 15:30

Jesper Cederberg wrote:

> Men er det uberrettiget at de har hævet pengene? Han har jo fået en
> vare for pengene, men den er vel "bare" mangelfuld.

Ja, men Bertel insisterer altid på kun at angive hjemmelen for den aftale,
der er indgået mellem forbrugerombudsmanden, PBS og nogle flere
organisationer frem for at citere fra selve aftalen - derfor får man ikke
det hele med.
I stedet skal man i banken henvise til selve aftalen, som du bla. kan finde
www.fs.dk. Det relevante afsnit er citeret herunder (pkt. c).
Hvis ikke sælger umiddelbart kan tilbagevise købers påstand, så skal banken
omgående tilbageføre beløbet.

5. Indsigelser om misbrug, ikke-levering og fortrydelsesret
Gør kortindehaveren gældende,
a) at en fjernsalgstransaktion hverken er foretaget eller bemyndiget af
kortindehaveren,
b) at debiteringen overstiger det beløb, der er aftalt med
betalingsmodtageren,
c) at den bestilte ydelse ikke er leveret, eller
d) at kortindehaveren eller den angivne modtager har udnyttet en lovbestemt
eller aftalt fortrydelsesret ved at undlade at modtage eller afhente den
bestilte ydelse,
skal kortudstederen stille opkrævningen i bero, mens indsigelsens rigtighed
undersøges. Kan indsigelsen ikke umiddelbart tilbagevises som uberettiget,
må kortudstederen alene opkræve det beløb, som kortindehaveren kan vedkende
sig. Er kortindehaveren allerede blevet debiteret for transaktionen, skal
det omtvistede beløb straks tilbageføres til kortindehaveren.

/Bo