|
| Tør du handle her ? Fra : Ernst V. Jacobsen |
Dato : 04-02-04 14:11 |
|
Følgende er hentet på www.bygmax.dk ´s hjemside
--cut--
Bestilling og betaling
Du kan bestille pr. telefon, fax eller e-mail. Herefter fremsender vi
en faktura pr. mail, fax eller post.
Leveringen (se levering) iværksætter vi, når fakturaen er betalt.
Vores idé er baseret på at du ikke skal betale for at andre kunder
ikke betaler. Derfor leverer vi først varer når betalingen er indgået på
vores konto.
Betaling kan ske ved bankoverførsel (se kontonr.), eller du kan
indsætte beløbet på vores konto i alle afdelinger af BG Bank og Danske Bank
samt på Posthuset.
--cut--
Men hvordan står jeg rent sikkerhedsmæssigt, ved at handle på denne måde.
Det er vel ikke helt det samme som når jeg fx handler i en web-shop og
betaler med dankort (her må butikken jo først hæve pengene, når varen er
afsendt)
Hvordan står jeg, hvis jeg overfører pengene, men bygmax aldrig leverer
varen ?
Har jeg 14 dages returret, som ved almindelig e-handel ?
| |
anders majland (04-02-2004)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 04-02-04 14:29 |
|
> Hvordan står jeg, hvis jeg overfører pengene, men bygmax aldrig
> leverer varen ?
Skidt - Hvis du forudbetaler og de går konkurs inden levering kan
pengene nemt være tabt. Er det "bare" problemer med at få leveret kan
der tages alm. retslige skridt til at få pengene returneret eller varen
leveret. Hver også opmærksom på at hvis ikke andet aftales har sælger
30dage til at levere rettidigt.
> Har jeg 14 dages returret, som ved almindelig e-handel ?
Der vist nogle specielle regler mhs byggematerialer der gør at det ikke
automatisk regnes som forbrugerkøb ?
Men når det er sagt så er min eneste dårlige oplevelse med forudbetaling
Danske Futures / Dualsim som end ikke har villet bekræfte at de har
modtaget pengene og telefonisk har Tommy Pedersen sagt at jeg kan rende
og hoppe (Men det er jo både kunder og leverandører de har svindlet ...)
På hjemmesiden ser det dog ud til at de i modsætning til DualSim oplyser
det meste af det der kræves - jeg savner dog deres alm
forretningsbetingelser hvor f.eks returnering er beskrevet ...
Og citat:"Det er kun muligt at reklamere for fejl og mangler inden for
48 timer efter at leveringen har fundet sted." bryder jeg mig ikke
om....
Er der et forbrugerkøb kan de vel ikke undså dig den almindelige
reklamationsret. Derimod er det meget rimeligt at der skal reklameres
over transportskader og lign ved modtagelsen. De er 48 timer lang tid.
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid
| |
Per Christoffersen (04-02-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 04-02-04 14:49 |
|
"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:bvqs2k$6v7$1@sunsite.dk...
>
> > Har jeg 14 dages returret, som ved almindelig e-handel ?
>
> Der vist nogle specielle regler mhs byggematerialer der gør at det ikke
> automatisk regnes som forbrugerkøb ?
Der nævnes ingen særlige forhold ti Forbrugeraftaleloven, så byggematerialer
er omfattet.
Du tænker muilgvis på, at byggesager ikke kan behandles i
Forbrugerklagenævnet, men det er fordi der er oprettet et brancheklagenævn,
og det har ikke noget med forbrugerens rettigheder efter
Forbrugeraftaleloven at gøre.
> Og citat:"Det er kun muligt at reklamere for fejl og mangler inden for
> 48 timer efter at leveringen har fundet sted." bryder jeg mig ikke
> om....
Det kan jeg godt forstå. Til alt held, så kan Købelovens bestemmelser om
reklamationsperioder og reklamationsfrister ikke sættes ud af kraft ved
forbrugerkøb, så reklamationsperioden er på 2 år, og fristen for
reklamation på ihvertfald 2 måneder efter mangelen er opdaget.
> Er der et forbrugerkøb kan de vel ikke undså dig den almindelige
> reklamationsret. Derimod er det meget rimeligt at der skal reklameres
> over transportskader og lign ved modtagelsen. De er 48 timer lang tid.
Hvis vi stadig tager som udgangspunkt, at der er tale om forbrugerkøb, så
overgår risikoen for varen til forbrugeren ved modtagelsen. En
transportskade skal derfor behandles som enhver anden mangel, og de
ovenstående frister er gældende. Men det er klart, at man styrker sin sag
ved en hurtig henvendelse om en transportskade, da tvivlen om hvoraf skaden
er opstået minimeres.
Er man i tvivl kan man jo altid nægte at modtage forsendelsen.
/Per
| |
anders majland (04-02-2004)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 04-02-04 15:02 |
|
> Hvis vi stadig tager som udgangspunkt, at der er tale om
> forbrugerkøb, så overgår risikoen for varen til forbrugeren ved
> modtagelsen. En transportskade skal derfor behandles som enhver anden
> mangel, og de ovenstående frister er gældende.
Takker - det er rart at vide.
Jeg har meget ofte set betingelser der kræver rekamation direkte til
fragtmand ved transportskader og lign... Men du siger at ved
forbrugerkøb kan man ikke aftale sig fra at transporten er sælgers
ansvar og risiko ?
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid
| |
per christoffersen (04-02-2004)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 04-02-04 21:03 |
|
"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:bvqvoq$8o0$1@sunsite.dk...
> fragtmand ved transportskader og lign... Men du siger at ved
> forbrugerkøb kan man ikke aftale sig fra at transporten er sælgers
> ansvar og risiko ?
Det kan man nu godt aftale sig ud af.
Det var lidt en svipser fra min side, at jeg ikke fik tydeligt adskilt dette
fra det øvrige indlæg.
/Per
| |
Jonathan Stein (04-02-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 04-02-04 22:36 |
|
anders majland wrote:
> Jeg har meget ofte set betingelser der kræver rekamation direkte til
> fragtmand ved transportskader og lign... Men du siger at ved
> forbrugerkøb kan man ikke aftale sig fra at transporten er sælgers
> ansvar og risiko ?
Som forbruger er det ikke din risiko, hvis noget bliver skadet under
transporten.
- Men hvis pakken ligner noget, de har spillet fodbold med i pausen,
så står du i en lidt skidt situation, hvis du kvitterer for, at pakken
er modtaget i god behold (så må det indirekte være dig, der har tæsket
pakken efter modtagelsen).
Notér altid på kvitteringen, hvis en pakke har synlige skader, og få
samtidig vognmandens underskrift på det. Ellers må han tage pakken med igen.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Niels Rune Brandt (04-02-2004)
| Kommentar Fra : Niels Rune Brandt |
Dato : 04-02-04 17:43 |
|
[klip]
> Det kan jeg godt forstå. Til alt held, så kan Købelovens bestemmelser om
> reklamationsperioder og reklamationsfrister ikke sættes ud af kraft ved
> forbrugerkøb, så reklamationsperioden er på 2 år, og fristen for
> reklamation på ihvertfald 2 måneder efter mangelen er opdaget.
[klip]
Når det drejer sig om lige præcis byggematerialer, er der en absolut
reklamationsfrist på 5 år i stedet for de almindelige 2 år, LFFE § 25 og KBL
§ 54, stk. 2
/NRB
| |
per christoffersen (04-02-2004)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 04-02-04 20:58 |
|
"Niels Rune Brandt" <nielsrune@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:2i9Ub.84862$jf4.5377242@news000.worldonline.dk...
> [klip]
> > Det kan jeg godt forstå. Til alt held, så kan Købelovens bestemmelser om
> > reklamationsperioder og reklamationsfrister ikke sættes ud af kraft ved
> > forbrugerkøb, så reklamationsperioden er på 2 år, og fristen for
> > reklamation på ihvertfald 2 måneder efter mangelen er opdaget.
> [klip]
>
>
> Når det drejer sig om lige præcis byggematerialer, er der en absolut
> reklamationsfrist på 5 år i stedet for de almindelige 2 år, LFFE § 25 og
KBL
> § 54, stk. 2
KBL §54 gælder ikke ved forbrugerkøb, - se §1a, stk. 3
Jeg er ikke lige med på hvad LFFE står for?
/Per
| |
Niels Rune Brandt (04-02-2004)
| Kommentar Fra : Niels Rune Brandt |
Dato : 04-02-04 21:51 |
|
LFFE er Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v.
(Lov 391 af 14.6.1995)
Korrekt mht. § 1a, stk. 3, men hvis du kigger i § 83, stk. 2, der jo gælder
i forbrugerkøb, henvises der til § 54, stk. 2, og derfor gælder der stadig
en absolut reklamationsfrist på 5 år ved køb af byggematerialer.
/NRB
"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:40214e24$0$95047$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Niels Rune Brandt" <nielsrune@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:2i9Ub.84862$jf4.5377242@news000.worldonline.dk...
> > [klip]
> > > Det kan jeg godt forstå. Til alt held, så kan Købelovens bestemmelser
om
> > > reklamationsperioder og reklamationsfrister ikke sættes ud af kraft
ved
> > > forbrugerkøb, så reklamationsperioden er på 2 år, og fristen for
> > > reklamation på ihvertfald 2 måneder efter mangelen er opdaget.
> > [klip]
> >
> >
> > Når det drejer sig om lige præcis byggematerialer, er der en absolut
> > reklamationsfrist på 5 år i stedet for de almindelige 2 år, LFFE § 25 og
> KBL
> > § 54, stk. 2
>
> KBL §54 gælder ikke ved forbrugerkøb, - se §1a, stk. 3
> Jeg er ikke lige med på hvad LFFE står for?
> /Per
>
>
>
| |
per christoffersen (04-02-2004)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 04-02-04 22:02 |
|
"Niels Rune Brandt" <nielsrune@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:DWcUb.84978$jf4.5393271@news000.worldonline.dk...
> LFFE er Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v.
> (Lov 391 af 14.6.1995)
>
> Korrekt mht. § 1a, stk. 3, men hvis du kigger i § 83, stk. 2, der jo
gælder
> i forbrugerkøb, henvises der til § 54, stk. 2, og derfor gælder der stadig
> en absolut reklamationsfrist på 5 år ved køb af byggematerialer.
Det har du da ret i.
Men:
Hvis jeg køber 10 gipsplader hos BygMax, hvordan defineres så tidspunktet
for byggeriets aflevering?
For mig at se giver den paragraf kun mening ved køb af byggematerialer i
sammenhæng med en håndværkerydelse.
Hvis du har adgang til Karnov kunne (gider? du måske kigge efter nogle
kommentarer hertil?
/Per
| |
Niels Rune Brandt (05-02-2004)
| Kommentar Fra : Niels Rune Brandt |
Dato : 05-02-04 18:41 |
|
> Det har du da ret i.
> Men:
> Hvis jeg køber 10 gipsplader hos BygMax, hvordan defineres så tidspunktet
> for byggeriets aflevering?
> For mig at se giver den paragraf kun mening ved køb af byggematerialer i
> sammenhæng med en håndværkerydelse.
> Hvis du har adgang til Karnov kunne (gider? du måske kigge efter nogle
> kommentarer hertil?
>
> /Per
>
Det kan du tro
KBL §54
Stk. 2. (347) Ved køb(348) af byggematerialer(349) er den i stk. 1(350)
nævnte frist(351) 5 år fra byggeriets aflevering,(352) dog højst 6 år fra
overgivelsen af materialerne til køberen.(353)
Noter:
(352)Er køber selvbygger, har det ingen mening at tale om aflevering.
Aflevering forudsætter, at der er en bygherre og en entreprenør, og vil i så
fald typisk foregå ved en afleveringsforretning, jf. AB 92. Er der en
entreprenør, som anvender materialerne i udførelsen af entreprisen, spiller
det omvendt næppe nogen rolle, om han eller bygherren er køber af
materialerne.
Det er en følge af bestemmelsen, at fristen typisk vil være længere end 5 år
fra overgivelse af materialet til køber, og at sælger normalt ikke vil vide,
hvornår den begynder at løbe, og derfor heller ikke vide, hvornår 5
års-fristen udløber.
(353)I almindelighed vil aflevering ske tidligere. 6 års-fristen betyder
imidlertid, at sælger altid vil vide, hvornår den absolutte frist senest
udløber.
Håbber du kan bruge dette.
/NRB
| |
per christoffersen (05-02-2004)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 05-02-04 21:08 |
|
"Niels Rune Brandt" <nielsrune@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:NevUb.85397$jf4.5428777@news000.worldonline.dk...
>
> Håbber du kan bruge dette.
Både og...
Jeg fik da bekræftet, at min undren ikke var enestående, men til gengæld kan
jeg ikke rigtig læse hvilket tidspunkt man så skal fastsætte for
reklamationsperiodens start.
Men tak for hjælpen.
/Per
| |
Peter G C (05-02-2004)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 05-02-04 21:10 |
|
"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:4022a207$0$95109$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
[klip]
> Jeg fik da bekræftet, at min undren ikke var enestående, men til gengæld
kan
> jeg ikke rigtig læse hvilket tidspunkt man så skal fastsætte for
> reklamationsperiodens start.
Reklamationsfristen løber fra levering.
/Peter
--
http://www.grauslund.com/
| |
Per Christoffersen (06-02-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 06-02-04 10:46 |
|
"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:4022a302$0$27416$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Reklamationsfristen løber fra levering.
Det regnede jeg nu også med, - og egentlig er jeg nok ikke i tvivl
Jeg synes bare loven er temmelig tåget formuleret (eller som Karnov skriver:
Det giver ingen mening, hvad der står).
Helt generelt er jeg noget betænkelig ved lovformuleringer der ikke giver
mening....
EOD
/Per
| |
Bertel Lund Hansen (04-02-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 04-02-04 19:10 |
|
Per Christoffersen skrev:
>Det kan jeg godt forstå. Til alt held, så kan Købelovens bestemmelser om
>reklamationsperioder og reklamationsfrister ikke sættes ud af kraft ved
>forbrugerkøb, så reklamationsperioden er på 2 år, og fristen for
>reklamation på ihvertfald 2 måneder efter mangelen er opdaget.
Korrekt - og til endnu mere held forklarer forretningen på
forhånd at de ikke kender købeloven og vil gøre sig umage med
ikke at følge den. Så er man advaret på forhånd.
Én ting er rettigheder, noget andet er en langtrukken retssag.
"Nu sidder vi alle godt", sagde katten. Den sad på flæsket.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Thunderbird [7100] (05-02-2004)
| Kommentar Fra : Thunderbird [7100] |
Dato : 05-02-04 19:09 |
|
On Wed, 4 Feb 2004 14:11:28 +0100, "Ernst V. Jacobsen" <evj@yahoo.dk>
wrote:
>Men hvordan står jeg rent sikkerhedsmæssigt, ved at handle på denne måde.
>Det er vel ikke helt det samme som når jeg fx handler i en web-shop og
>betaler med dankort (her må butikken jo først hæve pengene, når varen er
>afsendt)
>
>Hvordan står jeg, hvis jeg overfører pengene, men bygmax aldrig leverer
>varen ?
Ekstremt dårligt, du kan nemlig ikke få pengene igen på nogen helst
måde, med mindre at bygmax.dk vælger at tilbagefører dem.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
Bertel Lund Hansen (05-02-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 05-02-04 20:31 |
|
"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev:
>Ekstremt dårligt, du kan nemlig ikke få pengene igen på nogen helst
>måde, med mindre at bygmax.dk vælger at tilbagefører dem.
Har du hørt om det der populært kaldes en dom?
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
|
|