Søge job i en anden landsdel.
Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 04-02-04 10:36

Hej!

Min kæreste er arbejdsløs og søger derfor efter arbejde.
Vi har planer om at flytte fra Sjælland til Nordjylland. Hvor min kærestes
familir bor. Til dels pga af husspriserne og familien.
Min kæreste vil derfor gerne tage til det nordjydske for at opsøge diverse
firmaer. Hun kan bo hos familie i de 2 uger hun havde forestillet sig. Så
firmaerne havde en chance for at henvende sig, hvis de gerne ville se hende
til en samtale. Min kæreste er også blevet ringet op af nogle firmaer der
ikke vil tage hendes ansøgning i betragtning fordi hun ikke bor i området.
Det kunne måske hjælpe at møde op personligt. Ligeledes vil jeg bruge 2
ugers ferie til det samme samt kigge efter et aktuelt hus.
Min kæreste har kontaktet AF og de kunne ikke se nogle problemer i dette. De
skulle bare have hendes midlertidige adresse. De synes at 2 uger måske var
lige lidt nok. Samt hun kunne bare ringe og få en ny tid hvis hun blev
indkaldt til nogle møder hos dem.
Men hun kontakter også sin A-kasse men der er holdningen helt modsat. Hun
bliver truet med karantæne. På det grundlag af hvis hun ikke er hjemme og de
vil have et møde så kan hun jo ikke møde op hvis hun er i Jylland og man kan
ikke flytte sådanne møder.
Hvem har ret ?
Kan det være rigtigt at man ikke tage til Jylland og søge job, ved at møde
op på firmaerne personligt. Det A-kassen siger svarer faktisk til at hun
skal tage frem og tilbage hver dag. Det er jo nok lidt for dyrt i både tid
og penge på en a-kasse. (Jeg kan godt forstå A-kassen, hvis de tror at det
er ferie. Men dette er ikke tilfældet).

Fra : anders majland

Dato : 04-02-04 11:25

> Men hun kontakter også sin A-kasse men der er holdningen helt modsat.
> Hun bliver truet med karantæne.

Hvilken forstokket akasse er dette ?

> På det grundlag af hvis hun ikke er
> hjemme og de vil have et møde så kan hun jo ikke møde op hvis hun er
> i Jylland og man kan ikke flytte sådanne møder.

Jeg ser ikke problemet. Plejer de ikke at henvende sig skriftligt eller
forventer de at hun sidder hjemme og venter ved telefonen på at de
ringer ...

http://www.krifa.dk/akasse/din_situation/ledig/at_staa_til_raadighed.jsp

Du må ikke omadressere din post til en anden adresse, for så kan AF ikke
få fat i dig med dags varsel

For at stå til rådighed skal du:
- Være tilmeldt Arbejdsformidlingen (AF) som arbejdssøgende
- Have en fast adresse i Danmark
- Være i stand at overtage et arbejde og overholde aftaler med AF
- Aktivt søge job
- Deltage i de tilbud/aktiviteter, der indgår i en jobplan som er
udarbejdet af AF

Manglende rådighed i en periode
I en række situationer kan vi vurdere, at du ikke står til rådighed og
derfor ikke kan få dagpenge. Du kan ikke få dagpenge, så længe du:
- Opholder dig i udlandet
- Ikke kan få dine børn passet
- Flytter uden at oplyse din nye adresse
- Ikke er tilmeldt AF

///

Så kravet er åbenbart AF (A-kasse) skal kunne få fat på en med dags
varsel. Desuden er nordjylland jo ikke udlandet så jeg ser ikke
problemet. Desuden er landet ikke større end hun sagtens kan nå frem til
et møde med en dags varsel hvis akassen mod forventning skulle få lyst
til at hilse på hende personligt ....

> Jeg kan godt forstå A-kassen, hvis de tror at det er ferie. Men dette
er ikke tilfældet.

De kan vel bare bede hende dokumentere at hun er aktivt jobsøgende
deroppe.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 04-02-04 12:37

Hej Anders!

Tak for dit svar.

> Hvilken forstokket akasse er dette ?

A-kassen er TL (Teknisk landsforbund)
´

Men de kunne jo sende et brev om et møde næste dag. Det ville hun jo ikke
kunne møde op til.
Min kæreste sagde at vores post kunne blive set hver dag og hun kunne ringe
for at ændre mødet til et anden dato.
Derfor ville hun informere dem om at hun ikke var til at træffe på hjemme
adressen. Men søgte job i Nordjylland.

> Du må ikke omadressere din post til en anden adresse, for så kan AF ikke
> få fat i dig med dags varsel

Alt posten bliver ikke omadresseret. Men AF ville kontakte os i Jylland hvis
der var noget og sende evt. post til Jylland. Det var dem der sagde dette.
De har adressen og telefonnummeret vi befinder os på. Der er plads til dette
i deres system.

> [...]
> problemet. Desuden er landet ikke større end hun sagtens kan nå frem til
> et møde med en dags varsel hvis akassen mod forventning skulle få lyst

Jo, men det kan eks. være svært at møde kl. 10:00 næste dag. Hvis man skal
bruge offentlige transportmidler.
Deroppe er vi så heldige at have en bil til rådighed i flere dage.
Vores post kan desværre ikke blive tjekket før efter kl. 17:00.

> De kan vel bare bede hende dokumentere at hun er aktivt jobsøgende
> deroppe

Ja, det ville vi også mene. Men det lader til at de vil spænde ben for os
med hensyn til at komme ud på arbejdsmarkedet.
Vi rejser ikke bare, vi informerer dem om hvad vi havde tænkt os at gøre.
Jeg vil mene at det er jobsøgende at tage til den anden af landet os søge
job.

Med venlig hilsen
Rasmus Berntsen

Fra : Max

Dato : 04-02-04 13:46

> Men de kunne jo sende et brev om et møde næste dag. Det ville hun jo ikke
> kunne møde op til.

Hvorfor ikke?

> [...]
> Deroppe er vi så heldige at have en bil til rådighed i flere dage.
> Vores post kan desværre ikke blive tjekket før efter kl. 17:00.

Igen hvorfor? toget kører at hurtigt og tidligt/sent nok til at man kan nå
det hvis det virkelig er det de vil.

Enig.

/Max

Fra : anders majland

Dato : 04-02-04 14:08

> Jo, men det kan eks. være svært at møde kl. 10:00 næste dag. Hvis man
> skal bruge offentlige transportmidler.

Ikke svært - giver bare et trælst rejsetidspunkt. Selv fra den yderste
lokalbane kan man nå til "staden" til næste morgen hvis man tager afsted
sidt på eftermiddagen / først på aftenen. Det er bare ikke særlig sjovt
at tilbringe den halve nat i et tog ...

Et ikke juridisk råd er bare at "glemme" A-kassen og så sørge for at få
tømt postkassen hver dag (I gør jo ikke noget forkert). Skulle de så mod
forventning få lyst til at se hende er det bare at ofre den formue på en
togbillet og komme afsted.

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 04-02-04 15:01

> [...]
> tømt postkassen hver dag (I gør jo ikke noget forkert). Skulle de så mod
> forventning få lyst til at se hende er det bare at ofre den formue på en

Ligger der noget til hinder for at man bare tilmelder sig AF der hvor man er
til rådighed (Her Nord Jylland), evt. med en adresseændring i de par uger ?

Mvh
Lars Helmer Andersen

Fra : anders majland

Dato : 04-02-04 15:07

> Ligger der noget til hinder for at man bare tilmelder sig AF der hvor
> man er til rådighed (Her Nord Jylland), evt. med en adresseændring i
> de par uger ?

En flytning kan sagtens give andre problemer. F.eks hvis der er der er
bopælspligt i boligen på sjælland eller mhs til eventuelle offenlige
tilskud.

Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 04-02-04 15:21

Hej!

> [...]
> lokalbane kan man nå til "staden" til næste morgen hvis man tager afsted
> sidt på eftermiddagen / først på aftenen. Det er bare ikke særlig sjovt

Ja, hvis man har en bil til rådighed eller benytter en taxa. Ude fra landet
er det svært med busser.
Vi har heldigvis en bil til rådighed. Men det bliver dyrt alligevel at
skulle frem og tilbage på den måde.

> [...]
> tømt postkassen hver dag (I gør jo ikke noget forkert). Skulle de så mod
> forventning få lyst til at se hende er det bare at ofre den formue på en

Det var sandelig også det vi ville. Men det skal jo nok passe at de sender
et brev i den periode.

Det jeg undrede mig meget over var, de 2 så forskellige svar fra AF of TL.
Der må da være klare regler for dette?

Fra : anders majland

Dato : 04-02-04 15:43

> Det jeg undrede mig meget over var, de 2 så forskellige svar fra AF
> of TL. Der må da være klare regler for dette?

Et er regler der er mere eller mindre klare - et andet er en
sagsbehandlers og/eller a-kasses tolkning af samme ...

Det link jeg gav til den kristelige a-kasse var bare første hit på en
søgning. Enhver "moderne" a-kasse vil have en lignende forklarende
beskrivelse på deres hjemmeside eller i det mindste kunne give den
vejledning skriftligt ved henvendelse ..

Fra http://www.tl.dk/

Rådighed ved ledighed

Du skal til enhver tid kunne tage imod tilbudt arbejde og være aktivt
jobsøgende.

Hvd vil det sige at stå til rådighed?
Fra 1. ledighedsdag skal du stå til rådighed for rimeligt arbejde. Det
betyder du skal søge alt arbejde som du kan varetage, herunder også
arbejde som du ikke tidligere har været beskæftiget med.

////

Det var det eneste jeg kunne finde det - Så hvis i gider "slås" mere med
dem så bed om en skriflig begrundelse med henvisning til relevandt
lovgivning for at hun ikke må søge arbejde i nordjylland ......

Fra : Henning

Dato : 04-02-04 22:10

On Wed, 4 Feb 2004 15:20:30 +0100, "Rasmus Berntsen"
<rasmus.berntsen*S*L*E*T*@orangenet.dk> wrote:

> [...]
>er det svært med busser.
>Vi har heldigvis en bil til rådighed. Men det bliver dyrt alligevel at

Hvor ofte er hun reelt blevet kontaktet af a-kassen med krav om at
møde hos dem næste dag? Skulle det endelig ske, må hun bare afbryde
opholdet for en periode.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-02-04 00:03

Rasmus Berntsen wrote:

> [...]
> vil have et møde så kan hun jo ikke møde op hvis hun er i Jylland og man kan

Det har AF.

jeg kan ikke finde den aktuelle paragraf, men de gange jeg har været
"ikke-hjemme-men-stadig-i-Danmark-og-meddelt-en-adresse-i-Danmark-hvor-post-kunne-sendes-hen".
tja, det sagde min akasse (http://www.ca.dk) altså at der ikke var noget
problem overhovedet, sålænge de altså havde en adresse i Danmark,
hvortil de kunne sende post, samt at denne post ville blive læst den dag
den kom frem (så jeg kunne reagere på det).

Akassen fortalte endda at jeg faktisk ikke behøvedes dem at meddele hvor
i Kongeriget jeg opholdte mig, sålænge min post på hjemmeadresse ville
bliver læst.
De var endda glade for, at jeg meddelte dem de forskellige adresser og
forespurgte om reglerne....For som de sagde, at man altså ikke kan lave
overtrædelser "ugjort" såfremt i fald man overtrådte reglerne, men
tilgengæld kunne rådgive om den adfærd man skulle udvise for opfylde
reglerne.

> [...]
> og penge på en a-kasse. (Jeg kan godt forstå A-kassen, hvis de tror at det

Hun har faktisk pligt til at søge arbejde i hele landet!
For akademikere i hvert fald. (læs: CAnyt oktober/november 2003 på
http://www.ca.dk)

--
Med venlig hilsen Carsten Riis