/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
CPU og tilbagesending...
Fra : Casper Bang


Dato : 03-02-04 18:07

Hej,

Jeg har en diskussion med en ven om muligheden for at sende en CPU retur,
som er købt på postordre.
Når CPUen har været brugt kan man se at der sidder kølepaste i bunden. Det
ændrer dog ikke dens funktionalitet.

Spørgsmålet er så om det kan kaldes for "væsentligt samme stand", at den
synligt har været i brug!?

Hvad er jeres vurdering?
~Casper



 
 
Thomas Bjørseth (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Bjørseth


Dato : 03-02-04 18:22

On Tue, 3 Feb 2004 18:07:04 +0100, "Casper Bang"
<webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> wrote:

>Hej,
>
>Jeg har en diskussion med en ven om muligheden for at sende en CPU retur,
>som er købt på postordre.
>Når CPUen har været brugt kan man se at der sidder kølepaste i bunden. Det
>ændrer dog ikke dens funktionalitet.
>
>Spørgsmålet er så om det kan kaldes for "væsentligt samme stand", at den
>synligt har været i brug!?

Rens den med isopropanol og q-tips, så blir den som ny. Å returnere den
med kjølepasta på er ikke "vesentlig samme stand", men ferdig renset bør
det ikke være noe problem.

>Hvad er jeres vurdering?

Det må være lov å returnere en CPU, på samme måte som andre defekte
varer. Rengjør den skikkelig, så skal det gå greit å returnere den.

Thomas B
--
Thomas Bjørseth
Mail: thomas-newssig@bjorseth.no

Henning Makholm (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 03-02-04 18:47

Scripsit Thomas Bjørseth <thomas-news@bjorseth.no>

> >Spørgsmålet er så om det kan kaldes for "væsentligt samme stand", at den
> >synligt har været i brug!?

> Rens den med isopropanol og q-tips, så blir den som ny.

Uha, det ville jeg ikke turde. De fleste computerbutikker advarer
højlydt om faren for at beskadige cpuen ved at håndtere kølelegemet
forkert under montagen. At give sig til at skrubbe med
opløsningsmidler lyder som en nem måde at komme til at skade
processorblokken.

--
Henning Makholm "Det är alldeles för ansvarsfullt att skaffa en
flickvän. Det är ju som att skaffa en hundvalp."

Thomas Bjørseth (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Bjørseth


Dato : 03-02-04 19:04

On 03 Feb 2004 17:47:23 +0000, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Scripsit Thomas Bjørseth <thomas-news@bjorseth.no>
>
>> >Spørgsmålet er så om det kan kaldes for "væsentligt samme stand", at den
>> >synligt har været i brug!?
>
>> Rens den med isopropanol og q-tips, så blir den som ny.
>
>Uha, det ville jeg ikke turde. De fleste computerbutikker advarer
>højlydt om faren for at beskadige cpuen ved at håndtere kølelegemet
>forkert under montagen. At give sig til at skrubbe med
>opløsningsmidler lyder som en nem måde at komme til at skade
>processorblokken.

Q-tips er jo laget av bomull (kalles det vattpinner i Danmark, mon
tro?), og er myke. Isopropanol er helt tyntflytende, og har ingen
skrubbeeffekt. Dyppet i isopropanol og brukt på prosessorblokken tar
vattpinner alt av kjølepasta. Har brukt det selv på vanlig hvit goop og
Arctic Silver, men man må være nøye så man får fjernet alt.

Thomas B
--
Thomas Bjørseth
Mail: thomas-newssig@bjorseth.no

Devast8or (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 03-02-04 21:26

Henning Makholm wrote:
> Scripsit Thomas Bjørseth <thomas-news@bjorseth.no>
>
>>> Spørgsmålet er så om det kan kaldes for "væsentligt samme stand",
>>> at den synligt har været i brug!?
>
>> Rens den med isopropanol og q-tips, så blir den som ny.
>
> Uha, det ville jeg ikke turde.

[Fuldkommen ujuridisk - den skal egentlig over i en EDB gruppe, så en der
kan finde ud af det må lige FUTte den afsted)

Det skal du ikke være bange for, det er det der bliver anbefalet de fleste
steder til det formål. Hvis jeg husker rigtigt står det endda også på Arctic
Silver's hjemmeside. Jeg har brugt det et par gange uden problemer. Det er
iøvrigt det samme som isopropyl alkohol.

Devast8or



Casper Bang (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 03-02-04 21:21

> Det skal du ikke være bange for, det er det der bliver anbefalet de fleste
> steder til det formål. Hvis jeg husker rigtigt står det endda også på
Arctic
> Silver's hjemmeside. Jeg har brugt det et par gange uden problemer. Det er
> iøvrigt det samme som isopropyl alkohol.

Jeg har ikke selv problemet... det var et teoretisk spørgsmål :)



Jonathan Stein (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 03-02-04 22:15

Devast8or wrote:

>>>Rens den med isopropanol og q-tips, så blir den som ny.
>>
>>Uha, det ville jeg ikke turde.
>
> Det skal du ikke være bange for, det er det der bliver anbefalet de fleste
> steder til det formål.

Spritten ødelægger ikke CPU'en, men det kan håndteringen gøre(*) - og
det er det, som forhandleren ikke kan kontrollere, når CPU'en kommer
tilbage.

(*) Lad mig i den forbindelse anbefale en vat-pind af træ i stedet
for de statiske djævle af plast, der har overtaget markedet.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/


JBH (03-02-2004)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 03-02-04 18:55


"Thomas Bjørseth" <thomas-news@bjorseth.no> skrev i en meddelelse
news:4ulv10h0rul7h41c30g4n0ckbe6ohlg096@4ax.com...
> On Tue, 3 Feb 2004 18:07:04 +0100, "Casper Bang"
> <webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> wrote:
>
> >Hej,
> >
> >Jeg har en diskussion med en ven om muligheden for at sende en CPU retur,
> >som er købt på postordre.
> >Når CPUen har været brugt kan man se at der sidder kølepaste i bunden.
Det
> >ændrer dog ikke dens funktionalitet.
> >
> >Spørgsmålet er så om det kan kaldes for "væsentligt samme stand", at den
> >synligt har været i brug!?
>
> Rens den med isopropanol og q-tips, så blir den som ny. Å returnere den
> med kjølepasta på er ikke "vesentlig samme stand", men ferdig renset bør
> det ikke være noe problem.
>
> >Hvad er jeres vurdering?
>
> Det må være lov å returnere en CPU, på samme måte som andre defekte
> varer. Rengjør den skikkelig, så skal det gå greit å returnere den.


Hmm.
Jeg ville da være træt af at købe en "ny" CPU som måske havde været "udlånt"
og måske ikke håndteret korrekt mht. statisk elektricitet, køling
clockfrekvens mv.

Den lokale Høyer autodele butik, krediterer gerne ubrugte dele dele ,selvom
de ikke er forpligtet (over disken køb) På nær EL-dele. dem tager de ikke
retur.

mvh
JBH



Peter G C (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 03-02-04 19:38

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:401fe0d6$0$1667$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

[klip]

> Hmm.
> Jeg ville da være træt af at købe en "ny" CPU som måske havde været
"udlånt"

Det har intet med det juridiske spørgsmål at gøre.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



JBH (03-02-2004)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 03-02-04 21:35


"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:401fea8c$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:401fe0d6$0$1667$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> [klip]
>
> > Hmm.
> > Jeg ville da være træt af at købe en "ny" CPU som måske havde været
> "udlånt"
>
> Det har intet med det juridiske spørgsmål at gøre.
>
> /Peter
>


Hej Peter.

Hvis du keder dig, kan du jo give samme svar til de andre 4-5 stykker som
har givet et "u-juridisk" svar.....
JBH




H@nsen (04-02-2004)
Kommentar
Fra : H@nsen


Dato : 04-02-04 13:32

Peter G C wrote:
> [klip]
>
>> Hmm.
>> Jeg ville da være træt af at købe en "ny" CPU som måske havde været
>> "udlånt"
>
> Det har intet med det juridiske spørgsmål at gøre.

Men går vel under kategorien relevante svar/spørgsmål/kommentarer i en
tråd som denne.

For hvad har man af rettigheder på en vare der har været misbrugt, for
man kan jo ikke umiddelbart bevise at det IKKE er en selv der har
misbrugt varen.


PS: Hvad havde dit svar med jura at at gøre ?



Jonathan Stein (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 03-02-04 19:07

Casper Bang wrote:

> Jeg har en diskussion med en ven om muligheden for at sende en CPU retur,
> som er købt på postordre.
> Når CPUen har været brugt kan man se at der sidder kølepaste i bunden. Det
> ændrer dog ikke dens funktionalitet.
>
> Spørgsmålet er så om det kan kaldes for "væsentligt samme stand", at den
> synligt har været i brug!?
>
> Hvad er jeres vurdering?

Min vurdering er et klart nej, men jeg ved andre har en anden mening.

En CPU er elektrostatisk følsom, og kan blive ødelagt ved forkert
håndtering. Skaden kan evt. vise sig periodisk eller først vise sig
efter længere tids brug. Selv en intensiv test kan derfor ikke vise, om
CPU'en er beskadiget.

En seriøs forhandler garanterer, at CPU'en har været behandlet
elektrostatisk korrekt, hvilket naturligvis er umuligt, hvis CPU'en har
været ude hos en tilfældig kunde.
Derfor er CPU'en absolut ikke i samme stand.

Formålet med returretten er efter min opfattelse at kompensere for
den manglende besigtigelse/afprøvning i butikken, og sammenligner man
med dette, vil man normalt heller ikke få lov til at afprøve en CPU i en
butik.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/


TGD (03-02-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 03-02-04 21:13


"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
news:bvonqf$t73$1@sunsite.dk...

<KLIP>

> Min vurdering er et klart nej, men jeg ved andre har en anden mening.

Kan også kun tilslutte mig Jonathan S. en var kan "prøves" hvis dette ikke
forringer dens salgsværdi.

At du så kan være kæk og rengøre den så den fremstår som da du modtog og
snyde forhandleren er en anden sag.

<KLIP>



Lars O. (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Lars O.


Dato : 04-02-04 00:37

Jonathan Stein wrote:

> Casper Bang wrote:
>
>> Jeg har en diskussion med en ven om muligheden for at sende en CPU retur,
>> som er købt på postordre.
>> Når CPUen har været brugt kan man se at der sidder kølepaste i bunden.
>> Det ændrer dog ikke dens funktionalitet.
>>
>> Spørgsmålet er så om det kan kaldes for "væsentligt samme stand", at den
>> synligt har været i brug!?
>>
>> Hvad er jeres vurdering?
>
> Min vurdering er et klart nej, men jeg ved andre har en anden mening.
>

En forhandler vil altid anbefale, at der bruges kølepasta, når man monterer
en CPU for at sikre at varmen afledes korrekt. Man kunne egentlig godt
argumentere for, at man ikke har behandlet CPU'en efter forskrifterne, hvis
der ikke er brugt kølepasta.
Derfor mener jeg ikke du har ret.

Jeg er dog enig med andre i, at rengøring af CPU'en nok er vejen frem.

/Lars

Jonathan Stein (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 04-02-04 10:43

Lars O. wrote:

>> Min vurdering er et klart nej, men jeg ved andre har en anden mening.
>
> En forhandler vil altid anbefale, at der bruges kølepasta, når man monterer
> en CPU for at sikre at varmen afledes korrekt.

Der findes andre metoder, men det er egentlig ligegyldigt. Pointen
med mit indlæg er, at CPU'en ikke er i samme stand, hvis forhandleren
ikke har styr på håndteringen (altså hvis forseglingen af den
elektrostatiske beskyttelsesindpakning er brudt).

M.v.h.

Jonathan

--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/


Andy (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 04-02-04 19:36

> Der findes andre metoder, men det er egentlig ligegyldigt. Pointen
> med mit indlæg er, at CPU'en ikke er i samme stand, hvis forhandleren
> ikke har styr på håndteringen (altså hvis forseglingen af den
> elektrostatiske beskyttelsesindpakning er brudt).

Hvis forhandleren vil sikre sig imod fejlhåndtering, så må han jo sørge for
at kunden er korrekt vejledt i ESD håndtering, ellers må han jo holde sig
fra detailmarkedet.


Andy



Jonathan Stein (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 04-02-04 22:17

Andy wrote:

>>Der findes andre metoder, men det er egentlig ligegyldigt. Pointen
>>med mit indlæg er, at CPU'en ikke er i samme stand, hvis forhandleren
>>ikke har styr på håndteringen (altså hvis forseglingen af den
>>elektrostatiske beskyttelsesindpakning er brudt).
>
> Hvis forhandleren vil sikre sig imod fejlhåndtering, så må han jo sørge for
> at kunden er korrekt vejledt i ESD håndtering, ellers må han jo holde sig
> fra detailmarkedet.

Om der så medfølger et brevkursus i ESD-behandling, ville jeg ikke
stole på, at kunden havde fulgt denne vejledning til punkt og prikke.
Jeg ville sammenligne det med at tage åbnede fødevarer retur, hvilket
jeg heller ikke ville gøre selv om kunden havde været på hygiejne-kursus.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/


Thore Sorensen (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Thore Sorensen


Dato : 04-02-04 13:45

On Tue, 3 Feb 2004 18:07:04 +0100, "Casper Bang"
<webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> wrote:

>Hej,
>
>Jeg har en diskussion med en ven om muligheden for at sende en CPU retur,
>som er købt på postordre.
>Når CPUen har været brugt kan man se at der sidder kølepaste i bunden. Det
>ændrer dog ikke dens funktionalitet.
>
>Spørgsmålet er så om det kan kaldes for "væsentligt samme stand", at den
>synligt har været i brug!?
>
>Hvad er jeres vurdering?
>~Casper
>
Hvorfor skal den returneres?
Defekt eller svarer den ikke til forventningerne?
Er den defekt skal du lade kølepastaresterne sidde...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(fjern eventuelle 'Z'-er hvis du mailer direkte)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408876
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste