/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
2 måneder gammel bærbar med defekt
Fra : Stefan


Dato : 03-02-04 16:53

Jeg købte sidst i november 2003 en bærbar PC. Allerede da jeg fik den
var mellemrumstasten dårlig, især i venstre side. Men dengang troede jeg
at fejlen nemt kunne laves og derfor sagtens kunne vente til pausen
mellem semestrene, så jeg ikke skulle undvære min PC i studiet.
Nu viser det sig desværrer at det er et generelt "problem" på modellen
(ikke en fejl!!!??) Både netbutikken hvor jeg købte den og importøren
bekræfter dette over telefonen telefonen.

Den har været til rep en gang, men kom tilbage med beskeden:
"Ingen løsning fundet på problem. En generelt problem for hele serien og
for serien før den. Har snakket med ASUS og de har heller ingen løsning"

I morgen skal jeg ringe over og snakke med en tekniker, og så prøve om
fejlen kan udbedres med et stykke pap under tasten!!

Jeg er tilsyneladende den eneste hvor det er et stort problem, men jeg
kan ikke skrive en sætning, uden at jeg skal tilbage og indsætte et
mellemrum.

Hvordan er jeg stillet? I netbutikken vil de ikke lade handlen gå
tilbage, da de 14 dages returret er over!


Med venlig hilsen
Stefan Greisen

 
 
David T. Metz (03-02-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 03-02-04 17:25

Stefan skriblede:

> Hvordan er jeg stillet? I netbutikken vil de ikke lade handlen gå
> tilbage, da de 14 dages returret er over!

De 14 dage er heller ikke så relevante når det som her drejer sig om en
mangel ved det købte. Her gælder købelovens mangelbeføjelser og da
forhandleren har opgivet at udbedre manglen kan du bede om at lade handlen
gå tilbage eller få et afslag i prisen. Eneste tvivl der evt. kan være om om
du kan kræve det er om manglen er manglens betydning.

Se købeloven her - de relevante §§ (mangelsbestemmelser og -beføjelser) er
75a-79
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL

David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Stefan (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Stefan


Dato : 03-02-04 17:36


> De 14 dage er heller ikke så relevante når det som her drejer sig om en
> mangel ved det købte. Her gælder købelovens mangelbeføjelser og da
> forhandleren har opgivet at udbedre manglen kan du bede om at lade handlen
> gå tilbage eller få et afslag i prisen. Eneste tvivl der evt. kan være om om
> du kan kræve det er om manglen er manglens betydning.
>
> Se købeloven her - de relevante §§ (mangelsbestemmelser og -beføjelser) er
> 75a-79
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL
>
> David

Fejlen er jo er stort irritiationsmoment for mig! Hvordan kan jeg evt.
gå vidre med sagen og finde ud af mangler er stor nok?

De 2 månder har altså ingen betydning?

Stefan

Henning Makholm (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 03-02-04 17:40

Scripsit Stefan <sk@gmail.dk>

> De 2 månder har altså ingen betydning?

Jo, desværre. Du mister din ret til reperation m.v. (herunder at hæve
købet) hvis du lader for lang tid gå fra du opdager manglen til du
reklamerer over for sælger. Loven definerer at op til 2 måneder aldrig
er "for lang tid" i denne sammenhæng - men hvis du har levet med
fejlen i 2 måneder uden at reklamere, har sælger mulighed for at gøre
gældende at du er for sent på den med dit krav.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

David T. Metz (03-02-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 03-02-04 17:53

Stefan skriblede:

> Fejlen er jo er stort irritiationsmoment for mig! Hvordan kan jeg evt.
> gå vidre med sagen og finde ud af mangler er stor nok?

Forbrugerklagenævnet, hvis forhandleren ikke reagerer på at du henviser til
dine rettigheder iflg. Købeloven. Prøv at gøre forhandleren det klart først.
Skal du via nævnet kommer det til at tage tid.

Jeg går her ud fra at du har købt den som forbruger.

> De 2 månder har altså ingen betydning?

Kun for, som Henning svarer, om du har reklameret rettidigt. Det tolker jeg
dog at du har idet du åbenbart allerede har haft den sendt ind til
reparation, dvs. jeg går ud fra du reklamerede inden to måneder efter du
opdagede fejlen. Selvom der evt. er gået lidt længere tid er det ikke givet
at du mister dine beføjelser - det er en skønssag (dvs. i sidste ende en
domstolsafgørelse).

David

--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Stefan (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Stefan


Dato : 03-02-04 18:05

David T. Metz wrote:


>>Fejlen er jo er stort irritiationsmoment for mig! Hvordan kan jeg evt.
>>gå vidre med sagen og finde ud af mangler er stor nok?
>
>
> Forbrugerklagenævnet, hvis forhandleren ikke reagerer på at du henviser til
> dine rettigheder iflg. Købeloven. Prøv at gøre forhandleren det klart først.
> Skal du via nævnet kommer det til at tage tid.
>
> Jeg går her ud fra at du har købt den som forbruger.
>
>
>>De 2 månder har altså ingen betydning?
>
>
> Kun for, som Henning svarer, om du har reklameret rettidigt. Det tolker jeg
> dog at du har idet du åbenbart allerede har haft den sendt ind til
> reparation, dvs. jeg går ud fra du reklamerede inden to måneder efter du
> opdagede fejlen. Selvom der evt. er gået lidt længere tid er det ikke givet
> at du mister dine beføjelser - det er en skønssag (dvs. i sidste ende en
> domstolsafgørelse).
>
> David
>

Jeg købte computeren som forbruger.

Jeg købte den d. 20 nov, eller der er faktura datoen, så jeg modtog den
nok et par dage senere. Den blev sendt til rep d. 27 jan, så det er lige
omkring de 2 måneder!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste