Ingen bestyrelsesmøder
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-02-04 09:15

Jeg sidder i bestyrelsen sammen med 8 andre og vi har eksisteret i et år
nu. Vi har kun mødtes nogle få gange og der har været en del
personfnidder, som har gjort at forenigen aldrig er kommet i gang.

Vi har ingen medlemmer endnu.

Jeg har nu rykket formanden i 4 - 5 måneder for at indkalde til et
bestyrelsesmøde, men ingenting sker.

Hvad gør jeg nu ?

Vedtægterne siger at en ekstraordinærgeneralforsamling skal afholdes,
hvis 2/3 af medlemmerne ønsker det.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Toke Nørby

Dato : 03-02-04 11:04

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

>Jeg sidder i bestyrelsen sammen med 8 andre og vi har eksisteret i et år
>nu. Vi har kun mødtes nogle få gange og der har været en del
>personfnidder, som har gjort at forenigen aldrig er kommet i gang.

Det lyder som en u-hyggelig forening! Meld dig ud! - livet er for kort
til u-hyggelige foreninger!

>Vi har ingen medlemmer endnu.

Ja, det er jo et problem! Det kunne måske også tyde på, at der ikke er
behov for din forening i det område, du bor?

> [...]
>bestyrelsesmøde, men ingenting sker.
>Hvad gør jeg nu ?
>Vedtægterne siger at en ekstraordinærgeneralforsamling skal afholdes,

... og når I ingen medlemmer har? Bestyrelsen må vel være medlem(mer)
af foreningen, så kan seks medlemmer indkalde til den ekstraord.g. -
hvis de da kan blive enige. Her kan man vel vælge en ny formand jf.
jeres vedtægter - eller vælte bestyrelsen og vælge en ny?

(Sagt af en person, der ikke har en juridisk baggrund)
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-02-04 13:27

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:

> Det lyder som en u-hyggelig forening! Meld dig ud! - livet er for kort
> til u-hyggelige foreninger!

Du har ret, livet er for kort til fnidder i en bestyrelse, men jeg er
ikke interesseret i at melde mig ud. Jeg er derimod interesseret i, at
de som ikke har lyst smutter.

> Ja, det er jo et problem! Det kunne måske også tyde på, at der ikke er
> behov for din forening i det område, du bor?

Foreningen dækker hele DK, men der er ikke blevet gjort en aktiv indsats
for at værge medlemmer. Uden at overdrive vil jeg mene at 1000 medlemmer
er realistisk.

> [...]
> jeres vedtægter - eller vælte bestyrelsen og vælge en ny?
>
> (Sagt af en person, der ikke har en juridisk baggrund)

Det var også min tanke, men desværre tror jeg ikke det kan lade sig gøre
at få 6 bestyrelsesmedlemmer i tale.

Bestyrelsesmedlemmerne er fordelt over hele landet, så det er ikke helt
nemt at mødes.

Men rent juridisk, hvad gør vi ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : David T. Metz

Dato : 03-02-04 17:57

Jesper Haaber Gylling skriblede:
> Men rent juridisk, hvad gør vi ?

Der er ikke noget at gøre ud over det der allerede er foreslået. Det hele
afgøres af jeres vedtægter. Står der fx ikke noget om hyppigheden af
bestyrelsesmøder - så er der ikke hjemmel til at gøre yderligere. Hvis det
som du nævner ikke engang er muligt at tromme fem andre medlemmer sammen til
at indkalde til generalforsamling, så kan det i mine øjne vel også være
ligemeget. Det er så lettere at oprette en ny forening med samme formål.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-02-04 20:52

David T. Metz <dtm@vip.cybercity.dk.invalid> wrote:

> [...]
> at indkalde til generalforsamling, så kan det i mine øjne vel også være
> ligemeget. Det er så lettere at oprette en ny forening med samme formål.

Ja, men problemet er at denne forening specifikt hat fået overdraget et
anseeligt beløb til driften.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-02-04 21:32

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Ja, men problemet er at denne forening specifikt hat fået overdraget et
> anseeligt beløb til driften.

Fra hvem?
Det kunne vel godt tænkes, at der er i forbindelse med tilskuddet er stillet
specifikke krav - og at bidragyderen ville være interesseret i et praj om,
at pengene bliver brugt til "driften" af en forening, der kun har en inaktiv
bestyrelse som medlemmer?

Hilsen Inger

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-02-04 21:40

Inger Pedersen <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> at pengene bliver brugt til "driften" af en forening, der kun har en inaktiv

Det er fra en forening, som i store træk har lavet det samme, som den
nuværende skal lave. Den tidligere forening har blot ligget stille i en
årrække.

Nu har vi så fået pengene til at genoplive foreningen blot med nogle få
justeringer, men dog efter vores ideer og tanker.

Der ligger ingen forpligtelser fra den tidligere forening, andet end at
det ville være meget pinligt at sætte det hele over styr på grund af
nogle uduelige bestyrelsesmedlemmer.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-02-04 22:27

> [...]
>
> Der ligger ingen forpligtelser fra den tidligere forening, andet end at
> det ville være meget pinligt at sætte det hele over styr på grund af

Tja - æren er det fagreste træ i skoven - undskyld, jeg kunne ikke dy mig.

Er der nogen som helst fra den tidligere forening med i den nye?

Hilsen Inger

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-02-04 22:41

> Tja - æren er det fagreste træ i skoven - undskyld, jeg kunne ikke dy mig.
>
> Er der nogen som helst fra den tidligere forening med i den nye?

Nej det er der ikke.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Toke Nørby

Dato : 04-02-04 00:16

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

>Inger Pedersen <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote:
...snip

> [...]

>Nu har vi så fået pengene til at genoplive foreningen blot med nogle få
>justeringer, men dog efter vores ideer og tanker.

Det vil sige, at den gamle forening har sagt ja til noget, I har
foreslået? Det er vel vigtigt, at der er nogle retningslinier, der
ikke bliver fulgt?

>Der ligger ingen forpligtelser fra den tidligere forening, andet end at
>det ville være meget pinligt at sætte det hele over styr på grund af
>nogle uduelige bestyrelsesmedlemmer.

Det kan være. Efter min mening bør du orientere den gamle forening om,
at der ikke sker en sk.. i den nye forening og at det tilsyneladende
ikke er muligt at få jeres bestyrelse til at arbejde pga. "nogle
uduelige bestyr.-medl. og personfnidder". Der er vel ingen grund til
at holde liv i en inaktiv forening?

Hvis du kunne foreslå den gamle forening at de skal forlange pengene
retur, kunne det jo være, at dette fik den virkning, du ønsker! Hvis
der er mange penge på spil, syntes jeg, at du skal gøre, som du gerne
ville have andre gjorde, hvis du var "den gamle forening": Give en
grundig orientering om, hvad der (ikke) sker.

Du bliver sikkert ikke populær i den nye forening, men der skal vel en
"ekstraordinær generalforsamling" til for at smide dig ud!
(det er vist lidt Catch 22-agtigt!)

Det var blot et par tanker.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-02-04 08:24

> [...]

> Det vil sige, at den gamle forening har sagt ja til noget, I har
> foreslået? Det er vel vigtigt, at der er nogle retningslinier, der ikke

Nej. En af medlemmerne fra den tidligere forening har længe ventet på at
tiden var moden til at en ny forening kunne etableres, og han efterlyste
så interesserede til at opstarte en ny forening baseret på den tidligere
forenings erfaringer. Der blev indkaldt til et orienteringsmøde i
efteråret 2002, hvor ca. 40 interesserede dukkede op.

Vi diskuterede så form, indhold og ideer og udfra denne diskussion,
valgte ca. 10 mennesker at melde sig til bestyrelsesarbejde. Senere
samledes vi så og vedtægter og deslige kom på plads.

Imidlertid har vi i denne bestyrelse meget forskellige holdninger til
driften af den nye forening, hvilket har resulteret i personfnidder,
omrokeringer og manglende kommunikation.

> [...]
> muligt at få jeres bestyrelse til at arbejde pga. "nogle uduelige
> bestyr.-medl. og personfnidder". Der er vel ingen grund til at holde liv i

Det er en mulighed, men det tidligere bestyrelsesmedlem ønsker ikke at
have mere med foreningen at gøre. Ikke fordi han er sur/skuffet, men han
har udtjent sin tid i den gamle.

> [...]
> er mange penge på spil, syntes jeg, at du skal gøre, som du gerne ville
> have andre gjorde, hvis du var "den gamle forening": Give en grundig

Pengene er overdraget, så det tvivler jeg på kan lade sig gøre.

> Du bliver sikkert ikke populær i den nye forening, men der skal vel en
> "ekstraordinær generalforsamling" til for at smide dig ud! (det er vist
> lidt Catch 22-agtigt!)

Jeg er i forvejen ikke populær, men jeg kan godt adskille de personlige
aspekter fra arbejdet - derfor har jeg gentagne gange rykket for et
møde, så alle kan komme til orde og eventuelt gå, hvis man ikke ønsker
mere.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Toke Nørby

Dato : 04-02-04 16:37

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

...snip orientere den gamle bestyrelse.
>Pengene er overdraget, så det tvivler jeg på kan lade sig gøre.

Jeg syntes, at du er kørt grundigt fast i dette, når du ikke kan råbe
din bestyrelsen op eller få svar. Den eneste udvej, jeg kan se, er at
orientere den gamle bestyrelse. Selv om pengene er overdraget til den
nye bestyrelse må der være en eller anden juridisk "regel" (her må
andre træde til!), der gør, at du, på baggrund af den ineffektive nye
bestyrelse, kan få båndlagt pengene eller få dem returneret. Så kan du
- i samråd med andre fra den gamle bestyrelse - begynde på en frisk og
undgå de uheldige elementer i den nye bestyrelse.

Jeg kan godt forstå, at en enkelt fra den gamle bestyrelse ikke gider
mere, men der må have været andre, du kan henvende dig til.

> [...]
>aspekter fra arbejdet - derfor har jeg gentagne gange rykket for et
>møde, så alle kan komme til orde og eventuelt gå, hvis man ikke ønsker

Jeg er bange for, at jeg er løbet tør for hjælpende tanker. Jeg ønsker
dig held og lykke og hvis ingen kan finde på, hvad man skal bruge de
mange penge til, er der jo altid et eller andet velgørende formål, man
kan støtte.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/