Klage over adminstrator
Fra : Johnny

Dato : 01-02-04 12:22

Hej alle
Ja jeg har tidligere lavet et par tråde angående problemerne der opstod i
forbindelse med salget af vores andelslejlighed oktober 2003. Især David T.M
kom med mange gode svar.
Som svar på 3 indsigelser som køberen havde bekendtgjort adminstrator med
sendte vi 2 breve henholdsvis d 15 og d 18 november til administrator, hvori
vi argumenterer mod indsigelserne.
Administratoren som er advokat har dags dato stadig ikke svaret på disse
breve på trods af en mundlig rykker og bestyrelsen i foreningen nægter
fortløbende at gå ind i sagen og fralægger sig alt ansvar i forbindelse med
alg af lejligheder i foreningen.
Nu har vi tænkt os at klage til advokatnævnet over den maglende respons og
forsøger at finde ud af hvordan vi skal tackle bestyrelsen.
Hvordan klager man over en advokat?
Og hvordan får man bestyrelsen til at erkende sit ansvar i sagen?
mvh Johnny

Fra : Johnny

Dato : 01-02-04 12:32

Hej igen
Jeg glemte at skrive at administrator fortsat tilbageholder 10000kr som
købekontrakten jo foreskriver skal tilbageholdes i 14 dage.
mvh Johnny

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-02-04 13:15

"Johnny" <Rix@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen
> Jeg glemte at skrive at administrator fortsat tilbageholder 10000kr som
> købekontrakten jo foreskriver skal tilbageholdes i 14 dage.
> mvh Johnny

Hvis de 10 000 kr. er til dækning af købers krav, skal de ikke udbetales
inden for 14 dage, men først når der er en afklaring.
Citat fra vore vedtægter (og standardvedtægterne):

) Snarest muligt efter erhververens overtagelse af boligen skal denne med
bestyrelsen gennemgå boligen for at konstatere eventuelle mangler ved
boligens vedligeholdelsestil­stand eller ved forbedringer, inventar og
løsøre, der er overtaget i forbindelse med boli­gen. Såfremt erhververen
forlanger prisnedslag for sådanne mangler, kan bestyrelsen, hvis
forlangendet skønnes rimeligt, tilbageholde et tilsvarende beløb ved
afregningen til overdrageren, således at beløbet først udbetales, når det
ved dom eller forlig mellem par­terne er fastslået, hvem det tilkommer.

Hilsen Inger

Fra : Johnny

Dato : 01-02-04 15:29

Hej Inger

> Hvis de 10 000 kr. er til dækning af købers krav, skal de ikke udbetales
> inden for 14 dage, men først når der er en afklaring.

Det er jo også helt rimeligt. Nu er der bare gået 2½ måned hvor adminstrator
ikke en gang gider svare på vores breve og således forhindrer en afslutning
af sagen.

> [...]
> afregningen til overdrageren, således at beløbet først udbetales, når det
> ved dom eller forlig mellem par­terne er fastslået, hvem det tilkommer.

Ja sådan er det ikke hos os:
Faktisk så praktiserer bestyrelsen slet ikke at se lejlighederne og de er
samtidig modstandere af man som standard får lejlighederne vurderet af en
synsmand.
Man kan jo så spørge sig selv om, på hvilket grundlag de så vurderer
lejlighederne, jeg ved det nemlig ikke.

Vedtægterne siger dog kort fortalt at det er bestyrelsen der fastsætter
prisen for lejligheden incl. de fradrag som der måtte være pga.
misvedligeholdelse eller tillæg for forbedringer etc... Kan sælger og
bestyrelse ikke blive enig om salgsprisen dvs. inden der skrives kontrakt
indkaldes en syn/skøns hvis ord er gældende.
Dette har ikke været nødvendigt i dette tilfælde og bestyrelsen har godkendt
prisen og derved lejlighedens stand ved deres underskrift på kontrakten.
Således må det udokumenterede krav der er rejst fra købers side være rejst
overfor bestyrelsen og ikke sælger.?

mvh Johnny

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-02-04 13:26

> [...]
> forbindelse med salget af vores andelslejlighed oktober 2003. Især David

Jeg kan ikke se dine tidligere tråde - kan I andre? - måske var det en ide
at ridse op?

> Nu har vi tænkt os at klage til advokatnævnet over den maglende respons og
> forsøger at finde ud af hvordan vi skal tackle bestyrelsen.

Bestyrelsen kan ikke fralægge sig ansvaret; det er altså dem, der sidder med
det - om du eller køber har ret, er så noget helt andet.

> Hvordan klager man over en advokat?

Jeg kan ikke forstå, hvis klagevejen er via advokatnævnet - godt nok er
administrtator advokat, men over for dig er han "embedsmand" for
bestyrelsen. Ansvaret er deres.

> Og hvordan får man bestyrelsen til at erkende sit ansvar i sagen?

Jeg kunne forestille mig, det ville hjælpe med et erstatningskrav fra en
advokat - igen uden at have taget stilling til selve striden.
Måske var det en ide at kontakte LLO?

Hilsen Inger

Fra : Johnny

Dato : 01-02-04 15:15

Hej Inger

> Jeg kan ikke se dine tidligere tråde - kan I andre? -

Vi har også købt en ny pc siden. Under "Fra" er det ikke Johnny , men
Stumpen som står som afsender ser jeg nu.
Ja det kan jo være årsag til en del forvirring.

måske var det en ide
at ridse op?

Puha det er jo en ordentlig omgang, men jeg prøver.

Vi fik tilbudt en større andel i foreningen hvor vi bor.
Således besluttede vi at sælge til den person som umiddelbart så ud til at
have mest brug for vores andel som vi fraflyttede. Den blev altså solgt til
en Niece af en af min kones veninder.
D. 1/10. 2003 synede/besigtigede køber lejligheden sammen med sin ven som er
bygningshåndværker og jeg og min kone. Under fremvisningen fortalte min kone
udførligt om lejligheden, dens stand og hvad der kunne forbedres. Bland
andet noget af det som køber som for 3 mdr siden har gjort indsigelser mod.
På intet tidspunkt under besigtigelsen påpeger køber at hun er utilfreds med
lejlighedens stand.
Der skrives kontrakt under d 2/10-2004 og i kontrakten står der at Citat:"
ved kontraktens underskrift indbetales købesummen". Altså d 2/10-2003.
D 20/10-2003 beder køber os, om hun kan overtage lejligheden med det samme,
hvilket vi indvilliger i. Denne aftale træffes mundligt, men køber ringer
dog til Bestyrelsesformanden og fortæller at hun overtager lejligheden før
tid.
Hvad vi som sælgere bare ikke ved er, at Administrator uden at informere os
har medsendt et følgebrev sammen med kontrakten til køber som giver hende
en indbetalingsfrist til d. 22/10.2003.
Således har vi:
1: På grund af administrators fejlinformation til køber omkring dato for
indbetaling af købesummen, forpasset muligheden for at ophæve handlen, da
køber altid vil hævde at hun handlede i god tro da hun først indbetalte 3
uger senere og derved 3 uger for sent.
2: Overleveret en lejlighed til køber uden at denne havde indbetalt noget
som helst på overdragelsestidspunktet d 20/10-2003.

Da vi så modtager et brev fra administrator d 12/11-2003 med de 3
udokumenterede indsigelser, forsøger vi naturligvis at gøre gældende at
overtagelsestidspunktet var d 20.10-2003 og fristen for indsigelser dermed
er overskredet og restbeløbet skal falde til udbetaling øjeblikkeligt.
Dette godtager administrator ikke og kræver at der skal foreligge skriftlig
dokumentation fra køber. Hun hævder imidlertidig at overtagelsen fandt sted
som i.flg. kontrakten.
Vi har en kvittering for indbetaling af husleje fra d 20/10-2003 og
endvidere bestyrelsesformanden som vidne på at overtagelsen fandt sted før.
Dette punkt strander så her.

Således er vi nødt til at overveje hvad vi så gør.

De 3 indsigelsepunkter er som følger.

1: En revnet håndvask på toilet. Den er repareret, er 100% funktionsdygtig,
men ikke pæn. Altså et ren kosmetisk problem. I øvrigt var den revnet og
repareret og således i samme stand da vi overtog den fra den forrige ejer.

2: Et toilet som efter sigende ikke skyller ordentligt?? hvad det så end
betyder. Jeg påstår det skyller perfekt alderen og typen taget i
betragtning, jeg er dog blikkenslager selv.

3: Et lidt blødt gulv på en 3 parketrækker i køkkenet efter en sprunget
radiator.

Vores svar til administrator i meget kort form er:

1:
M.h.t. den flækkede håndvask er dette forhold omtalt og vist til køber ved
besigtigelsen. Desuden er der jo ikke tale om en mangel, da der ikke er
nogen funktionsnedsættelse som følge af revnen. Dette forhold er altså vores
mellemregning med køber fuldstændig uvedkommende

2:

M.h.t. toilettet er det overleveret i samme stand som vi fik det overleveret
fra XXXXXX. Skylleegenskaberne er hverken bedre eller dårligere. D.v.s. at
skylleegenskaberne er typetypiske og alderssvarende og ikke kan lægges os
til last. Det er dog ikke udelukket at en behandling med kalkfjerner kan
forbedre skylleegenskaberne. Men det henhører under købers almindelige
vedligeholdelse. Derfor er dette forhold også vores mellemregning med køber
fuldstændig uvedkommende.

3:

M.h.t. køkkengulvet, skyldes det påståede problem, at der formentligt er
optrådt en mørhed i de bjælker der ligger nedenunder guldbrædderne, samt at
gulvbrædderne har givet sig en smule. Dette er fremkommet efter at vi havde
en vandskade for ca. 1½ år siden, som følge af at radiatoren i køkkenet
sprang læk. Radiatoren blev skiftet på andelsforeningens regning, og sagen
er derfor anmeldt til både bestyrelsesformand og administrator. Ligesom
vedligeholdelsespligten for radiatorer ikke påhviler andelshaverne, således
påhviler vedligeholdelsespligten for gulvet heller ikke andelshaveren.
Desuden er der forsikringsdækning på andelsboligforeningens
ejendomsforsikring for det pågældende forhold, nemlig skaden på gulvet. Men
vi kan forstå på den manglende kontakt fra et forsikringsselskab, at
administrator ved en fejl ikke har fået dette anmeldt? Altså er forholdet
omkring det påståede mangelfulde gulv os og vores mellemregning med køber
fuldstændig uvedkommende, og alene et spørgsmål om, at administrator får
bragt orden i den forsikringsmæssige del af sagen

Det er 2½ måned siden at det sidste brev blev sendt til administratoren.
Som advokat må han da være underlagt nogle regler angående den tid det må
tage fra man modtager et brev til man svarer på det?
Endvidere kan en administrator da vel heller ikke på eget initiativ sætte
en indbetalingsfrist som er forskellig fra den i kontrakten?

> Bestyrelsen kan ikke fralægge sig ansvaret; det er altså dem, der sidder
med
> det

Ja Inger, men det gør de. De er ikke til at råbe op og siger at de har
overladt ansvaret til administrator.
Vi kan ikke gøre noget som helst!
Grunden til at vi gør noget ud af denne sag er at vi jo stadig bor i
foreningen og ikke vil havne i en lignende situation igen

- om du eller køber har ret, er så noget helt andet.

jeps

> Jeg kan ikke forstå, hvis klagevejen er via advokatnævnet - godt nok er
> administrtator advokat, men over for dig er han "embedsmand" for
> bestyrelsen. Ansvaret er deres.

Inger. Vi har klaget over bestyrelsen til bestyrelsen. Vi har klaget over
administrator til bestyrelsen. Vi har klaget over deres manglende
overholdelse af foreningens vedtægter. Vi har gjort alt undtaget lagt sag
an.

Jeg orker næsten ikke at skulle køre en sag både mod bestyrelsen for deres
fralæggelse af ansvar og mod administrator for deres misinformation til
køber omkring indbetalingen.

> Jeg kunne forestille mig, det ville hjælpe med et erstatningskrav fra en
> advokat - igen uden at have taget stilling til selve striden.

Ok hvad ville være et rimeligt krav?

> Måske var det en ide at kontakte LLO?

LLO, har de også interesser i andelsboliger?

mvh Johnny

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-02-04 17:23

> [...]

os
> har medsendt et følgebrev sammen med kontrakten til køber som giver hende

Fristen for betaling fremgår af salgspapirerne, og den frist kan
administrator ikke uden videre ændre på.

Hvad ville I opnå ved at kunne ophæve handelen?

Det er aldrig smart at gøre andet end det, der står skrevet i den slags
sager.
Det er sjældent smart at blande penge og familie/venneforhold.

> 3: Et lidt blødt gulv på en 3 parketrækker i køkkenet efter en sprunget
> radiator.

Kan næppe være jeres problem, men foreningens eller forsikringens.

> M.h.t. toilettet er det overleveret i samme stand som vi fik det
overleveret
> fra XXXXXX.

Har I sørget for at få det skrevet ned eller fotograferet i sin tid?

> Det er 2½ måned siden at det sidste brev blev sendt til administratoren.

Sikke en gang rod!

> Ja Inger, men det gør de. De er ikke til at råbe op og siger at de har
> overladt ansvaret til administrator.

Det kan de ikke.
De kan overlade det daglige arbejde til administrator, men ansvaret har de
stadig.

> Vi kan ikke gøre noget som helst!
> Grunden til at vi gør noget ud af denne sag er at vi jo stadig bor i
> foreningen og ikke vil havne i en lignende situation igen

I har forhåbentligt dokumenteret/fotograferet den nye lejligheds tilstand?

> [...]
> administrator til bestyrelsen. Vi har klaget over deres manglende
> overholdelse af foreningens vedtægter. Vi har gjort alt undtaget lagt sag

Ok - I bor stadig i ejendommen og er medlemmer af foreningen, så vidt jeg
forstår?
Forlang et punkt om afklaring af principperne vedr. salg af andele på
dagsordenen til generalforsamlingen, som vel sagtens holdes inden så længe
(og gør det i rette tid).
Forlang desuden et punkt på dagsordenen om evaluering af administrators
arbejde.

Og så var det måske en ide at vælge en ny bestyrelse på samme
generalforsamling.
Ideen i en andelsboligforening er, at medlemmerne incl. bestyrelsen selv har
ansvaret for, hvordan tingene skal foregå - men det kan være tungt at danse
med, når det ikke fungerer, og man er nødt til at være indstillet på at gøre
en seriøs indsats.

> LLO, har de også interesser i andelsboliger?
Rikke Thorup Bachmann har før skrevet det, ja - jeg har ikke personlige
erfaringer.
Du kan finde noget af det, hun har skrevet på Google.news.

Er jeres forening i øvrigt medlem af ABF?
Hvis ikke: stil forslag (på forhånd) om dette punkt til samme
generalforsamling også - det kunne lyde, som om I har brug for en hjælpende
hånd.

Hilsen Inger

Fra : Johnny

Dato : 01-02-04 18:16

Hej Inger
Tak for dine svar.

Vi har lært 4 ting.
1: Sælg ikke til venner og bekendte.
2: Stol ikke på nogen
3:Forvent det værste, hvergang
4: Få alt på skrift

Foreningen består af 20 lejemål.
Bestyrelsen er nærmest et diktatur. Den gamle formand på 80 styrer alt og de
andre kvækker bare med.
Referaterne fra bestyrelsesmøderne er lukkede således at foreningens
medlemmer ikke ved hvad der foregår og der tages i øvrigt kun referat af
beslutningerne.
Jeg kunne blive ved....

Nå men lige for at kommentere dine kommentarer.

Grunden til vi ville ophæve handelen var køberens pludselige efter at have
underskrevet opståede uhæderlighed. I så lille en forening er det sgu
irriterende at skulle se hendes dumme smil "ha der tog jeg sgu røven på jer"
hver dag.

Nå, men vi må i gang med kameraet i vores nye lejlighed.

Vi må jo sådan set bare forsøge at få ændret proceduren på den næste
generalforsamling, som du også nævner.

Ok jeg kan se ud fra de svar du giver at vi har samme indgangvinkel til
tingene. Ja det er utroligt tungt her i vores forening og vi risikerer at
blive uvenner med 1/4 af medlemmerne, nemlig dem der er bestyrelsen hvis vi
gør meget mere. Så kan det hurtigt blive helt uudholdeligt.
Nå men man kan jo også sige at 10000kr er småpenge for at se folks sande
fjæs, for derefter at sortere dem væk fra ens sind forever.
Jeg synes bare ikke hun skal have lov til at stryge 10000kr lige ned i foret
på et par latterlige udokumenterede påstande.
Slet ikke når man tager alle de procedurefejl der er sket i sagen i
betragtning.
Foreningen trænger i den grad til et generationsskifte og til at få en ny
administrator. Jeg tror bare ikke at vores indsats står mål med resultatet.
Desværre.((

mvh Johnny

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-02-04 18:37

> [...]

vi
> gør meget mere. Så kan det hurtigt blive helt uudholdeligt.

Hvis man forbereder sig grundigt, undersøger regelsæt og konsekvenser
(f.eks. hos LLO og ABF), lægger tingene ordentligt og sagligt frem, holder
sig til det relevante, gør rede for det, man gerne vil - og hvorfor - kan
det ofte lade sig gøre UDEN at skabe fjendskab.
Tværtimod, ved jeg af egen erfaring.
Hos os var der KAOS, økonomiske uregelmæssigheder i massevis, vi er kun 9
andele (og har ikke nogen administrator at tørre den af på).
- og alligevel er "dengangs" ævl og kævl afløst af en ordentlig tone og et
rimeligt samarbejde. Og medlemmerne udtaler jævnligt, at de er glade for, at
der nu er styr på det.
Men det har da også kostet oceaner af tid og energi for den nuværende
bestyrelse.

> Jeg synes bare ikke hun skal have lov til at stryge 10000kr lige ned i
foret
> på et par latterlige udokumenterede påstande.

Og det er så din holdning - hun har vel en anden
Få hjælp hos LLO/ABF til at få den klaret af, når du ikke orker
advokatvejen.

Hilsen Inger