Angående køb.
Fra : Qbic - Sønderborg

Dato : 01-02-04 03:29

Jeg har for en tid siden, omkring 5 - 6 måneder siden købt et par specielle
store computerservere
som havde udtjent sin pligt i det firma som de stod i, prisen var 2500 kr.

Dagen kom så og de blev afhentet, og så var det at til den ene manglede der
en terminal, som bruges
sammen med disse servere til at få kontakt / suppotere dyret med, men blev
lovet at den vil blive
eftersendt, og det var så accepteret.
Samtidig i følge kvitteringerne står der at der medfølger styresystem.

Hvis der så ikke var dette styresystem, samt at jeg endnu ikke har modtaget
det efter kvitteringen som
skal være med, har jeg flere gange skriftligt bedt om at få det bragt i
orden, dog uden held, så
spørger jeg.

1.
Jeg har nu tænkt mig at få handlen ophævet, kan jeg det. ?

2.
Kan jeg forlange at jeg får kompentation for de timer som allerede er brugt
på at fremskaffe
samt klargøre maskinerne, og hvor meget evt. ?
Jeg har ca. 14 dages tid pr. stk, altså ca. en lille måneds tid på det
forløbelig, men har stoppet
projektet da jeg ikke kan komme videre før systemet er oppe at køre.

Personen som jeg har købt dem ved, er konsulent for firmaet, og er
tilknyttet denne, har det
nogen betydning for udfaldet.

/ Henrik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-02-04 12:58

On 2004-02-01, Qbic - Sønderborg <5171053m001@stofanet.dk> wrote:
> [...]
> lovet at den vil blive
> eftersendt, og det var så accepteret.
> Samtidig i følge kvitteringerne står der at der medfølger styresystem.

Først og fremmest: Har du køb som privatperson, virksomhed til
videresalg, eller virksomhed der skal bruge genstanden ?
Det er dette der bestemmer hvor i købeloven der skal slås op.

> Personen som jeg har købt dem ved, er konsulent for firmaet, og er
> tilknyttet denne, har det
> nogen betydning for udfaldet.

Dvs du har købt dem af en privatperson ? Hvis vi antager du også
er privatperson, så skal du have fat i de første paragraffer i
købeloven, da der så ikke er tale om forbrugerkøb.
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2003/0023729.htm

§21-27 omhandler sælgers forsinkelse.
§24 giver dig krav på skadeserstatning. ALmindelige personers timer
har som udgangspunkt en værdi af ca. 0 kr.
Du skal huske at rykke jvf §26.

Ved mangler er der §42 ff der gælder.

Jeg ville give sælger en rimelig frist (8-14 dage), samt informere om, at
der vil blive foretaget dækningskøb jvf kbl §25 for den manglende terminal.

Styresystemet er ikke aftalt til senere levering, og er en mangel. Jeg
vil derfor kræve prisafslag svarende til anskaffelsesprisen, såfremt
dette heller ikke leveres.

Da du åbenbart ikke har købt af en virksomhed, så gælder §72 ff ikke.
De gælder kun forbrugerkøb. Derudover skal du huske på, at sælger
hæfter personligt og ubegrænset. Dvs han om nødvendigt kan blive tvunget
til at sæge sit hus hvis du sløber ham i retten.