Overtage forældres lejlighed?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 01-02-04 01:27

Mine forældre bor i ejerlejlighed, men flytter snart på plejehjem.
Så vil jeg spørge:
1. Må de sælge lejligheden til mig for restgælden (der er kun mig og mine
børn til at arve, når de gamle engang dør)? Får sådan et salg nogen
konsekvenser for mine forældres økonomi? Eller for min?
2. Eller hvad nu hvis de sælger til mig for fx vurderingsprisen. Jeg betaler
så af på lejligheden i afdrag, der er afpasset det, de må forære mig hvert
år... plus naturligvis restgælden til kreditforeningen. Kan man det? Og vil
det få nogle konsekvenser?

Venlig hilsen Dikte
--
www.fadervor.net - den første side på dansk for børn om bøn
www.dikte.dk

Fra : Klaus

Dato : 01-02-04 11:39

"Benedikte Brisson" <dikte@nini.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
hvert
> år... plus naturligvis restgælden til kreditforeningen. Kan man det?

Handel mellem forældre og børn, hvor handelsprisen ligger på vurderingen
+- 15%, har ingen skattemæssige konsekvenser.
Klaus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-02-04 13:00

On 2004-02-01, Klaus <hebs@fjerndette.esenet.dk> wrote:

> [...]
>>
> Handel mellem forældre og børn, hvor handelsprisen ligger på vurderingen
> +- 15%, har ingen skattemæssige konsekvenser.

Udover at ved salg til 15% under vurderingen falder deres formue.
Dette kan have inflydelse på diverse offentlige ydelser, og kan være
fordel fremfor at sælge på det frie marked.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 01-02-04 15:55

"Klaus" <hebs@fjerndette.esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Handel mellem forældre og børn, hvor handelsprisen ligger på vurderingen
> +- 15%, har ingen skattemæssige konsekvenser.

Hvilke konsekvenser har det så, hvis de sælger til mig for et beløb, der
ligger mere end 15 % under vurderingen?

Venlig hilsen Dikte
---

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 02-02-04 19:22

On Sun, 1 Feb 2004 15:54:47 +0100, "Benedikte Brisson" <dikte@nini.invalid>
wrote:

>Hvilke konsekvenser har det så, hvis de sælger til mig for et beløb, der
>ligger mere end 15 % under vurderingen?

Du kommer til at betale gaveafgift af forskellen, som er 15% ved gaver mellem
forældre og børn.
--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen

Fra : Henning

Dato : 01-02-04 12:45

On Sun, 1 Feb 2004 01:27:08 +0100, "Benedikte Brisson"
<dikte@nini.invalid> wrote:

> [...]
>år... plus naturligvis restgælden til kreditforeningen. Kan man det? Og vil

Hvad med fremleje til ~det beløb som hvert år må gives i gave
skattefrit?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : alexbo

Dato : 01-02-04 12:56

"Benedikte Brisson" skrev

> 2. Eller hvad nu hvis de sælger til mig for fx vurderingsprisen.

Du må købe den til 15% under vurderingsprisen.
Dine forældre må hver især give dig og dine børn 51.500 kr i år og kan
stadig nå at give jer 49.900 kr sidste år.
d.v.s godt 200.000 kr hver, det rækker da et stykke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Else Holm

Dato : 01-02-04 15:12

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> stadig nå at give jer 49.900 kr sidste år.
> d.v.s godt 200.000 kr hver, det rækker da et stykke.

I skal huske at tage hensyn til dine forældres pension og eventuelle
betaling for ophold på plejehjem.

--
Else