? omkring højde på nye træer i skel
Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 31-01-04 13:02

Hejsa

I efteråret 2003 fik vores nabo påbud omkring at fælde 4 gamle elmetræer som
forlængst var gået ud, pga. de var mærket som bevaringsværdige er kommunen
nu kommet med et krav omkring at der skal plantes 2 nye træer af typen naur
eller eg, dette er sådan set også ok. Men problemet er at når de engang
bliver store er der ingen lys igen på det meste af vores grund eftersom
det nu er nye træer der skal plantes, kan vi så forlange at de ikke bliver
over en vis højde? (gerne med en lovhenvisning) Og nej vi kan ikke blive
enige med naboen omkring dette problem, desværre.

Mvh.

Claus

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-01-04 13:18

"Claus & Lene Viborg-Larsen" <ccc.lll@NOSpam12345.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:401b9963$0$27318$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Hejsa
>
> I efteråret 2003 fik vores nabo påbud omkring at fælde 4 gamle elmetræer
som
> forlængst var gået ud,

Hvis træerne er i skel - hvorfor er det så kun naboen, der har fået
påbuddet?

> [...]
> eller eg, dette er sådan set også ok. Men problemet er at når de engang
> bliver store er der ingen lys igen på det meste af vores grund

Det varer længe, før 2 egetræer bliver så store, at de kan skygge for hele
jeres grund, med mindre grunden er MEGET lille.

> eftersom
> det nu er nye træer der skal plantes, kan vi så forlange at de ikke bliver
> over en vis højde? (gerne med en lovhenvisning)

Og mht. størrelsen: store træer er dyre (jo større, jo dyrere) - hvem skal
betale?

Hilsen Inger

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 31-01-04 13:56

Hej

Der står et hegn som skel, men træerne stod klods op ad hegnet.. Så derfor
er det ham der har fået påbudet. Jeg ved godt, at der går mange år inden de
nye træer er så høje, men vi regner heller ikke med at flytte de næste 20
år... Det er naboen der skal betale træene.

/Claus

P.s. Vores have er også meget lille, den er ca. 300 m2.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-01-04 18:31

> nye træer er så høje, men vi regner heller ikke med at flytte de næste 20
> år... Det er naboen der skal betale træene.
>
> /Claus
>
> P.s. Vores have er også meget lille, den er ca. 300 m2.

Vores egetræer på 15-16 år er ikke andet end 5 m høje, og eg skygger ikke
ret meget - de er ikke nær så tætte som bøg.

Mvh Maria

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 31-01-04 21:10

Nu går spørgsmålet ikke på om hvor hurtigt træer vokser...... ALT over 3-4
meter vil skygge meget sidst på dagen.

/Claus

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-01-04 21:50

> [...]
meddelelse

> Nu går spørgsmålet ikke på om hvor hurtigt træer vokser...... ALT over 3-4

Måske - men det er der vist ikke så meget at gøre ved, når kommunen har
stillet krav om eg eller naur.
Jeg går her ud fra, at kommunen er i sin gode ret til at stille kravet.

Tips: Egen vokser langsomst - langsommere end naur og væsentligt langsommere
end den elm, der VAR der - og den skygger ikke nær så meget, heller ikke så
meget som naur.
Under alle omstændigheder en fordel i forhold til det, der ud fra det
beskrevne var, da I købte huset.

Når træerne står på din nabos grund, er der vist ikke så meget at gøre,
andet end at appellere til hans pengepung (små træer er de billigste).

Hilsen Inger

Fra : Michael Laursen

Dato : 03-02-04 21:02

"Claus & Lene Viborg-Larsen" <ccc.lll@NOSpam12345.mail.tele.dk> wrote in
message news:401b9963$0$27318$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Hejsa

Hej

> nu kommet med et krav omkring at der skal plantes 2 nye træer af typen
naur
> eller eg, dette er sådan set også ok. Men problemet er at når de engang

Hvis der bliver plantet nye træer i stedet for de bevaringsværdige, er de så
også af kommunen vurderet som bevaringsværdige?

Mvh. Michael Laursen