|
| Købelov, igen, igen Fra : Kenneth N. Rasmussen |
Dato : 30-01-04 19:25 |
|
Hejsa
Her et så mit bidrag til spørgsmål om købelov.
Jeg har (havde, han fik sin vilje) en kunde der for ca. 9 år siden købte en
CD afspiller.
Den blev indleveret i starten af 2001 til reperation fordi skuffen ikke
altid ville åbne. Min kollega der havde reperationen dengang kunne ikke
finde fejl på afspilleren, og ville være flink ved kunden, så han skrev
"Garanti" på fakturaen til kunden = kunden skulle ikke betale for
undersøgelsen. (der burde have stået pr. kolance, men det gør der ikke)
Nu har afspilleren så været til service igen, denne gang ville skuffen, med
meget sjældne mellemrum, så ikke åbne.
Jeg fandt så en mekanisk kontakt der var ved at være slidt, den skiftede
jeg, og skrev en lille regning til kunden, (tog lidt under 2 timer, fejlen
var logisk, men den satans kontakt er ikke til at komme til). Jeg er helt
overbevist om at min kolega ikke kunne have konstateret fejlen for 3 år
siden, så slidt var kontakten heller ikke.
Kunden står så i butikken og kræver 5 års reklamtionsret på reperationen,
altså den første "reperation" hvor intet blev repareret.
Har kunden 5 års reklationsret på denne reperation ?
Og hvis nogen lige kan forklare hvordan disse regler er, både efter ny og
gammel købelov, både for betalte og "garanti" reperationer (også ingen fejl
observeret)
Kenneth
| |
HKJ (30-01-2004)
| Kommentar Fra : HKJ |
Dato : 30-01-04 19:28 |
|
"Kenneth N. Rasmussen" <knr@hudii.nospam..dk> wrote in message
news:fdxSb.3899$z47.1512@news.get2net.dk...
> Kunden står så i butikken og kræver 5 års reklamtionsret på reperationen,
> altså den første "reperation" hvor intet blev repareret.
> Har kunden 5 års reklationsret på denne reperation ?
Ja, hvis den samme fejl opstår igen. Hvis det er en ny/anden fejl opstår, så
er det en ny reperation.
> Og hvis nogen lige kan forklare hvordan disse regler er, både efter ny og
> gammel købelov, både for betalte og "garanti" reperationer (også ingen
fejl
> observeret)
Dette har intet med købeloven at gøre.
| |
Morten Fruergaard (30-01-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 30-01-04 19:28 |
|
HKJ wrote:
>> Har kunden 5 års reklationsret på denne reperation ?
>
> Ja, hvis den samme fejl opstår igen. Hvis det er en ny/anden fejl
> opstår, så er det en ny reperation.
Også hvis den første "reperation" blev udført gratis til trods for at at den
var 6 år gammel?
Og uden reklamation o.lign?
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
| |
Henning Makholm (30-01-2004)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 30-01-04 19:39 |
|
Scripsit "Kenneth N. Rasmussen" <knr@hudii.nospam..dk>
> Kunden står så i butikken og kræver 5 års reklamtionsret på reperationen,
> altså den første "reperation" hvor intet blev repareret.
> Har kunden 5 års reklationsret på denne reperation ?
Han må have spist søm.
Den normale antagelse om at mangeludbedringer efter køb medfører 5 års
"reklamationsret", begrundes i at det er kundens *oprindelige* krav på
at få udbedret manglen som først forældes efter 5 år.
I dit tilfælde er der slet ikke noget oprindeligt krav - eller rettere
sagt: Hvis det nogensinde har været der, er det for længst bortfaldet
fordi kunden ikke har reklameret indenfor et år efter købet.
Kundens henvendelse i 2001 må derfor betragtes i lyset af at der ikke
var noget forudgående relevant retsforhold mellem parterne - det vil
sige at det er irrelevant at varen i sin tid er købt hos jer.
At I så var flinke og forsøgte at fejlsøge kundens dims, endda uden at
kræve betaling for det, kan under ingen omstændigheder fortolkes som
at I har forpligtet jer til at bringe dimsen i orden. Heller ikke selv
om din kollega har brugt udtrykket "garanti" i stedet for "kulance"
til at forklare hvorfor han ikke gad kræve penge for fejlsøgningen.
--
Henning Makholm "Hi! I'm an Ellen Jamesian. Do
you know what an Ellen Jamesian is?"
| |
Kenneth N. Rasmussen (31-01-2004)
| Kommentar Fra : Kenneth N. Rasmussen |
Dato : 31-01-04 10:15 |
|
"Kenneth N. Rasmussen" <knr@hudii.nospam..dk> skrev i en meddelelse
news:fdxSb.3899$z47.1512@news.get2net.dk...
> Hejsa
>
> Her et så mit bidrag til spørgsmål om købelov.
>
> Jeg har (havde, han fik sin vilje) en kunde der for ca. 9 år siden købte
en
> CD afspiller.
> Den blev indleveret i starten af 2001 til reperation fordi skuffen ikke
> altid ville åbne. Min kollega der havde reperationen dengang kunne ikke
> finde fejl på afspilleren, og ville være flink ved kunden, så han skrev
> "Garanti" på fakturaen til kunden = kunden skulle ikke betale for
> undersøgelsen. (der burde have stået pr. kolance, men det gør der ikke)
>
> Nu har afspilleren så været til service igen, denne gang ville skuffen,
med
> meget sjældne mellemrum, så ikke åbne.
> Jeg fandt så en mekanisk kontakt der var ved at være slidt, den skiftede
> jeg, og skrev en lille regning til kunden, (tog lidt under 2 timer, fejlen
> var logisk, men den satans kontakt er ikke til at komme til). Jeg er helt
> overbevist om at min kolega ikke kunne have konstateret fejlen for 3 år
> siden, så slidt var kontakten heller ikke.
>
> Kunden står så i butikken og kræver 5 års reklamtionsret på reperationen,
> altså den første "reperation" hvor intet blev repareret.
> Har kunden 5 års reklationsret på denne reperation ?
> Og hvis nogen lige kan forklare hvordan disse regler er, både efter ny og
> gammel købelov, både for betalte og "garanti" reperationer (også ingen
fejl
> observeret)
>
> Kenneth
>
>
Nu har jeg så selv pløjet igennem købeloven på forbrugerstyrelsens
hjemmeside, der står intet om 5 års reklamation på reperationer...hvor hulen
er det så det står ?
Kenneth
| |
Kristian Storgaard (31-01-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 31-01-04 10:09 |
|
"Kenneth N. Rasmussen" <knr@hudii.nospam..dk> skrev:
> Nu har jeg så selv pløjet igennem købeloven på forbrugerstyrelsens
> hjemmeside, der står intet om 5 års reklamation på reperationer...hvor hulen
> er det så det står ?
Det står ikke i købeloven. Det følger af forældelsesloven af 1908.
/kristian
| |
Kenneth N. Rasmussen (31-01-2004)
| Kommentar Fra : Kenneth N. Rasmussen |
Dato : 31-01-04 10:33 |
|
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC412F4D.64FD%kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk...
> "Kenneth N. Rasmussen" <knr@hudii.nospam..dk> skrev:
>
> > Nu har jeg så selv pløjet igennem købeloven på forbrugerstyrelsens
> > hjemmeside, der står intet om 5 års reklamation på reperationer...hvor
hulen
> > er det så det står ?
>
> Det står ikke i købeloven. Det følger af forældelsesloven af 1908.
>
> /kristian
>
Du har ikke lige et link, jeg vil da gerne kende lovteksten hvis jeg skulle
rende i problemet en anden gang.
Kenneth
| |
Kristian Storgaard (31-01-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 31-01-04 10:48 |
| | |
Kenneth N. Rasmussen (31-01-2004)
| Kommentar Fra : Kenneth N. Rasmussen |
Dato : 31-01-04 11:05 |
|
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC413847.6505%kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk...
> "Kenneth N. Rasmussen" <knr@hudii.nospam..dk> skrev:
>
> > Du har ikke lige et link, jeg vil da gerne kende lovteksten hvis jeg
skulle
> > rende i problemet en anden gang.
>
> http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_1908.htm
>
> /kristian
Det var så også hvad jeg fandt, hvor står det med 5 års reklamationsret ?
Kenneth
| |
Kristian Storgaard (31-01-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 31-01-04 11:09 |
|
"Kenneth N. Rasmussen" <knr@hudii.nospam..dk> skrev:
> Det var så også hvad jeg fandt, hvor står det med 5 års reklamationsret ?
§ 1 stk. 1 nr. 1 litra a og d.
Dit krav på at manglen udbedret eller på reparation forældes først efter 5
år, hvorimod krav efter købeloven som udgangspunkt forældes efter 2 år.
/kristian
| |
Kenneth N. Rasmussen (31-01-2004)
| Kommentar Fra : Kenneth N. Rasmussen |
Dato : 31-01-04 11:20 |
|
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC413D4E.650B%kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk...
> "Kenneth N. Rasmussen" <knr@hudii.nospam..dk> skrev:
>
> > Det var så også hvad jeg fandt, hvor står det med 5 års reklamationsret
?
>
> § 1 stk. 1 nr. 1 litra a og d.
>
> Dit krav på at manglen udbedret eller på reparation forældes først efter 5
> år, hvorimod krav efter købeloven som udgangspunkt forældes efter 2 år.
>
§ 1. For følgende Fordringer gælder en Forældelsesfrist af 5 Aar:
a.. 1) Fordring, som støttes på Overenskomst om
a. Salg eller anden Overdragelse af Varer eller andet Løsøre, der ikke er
afhændet som Tilbehør til fast Ejendom,
b..
d. Befordring af Personer eller Gods,
Hvor står der noget om reperationer ??
| |
Kristian Storgaard (31-01-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 31-01-04 11:42 |
|
"Kenneth N. Rasmussen" skrev 31.01.2004 11:20:
> a.. 1) Fordring, som støttes på Overenskomst om
[klip]
> d. Befordring af Personer eller Gods,
>
> Hvor står der noget om reperationer ??
Sorry der skulle have stået e i stedet for d
e) Udførelse af arbejde eller ydelse af personlig virksomhed af hvilken som
helst art;
/kristian
| |
Kenneth N. Rasmussen (31-01-2004)
| Kommentar Fra : Kenneth N. Rasmussen |
Dato : 31-01-04 12:05 |
|
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC414514.2F124%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> "Kenneth N. Rasmussen" skrev 31.01.2004 11:20:
>
>
> > a.. 1) Fordring, som støttes på Overenskomst om
> [klip]
> > d. Befordring af Personer eller Gods,
> >
> > Hvor står der noget om reperationer ??
>
> Sorry der skulle have stået e i stedet for d
> e) Udførelse af arbejde eller ydelse af personlig virksomhed af hvilken
som
> helst art;
>
> /kristian
>
Ok, og så til mit oprindelige spørgsmål, kan man have 5 års forældelse på et
stykke ikke udført arbejde ? (ingen fejl konstateret)
Kenneth
| |
Kristian Storgaard (31-01-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 31-01-04 12:13 |
|
"Kenneth N. Rasmussen" skrev 31.01.2004 12:04:
> Ok, og så til mit oprindelige spørgsmål, kan man have 5 års forældelse på et
> stykke ikke udført arbejde ? (ingen fejl konstateret)
Ud fra den historie du skrev, så vil jeg mene at han ikke har noget at komme
efter. Til en anden gang bør i nok skrive noget andet end "garanti", ikke
fordi det har de store retlige konsekvenser, men så kan i undgå overhovedet
at komme i denne situation. Jeg ville nok bare have skrevet "Fejlsøgning,
u/b" eller noget lignende.
/kristian
| |
|
|