|
| "plombering" af pc Fra : Kristian Thy |
Dato : 30-01-04 00:39 |
|
Min kone har købt en pc, hvor der på bagsiden er påsat et mærkat med
påskriften "brydes denne plombering bortfalder garantien". Er det
lovligt? Er det ikke at begrænse køberens brug af produktet - idet
pcere er modulopbygget, skulle jeg mene at det er en del af almindelig
brug at man skiller kabinettet ad fra tid til anden. Hvis jeg vil
overholde mærkatens påskrift, kan jeg fx ikke købe ekstra RAM og sætte
i, eller montere et netkort.
En helt anden ting er så at det er et almindeligt papirklistermærke,
der faldt af efter ca. 14 dage (der er jo typisk halvvarmt bag på en
pc, og så tørrer limen ud...).
Personligt ville jeg ignorere et sådant klistermærke (og har da også
gjort det), men har forretningen noget at have en sådan praksis i?
\\kristian
--
Give a man a match, and he'll be warm for a minute.
Set him on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
| |
Rune Wold (30-01-2004)
| Kommentar Fra : Rune Wold |
Dato : 30-01-04 00:53 |
|
Kristian Thy wrote:
[klip]
> Personligt ville jeg ignorere et sådant klistermærke (og har da også
> gjort det), men har forretningen noget at have en sådan praksis i?
To spørgsmål:
1. Vedrører mærkatet alene din kones forhold til sælger?
2. Eller vedrører mærkatet din kones forhold til producenten?
Hvis svaret er ja til 1, så har mærkatet selvsagt ingen betydning ift.
din kones retsstilling ifølge købeloven.
Noget andet er, hvis sælger har afgivet en garanti, der stiller din kone
væsentlig bedre, end hun ellers ville stå. I så fald er udgangspunktet
vel, at denne garanti bortfalder, uden dog hun på nogen måde mister sin
retsstilling ifølge købeloven.
Forbrugerombudsbørgen har måske en anden holdning, så rod lige igennem
hans hjemmeside for en sikkerheds skyld. Jeg vil dog advare dig imod at
tage hans fortolkninger for den skinbarlige sandhed.
/Rune Wold
| |
Kristian Thy (30-01-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Thy |
Dato : 30-01-04 01:21 |
|
Rune Wold uttered:
> To spørgsmål:
>
> 1. Vedrører mærkatet alene din kones forhold til sælger?
>
> 2. Eller vedrører mærkatet din kones forhold til producenten?
Sælger. Producenterne af selve pcens dele giver jo faktisk selv
separat garanti på nogle af delene indeni (harddisk, netkort,
bundkort) så det er ikke noget jeg ligger søvnløs over. Jeg er bare
nysgerrig.
> Hvis svaret er ja til 1, så har mærkatet selvsagt ingen betydning ift.
> din kones retsstilling ifølge købeloven.
Det er også mit indtryk at det primære formål med mærket er at skræmme
folk fra at rode indeni computeren.
> Noget andet er, hvis sælger har afgivet en garanti, der stiller din kone
> væsentlig bedre, end hun ellers ville stå. I så fald er udgangspunktet
> vel, at denne garanti bortfalder, uden dog hun på nogen måde mister sin
> retsstilling ifølge købeloven.
Klart. Den aktuelle pc er købt i Bilka, og der er ingen ekstra
garanti. Dog - kommer jeg lige i tanke om - der var muligvis mulighed
for at købe en 5-års "tillægsforsikring" sammen med pcen, hvilket så
kan forklare mærkatet.
Hvis der ikke er mulighed for ekstra forsikring som mærkatet evt. kan
siges at referere til, er det så ikke lidt dubiøst at påklistre
sådanne med det (formodentligt) eneste formål at undgå at folk
udnytter deres køb fuldt ud? Jeg har set det på en del pcer købt
forskellige steder...
\\kristian
--
"The brain is a wonderful organ. It starts working the moment you get
up in the morning and does not stop until you get into the office."
--Robert Frost
| |
David T. Metz (30-01-2004)
| Kommentar Fra : David T. Metz |
Dato : 30-01-04 15:45 |
|
Kristian Thy skriblede:
> Hvis der ikke er mulighed for ekstra forsikring som mærkatet evt. kan
> siges at referere til, er det så ikke lidt dubiøst at påklistre
> sådanne med det (formodentligt) eneste formål at undgå at folk
> udnytter deres køb fuldt ud? Jeg har set det på en del pcer købt
> forskellige steder...
Jo og det holder heller ikke som begrænsning af kunden reklamationer efter
købeloven. Der har været nogle sager om det for nogle år siden, da det
tidligere var en meget udbredt praksis med den slags mærkater. På den anden
side kan det være en fordel for forbrugeren i de tilfælde hvor man ikke har
brug for at åbne maskinen. Så er det nemligt let at bevise at man ikke har
været inde og pille, hvis der skulle vise sig en fejl.
David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923
| |
TGD (30-01-2004)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 30-01-04 21:44 |
|
"Kristian Thy" <thy@it.edu> skrev i en meddelelse
news:bvc81b$q3thj$1@ID-157676.news.uni-berlin.de...
<KLIP>
> Klart. Den aktuelle pc er købt i Bilka, og der er ingen ekstra
> garanti. Dog - kommer jeg lige i tanke om - der var muligvis mulighed
> for at købe en 5-års "tillægsforsikring" sammen med pcen, hvilket så
> kan forklare mærkatet.
Prøv lige at tjekke bagsiden af bonnen jeg mener at BILKA giver 1 års
garanti.
<KLIP>
| |
N.O.Svendsen (30-01-2004)
| Kommentar Fra : N.O.Svendsen |
Dato : 30-01-04 21:58 |
|
"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:LmzSb.81581$jf4.5210563@news000.worldonline.dk...
>
> "Kristian Thy" <thy@it.edu> skrev i en meddelelse
> news:bvc81b$q3thj$1@ID-157676.news.uni-berlin.de...
>
> <KLIP>
>
> > Klart. Den aktuelle pc er købt i Bilka, og der er ingen ekstra
> > garanti. Dog - kommer jeg lige i tanke om - der var muligvis mulighed
> > for at købe en 5-års "tillægsforsikring" sammen med pcen, hvilket så
> > kan forklare mærkatet.
>
> Prøv lige at tjekke bagsiden af bonnen jeg mener at BILKA giver 1 års
> garanti.
>
> <KLIP>
>
Bilka giver ikke garanti, det eneste du får fra Bilka, udover købelovens
bestemmelser, er 14 dages returret. Bilka sætter ikke mærkater/plomberinger
på de computere de sælger, en sådan plombering stammer fra leverandøren, som
typisk er et Dansk firma der opkøber dem som løsdele og samler og sælger dem
her i landet.
Niels Svendsen
som ikke længere er ansat i Bilka
| |
Andy (30-01-2004)
| Kommentar Fra : Andy |
Dato : 30-01-04 22:37 |
|
> Sælger. Producenterne af selve pcens dele giver jo faktisk selv
> separat garanti på nogle af delene indeni (harddisk, netkort,
> bundkort) så det er ikke noget jeg ligger søvnløs over. Jeg er bare
> nysgerrig.
Hvis du er heldig at producenten ikke har benyttet OEM dele med ingen eller
måske kun kort garanti.
Andy
| |
Kristian Storgaard (30-01-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 30-01-04 08:20 |
|
"Rune Wold" skrev 30.01.2004 0:53:
> Hvis svaret er ja til 1, så har mærkatet selvsagt ingen betydning ift.
> din kones retsstilling ifølge købeloven.
Selvfølgelig enig.
> Noget andet er, hvis sælger har afgivet en garanti, der stiller din kone
> væsentlig bedre, end hun ellers ville stå. I så fald er udgangspunktet
> vel, at denne garanti bortfalder, uden dog hun på nogen måde mister sin
> retsstilling ifølge købeloven.
Jo, men det skal vel indgå i aftalegrundlaget og dermed også i den
skriftlige garanti, der efter anmodning skal udleveres, jf. mfl. § 4. Jeg
tvivler på at en etiket alene kan binde forbrugeren.
> Forbrugerombudsbørgen har måske en anden holdning, så rod lige igennem
> hans hjemmeside for en sikkerheds skyld. Jeg vil dog advare dig imod at
> tage hans fortolkninger for den skinbarlige sandhed.
Enig. Der bør advares mod hyppig brug af ordet "rimelig"
/kristian
| |
|
|