Løn-indeholdelse !
Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 19:51

Undskyld, men jeg ikke se mit indlæg, så jeg prøver lige igen.

Hejsa

Jeg har lige fået min løn-seddel ind med posten i dag.

Jeg skylder kommunen ca. 35.000,- Kr., i børnebidrag og kontanthjælp.
Beløbet har været på ca. 55.000,- Kr.

Jeg har igennem længere tid haft løn-indeholdelse på 20% af min netto-løn.

Til min store forskrækkelse har de nu hævet det til 35%. Hvad gør jeg nu ?

Skal jeg bare acceptere, at jeg nu ikke har råd til at betale husleje ( skal
jeg bo billigere, bliver det på gaden ), eller kan jeg henvise til et eller
andet. Er der ikke en regel, der siger hvor meget de må trække ?

Jeg ved at der er en max-grænse på 20%, dog undtaget underholdsbidrag, men
børnebidrag og underholdsbidrag, er vel ikke det samme ?

Jeg har før forsøgt, at tale dem til fornuft, da samtiddig ville trække i
min hustru´s løn, for at indfri min gæld. Svaret jeg fik, var at jeg skulle
se om ikke min forældre kunne have mig boende, og forresten var de egentlig
ligeglade, bare de fik deres penge.

Hvad stiller man op ?

Jan Rysz

Fra : Lars Kristian Jensen

Dato : 29-01-04 20:24

Det du skal gøre er, at sende dit budget op til kommunen, som så vil kigge
på det, og ud fra de oplysninger se, om der er belæg for at lønindeholde
35%.

Du skal dog være opmærksom på, at der er visse udgifter kommunen ikke
godkender i deres budgetter, af eksempler kan nævnes udgifter til:

samtaleudgifter til telefon, lån til bank, konto etc. såfremt disse lån har
været til forbrug.

Man skal altid have tilbage til det nødvendige underhold.

Med hensyn til, hvor meget de må indeholde, så er det korrekt, at de for
skatter, kontanthjælp, boligsikring osv. må indeholde op til 20% af din
nettoudbetaling og for underholdsbidrag (som børnebidrag hører ind under) er
der ikke noget loft, se nærmere herom i Lov om Inddrivelse af
underholdsbidrag. De §§ der er interessante er fra 1 - 13 ca.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19860063129-REGL.

I det hele taget må kommunen ikke bare uden videre lønindeholde for
kontanthjælp, der skal først fra deres side af have været FASTSAT en
betaling jf. Aktivlovens § 95, stk. 1, det er faktisk ikke engang nok, hvis
du har aftalt et fast beløb hver måned, kommunen skal have fastsat beløbet
ud fra et realistisk budget. Der er utallige klagemuligheder, og din kommune
skal give en klagevejledning.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030070929-REGL

Endvidere skal kommunen for at forhøje lønindeholdelsesprocenten have
partshørt dig, det vil sige, du skal have en forudgående underretning om, at
de har påtænkt at indeholde op til 35% af din løn.

Det er dog altid nemmere og sjovere at have en betalingsaftale med kommunen,
som alle parter kan være tilfreds med.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-01-04 14:30

"Jan" <nyheder(at)rysz(dot)net> wrote:

> Undskyld, men jeg ikke se mit indlæg, så jeg prøver lige igen.

Et venlig-ment råd:
Det er afsendt, hvis du kan huske at have trykket "afsend" og ikke modtager
en fejlbesked... Men du skal jo vide at det tager noget tid før beskeden
dukker op.
En anden gang behøver du nok ikke at sende indlægget igen før du har ventet
lidt længere, ihvertfald...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Qbic - Sønderborg

Dato : 01-02-04 03:05

Hejsa

Har det ikke været et loft på 15 %, eller er det løse rygter.

/ Henrik

Fra : Lars Kristian Jensen

Dato : 01-02-04 21:26

Det er løse rygter, kildeskattelovens § 73 tilladder et løntræk på op til
20% og i Lov om Inddrivelse af underholdsbidrag er der ingen grænse.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-04-04 20:14

"Lars Kristian Jensen" <lars@wefl-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> Det er løse rygter, kildeskattelovens § 73 tilladder et løntræk på op til
> 20% og i Lov om Inddrivelse af underholdsbidrag er der ingen grænse.

Det er nu ikke helt korrekt - der har tidligere været et loft på 15 % i
forhold til skattegæld.
At den nu er sat til 20 % overrasker mig, men det er åbenbart tilfældet.

--
ahw