huslejerestance
Fra : Susanne Jørgensen

Dato : 27-01-04 18:30

Hvis man ikke betaler sin husleje til tiden, hvor hurtigt står man så på
gaden?

mvh Susanne

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-01-04 19:22

Scripsit "Susanne Jørgensen" <susanne@ingensteder.dk>

> Hvis man ikke betaler sin husleje til tiden, hvor hurtigt står man så på
> gaden?

I princippet tre dage efter første rykker lander i postkassen.

Se lejeloven §93 stk 2.

--
Henning Makholm "It's just as meaningful to say that our
ancestors could easily have been very much like squirrels."

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 27-01-04 19:57

"Henning Makholm" skrev 27.01.2004 19:22:

> I princippet tre dage efter første rykker lander i postkassen.
>
> Se lejeloven §93 stk 2.

Korrekt. I praksis dog noget længere, fordi berammelsestiden til fogedretten
skal medregnes, hvis lejeren ikke flytter frivilligt.

/kristian

Fra : Ralph

Dato : 27-01-04 19:34

"Susanne Jørgensen" <susanne@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man ikke betaler sin husleje til tiden, hvor hurtigt står man så på
> gaden?

Kommer an på hvor hurtig udlejer er, personlig erfaring fra min vilde
ungdom - ca. 3 uger

--
venligst
Ralph

Fra : Gerner

Dato : 27-01-04 20:11

On Tue, 27 Jan 2004 18:29:58 +0100, "Susanne Jørgensen" <susanne@ingensteder.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Hvis man ikke betaler sin husleje til tiden, hvor hurtigt står man så på
>gaden?

3 dage efter rykkeren.

--
Gerner
673WU/3149hrs

Fra : Susanne Jørgensen

Dato : 27-01-04 21:42

Se jeg har forstået det på den her måde......
Lejer skal betale husleje senest d. 3
Udlejer tjekker d. 4 og sender rykker med betalingsfrist på 3 dage.
Lejer har i forvejen opsagt lejemålet til d. 15.
Lejer betaler ikke, lejer får 3 dage til at flytte.
Sagen overgives til fogedretten der skal bruge 7 dage til berammelse......

Hvad ville det i princippet betyde?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 27-01-04 21:49

"Susanne Jørgensen" skrev 27.01.2004 21:41:

> Hvad ville det i princippet betyde?

At lejer bliver erstatningsansvarlig overfor udlejer, for de omkostninger
der opstår ved lejemålets ophævelse. Det er navnlig retsafgift til
fogedretten m.m. - hvis han altså tager den så langt. Desuden er udlejer
berettiget til at opkræve et gebyr for rykkeren.

/kristian

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 28-01-04 00:10

On Tue, 27 Jan 2004 21:41:38 +0100, "Susanne Jørgensen"
<susanne@ingensteder.dk> wrote:

> Se jeg har forstået det på den her måde......
> Lejer skal betale husleje senest d. 3
> Udlejer tjekker d. 4 og sender rykker med betalingsfrist på 3 dage.

Skal rykkere ikke have 10 dages betalingsfrist?
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 08:45

> Skal rykkere ikke have 10 dages betalingsfrist?

Og hvordan kan den allerede blive sendt d. 4., når sidste betalingsdato er
d. 3.? Betaler man via giro går der mere end én dag før pengene er fremme.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Gerner

Dato : 28-01-04 13:38

On Wed, 28 Jan 2004 08:45:15 +0100, "Jeppe Vestergaard" <Jeppe(a)dailyrush.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Og hvordan kan den allerede blive sendt d. 4., når sidste betalingsdato er
>d. 3.? Betaler man via giro går der mere end én dag før pengene er fremme.

Den 3 er ikke normalt betalingdatoen, men den 1. De 3 dage fremgår af § 33 stk
3, hvor der tales om betalingdag værende en lørdag eller helligdag m.m. Som kan
forskyde betalingssdagen til første hverdag efter forfaldsdagen. Så
forfaldsdagen kan godt blive den 2-4 dag i måneden og sidste betalingdag er så 3
hverdage derefter. F.eks. er den 1 februar i år en helligdag så betalingsdagen
er den anden og betalingen *skal* være udlejer i hænde den 5 februar.
Det samme gælder jo for alle måneder hvor den første er betalingsdagen og ikke
kan udskydes på grund af lørdag/helligdagsreglen, så skal udlejer have pengene
*i hænde* den første. Så jeg vil påstå at udlejer rent faktisk kan sende en
rykker ud den 4 i en måned hvor § 33 stk. 3 ikke kommer til anvendelse.

Og så skal man jo sørge for at indbetale kommer frem til den første, hvilket
normalt er betalingsdatoen, eller bruge homebanking. Noget andet er så at hvis
betalingen er kommet frem inden de 3 dages frist i rykkeren, så bor man blot
videre. Det hedder jo betal eller flyt. Men der kan jo være rykkergebyr plus det
løse.
Det står i § 93 stk. 2 og i § 94 stk 2.

--
Gerner
677WU/3168hrs

Fra : anders majland

Dato : 28-01-04 11:08

> Skal rykkere ikke have 10 dages betalingsfrist?

I lejeloven hedder det et "påkrav om betaling af lejerestance" og en
betalingsfrist på 3 dage er standard - Det er ikke en alm. rykker men
den kan stadig pålægges med et gebyr (der også er reguleret)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-01-04 11:28

meddelelse news:bv81m3$ncp$1@sunsite.dk...
> I lejeloven hedder det et "påkrav om betaling af lejerestance" og en
> betalingsfrist på 3 dage er standard - Det er ikke en alm. rykker men
> den kan stadig pålægges med et gebyr (der også er reguleret)

Der er ganske særlige krav til udformningen af rykkeren, - det skal feks.
fremgå, at manglende betaling kan føre til ophævelse af lejemålet.

/Per