Fremstille sit eget alkohol?
Fra : Devast8or

Dato : 25-01-04 18:25

Hej med jer,

jeg faldt over en opskrift på hjemmelavet mjød på nettet, og det så jo meget
interessant ud. Men jeg troede ikke man måtte fremstille sit eget sprut?
Tager jeg fejl eller? Eller har det noget at gøre med at alkoholprocenten
ikke er så høj (13-15)?

TIA

Devast8or

Fra : Peder Porse

Dato : 25-01-04 18:25

Du må ikke destillere, men gerne frembringe alkohol ved gæring (øl, vin,
mjød o.l)
pp

Fra : Devast8or

Dato : 25-01-04 18:52

Peder Porse wrote:
> Du må ikke destillere, men gerne frembringe alkohol ved gæring (øl,
> vin,
> mjød o.l)
> pp

Ah, ok. Dvs. det er sprit (gin, vodka, osv.) man ikke må lave? Mange tak.

Devast8or

Fra : Gerner

Dato : 25-01-04 19:46

On Sun, 25 Jan 2004 18:52:27 +0100, "Devast8or" <invalid@invalid.invalid> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Ah, ok. Dvs. det er sprit (gin, vodka, osv.) man ikke må lave? Mange tak.
>
>Devast8or

Der er skam specialbutikker der sælger alt til ølbrygning. Somme tider en
specialafdeling hos vinhandlere.

--
Gerner
663WU/3106hrs

Fra : Devast8or

Dato : 25-01-04 19:13

Peder Porse wrote:
> Du må ikke destillere, men gerne frembringe alkohol ved gæring (øl,
> vin,
> mjød o.l)
> pp

BTW., du har ikke en paragraf vel?

Og jeg går ud fra salg af det er ulovligt?

TIA

Devast8or

Fra : Peder Porse

Dato : 25-01-04 19:33

JO, LBK 564 1998, § 1:

Stk. 3. Indmæskning, gærsætning, destillation, syntese eller lignende,
hvorved fremkommer spiritus, må kun foretages af de efter § 7
registrerede virksomheder.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-01-04 21:27

On 2004-01-25, Peder Porse <pp@pederporse.dk> wrote:
> JO, LBK 564 1998, § 1:
>
> Stk. 3. Indmæskning, gærsætning, destillation, syntese eller lignende,
> hvorved fremkommer spiritus, må kun foretages af de efter § 7
> registrerede virksomheder.

Hvad er spiritus ? Er det ikke 21% eller deromkring ?
Altså langt over hvad naturlig gæring medfører ?

Må man destillere mhp at fortynde bagefter ? Så er målet ikke at
fremstille spiritus.

Fra : Devast8or

Dato : 25-01-04 21:49

Povl H. Pedersen wrote:

> Hvad er spiritus ? Er det ikke 21% eller deromkring ?

IIRC må hedvin max være 21%, så derover må vel såvære spiritus.

Devast8or

Fra : Peder Porse

Dato : 25-01-04 22:36

Du kan ikke gære op til 21% nok max 12-14...
pp

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-04 22:10

Povl H. Pedersen skrev:

>Må man destillere mhp at fortynde bagefter ?

Nej, for så er der bare nogen der glemmer at fortynde.

--
Bertel

Fra : sune vuorela

Dato : 26-01-04 00:03

En der kalder sig Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

>Nej, for så er der bare nogen der glemmer at fortynde.

Det hjemmebrændt jeg har smagt har smagt så grimt at man _ikke_
glemmer at fortynde

--
Sune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-04 19:09

Peder Porse skrev:

>Du må ikke destillere, men gerne frembringe alkohol ved gæring (øl, vin,
>mjød o.l)

Er det rigtigt at man kun må gære alkohol på danske frugter?

--
Bertel

Fra : #2066

Dato : 26-01-04 16:17

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Er det rigtigt at man kun må gære alkohol på danske frugter?
>
> --
> Bertel

Det lyder rigtigt - de dunke med importeret druekoncentrat jeg koebte i sin
tid (11+ aar siden) var maerket med noget i retning af "ikke til
vinfremstilling". Det kan selvfoelgelig have aendret sig siden.

Jeg har ikke nogen reference til en konkret lov, men mener at huske at det
er en aarhundredegammel forordning.

Maaske en aktiv vinbrygger og jurainteresseret her har bedre oplysninger ved
haanden?

Fra : Rasmus

Dato : 25-01-04 21:52

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse
> Du må ikke destillere, men gerne frembringe alkohol ved gæring (øl, vin,
> mjød o.l)

En EU-regel fortæller at grækerne godt nok stadig må hjemmebrænde RAKI - såh den gælder
vel også for Danmark, men
ikke for Grønland og Færøerne

Fra : Kristian Thy

Dato : 25-01-04 23:40

Rasmus uttered:
> En EU-regel fortæller at grækerne godt nok stadig må hjemmebrænde
> RAKI - såh den gælder vel også for Danmark, men ikke for Grønland og
> Færøerne

Ja, og vores EU-forbehold gælder også for grækerne. Eller noget...

\\kristian
--
No trees were killed in the sending of this message. However,