/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Fremstille sit eget alkohol?
Fra : Devast8or


Dato : 25-01-04 18:25

Hej med jer,

jeg faldt over en opskrift på hjemmelavet mjød på nettet, og det så jo meget
interessant ud. Men jeg troede ikke man måtte fremstille sit eget sprut?
Tager jeg fejl eller? Eller har det noget at gøre med at alkoholprocenten
ikke er så høj (13-15)?

TIA

Devast8or



 
 
Peder Porse (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 25-01-04 18:25

Du må ikke destillere, men gerne frembringe alkohol ved gæring (øl, vin,
mjød o.l)
pp

Devast8or wrote:
> Hej med jer,
>
> jeg faldt over en opskrift på hjemmelavet mjød på nettet, og det så jo meget
> interessant ud. Men jeg troede ikke man måtte fremstille sit eget sprut?
> Tager jeg fejl eller? Eller har det noget at gøre med at alkoholprocenten
> ikke er så høj (13-15)?
>
> TIA
>
> Devast8or
>
>


Devast8or (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 25-01-04 18:52

Peder Porse wrote:
> Du må ikke destillere, men gerne frembringe alkohol ved gæring (øl,
> vin,
> mjød o.l)
> pp
>

Ah, ok. Dvs. det er sprit (gin, vodka, osv.) man ikke må lave? Mange tak.

Devast8or



Gerner (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 25-01-04 19:46

On Sun, 25 Jan 2004 18:52:27 +0100, "Devast8or" <invalid@invalid.invalid> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Peder Porse wrote:
>> Du må ikke destillere, men gerne frembringe alkohol ved gæring (øl,
>> vin,
>> mjød o.l)
>> pp
>>
>
>Ah, ok. Dvs. det er sprit (gin, vodka, osv.) man ikke må lave? Mange tak.
>
>Devast8or
>
Der er skam specialbutikker der sælger alt til ølbrygning. Somme tider en
specialafdeling hos vinhandlere.

--
Gerner
663WU/3106hrs

Devast8or (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 25-01-04 19:13

Peder Porse wrote:
> Du må ikke destillere, men gerne frembringe alkohol ved gæring (øl,
> vin,
> mjød o.l)
> pp
>

BTW., du har ikke en paragraf vel?

Og jeg går ud fra salg af det er ulovligt?

TIA

Devast8or



Peder Porse (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 25-01-04 19:33

JO, LBK 564 1998, § 1:

Stk. 3. Indmæskning, gærsætning, destillation, syntese eller lignende,
hvorved fremkommer spiritus, må kun foretages af de efter § 7
registrerede virksomheder.

Devast8or wrote:
> Peder Porse wrote:
>
>>Du må ikke destillere, men gerne frembringe alkohol ved gæring (øl,
>>vin,
>>mjød o.l)
>>pp
>>
>
>
> BTW., du har ikke en paragraf vel?
>
> Og jeg går ud fra salg af det er ulovligt?
>
> TIA
>
> Devast8or
>
>


Povl H. Pedersen (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 25-01-04 21:27

On 2004-01-25, Peder Porse <pp@pederporse.dk> wrote:
> JO, LBK 564 1998, § 1:
>
> Stk. 3. Indmæskning, gærsætning, destillation, syntese eller lignende,
> hvorved fremkommer spiritus, må kun foretages af de efter § 7
> registrerede virksomheder.

Hvad er spiritus ? Er det ikke 21% eller deromkring ?
Altså langt over hvad naturlig gæring medfører ?

Må man destillere mhp at fortynde bagefter ? Så er målet ikke at
fremstille spiritus.

Devast8or (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 25-01-04 21:49

Povl H. Pedersen wrote:
> On 2004-01-25, Peder Porse <pp@pederporse.dk> wrote:
>> JO, LBK 564 1998, § 1:
>>
>> Stk. 3. Indmæskning, gærsætning, destillation, syntese eller
>> lignende, hvorved fremkommer spiritus, må kun foretages af de efter
>> § 7 registrerede virksomheder.
>
> Hvad er spiritus ? Er det ikke 21% eller deromkring ?

IIRC må hedvin max være 21%, så derover må vel såvære spiritus.

Devast8or



Peder Porse (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 25-01-04 22:36

Du kan ikke gære op til 21% nok max 12-14...
pp

Devast8or wrote:
> Povl H. Pedersen wrote:
>
>>On 2004-01-25, Peder Porse <pp@pederporse.dk> wrote:
>>
>>>JO, LBK 564 1998, § 1:
>>>
>>> Stk. 3. Indmæskning, gærsætning, destillation, syntese eller
>>>lignende, hvorved fremkommer spiritus, må kun foretages af de efter
>>>§ 7 registrerede virksomheder.
>>
>>Hvad er spiritus ? Er det ikke 21% eller deromkring ?
>
>
> IIRC må hedvin max være 21%, så derover må vel såvære spiritus.
>
> Devast8or
>
>


Bertel Lund Hansen (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-01-04 22:10

Povl H. Pedersen skrev:

>Må man destillere mhp at fortynde bagefter ?

Nej, for så er der bare nogen der glemmer at fortynde.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

sune vuorela (26-01-2004)
Kommentar
Fra : sune vuorela


Dato : 26-01-04 00:03

En der kalder sig Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:


>Povl H. Pedersen skrev:
>
>>Må man destillere mhp at fortynde bagefter ?
>
>Nej, for så er der bare nogen der glemmer at fortynde.

Det hjemmebrændt jeg har smagt har smagt så grimt at man _ikke_
glemmer at fortynde

--
Sune

Bertel Lund Hansen (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-01-04 19:09

Peder Porse skrev:

>Du må ikke destillere, men gerne frembringe alkohol ved gæring (øl, vin,
>mjød o.l)

Er det rigtigt at man kun må gære alkohol på danske frugter?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

#2066 (26-01-2004)
Kommentar
Fra : #2066


Dato : 26-01-04 16:17


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
news:ph18109kple8482avv5af0249brat97a4s@news.stofanet.dk...
> Peder Porse skrev:
>
> >Du må ikke destillere, men gerne frembringe alkohol ved gæring (øl, vin,
> >mjød o.l)
>
> Er det rigtigt at man kun må gære alkohol på danske frugter?
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Det lyder rigtigt - de dunke med importeret druekoncentrat jeg koebte i sin
tid (11+ aar siden) var maerket med noget i retning af "ikke til
vinfremstilling". Det kan selvfoelgelig have aendret sig siden.

Jeg har ikke nogen reference til en konkret lov, men mener at huske at det
er en aarhundredegammel forordning.

Maaske en aktiv vinbrygger og jurainteresseret her har bedre oplysninger ved
haanden?




Rasmus (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 25-01-04 21:52


"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse
news:4013fbea$0$27472$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Du må ikke destillere, men gerne frembringe alkohol ved gæring (øl, vin,
> mjød o.l)

En EU-regel fortæller at grækerne godt nok stadig må hjemmebrænde RAKI - såh den gælder
vel også for Danmark, men
ikke for Grønland og Færøerne



Kristian Thy (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 25-01-04 23:40

Rasmus uttered:
> En EU-regel fortæller at grækerne godt nok stadig må hjemmebrænde
> RAKI - såh den gælder vel også for Danmark, men ikke for Grønland og
> Færøerne

Ja, og vores EU-forbehold gælder også for grækerne. Eller noget...

\\kristian
--
No trees were killed in the sending of this message. However,
a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste