Arveregler?
Fra : Rasmus I

Dato : 25-01-04 11:52

Jeg er meget i tvivl vedrørende en sag hvor jeg har fået forskellige
forklaringer.

Hvordan er reglerne vedrørende et hus, som en ældre dame har (~80 år)? Hun
er blevet ret dårligt gående osv. Hun har 4 børn. Huset er 1,5-1,8 mio. kr.
værd. Jeg ved, hun gratis kan give hver af børnene ~50.000,- af husets værdi
i gave om året. Men hvad vil ske hvis hun lige pludselig skal på plejehjem
eller "stiller træskoene"? I de forklaringer, jeg tidligere har fået, er der
fx. uenighed om arveafgiften er 15 eller 40%. Er der en form for
formuebeskatning ved så stor en ting som et hus?

Fra : jacob nielsen

Dato : 25-01-04 12:04

"Rasmus I" <rip_gekko@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> fx. uenighed om arveafgiften er 15 eller 40%. Er der en form for
> formuebeskatning ved så stor en ting som et hus?

Afgiften er 15% når det drejer sig om den ældre dames børn. Hvis det er uden
for den nære familie kommer der en tillægsafgift på 25%, og det er nok der
de 40% kommer fra.

Hvis hun selv har boet i huset, og grunden er mindre end 1.400m2 kan hun
sælge huset skattefrit. Hvis grunden er større end 1.400m2 er det et krav
for skattefrihed, at grunden enten ikke kan udstykkes eller at udstykning
ville medfære en væsentlig værdiforringelse.

Mvh.
Jacob

Fra : alexbo

Dato : 25-01-04 12:40

"Rasmus I" skrev

> I de forklaringer, jeg tidligere har fået, er der
> fx. uenighed om arveafgiften er 15 eller 40%.

15% men der er et bundfradrag på 231.000 kr, der ikke betales afgift af, og
hvis damen sidder i uskiftet bo, d.v.s at børnene ikke har arvet deres far,
så er der to bundfradrag.
Så den første lille halve million er gratis og 15 % af resten.
Forøvrigt kan damen også forære børnebørnene 51.500 kr. om året uden
gaveafgift.
Så med 4 børn og et antal børnebørn, så kommer man hurtigt ned under
afgiftgrænsen.
Navnlig hvis man tager året 2003 i brug

mvh
Alex Christensen