Privat salg, forsendelse. Hvem bærer risik~
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-04 20:09

En person annoncerer en var i den blå avis.
Køber vil gerne købe varen, og have den sendt.
Hvornår overgår risikoen til køber ? Første fragtfører ?
Ihændehavelse ?

Hvilken lov gælder ? Det er ikke forbrugerkøb jvf Kbl §4a,
Er det købelovens første del, civilkøb ? Eller er det alene
aftaleloven, med skelen til Købeloven ? I så fald hvilke dele
af denne ?

Fra : jacob nielsen

Dato : 23-01-04 20:23

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message
> En person annoncerer en var i den blå avis.
> Køber vil gerne købe varen, og have den sendt.
> Hvornår overgår risikoen til køber ? Første fragtfører ?
> Ihændehavelse ?
Så er der sket levering ved indlevering på posthuset. Se købelovens §10.

> Hvilken lov gælder ? Det er ikke forbrugerkøb jvf Kbl §4a,
> Er det købelovens første del, civilkøb ? Eller er det alene
> aftaleloven, med skelen til Købeloven ? I så fald hvilke dele
> af denne ?
Det er købelovens almindelige regler, der gælder med mindre andet er aftalt.
Se §1 og §1a. Nogen af bestemmelserne - fx §52 - sondrer mellem handelskøb
og civilkøb, og der er det så delen om civilkøb du skal gå efter.

Mvh.
Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-04 21:37

On 2004-01-23, jacob nielsen <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> wrote:
> [...]
> Se §1 og §1a. Nogen af bestemmelserne - fx §52 - sondrer mellem handelskøb
> og civilkøb, og der er det så delen om civilkøb du skal gå efter.

§1 siger at loven kommer til anvendelse hvis andet ikke er aftalt,
eller følger af handelsbrug og/eller sædvane.
§1a undtager forbrugerkøb.

Er der nogen sædvane ? Jeg tror køber vil være sur hvis han ikke
modtager sine varer. Og han kan ikke klage til transportøren, det
skal sælger.

Fra : jacob nielsen

Dato : 23-01-04 21:52

> [...]
Ak. Jeg er ved at blive rusten. §17 skal lige kobles på, hvis det skal være
helt rigtigt.

> §1 siger at loven kommer til anvendelse hvis andet ikke er aftalt,
> eller følger af handelsbrug og/eller sædvane.
> §1a undtager forbrugerkøb.
> Er der nogen sædvane ?
Det kan jeg ikke tro. Jeg kender ikke til den i hvert fald, men det er
selvfølgelig ikke det samme som, at den ikke findes ;)

Mvh.
Jacob

Fra : Rune Wold

Dato : 23-01-04 22:24

Povl H. Pedersen wrote:

[klip]

> En person annoncerer en var i den blå avis.
> Køber vil gerne købe varen, og have den sendt.

Hvis de eneste oplysninger, der kan lægges til grund, er disse, vil jeg
mene, at forholdet klart er omfattet af KBL § 10. Da levering herefter
er sket ved overgivelse til første fragtfører (Postdanmark), da vil
risikoen, jf. KBL § 17 også være gået over på dette tidspunkt.

[klip]

> Hvilken lov gælder ? civilkøb ?

Der er tale om civilkøb, hvorefter købeloven gælder (minus
forbrugerkapitlet)

/Rune Wold

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-04 22:45

On 2004-01-23, Rune Wold <none@none.dk> wrote:
> [...]
>
> [klip]

> Der er tale om civilkøb, hvorefter købeloven gælder (minus

Tak for hjæpen til de af jer der nu hjalp. Det er rart
at vide, at min indskydelse var korrekt.

Så var det reelt spild af penge at betale for en værdipakke,
da aftalen var at jeg gav portoen som rabat.

Der vil så være et problem hvis pakken forsvinder, for Post
Danmark vil have at afsenderen skal reklamere. Hvis han bare
sender indleveringskvittering til køber, så har køber et problem
da han ikke kan starte en reklamationssag. Og sælger har leveret.