A-kasse regler..
Fra : Esben Laursen

Dato : 23-01-04 15:38

Jeg er røget i lidt bøvl, med min a-kasse, og ville derfor gerne gennemlæse
reglerne for dagpenge og bierhverv.

Min A-kasse mener at det både er timerne og indtjæningen der påvirker mine
yderlser hvor andre (ASE, DANA osv.) siger det kun er timerne. Så nu vil jeg
gerne nærlæse reglerne, men hvor finder jeg dem??

Jeg har kikket lidt på retsinfo.dk, men har ikke lige kunnet finde noget
brugbart..

Er der nogen der kan hjælpe?

Med venlig hilsen

Esben

Fra : David T. Metz

Dato : 23-01-04 15:55

Esben Laursen wrote:
> Min A-kasse mener at det både er timerne og indtjæningen der påvirker
> mine yderlser hvor andre (ASE, DANA osv.) siger det kun er timerne.

De har begge ret. Der kan være et skøn involveret (for at undgå at
arbejdstager aftaler med arbejdsgiver at sætte en kunstigt høj timeløn og så
skrive tilsvarende færre timer på).

> Så nu vil jeg gerne nærlæse reglerne, men hvor finder jeg dem??

Se her:
http://www.bm.dk/dagpenge/default.asp

David

Fra : Esben Laursen

Dato : 23-01-04 16:17

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> De har begge ret. Der kan være et skøn involveret (for at undgå at
> arbejdstager aftaler med arbejdsgiver at sætte en kunstigt høj timeløn og

> [...]

Tak for dit hurtige svar, jeg har i mellem tiden fundet følgende:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/C19950020660-REGL

Især "Til § 6"
<quote>
Medlemmet skal løbende på sine dagpengekort opgive de timer, der anvendes på
den selvstændige bibeskæftigelse, således at der kan foretages fradrag
herfor i dagpengene. Dette gælder også i de tilfælde, hvor medlemmets
selvstændige virksomhed er undtaget fra dagpengebegrænsningen, jf. §§ 4 og
5.
Fradraget skal uanset karakteren af den selvstændige virksomhed altid finde
sted på grundlag af et faktisk timetal, idet indtægtsforholdene ikke er
egnede til en vurdering af, hvilken tid der har været forbundet med
virksomhedsudøvelsen.
Ved opgørelsen af det faktiske timetal medregnes al beskæftigelse, uanset om
arbejdet udføres inden for eller uden for normal arbejdstid eller på f.eks.
søndage og helligdage.
Til beskæftigelsen medregnes ikke kun fysisk arbejde, men også transport og
enhver form for administration, regnskabsføring og beslutninger vedrørende
virksomhedens drift m.v. Kassen skal vejlede medlemmet herom ved
ledigmeldelsen eller ved virksomhedens påbegyndelse.
Medlemmet skal selv påføre det faktisk anvendte tidsforbrug på
dagpengekortene. Kassen må således hverken på forhånd eller efterfølgende
belægge dagpengekortene med den tid, som medlemmet har oplyst på bilag til
ledighedserklæringen.
</quote>

må kunne bruges =)

Hygge