Andelsbolig og forældet værdiansættelse?
Fra : S. Thomsen

Dato : 23-01-04 12:39

Min andelsbolig er ved at blive solgt.
Da der er skiftet administrator fra 1.1 2003 og den gamle administrator
endnu ikke har afleveret regnskab for 2002 har jeg af den nye administrator
(Kuben) fået meddelelse om at den aktuelle værdiansættelse er på grundlag af
2001 regnskabet.
Det er i mine øjne helt horribelt. Dvs. at der i teorien ikke er sket en
værdiforøgelse fra midten af 2001 til dags dato.
Kommentarer? Lovligt?

---

Fra : Henning

Dato : 23-01-04 14:25

On Fri, 23 Jan 2004 12:38:41 +0100, "S. Thomsen"
<chemnitz**VÆK**@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Det er i mine øjne helt horribelt. Dvs. at der i teorien ikke er sket en
>værdiforøgelse fra midten af 2001 til dags dato.

Der kan være sket nok så meget, men hvis det ikke er vedtaget på en
generalforsamling, er det ikke gældende. Holder I ikke
generalforsamling een gang om året? Blev årsregnskabet, og dermed
andelskronen, godkendt?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : S. Thomsen

Dato : 23-01-04 14:34

Der kom et nyhedsbrev om at man afventede regnskabet for 2001.
Var ikke selv til stede.

Jo mere jeg tænker over det, så virker det mere og mere vanvittigt.
Hvis nu der kommer regnskab dagen efter andelen er solgt og det dermed viser
sig at andelen er 30-40 % mere værd end vurderingen fra 2001. At den
tidligere administrator ikke har afleveret regnskab, burde da ikke stoppe
værdiforøgelsen.

---

Fra : Peter Holm

Dato : 23-01-04 15:01

S. Thomsen wrote:
> [...]
> dermed viser sig at andelen er 30-40 % mere værd end vurderingen fra
> 2001. At den tidligere administrator ikke har afleveret regnskab,

I vores forening er reglen, at der laves ny værdifastsættelse hvert andet
år, så fremt der skal sælges en andel. Man kan altså ikke forlange ny
vurdering hvis det kun er 1 år siden sidste vurdering.
Jeg er ikke klar over, om denne regel er en del an andelsboligloven, eller
om det er en speciel regel for vores forening. Men reglen betyder
naturligvis, at ingen sælger deres andel hvis vurderingen er feks. 1½ år
gammel.

Mvh
Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 23-01-04 15:43

Peter Holm wrote:

> I vores forening er reglen, at der laves ny værdifastsættelse hvert
> andet år, så fremt der skal sælges en andel. Man kan altså ikke
> forlange ny vurdering hvis det kun er 1 år siden sidste vurdering.

Blander du ikke noget andet ind i sagen her? Taler du om vurdering af
forbedringer?

David

Fra : Peter Holm

Dato : 23-01-04 16:42

David T. Metz wrote:

> Blander du ikke noget andet ind i sagen her? Taler du om vurdering af
> forbedringer?
>
> David

Nej. Jeg taler om vurdering af hele ejendommen, som vi får foretaget hvert
andet år, hvis der er et forestående salg.
Værdistigninger for på hver andel i forbindelse med forbedringer vurderes
naturligvis i forbindelse med hvert
salg.

Mvh
Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-01-04 16:50

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Jeg taler om vurdering af hele ejendommen, som vi får foretaget hvert
> andet år, hvis der er et forestående salg.

En sådan vurdering har kun en gyldighedsperiode på 18 måneder
(Andelsboliglovens §5, stk 2, pkt.a), så det er vidst meget godt, at der
ikke sælges lejligheder indenfor det sidste halve år inden den nye vurdering

/Per

Fra : Peter Holm

Dato : 23-01-04 18:42

Per Christoffersen wrote:
> [...]
> (Andelsboliglovens §5, stk 2, pkt.a), så det er vidst meget godt, at
> der ikke sælges lejligheder indenfor det sidste halve år inden den

tak for den oplysning - det er jo rart at vide

Mvh
Peter

Fra : Henning

Dato : 23-01-04 16:06

On Fri, 23 Jan 2004 14:33:55 +0100, "S. Thomsen"
> [...]

>sig at andelen er 30-40 % mere værd end vurderingen fra 2001. At den
>tidligere administrator ikke har afleveret regnskab, burde da ikke stoppe

Tjo... Andelstanken er ikke, at du skal tjene på din bolig, men at du
skal bo godt og billigt, og den næste også skal have mulighed for det!
Sælger du i dag, og der vedtages en stigning på generalforsamlingen i
morgen er det bare ærgerligt for dig. Faldt andelskronen til gengæld,
f.eks. fordi der optages lån i huset til forbedringer, slap du til
gengæld for dette tab.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 23-01-04 15:52

S. Thomsen wrote:
> Min andelsbolig er ved at blive solgt.
> Da der er skiftet administrator fra 1.1 2003 og den gamle
> administrator endnu ikke har afleveret regnskab for 2002

> Kommentarer? Lovligt?

Det der halter er at i endnu ikke har et godkendt regnskab for 2002. Men
resten afgøres (også) af jeres vedtægter.

Der er en sjov finurlighed ved loven. Du må faktisk godt selv lave
beregningen af andelskronen efter de beregningsmetoder loven foreskriver -
medmindre jeres vedtægter siger at generalforsamlingens beslutning om
andelskrone/andelsværdi er bindende. Hvis jeres vedtægter siger at
generalforsamlingsbeslutningen er bindende - så er du ilde stedt, for så er
det det senest vedtagne regnskab der gælder (medmindre vedtægterne
indeholder særlige bestemmelser - det har jeg set eksempler på). Men i givet
fald er det efter al sandsynlighed også en overtrædelse af vedtægterne at
regnskabet for 2002 endnu ikke er forelagt og godkendt. Derfor falder din
sag lidt i et "hul".

Kubens forslag derfor muligvis forkert (i hvert fald hvis vedtægterne siger
der skal godkendes regnskab på generalforsamling senest XX-måned i det
efterfølgende år). Et relevant kompromis er at skrive en salgsaftale, hvor
der tages forbehold for en efterregulering af prisen for selve andelen når
et godkendt regnskab for 2002 foreligger. Teoretisk set kan du dog også
risikere at andelen falder (det kommer an på sammensætningen af foreningens
økonomi).

David

Fra : S. Thomsen

Dato : 23-01-04 16:20

"§18. Værdien af andelen opgøres ved hvert regnskabsårsfslutning i
overensstemmelse med den til enhver tid gældende lovgivning. Andelens værdi
anføres som en note på årsregnskabet ssammen med de lovbestemmelser, der i
øvrigt er gældende for overdragelse af en andel"

"Foreningens regnskabsår er kalenderåret."

Hvad kan man forlange når den seneste årsafslutning er fra 2001? 2002 og
2003 priser er ikke angivet noget sted, da der som beskrevet ikke er
regnskab for 2002 (uhyggelig sløv administrator)og dermed ikke for 2003. Det
er da uhyrligt at den fremtidige andelshaver kan score værdistigningen fra
2001 og op til idag.

---

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-01-04 19:09

"S. Thomsen" <chemnitz**VÆK**@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> øvrigt er gældende for overdragelse af en andel"
>
> "Foreningens regnskabsår er kalenderåret."

Står der ikke noget om, at generalforsamlingen skal holdes hvert år inden en
bestemt dato, f.eks 1. maj?
Det gør der normalt.
Bestyrelsen har da et alvorligt problem - er selv kasserer nu i en forening,
hvor den daværende bestyrelse ikke havde sørget for hverken regnskabsføring
eller generalforsamling i to år, så jeg ved godt, hvordan det KAN være

Hilsen Inger

Fra : David T. Metz

Dato : 24-01-04 09:20

S. Thomsen wrote:
> [...]
> andel"
>
> "Foreningens regnskabsår er kalenderåret."
>
> Hvad kan man forlange når den seneste årsafslutning er fra 2001?

At få den fra 2002 hurtigst muligt.

> 2002
> og 2003 priser er ikke angivet noget sted, da der som beskrevet ikke
> er regnskab for 2002 (uhyggelig sløv administrator)og dermed ikke for
> 2003.

Det er ikke overraskende at 2003 ikke foreligger endnu. Det er helt
almindeligt. Som Inger skriver er der sikkert en frist i jeres vedtægter.

> Det er da uhyrligt at den fremtidige andelshaver kan score
> værdistigningen fra 2001 og op til idag.

Tjoh - som jeg skrev er det i hvert fald for ringe. Men der er ikke noget
der forhindrer den fremgangsmåde jeg skitserede - altså at skrive en aftale
hvor man efterregulerer når 2002.regnskabet er godkendt.

David