en lejer der har begået en brøler
Fra : Susanne Jørgensen

Dato : 22-01-04 21:49

Uha uha jeg har trådt i spinaten.

Jeg havde en tidsbestemt lejekontrakt som jeg gerne ville ud af. Min udlejer
accepterede og efter lidt skriven frem og tilbage blev vi først enige om at
jeg skulle fraflytte således at jeg kunne aflevere lejemålet istandsat
1.2.04, men så hurtigt kunne jeg ikke være ude. Vi aftalte således
skriftligt:

At lejer opsiger lejemålet pr. 29.2.04 med fraflytning 16.2, hvorefter
udlejer kan råde over lejemålet.

PIS !!!!!!!!!!!!!!

Dette har jeg idag fundet ud af betyder, at jeg ikke selv kan istandsætte
lejemålet, og jeg ved at hun sætter en hundedyr maler på, det gjorde hun ved
den tidligere lejer.

Jeg er nok jordens uheldigste kvinde idag !!!! øv øv

Jeg har 18000 bundet i depositum og min udlejer har tidligere truet med at
jeg aldrig vil se de penge igen, da jeg har haft klaget til huslejenævnet
vedr. utætte vinduer.

Vil det sige at jeg har foræret hende 14 dage....øv

Jeg indbetaler sgu ikke min huslje for februar måned......øv

Fra : Gerner

Dato : 23-01-04 02:24

On Thu, 22 Jan 2004 21:49:12 +0100, "Susanne Jørgensen" <susanne@ingensteder.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Uha uha jeg har trådt i spinaten.

Det er til at redde.

> [...]
>lejemålet, og jeg ved at hun sætter en hundedyr maler på, det gjorde hun ved

Kunne du heller ikke nå at istandsætte selv inden den 16-2 ?

>Jeg er nok jordens uheldigste kvinde idag !!!! øv øv

Der er noget der hedder fraflytningsrapport, som udfyldes i fællesskab evt. med
en beboerrepræsentant eller få en ven eller 2 til at bevidne gennemgangen af
lejemålet når fraflytningsrapporten udfyldes.
Aftal med udlejer hvornår fraflytningsrapporten skal udfyldes. Gør det
skriftligt evt. anbefalet og alm brev.
Under gennemgangen bliver i enige om hvad der skal gøres i lejemålet med hensyn
til maling, hvidtning, tapetsering og andre ting der evt. er ødelagt.

Hvor lang tid er lejeperioden ? Der er jo også det at et kort lejmål jo ikke
giver det store slid på maling, hvidtning, og tapeter. Hvis disse ting er
forholdsvis nye, så er der ingen grund til at istandsætte det.

Jeg gengiver lige den aktuelle lovtekst fra lov om leje.

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen.
Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med
undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er omfattet
af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler udlejeren at
udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre stand end
den, hvori han overtog det lejede.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er
forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis
mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller
lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i
forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en bebolseslejlighed, skal
udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om adgangen til
at lade beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På lejerens begæring skal
udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde beboerrepræsentanterne til at
deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på grundlag af gennemgangen en
fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne have tilsendt kopi deraf.

Stk. 3. By- og boligministeren fastsætter efter forhandling med landsomfattende
sammenslutninger af grundejerforeninger og lejerforeninger nærmere regler om
udarbejdelse af standardblanketter for fraflytningsrapporter.

§ 99 a. Reglen i § 98, stk. 1, 3. pkt., kan ikke ved aftale fraviges til skade
for lejeren

Husk at istandsættelse ved flytning kun er hvad der er rimeligt og sædvanligt.

I fraflytningsrapporten skal der stå hvad i er enige om skal istandsættes samt
hvad i ikke er enige i skal istandsættes og i hvilket omfang istandsættelsen
skal ske. Hvis i får fat i en formular, så står det nok i den.

>Jeg har 18000 bundet i depositum og min udlejer har tidligere truet med at
>jeg aldrig vil se de penge igen, da jeg har haft klaget til huslejenævnet
>vedr. utætte vinduer.

Da istandsættelsen skal være rimelig, så kan der jo ikke tages overpriser for
istandsættelsen, men regningen kan til enhver tid indklages til huslejenævnet og
her er en fraflytningsrapport, husk at få en kopi, en god ting når sagen skal
afgøres.

>Vil det sige at jeg har foræret hende 14 dage....øv

Ja.

>Jeg indbetaler sgu ikke min huslje for februar måned......øv

Tja, det gør din retstilling næsten lig nul, hvis du vil klage.

--
Gerner
650WU/3041hrs

Fra : Susanne Jørgensen

Dato : 23-01-04 08:40

Tak for et godt og uddybende svar.

Men jeg har lige et tillægsspørgsmål.

Jeg har ingen lamper haft i loftet eller andre ting hængende i loftet, skal
jeg alligevel male disse, de ser ud som nye.

Jeg har boet i lejligheden i 11 måneder.

Mvh Susanne

---

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-01-04 08:55

"Susanne Jørgensen" <susanne@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har ingen lamper haft i loftet eller andre ting hængende i loftet,
skal
> jeg alligevel male disse, de ser ud som nye.

Hvis de ser ud som nye og ikke er misfarvet pga. fx rygning, så nej, så skal
du ikke male.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jørgen

Dato : 23-01-04 09:43

> Hvis de ser ud som nye og ikke er misfarvet pga. fx rygning, så nej, så
skal
> du ikke male.

Jeg tror det kommer anpå, hva der står i kontrakten.... en af mine venner
boede et sted hvor der SKULLE nyt gulvtæppe på ved udflytningen, dette stod
der i kontrakten... Min ven boede der i 2½ mdr. og var stort set aldrig
hjemme, og når hun var tog hun altid skoene af, dvs. det så ud som nyt...
Men niks, det skulle skiftes alliegevel, hun røg enda i retten og tabte.. Så
tror det afhænger af hva der står?

Fra : jacob nielsen

Dato : 23-01-04 10:35

"Jørgen" <_fjerndether_jogge@post7.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Men niks, det skulle skiftes alliegevel, hun røg enda i retten og tabte..

Hvis der står, at man overtager lejemålet nyistandsat og forlader det
ligeså, er der ingen kære mor. Der har været enddog særdeles grelle
eksempler på, at lejere er kommet til at hænge på gigantiske regninger -
også selvom de ikke har boet der ret længe.

Mvh.
Jacob

Fra : Gerner

Dato : 23-01-04 12:28

On Fri, 23 Jan 2004 10:35:09 +0100, "jacob nielsen"
<jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>eksempler på, at lejere er kommet til at hænge på gigantiske regninger -
>også selvom de ikke har boet der ret længe.

Nu skal i ikke forskrække spøgeren, da i udmærket ved at hvis noget i en
kontrakt der stiller lejeren dårligere end lejeloven, så skal det være
fremhævet.

§ 5. Anvendes der blanketter ved indgåelse af lejeaftaler, skal bestemmelser,
der pålægger lejeren større forpligtelser eller giver lejeren mindre rettigheder
end angivet i loven, fremhæves for at være gyldige.

--
Gerner
652WU/3049hrs

Fra : JS

Dato : 23-01-04 15:14

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eksempler på, at lejere er kommet til at hænge på gigantiske regninger -
> også selvom de ikke har boet der ret længe.

Med disse to sætninger i baghovedet kan man komme forholdsvis billigt ud af
ethvert lejemål:
- Den indvendige vedligeholdelse påhviler lejer.
- Lejemålet skal ikke fraflyttes i bedre stand end ved indflytning. (kan
ikke lige huske § og ordlyd)

Det drejer sig derfor blot om at "vedligeholde" inden flyttesyn og hvis de
siger så meget som kvæk, så er det i huslejenævnet med sagen ASAP.

Fra : Gerner

Dato : 23-01-04 19:44

On Fri, 23 Jan 2004 15:14:08 +0100, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Med disse to sætninger i baghovedet kan man komme forholdsvis billigt ud af
>ethvert lejemål:
>- Den indvendige vedligeholdelse påhviler lejer.

Som ikke kan nå det, ifølge sagen.

>- Lejemålet skal ikke fraflyttes i bedre stand end ved indflytning. (kan
>ikke lige huske § og ordlyd)

Det har jeg gengivet.

>Det drejer sig derfor blot om at "vedligeholde" inden flyttesyn og hvis de
>siger så meget som kvæk, så er det i huslejenævnet med sagen ASAP.

Lejeren kunne jo ikke nå det til 1-2, og at klage til huslejenævnet er også et
råd der er givet.

--
Gerner
653WU/3053hrs

Fra : JS

Dato : 24-01-04 09:30

"Gerner" <nospamadress@postkasse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Som ikke kan nå det, ifølge sagen.

> Det har jeg gengivet.

> Lejeren kunne jo ikke nå det til 1-2, og at klage til huslejenævnet er

Slap nu lige af makker!
Jeg svarede jo hverken dig eller susanne. Følg med i diskussionen en anden
gang og tænk dig om før du svarer. EOD.

Fra : Gerner

Dato : 24-01-04 12:10

On Sat, 24 Jan 2004 09:30:18 +0100, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>"Gerner" <nospamadress@postkasse.dk> skrev i en meddelelse

>af

>de

>også et
>
>Slap nu lige af makker!

Hvadbehager ? Jeg fortæller dig blot at al det du skriver allerede er skrevet.
Så mon ikke det er dig der ikke følger med!

>Jeg svarede jo hverken dig eller susanne. Følg med i diskussionen en anden
>gang og tænk dig om før du svarer. EOD.

Nybegynder ! Når du skriver på usenet skriver du til alle. Har du noget at
skrive om til 1 person så gør det i email.

--
Gerner
658WU/3072hrs

Fra : JS

Dato : 25-01-04 21:34

Fjols!

Fra : Gerner

Dato : 26-01-04 01:02

On Sun, 25 Jan 2004 21:34:22 +0100, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Fjols!

Din tråd handler kun om mudderkastning.
Vil du have en banan ?

--
Gerner
663WU/3106hrs

Fra : Henning Sørensen

Dato : 23-01-04 20:33

> [...]
>
> Vil det sige at jeg har foræret hende 14 dage....øv
>
> Jeg indbetaler sgu ikke min huslje for februar måned......øv

Jeg ved ikke om det generelt er sådan, men synes da jeg ofte har hørt, at
depositum skal man ikke regne med at se igen (ved private lejemål..)
Eneste erfaring jeg selv har gjort, var da min nuværende kone - daværende
kæreste - for snart 20 år siden...flyttede ud af vores fælles lejlighed (jeg
var til søs).
Hun havde gjort et stort arbejde med at male og ordne lejligheden. Pengene
var særdeles små dengang, så hun så frem til at få 9000 ind på kontoen, men
da de nye lejere kiggede på lejligheden, ville de hellere have nogle andre
farver, hvorefter udlejeren (kællingen..) mindsandten bestilte et
malerfirma. Regningen lød på ........................ 9000,00 kr !!
Jeg tror det er mere reglen end undtagelsen - depositummet er væk når du
lejer dig ind privat!

Jeg kender også til, at nogle af vore venner efter 8 år i et boligselskab
fik *det hele* tilbage !!
I boligselskaber er der noget med at det maksimale beløb man kan komme af
med falder med årene.
I det konkrete tilfælde, blev lejligheden totalrenoveret - på
vedligeholdskontoens regning.

/Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-04 21:40

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror det er mere reglen end undtagelsen - depositummet er væk når du
> lejer dig ind privat!

Jeg har nu den omvendte opfattelse.
Boligselskaber stjæler med arme og ben også selvom lejemålet er pænere
afleveret end modtaget. Sidst vi fraflyttede et boligselskab, brugte vi en
formue på, at male ( med den anbefalede maling ) og gøre det hele pænt,
alligevel fik vi en kæmperegning. Vi har også kendt til flere folk, som har
fået store regninger ved fraflytning, selvom de dårlig nok har brugt deres
lejemål.
Vi har selv fået gigantregninger 2 gange fra boligselskaber, hvorimod hos
private udlejere, får man som regel det meste af sit depositum tilbage.

Men det hele kommer nok an på, hvilken udlejer eller hvilket boligselskab,
det drejer sig om. Altså et spørgsmål om held...eller uheld.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Gerner

Dato : 23-01-04 23:19

On Fri, 23 Jan 2004 20:32:46 +0100, "Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>malerfirma. Regningen lød på ........................ 9000,00 kr !!
>Jeg tror det er mere reglen end undtagelsen - depositummet er væk når du

Sikke noget og et temmelig ukvalificeret svar uden hold i den verden der består
af huslejenævn, ankenævn, og domstole.

§ 34. Udlejer kan i lejeforhold om beboelseslejligheder og enkeltværelser til
beboelse ved lejemålets indgåelse som depositum kræve et beløb svarende til
indtil 3 måneders leje. Beløbet henstår til sikkerhed for lejerens forpligtelser
ved fraflytning. Udlejer kan ved lejemålets indgåelse desuden kræve lejen
forudbetalt for et tidsrum op til 3 måneder. Ved forudbetalt leje forstås i
denne forbindelse det beløb, der umiddelbart inden de aftalte betalingsterminer
henstår som indbetalt hos udlejeren. Depositum er pligtig pengeydelse i
lejeforholdet, jf. § 93, stk. 1, litra a.

Om depositum:
>Beløbet henstår til sikkerhed for lejerens forpligtelser ved fraflytning.

Og hvis lejer skal betale flytningsistandssættelse, skal det som jeg gengav
tidligere være rimeligt og sædvanligt. Og man laver naturligvis en
fraflytningsrapport sammen med udlejer hvoraf det fremgår hvad der skal
istandsættes eller ej. Det er sørme mange penge af depositummet der herefter
tilbagebetales, og hvis ikke, så en tur i systemet med en klage.

Om huslejenævn m.m. § 106

4) Tvister om opfyldelse af lejerens pligt til renholdelse, vedligeholdelse og
fornyelse, jf. kapitel IV. Dette gælder også uenighed om opfyldelse af lejerens
pligt til istandsættelse efter fraflytning. Nævnet afgør endvidere tvister om
tilbagebetaling af depositum i forbindelse med fraflytning.

Det synes som om folk i privat udlejning er total uvidende om deres rettigheder
både når de flytter ind, bor der, og flytter ud.
Der er også mange udlejere der tror de kan gøre som de vil. Går den så går den
og med uvidende lejere så går den hver gang.

Vedrørende afsatte beløb til indvendig ved ligeholdelse ved fraflytning § 23

Stk. 4. Ved genudlejning skal vedligeholdelseskontoen videreføres, og udlejeren
skal oplyse den nye lejer om, hvilket beløb der ved lejeforholdets begyndelse er
til rådighed til vedligeholdelse.

I privat udlejning kan den indvendige vedligeholdelseskonto ikke bruges til
istandsættelse.

§ 23. Lejeren kan kræve, at udlejeren foretager hvidtning, maling og
tapetsering, når det er nødvendigt, og udgiften kan afholdes af det beløb, der
er til rådighed på vedligeholdelseskontoen.

Stk. 2. Lejeren kan endvidere kræve, at det beløb, hvormed saldoen på
vedligeholdelseskontoen overstiger et beløb svarende til de seneste 3 års
samlede hensættelser, anvendes til andre rimelige og hensigtsmæssige
vedligeholdelsesarbejder i lejligheden. Det er dog en betingelse, at lejligheden
fremtræder i vel vedligeholdt stand for så vidt angår hvidtning, maling og
tapetsering.

Stk. 3. Er lejeaftalen opsagt af en af parterne, kan lejeren ikke fremsætte krav
efter stk. 1 og 2.

--
Gerner
654WU/3058hrs