|
| Reklamationsret. Fra : Biker Mike |
Dato : 22-01-04 20:26 |
|
Til brug i vores forretning vil vi trykke en lille folder som kortfattet
opridser reglerne omkring reklamationsret, og den måde vi i forretningen
forholder os til den.
Gode råd / ideer modtages gerne, samt kommentarer om hvorhvidt indholdet er
korrekt forstået i henhold til købeloven.
_____________________________________________________________________
Reklamationsret.
1.
Alle vores varer er omfattet af 2 årig reklamationsret mod fabrikationsfejl
og mangler.
Det betyder at hvis varen viser sig at være fejlbehæftiget inden for de
første 2 år efter købstidspunktet
kan den indleveres til reperation i forretningen.
2.
Det er en forudsætning at der er tale om en fabrikationsfejl eller mangel,
og at fejlen / manglen har været til stede på
købstidspunktet.
3.
Inden for de første 6 mdr efter købstidspunktet vil det som udgangspunkt
formodes at fejlen har været til stede på
købstidspunktet, og det vil være forretningen som sandsynliggører andet hvis
reperation afslåes.
Mellem 6 - 24 mdr efter købstidspunktet vil det være køber der
sandsynligører at fejlen var til stede på købstidspunktet
hvis der opstår uenighed mellem køber og sælger om fejlens udbedrelse.
4.
De 2 års reklamationsret kan ikke anvendes hvis varen har været anvendt på
en anden måde, eller til at andet foremål, end den er
blevet solgt, Varen har været udsat for unormalt slid, manglende
vedligeholdelse, eller punkterne i den medfølgende
instruktion givet i forretningen, eller som skriftelig instruktion ikke er
blevet fulgt.
5.
Almendeligt forekommende slid, og ex falmen af farver er ikke dækket.
6.
For brugte varer er det vigtigt at være opmærksom på at der må påregnes et
vist slid afhængig af varens alder og pris,
fabrikationsfejl kan derfor være vanskelige at påvise, også inden for de
første 6 mdr efter købets indgåelse.
7.
Forretningen kan forlange betaling for den tid som bruges på fejlsøgning /
reperation, såfremt det viser sig at varen
ikke er behæftiget med fabrikationsfejl, eller ikke er omfattet af
reklamationsretten som nævnt i stk 4 - 5.
Timeprisen andrager pt kr 150.- pr påbegyndt time.
____________________________________________________________________________
________
Med venlig hilsen
Michael Sørensen
Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.
| |
Rune Wold (22-01-2004)
| Kommentar Fra : Rune Wold |
Dato : 22-01-04 21:06 |
|
Biker Mike wrote:
[klip]
> 1. Alle vores varer er omfattet af 2 årig reklamationsret mod
> fabrikationsfejl og mangler.
Slet linien "fabrikationsfejl og"
[klip]
> Det betyder at hvis varen viser sig at være fejlbehæftiget inden for
> de første 2 år efter købstidspunktet kan den indleveres til
> reperation i forretningen.
Denne passus er unødvendig og misvisende, idet køberen også har andre
misligholdelsesbeføjelser end afhjælpning, og fordi reklamationsperioden
starter ved overgivelsen.
[klip]
> 2. Det er en forudsætning at der er tale om en fabrikationsfejl eller
> mangel, og at fejlen / manglen har været til stede på
> købstidspunktet.
Nøjes med at bruge ordet mangler. Manglen skal have være tilstede ved
risikoens overgang (levering), der dog ofte vil være sammenfaldende med
købstidspunktet.
[klip]
> 3. Inden for de første 6 mdr efter købstidspunktet vil det som
> udgangspunkt formodes at fejlen har været til stede på
> købstidspunktet, og det vil være forretningen som sandsynliggører
> andet hvis reperation afslåes.
>
> Mellem 6 - 24 mdr efter købstidspunktet vil det være køber der
> sandsynligører at fejlen var til stede på købstidspunktet hvis der
> opstår uenighed mellem køber og sælger om fejlens udbedrelse.
Formodningsreglen gælder fra risikoens overgang (levering).
Reklamationsperioden gælder fra overgivelsen. Disse to tidspunkter vil
dog ofte være sammenfaldende med købstidspunktet. Istedet for alene, at
bruge afhjælpningsscenariet, så anfør blot, at under formodningsreglen
så skal sælger sandsynliggøre, at der ikke er mangler, og efterfølgende
skal køberen sandsynliggøre, at der er mangler.
[klip]
> 4. De 2 års reklamationsret kan ikke anvendes hvis varen har været
> anvendt på en anden måde, eller til at andet foremål, end den er
> blevet solgt, Varen har været udsat for unormalt slid, manglende
> vedligeholdelse, eller punkterne i den medfølgende instruktion givet
> i forretningen, eller som skriftelig instruktion ikke er blevet
> fulgt.
Ikke nogle kommentarer udover, at det kan være svært fra køb til køb at
vurdere, hvornår pkt 4's indhold er opfyldt i en sådan grad, at der ikke
er tale om en mangel. Iøvrigt er der selvfølgelig domstolenes vurdering
(eller forbrugerklagenævnets), der er afgørende i så henseende.
[klip]
> 6. For brugte varer er det vigtigt at være opmærksom på at der må
> påregnes et vist slid afhængig af varens alder og pris,
> fabrikationsfejl kan derfor være vanskelige at påvise, også inden for
> de første 6 mdr efter købets indgåelse.
Anvend alene ordet mangler.
[klip]
> 7. Forretningen kan forlange betaling for den tid som bruges på
> fejlsøgning / reperation, såfremt det viser sig at varen ikke er
> behæftiget med fabrikationsfejl, eller ikke er omfattet af
> reklamationsretten som nævnt i stk 4 - 5.
>
> Timeprisen andrager pt kr 150.- pr påbegyndt time.
Fra "behæftet med" skriver du "en mangel" og sletter resten ned til
punktummet. Du husker liger på formodningsreglen. Dvs. under
formodningsreglen vil du indirekte skulle sandsynliggøre, at du har krav
på timeprisen. Og man kan forestille sig situationer, hvor du ikke er
berettiget til at tilbageholde genstanden mod betaling af timeprisen,
simpelthen fordi køberen stilles i en for vanskelig bevismæssig situation.
/Rune Wold
| |
Andy (23-01-2004)
| Kommentar Fra : Andy |
Dato : 23-01-04 16:22 |
|
> 7.
> Forretningen kan forlange betaling for den tid som bruges på fejlsøgning /
> reperation, såfremt det viser sig at varen
> ikke er behæftiget med fabrikationsfejl, eller ikke er omfattet af
> reklamationsretten som nævnt i stk 4 - 5.
>
> Timeprisen andrager pt kr 150.- pr påbegyndt time.
Husk at få kundens underskrift på at hun/han er bekendt med dette når du
tager imod en vare som skal til reparation. Lav evt. en formular til
formålet.
Mvh,
| |
Biker Mike (23-01-2004)
| Kommentar Fra : Biker Mike |
Dato : 23-01-04 20:49 |
|
Tak for hjælpen begge 2, svarene vil blive taget til efterretning.
Med venlig hilsen
Michael Sørensen
Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.
"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> wrote in message
news:40113bad$0$1601$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > 7.
> > Forretningen kan forlange betaling for den tid som bruges på fejlsøgning
/
> > reperation, såfremt det viser sig at varen
> > ikke er behæftiget med fabrikationsfejl, eller ikke er omfattet af
> > reklamationsretten som nævnt i stk 4 - 5.
> >
> > Timeprisen andrager pt kr 150.- pr påbegyndt time.
>
> Husk at få kundens underskrift på at hun/han er bekendt med dette når du
> tager imod en vare som skal til reparation. Lav evt. en formular til
> formålet.
>
> Mvh,
>
>
>
>
>
| |
|
|