Spørgsmål om solgt, men ikke oprettet fors~
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 22-01-04 17:16

Hej alle

I oktober 2000 købte jeg en fabriksny bil. Med bilen købte jeg (for ca. kr.
4000,-) en forsikring (nybilsforsikring) der er en slags udvidet garanti - den
gælder i 4 år, altså indtil oktober 2004.

Imidlertid fik forhandleren aldrig sendt forsikringspapirerne ind til
forsikringsselskabet! Det opdagede jeg ikke (jeg havde jo betalt!) men kørte
lykkeligt rundt i min bil.

For omkring et år siden (årskiftet 2002/2003), kommer jeg ud for en skade, der
er (ville have været) dækket af den forsikring jeg har købt. Imidlertid har
jeg ingen police. Forhandleren dækker skaden (inklusiv bugsering, mv), og
giver mig en police. Alt OK. Faktisk går det ikke rigtigt op for mig at
forhandleren ikke havde indsendt papirerne oprindeligt.

Nu, omkring et år senere, har jeg opdaget to ting:

- jeg har (muligvis) en skade der er omfattet af den oprindelige forsikring
- den police forhandleren gav mig, for omkring et år siden, er på et andet
produkt (brugtbilsforsikring), end den jeg egentlig betalte for oprindeligt.
Den har en ringere dækning, og jeg kan ikke få dækket den skade der
(muligvis) er på bilen!

Mine spørgsmål er:

a) Er det ikke forhandlerens ansvar at der er udtaget en forsikring, når jeg
har betalt for den? Ifølge den oprindelige aftale, skulle jeg modtage en
police efter ca. 3 uger - men den tid var præget af at jeg fik nyt job og blev
far for første gang... jeg har aldrig tænkt over det... (dumme mig). Jeg har
dokumentation for at have betalt den, samt en pjece der beskriver dækningen,
men ikke en egentlig police (desværre).

b) Har jeg implicit accepteret at få et ringere produkt i stedet, ved at tage
imod brugtbilsforsikringen for omkring et år siden? Det er først i dag,
faktisk, at det er gået op for mig at der er forskel på de to produkter.
Bemærk at brugtbilsforsikringen f.eks. ikke inkluderer bugsering - som jeg fik
erstattet ved den første skade.

Mads
P.S: Normalt er jeg ikke så blind for hvad der foregår, men jeg har købt en
fabriksny bil hos en anerkendt forhandler ... jeg havde slet ikke forestillet
mig sådan noget bøvl som det her.

P.P.S: Der foreligger ikke nogen egentlig konflikt med min forhandler, men jeg
vil meget gerne vide hvordan jeg står, inden jeg kontakter ham.

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
Ignore cries of wasted bandwidth! This is pure drivel that will always be

- The Subtle Art of Trolling (http://www.altairiv.demon.co.uk/troll/)

Fra : Peter G C

Dato : 22-01-04 19:36

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Mine spørgsmål er:
>
> a) Er det ikke forhandlerens ansvar at der er udtaget en forsikring, når
jeg
> har betalt for den?

Jo.... forstår dog ikke helt hvad du mener. Men forhandleren har lavet en
klar fejl.

[klip]

Du skal kræve erstatning hos forhandleren for det tab, du har lidt.

/Peter

--
Ovenstående udgør ikke juridisk rådgivning. I sager af betydning anbefales
det at søge professionel juridisk bistand. Ovenstående indlæg er udelukkende

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-01-04 05:16

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal kræve erstatning hos forhandleren for det tab, du har lidt.

En så alvorlig fejl, at han skal dække et evt. tab pga. den manglende
forsikring?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 23-01-04 08:31

meddelelse news:buq7bf$cf0$1@sunsite.dk...

[klip]

> En så alvorlig fejl, at han skal dække et evt. tab pga. den manglende
> forsikring?

Ja, det er i hvert fald mit umiddelbare udgangspunkt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Gandalf

Dato : 23-01-04 08:40

> [klip]

> Ja, det er i hvert fald mit umiddelbare udgangspunkt.

Autoforhandleren er omfattet af lov om forsikringsmæglervirksomhed (i det
nye lovforslag betegnes han som distributør). Forsikringsmæglere er
forpligtet til at have egen forsikring der omfatter erstatningsansvaret for
denne type fejl. For andre agenter og forsikringsformidlere hæfter
forsikringsselskabet selv overfor kunden. Forsikringsformidleren bliver
er - rent erstatningsretligt - tilsyneladende betragtet som værende ansat i
forsikringsselskabet.
Situationen er bl.a. beskrevet i bemærkningerne til Lov om
Forsikringsmæglervirksomhed og senest Lov om Forsikringsformidling
(lovforslag - ikke vedtaget endnu).

Erik

Fra : Peter G C

Dato : 23-01-04 19:22

"Gandalf" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> Autoforhandleren er omfattet af lov om forsikringsmæglervirksomhed (i det
> nye lovforslag betegnes han som distributør).

Hvilke bestemmelser er relevante?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/