Hærværk på vores knallert
Fra : Kurt

Dato : 21-01-04 21:32

Hej Gruppe

Jeg har et spørgsmål..

Vi fik for et par uger siden smadret vores knallert, der stod parkeret ved
en skole.

Vi har imidlertid fundet frem til den person der har udført arbejdet, han er
15år, og hans forældrer vil ikke betale for at få knallerten lavet, men har
forslået at drengen selv betaler ved afdrag.

Det er vi dog ikke så tilfredse med da knallerten er temmelig ødelagt og
prisen på reperationen er temmelig høj.

Mit sprørsmål er så, har vi nogen mulighed for at kræve pengene, forældrene
siger at de ingen penge har.

Med Venlig Hilsen

Kurt

Fra : C. Caspersen

Dato : 21-01-04 21:39

"Kurt" <jester1234@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> forslået at drengen selv betaler ved afdrag.

Det bør I nok være særdeles tilfredse med. Hellere det, end ingenting.

> Mit sprørsmål er så, har vi nogen mulighed for at kræve pengene,
forældrene
> siger at de ingen penge har.

Nej, ikke af forældrene idet de ikke er erstatningsansvarlige. Det er
knægten, som I skal holde i ørerne.

/Caspersen
'

Fra : Kurt

Dato : 21-01-04 21:44

Er forændrene ikke ansvarlige for hvad deres mindreårige laver af ulykker?

/Kurt

Fra : C. Caspersen

Dato : 21-01-04 21:48

> Er forændrene ikke ansvarlige for hvad deres mindreårige laver af ulykker?

Nej. Man skal helt ned til 4 års alderen eller mindre, før det overhovedet
kan komme på tale. 15 år, nix. Få en afdragsordning.

/caspersen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 21-01-04 22:07

C. Caspersen wrote:

> "Kurt" <jester1234@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nej. Man skal helt ned til 4 års alderen eller mindre, før det overhovedet
> kan komme på tale.

For børn under 4 år er det generelt deres værge _i_øjeblikket_ der er
ansvarlig, hvis jeg husker korrekt. MAO: Hvis knægten i børnehaven smadrer
noget til en masse penge, er det børnehavens problem. Børn under 4 år er
generelt "uforudsigelige" og afhængige af voksnes opsyn. Gælder også hvis det
er f.eks. bedsteforældrene der har barnet under opsyn, og det smadrer
naboernes vinduer.

Imellem 4 og 18 tror jeg ikke barnet selv er ansvarligt altid. Det er muligt at
barnet er fra det er 15, men et 5 årigt barn?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
The underlying assumption is closer to "if you are hiding something, you

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 21-01-04 22:58

On Wed, 21 Jan 2004 21:47:41 +0100, "C. Caspersen"
<cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:

>"Kurt" <jester1234@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
>Nej. Man skal helt ned til 4 års alderen eller mindre, før det overhovedet
>kan komme på tale. 15 år, nix. Få en afdragsordning.

Men er der ikke noget med at unge udner 18 ikke kan stifte gæld. Og hvis
at han går med på en afdragsordning erkender den 15 årige en gæld,
hvilket han pr lov ikke kan?
Flemming Jacobsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-01-04 23:09

"Thunderbird [7100]" skrev 21.01.2004 22:57:

> Men er der ikke noget med at unge udner 18 ikke kan stifte gæld. Og hvis
> at han går med på en afdragsordning erkender den 15 årige en gæld,
> hvilket han pr lov ikke kan?

Nej. Han stifter ikke gæld. Kravet opstår allerede ved hans
ansvarspådragende handling - altså hærværket.

/kristian

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-01-04 00:23

Kristian Storgaard wrote:

> Nej. Han stifter ikke gæld. Kravet opstår allerede ved hans
> ansvarspådragende handling - altså hærværket.

Der vel nærmere tale om erstatning gætter jeg på........

Kommer i tanke om dengang jeg var 17 år og sammen med 2 andre i en ordentlig
druktur kom til at smadre lys-skiltene på en tankstation, blev anholdt og
skulle betale ca. 3-4000 kr. sammen med de to andre i erstatning for det
ødelagte

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henning Sørensen

Dato : 22-01-04 19:30

"Martin Jørgensen" <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net> skrev i en
meddelelse news:400f09c1$0$1616$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> skulle betale ca. 3-4000 kr. sammen med de to andre i erstatning for det

Da min søn for nylig sammen med en anden dreng i kådhed ødelagde en dør på
skolen,
sagde forsikringsselskabet prompte at de ville betale.
Så måske er der en mulighed der ?
Knallerten er vel ødelagt pga kådhed og ikke ondskab ??
Kan dog godt se det kan blive vanskeligt at forklare sagens sammenhæng hvis
der er brugt hammer el.lign....

/Henning.

Fra : jacob nielsen

Dato : 21-01-04 21:45

"Kurt" <jester1234@privat.dk> wrote in message
> Er forændrene ikke ansvarlige for hvad deres mindreårige laver af ulykker?

Det kan diskuteres, men de er i hvert fald ikke erstatningsansvarlige.

Mvh.
Jacob

Fra : Chr. L.

Dato : 25-01-04 01:15

> [...]
> prisen på reperationen er temmelig høj.
>
> Mit sprørsmål er så, har vi nogen mulighed for at kræve pengene,

Kender en der fik smadret sin ruder på bilen (plus et par andre biler) det
var en knægt på samme vej!...da han sagde til forældrene at hvis de ikke
betale ville han melde knægten til politiet (da han også var over 15 år)..og
så var deres knægt godt på vej til at være 'fucked for life' med en sur
straffeattest,-bøde plus erstatning,-så kunne de godt finde kr 30.000 til at
betale ALLE de ruder der var ødelagt..

Chr.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-01-04 21:47

On Sun, 25 Jan 2004 01:14:45 +0100, "Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk>
wrote:

> [...]
>straffeattest,-bøde plus erstatning,-så kunne de godt finde kr 30.000 til at

i dwet tilfælde ville jeg som forældre nok gå ind og dække hans
omksotninger omgående. Men kan kom godtnok også til at betale hver en
eneste øre af omgående.

Dvs ud på atrbejde. uanset hvad, og alt lønnen blev inddraget til
betaling på lånet.
Flemming Jacobsen