Digital signatur
Fra : Ralph

Dato : 21-01-04 17:59

Beklager hvis emnet har været bragt før, det er første gang jeg besøger
denne gruppe, og kunne ikke lige finde noget om subj. Derfor:

Jeg har et standardbrev på min PC på jobbet, som jeg bruger til næsten alt,
hermed fremsendes, ................tilbud iflg.
aftale..................Ejerskifte ..................vil gerne
bestille.................skal hermed oplyse om gødningsregnskab for
2003.............. osv.osv.

I dette brev har jeg et brevhovede, en dato, en "Med venlig hilsen" mit navn
og det spørgsmålet egentligt drejer sig om, min underskrift, fint indskannet
og udskrevet i farve.

sp.1. Er en sådan bindene? Jeg mener det er mig der har lavet den, det er
mig der bruger den, og det er mig der hæfter for den.?

sp. 2. Hvad hvis een hugger min PC og misbruger underskriften? Det er vel
ligeså ulovligt som at lave den uærligt med en pen?

sp. 3. Har spurgt en advokatsekretær, banken, en jura.stud. men ingen kunne
umiddelbart give svar, hvorfor er det så hemmeligt?

Jeg mener at have modtaget checks fra f.eks. forsikring der var 100%
printet, men kan tage fejl

--
venligst
Ralph

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-01-04 18:57

Scripsit "Ralph" <rwr@post6.tele.dk>

> [...]
> og det spørgsmålet egentligt drejer sig om, min underskrift, fint indskannet

Underskrifter har kun i meget specielle og specifikke tilfælde nogen
selvstændig juridisk betydning. Så der er som udgangspunkt ikke nogen
forskel i "gyldighed" mellem at skrive sit navn med printerens
standardfont og egenhændigt at underskrive med fyldepen og blæk. Eller
nogen variationer imellem disse yderpunkter.

> sp. 2. Hvad hvis een hugger min PC og misbruger underskriften? Det er vel
> ligeså ulovligt som at lave den uærligt med en pen?

Ja, det kan efter omstændighederne være bedrageri, falsk, m.v.

Men hvis en af dine sædvanlige forretningsforbindelser stoler på det
falske dokument *fordi* underskriften ligner den du plejer at lave,
kan det - alt efter en konkret vurdering af omstændighederne - være at
du kommer til at erstatte en del af det tab han lider ved at det
falske løfte fra dig ikke bliver overholdt alligevel, fordi du ved
uagtsomhed har medvirket til tabet.

> sp. 3. Har spurgt en advokatsekretær, banken, en jura.stud. men ingen kunne
> umiddelbart give svar, hvorfor er det så hemmeligt?

Det er ikke hemmeligt. Men der er heller ikke nogen klare regler som
utvetydigt siger at dit er gyldigt og dat er ikke. Derfor kan det godt
være at du opfatter svarene (herunder dette) som noget vævende.

> Jeg mener at have modtaget checks fra f.eks. forsikring der var 100%
> printet, men kan tage fejl

De fleste organisationer der foretager mange udbetalinger pr. check
udskriver dem vist på checkblanketter hvor underskriften er trykt på
blanketten helt fra starten.

Men det er under alle omstændigheder en sag mellem
forsikringsselskabet og dets bank.

--
Henning Makholm "In my opinion, this child don't
need to have his head shrunk at all."

Fra : Gerner

Dato : 21-01-04 19:05

On Wed, 21 Jan 2004 17:59:27 +0100, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>sp. 2. Hvad hvis een hugger min PC og misbruger underskriften? Det er vel
>ligeså ulovligt som at lave den uærligt med en pen?

Hvorfor skulle de hugge din pc ? De kan da nøjes med at hugge den grafik der
ligger bag underskriften.

>sp. 3. Har spurgt en advokatsekretær, banken, en jura.stud. men ingen kunne
>umiddelbart give svar, hvorfor er det så hemmeligt?

Hvorfor skulle det være hemmeligt ? Der er måske ikke nogen der har spurgt før
om gyldigheden af grafiske underskrifter på en hjemmeside og som bruges i et
dokument og ingen præsedens for om den grafiske underskrift er gyldig eller
ugyldig.

>Jeg mener at have modtaget checks fra f.eks. forsikring der var 100%
>printet, men kan tage fejl

Du tager sikkert fejl af hvad digital signatur er efter det netop er indført.

>Hvad er Digital Signatur?
>Digital Signatur er dit digitale visitkort på internettet. Det sikrer og identificerer, at dem du kommunikerer med og til, er de rigtige. Digital Signatur er et program, et certifikat, der ligger på din computer. Og selv om der ligger en kompliceret teknologi bag, er det både gratis og nemt at installere.

Om formularer der kan bruges med DS.
http://www.digitalsignatur.dk/visArtikel.asp?artikelID=611

Så det du har er vel blot en grafisk gengivelse af din normale underskrift og
ikke en digital signatur.
Med hensyn til den samme grafiske underskrift på en chack, må det være en aftale
med banken der afgør om banken honorerer en sådan check.

Digitale signaturer er altså en kode man får fra en udgiver (TDC, TOLD&SKAT) og
som bruges de steder der på nettet kan modtage DS. Du kan også bruge DS i email
når du bruger msoe eller andre mailere. Koden ligger i computeren.
http://www.digitalsignatur.dk/visArtikel.asp?artikelID=648

Så dit spørgsmål lyder på om en blanket på en hjemmeside kan have en grafisk
underskrift der gælder som gyldig underskrift når den er udskrevet e.lign. hos
modtageren, går jeg ud fra.

--
Gerner
644WU/3011hrs

Fra : Rasmus

Dato : 21-01-04 23:02

> Beklager hvis emnet har været bragt før, det er første gang jeg besøger
> denne gruppe, og kunne ikke lige finde noget om subj. Derfor:
>
> sp. 2. Hvad hvis een hugger min PC og misbruger underskriften?

Ja og du har vel password på din PC for at komme ind ?
Når jeg skal ind i min til noget økonomisystem, skal jeg igennem 4 f.skel. passwords,
hvoraf den ene skifter hver
42 dag og du kan ikke genbruge gamle passwords