ang. parkeringsboede
Fra : Jens Davidsen

Dato : 21-01-04 14:26

Hejsa Gruppe,

Jeg har vaeret saa uheldig at faa en parkeringsboede af Europark, og jeg vil
saa lige hoere ad om det er 'lovligt' at svare som jeg har gjort.
Jeg har sat en seddel op i forruden hvorpaa der staar at jeg ikke oensker
reklamer, eller andet sat fast til bilen, og at hvis man saette noget fast
indgaar man en aftale om at betale 510 kr i 'bortskafnings gebyr'. Vil
saadan en seddel kunne holde? Jeg har bedt Europark om at modregne deres
kontrol gebyr mod mit gebyr, men de er ikke for glade for det
Bilen er vel ligesaa 'privat grund' som deres parkeringsplads? - de kan jo
altid aflevere boeden paa mange andre maader, fx. vente paa at ejeren kommer
tilbage og aflevere personligt, eller sende til ens adresse. I dette
tilfaelde var jeg lige ved at 'miste' den da det regnede og jeg brugte
viskeren....

Med venlig hilsen,

Jens

Fra : Rune Wold

Dato : 21-01-04 16:20

Jens Davidsen wrote:

[klip]

> Vil saadan en seddel kunne holde?

Jeg kan ikke lige komme på en formel begrundelse, men jeg er ret sikker
på, at dommeren vil grine af dig hele vejen ud af retssalen, efter at du
er blevet dømt til at betale parkeringsafgiften.

Fra : Jens Davidsen

Dato : 21-01-04 16:42

"Rune Wold" <none@none.dk> wrote in message
> Jeg kan ikke lige komme på en formel begrundelse, men jeg er ret sikker
> på, at dommeren vil grine af dig hele vejen ud af retssalen, efter at du
> er blevet dømt til at betale parkeringsafgiften.

Det kunne jeg ogsaa forestille mig - men det var da et forsoeg vaerd?
(har ioevrigt betalt boeden). Maaske jeg alligevel proever at sende en
'opkraevning' paa fjernelse af affaldet til Europark og ser hvad de siger

Lige et par supplerende bemaerkninger til Europarks forretning:
Hvorfor skal man betale ekstra gebyr for at betale en boede? - (girokort er
eneste betalingsmulighed)
Hvorfor godtager de foerst betaling naar de har stemplet den i deres
bogholdning? (jeg faar jo en kvittering paa betaling med den gaelder maaske
ikke?)
Hvorfor koster det 510 kr? (og ikke 10 kr?)

Hygge, Jens

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-01-04 16:51

"Jens Davidsen" skrev 21.01.2004 16:41:

> Det kunne jeg ogsaa forestille mig - men det var da et forsoeg vaerd?
> (har ioevrigt betalt boeden). Maaske jeg alligevel proever at sende en
> 'opkraevning' paa fjernelse af affaldet til Europark og ser hvad de siger

Men så er det store spørgsmål jo, om det er Europark eller den enkelte
kontrollør, der har indgået "aftalen"... (Jeg tror heller ikke den holder i
retten)

> Lige et par supplerende bemaerkninger til Europarks forretning:
> Hvorfor skal man betale ekstra gebyr for at betale en boede? - (girokort er
> eneste betalingsmulighed)

Du kan da bare sende dem en check eller troppe op på deres kontor og betale.
I nogle banker er det i øvrigt gebyrfrit at betale indbetalingskort.

> Hvorfor godtager de foerst betaling naar de har stemplet den i deres
> bogholdning? (jeg faar jo en kvittering paa betaling med den gaelder maaske
> ikke?)

Jeg forstår ikke spørgsmålet.

> Hvorfor koster det 510 kr? (og ikke 10 kr?)

Hvorfor tror du selv?

/kristian

Fra : Jens Davidsen

Dato : 21-01-04 17:00

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BC345E6D.2DB99%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Jeg forstår ikke spørgsmålet.

Paa en parkeringsboede fra Europark (jeg har tilfaeldigvis en liggende her)
staar der foelgende i nederste venstre hjoerne: "Kvittering ved indbetaling
til EuroPark er kun gyldig, naar den er noteret i bogholderiet." og saa er
der plads til at en kasser kan skrive under. Dette er IKKE der hvor
banken/postdanmark stempler for betaling af girokortet...
Er det ikke lidt som at sige - du har godtnok betalt - men vi tror ikke paa
dig indtil vi har fundet ud af vores papirgange og kan finde frem til det?

De bor godtnok i Vejle (omkring der jeg bor) - saa maaske man skulle tage
ind til de banditter og bede om saadan en 'notering' i deres bogholderi...
(saa kunne jeg jo ogsaa bede om at de betaler min affalds fjernelses
afgift - eller oplyser mig navnet paa 'skurken' som har sat det fast til min
bil)

Hygge, Jens

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-01-04 17:04

"Jens Davidsen" skrev 21.01.2004 16:59:

> [...]
> dig indtil vi har fundet ud af vores papirgange og kan finde frem til det?

Hmmm. Mon ikke det er tænkt til, hvis man betaler på andre måder end ved
hjælp af girokortet?

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 21-01-04 18:45

"Jens Davidsen" <jens@ingenspamkollerupgaard.dk> skrev i en meddelelse

[klpi]

> [...]
indbetaling
> til EuroPark er kun gyldig, naar den er noteret i bogholderiet."

Det holder næppe. Noget andet fremgår af aftalen mellem Europark og banken -
der ligger nogle generelle retningslinier for anvendelse af FI-kort mv.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peter G C

Dato : 21-01-04 20:30

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det holder næppe. Noget andet fremgår af aftalen mellem Europark og
banken -
> der ligger nogle generelle retningslinier for anvendelse af FI-kort mv.

Se U.1995B.14 Betalingsstedet og rettidig betaling:

Citat:

"a) Det fælles indbetalingssystem
I slutningen af 1991 indgik Finansrådet, Danske Pengeinstitutters Forening
og GiroBank aftale om modtagelse og afregning af indbetalingskort fra det
fælles indbetalingssystem. Aftalen er senest revideret ved ny aftale af 21.
februar 1994.
Systemet muliggør, at kreditor kan udsende fortrykte indbetalingskort til
sine debitorer og samtidig sikre sig, at indbetalingerne - uanset om
indbetalingerne sker ved indbetaling ved kassen eller ved debitering af
debitors pengeinstitutkonto - automatisk krediteres den af kreditor valgte
pengeinstitutkonto. Eksempelvis kan debitor indbetale beløbet ved kassen i
x-bank samtidig med, at kreditors konto i y-bank krediteres for beløbet.
En betingelse for, at kreditor kan benytte sig af det fælles
indbetalingssystem, er dog, at kreditor tiltræder »kreditorregler for det
fælles indbetalingssystem.«
Heri angives i § 4 om betalingsdagen:
»Når indbetalingskortet indbetales i pengeinstituttet eller på posthuset, er
betalingsdagen den dag, indbetalingskortet stemples i pengeinstituttet. Sker
betaling ved overførsel fra debitors konto er betalingsdagen den dag,
debitors konto debiteres.
Rettidige betalinger, som ikke tilbageføres, anses som frigørende betaling
for debitor.«
Som fortolkningsbidrag anfører Finansrådet i skrivelse af 19. september 1991
til sin direktion,
»Foretages indbetaling af det fælles indbetalingskort i et pengeinstitut
eller på et posthus eller ved debitering af kundens konto senest på
betalingsdagen, er betalingen rettidig (jf. kreditorregler for det fælles
indbetalingssystem § 4).«
Det følger heraf, at kreditor over for sit pengeinstitut har accepteret, at
tidspunktet for bedømmelse af, om betalingen er rettidig, er
indbetalingstidspunktet henholdsvis debiteringstidspunktet, når det er en
kontooverførsel.
Ordlyden synes dog at gå videre, idet det anføres, at rettidig betaling, som
ikke tilbageføres, sker med frigørende virkning. Hermed er selve
betalingsstedet flyttet til indbetalingsstedet og ved kontooverførsel
debitering af debitors konto, medmindre der sker en tilbageførsel af
beløbet. Hermed er også forsendelsesrisikoen overgået til kreditor.
Det er dog tvivlsomt, om debitor kan støtte ret på disse kreditorregler, da
disse alene hviler på en aftale mellem kreditor og dennes pengeinstitut.
Muligvis kan ordningen betragtes som en egentlig tredjemandsaftale, således
at kreditors løfte over for pengeinstituttet om at acceptere, at
rettidighedsbedømmelsen og betalingsstedet er flyttet til
indbetalingsstedet/debitering af debitors konto, umiddelbart kan påberåbes
af debitor over for kreditor, da ordningen indeholder gunstige
retsvirkninger for debitor.
Finansrådet har samtidig med indgåelse af aftalen om det fælles
indbetalingssystem indgået en stort set identisk aftale med GiroBank om
modtagelse og afregning af giroindbetalingskort i pengeinstitutter.
Med denne aftale skal alle pengeinstitutter på GiroBanks vegne modtage og
afregne giroindbetalingskort, uanset om det sker ved indbetaling ved kassen
eller ved debitering af debitors pengeinstitutkonto.
Til sikring af, at rettidighedsbedømmelsen og betalingsstedet er det samme,
uanset om kreditor udsender fortrykte »fælles indbetalingskort«, eller
giroindbetalingskort til sine debitorer, har GiroBank i sine almindelige
forretningsbetingelser indsat samme klausul, som følger af kreditorreglerne

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-01-04 18:53

"Jens Davidsen" <jens@ingenspamkollerupgaard.dk> writes:

>Paa en parkeringsboede fra Europark (jeg har tilfaeldigvis en liggende her)
>staar der foelgende i nederste venstre hjoerne: "Kvittering ved indbetaling
>til EuroPark er kun gyldig, naar den er noteret i bogholderiet."

Måske mener de, at hvis man går ind på deres kontor og betaler
kontant, så er indbetalingen først registreret, når bogholderen
har noteret/stemplet/kvitteret?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 23-01-04 07:56

> [...]
maaske
> ikke?)
> Hvorfor koster det 510 kr? (og ikke 10 kr?)

Fordi at ejeren af pladsen (typisk butikcenteret, som ikke kan udleje alle
sine butikker og derfor mangler lejeindtægter) skal have sine 25-50% af
afgiften. Den trafik dokumenterede DR-kontant ved at ringe ind og lade som
om at de var ejer af parkeringspladsen.

Der er en måde at undgå afgiften på. Det er ved at undlade at indgå aftalen.
Det kan godt være at de butikker, der ligger det pågældende sted, kan
opfylde ens behov, men det er der også andre butikker, der ligger andre
steder, som kan. Aftalegrundlag - omend at det er noget mangelfuldt -
skiltes trods alt de fleste steder, så man kan opdage det hvis man er
opmærksom. I Ballerupcenteret så jeg endda at de havde skiltet sin
tilstedeværelse så tydeligt at de havde sat deres varevogn på
handicap-parkeringspladsen ved indgangen til parkeringspladsen, så man ikke
kunne undgå at se at her var deres plads.

Carsten Overgaard

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 23:04

"Jens Davidsen" <jens@ingenspamkollerupgaard.dk> wrote in message
> Bilen er vel ligesaa 'privat grund' som deres parkeringsplads?

Sludder.

Benyttelsen af Europarks parkeringsplads er baseret på de aftaleretslige
regler. Det antages, at når du stiller en bil på Europarks P-plads, ja så
indgår du en aftale om at måtte parkere på pladsen - mod at accpetere de af
Europark udarbejdede regler.

I Europarks regelsæt indgår, at du tildeles en
parkeringsafgift/kontrolafgift ved at parkeringskontrolløren sætter et
girokort under din vinduesvisker. Er du utilfreds med dette, accepterer du
ikke reglerne for pladsen... og må dermed slet ikke parkere der.

Jesper Brock
Adm. leder, www.Flashlight-Gruppen.dk
Diskoteker * lyd- og lysudlejning * karaokeanlæg

Fra : Jens Davidsen

Dato : 22-01-04 00:04

"Jesper Brock" <jesper.brock(at)mail.dk> wrote in message

> [...]
> girokort under din vinduesvisker. Er du utilfreds med dette, accepterer du
> ikke reglerne for pladsen... og må dermed slet ikke parkere der.

Skal de saa ikke ogsaa tydeligt oplyse om at man kan risikere at faa
parkeringsafgifter eller andet sat fast til ens bil (personlige ejendom)?
(jeg synes det er en utrolig daarlig ide at saette ting fast til biler - og
hader det naar folk saetter reklamer under vinduesviskeren saa man skal ud
og fjerne det - og man kan jo heller ikke garantere at man rent faktisk
modtager en saadan parkerings boede naar den blot bliver smidt paa ens bil?)
Jeg ville kunne forstaa gebyr'ets stoerrelse hvis de rent faktisk ventede
paa en og gav boeden personligt

Der er vel forresten heller ikke noget ivejen for at lave en aftale om at
Europark betaler et 'destruktions gebyr' for affald sat fast paa ens bil?
(selvom man har accepteret deres aftale - de acceptere jo ogsaa min aftale
ved at saette det fast - Jeg mener ikke der stod noget paa skiltet om at
man skulle acceptere at faa ting sat fast paa sin bil ved at holde der? (men
kun at man skulle 'betale et gebyr' for ulovlig parkering).

Hygge, Jens

Fra : Peter G C

Dato : 22-01-04 19:38

"Jens Davidsen" <jens@ingenspamkollerupgaard.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Skal de saa ikke ogsaa tydeligt oplyse om at man kan risikere at faa
> parkeringsafgifter eller andet sat fast til ens bil (personlige ejendom)?

Nej. Hvorfor skulle man dog oplyse om det? Fremgangsmåden, som p-firmaerne
følger er jo ældgammel og accepteret. Du ville sikkert også brokke dig, hvis
afgiften *ikke* blev afleveret under vinduesviskeren, ikk'?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 23-01-04 07:41

> [...]

(men
> kun at man skulle 'betale et gebyr' for ulovlig parkering).

Det vil jeg notere som endnu et punkt til det mangelfulde aftalegrundlag
(skiltet ved indgangen), som de private parkeringsselskaber arbejder under.

I forvejen har jeg noteret mig følgende mangler.

a) Hvor lang tid, der skal gå mellem hvert besøg. En bruger fik bøde, fordi
han købte ind samme sted to gange på samme dag. Af aftaletgrundlaget fremgår
det ikke om der er en spærretid, der skal overstås før næste besøg.
b) Hvordan brugere af åbne biler skal forholde sig. De steder, hvor
billetten skal efterlades synligt i bilen, bliver den jo stjålet.

c) Hvor mange skilte der må stå og hvor synlige de skal være. Adskillige
steder er der forskellige regler for de enkelte båse. Nogle steder har
forskellige firmaer ligefrem købt pladser og gør deres yderste for at
overskilte konkurrenterne med total forvirring til følge.

Carsten Overgaard