Regler vedr. udsættelse af værnepligt?
Fra : Andrew

Dato : 20-01-04 18:22

HEJ

Jeg blev til session erklæret egnet og ansøgte om at komme på
Beredskabsstyrelsen i Herning til Januar i år. Der er imidlertid sket det at
jeg har besluttet at tage til Frankrig (Paris) på tirsdag i næste uge for at
arbejde og bo. Jeg aner ikke hvordan det kommer til at gå, men de fleste der
gør dette kommer først tilbage efter et års tid. Hvis det kører super godt
for mig dernede ville jeg have utroligt svært ved at tage hjem til Juni
efter kun 4 måneders ophold for at aftjene de 6 måneders værnepligt.

En ideel løsning for mig ville være at udsætte min værnpligt 1 år, så jeg
skulle aftjene Juni 2005 istedet for i år. Så har jeg et helt år i Paris +
en sæson i de franske alper på ski. Det ville simpelthen være den PERFEKTE
løsning der ville gøre det hele meget lettere!

MEN er det bare lige sådan at få udsat sin værnepligt? Hvis man er bosat i
udlandet og arbejder der, kan man så få et års udsættelse, eller er det KUN
i forbindelse med uddannelse i udlandet? Hvis jeg melder mig ud af
folkeregistreret bliver jeg jo udenlandsdansker, ville dette gøre det
lettere for mig at få udsættelsen i hus??

Håber på svar

Mvh Anders

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-01-04 18:32

"Andrew" skrev 20.01.2004 18:22:

> [...]
> folkeregistreret bliver jeg jo udenlandsdansker, ville dette gøre det
> lettere for mig at få udsættelsen i hus??

Værnepligtsloven

§ 27. Udskrevne værnepligtige kan gives udsættelse med møde til den første
samlede tjeneste indtil udgangen af det år, i hvilket de fylder 26 år, når
de godtgør, at udsættelsen af hensyn til deres uddannelse eller af andre
grunde vil være af særlig betydning for dem.

/kristian

Fra : Andrew

Dato : 20-01-04 19:22

> [...]
> de godtgør, at udsættelsen af hensyn til deres uddannelse eller af andre
> grunde vil være af særlig betydning for dem.

Så der skulle ikke være nogen ko på isen?
Jeg har læst mig frem til at ved midlertidig bopæl i udlandet gives ikke
udsættelse, mens ved fast bopæl og ernæring i udlandet gives der. Så er
spørgsmålet hvor den flydende grænse mellem midlertidig og fast ligger. Man
kan jo godt have fast bopæl i udlandet på ubestemt tid, hvordan tolkes den
mon?

/anders

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 20-01-04 19:37

"Andrew" <andvalenFJERN@post.tele.dk> wrote in message
> KUN

> Så der skulle ikke være nogen ko på isen?

Du skal ikke være alt for sikker..
Da jeg skulle aftjene min tid som nægter søgte jeg også om udsættelse p.g.a
mit job ->der var svaret helt krystal klart. Der blev kun givet udsættelse
hvis man påbegyndte en kombetancegivende uddanelse. Dvs elektriker,mekaniker
el. andet.
Jeg forsøgte at tale godt og grundigt for min syge moster men nix der var
ikke noget at gøre.

--
/Dennis
Oprydning: http://salg.daydreamer.dk

Fra : Andrew

Dato : 20-01-04 19:47

> [...]
> el. andet.
> Jeg forsøgte at tale godt og grundigt for min syge moster men nix der var

Det her er hvad de skriver:

Midlertidig ophold i almindelighed:
Har du taget midlertidig ophold i udlandet, på Færøerne eller i Grønland
f. eks. ved ferierejser eller arbejde kan du normalt ikke få udsættelse
med værnepligtstjenesten.

Varigt ophold i udlandet:
Har du fast bopæl og erhverv i udlandet, på Færøerne eller Grønland, kan
du efter ansøgning normalt få udsættelse med værnepligtstjenesten. Såfremt
du opnår maksimal udsættelse, (3 x 1 års udsættelse efter udgangen af det
år, hvori du fylder 26), vil du på tilsvarende grundlag normalt kunne
fritages for værnepligtstjeneste.
Udsættelsen gives normalt for 1. år ad gangen, og du skal for at undgå at
pådrage dig straf for udeblivelse, indsende fornyet ansøgning med
dokumentation
hver gang, du modtager en indkaldelsesordre.
Dokumentation:
- Dokumentation for fast bopæl fra offentlig myndighed (kommunale
myndigheder).
- Bekræftelse på, at du har arbejde (fra arbejdsgiver) eller dokumentation
for
at du er selvstændig erhvervsdrivende

---

Så hvis jeg "melder mig ud" af folkeregistreret og "ind" i det franske og
får dokumentation på dette, SAMT at min arbejdsgiver i Frankrig bekræfter at
jeg har arbejde, så har jeg vel den dokumentation der er nøglen til et års
udsættelse!?

Jeg er jo ikke ude på at undgå værnepligten. Jeg ser faktisk frem til den.
Det passer bare ikke rigtigt ind i puslespillet at jeg skal i mili i Juni i
år hvis nu det flasker sig i Paris...

Mvh Anders

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-01-04 20:01

"Andrew" skrev 20.01.2004 19:46:

> Det her er hvad de skriver:

De præcise regler kan findes her:

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/C1999/0015609.htm

/kristian

P.s. Det er fint at du skriver under det du svarer på, men vil du ikke også
godt klippe det unødvendige væk?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-01-04 19:46

On 2004-01-20, Andrew <andvalenFJERN@post.tele.dk> wrote:
> [...]
> kan jo godt have fast bopæl i udlandet på ubestemt tid, hvordan tolkes den

Hvis du afleverer dit danske sygesikringsbevis, og får et fransk,
og lader dig registrere ved de franske skattemyndigheder, så er den
vel ved at være hjemme.

Dit sygesikringsbevis dækker alligevel kun ferierejer, og ikke hvis
du fårfast bopæl dernede.

Fra : anders majland

Dato : 20-01-04 20:05

> [...]
> vel ved at være hjemme.
>
> Dit sygesikringsbevis dækker alligevel kun ferierejer, og ikke hvis

Dog bør man da sætte sig ind i reglerne for at blive omfattet af
sygesikringen når man vender tilbage. Jeg kender dem ikke, men kender en
der havde lidt problemer med det efter et års orlov hvor han var ude at
rejse og ikke havde dansk bopæl

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Andrew

Dato : 20-01-04 20:21

> [...]
> sygesikringen når man vender tilbage. Jeg kender dem ikke, men kender en
> der havde lidt problemer med det efter et års orlov hvor han var ude at

Har ikke afleveret mit sygesikringsbevis da planen jo indtil videre er at
jeg ikke skal være væk i mere end 6 måneder. Over 6 måneder så skal man
"meldes ud" af folkeregistreret.

Jeg har fået lavet en eu-blanket så jeg er omfattet af fransk sygesikring -
tak for det EU !

Fik at vide at det ikke var sikkert jeg fik noget sygesikring da jeg kun
skulle være der i 3-4 måneder, men hvis jeg kan få udsættelse af mili, så
blir' jeg der sgu!

/anders

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-01-04 21:10

Scripsit "anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid>

> Dog bør man da sætte sig ind i reglerne for at blive omfattet af
> sygesikringen når man vender tilbage.

Det bør ikke være et problem hvis man ikke har været udenfor EU/EØS,
og har sørget for at være omfattet af sygesikringen i det fremmede
mens man boede der.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Andrew

Dato : 21-01-04 15:19

Hej

Hvad sker der egentlig hvis man bare bliver væk ?

Mvh Anders

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-01-04 15:27

"Andrew" skrev 21.01.2004 15:18:

> Hvad sker der egentlig hvis man bare bliver væk ?

Så bliver der indgivet anholdelsesbegæring til politiet.

/kristian

Fra : Andrew

Dato : 21-01-04 15:52

> Så bliver der indgivet anholdelsesbegæring til politiet.

Ja, og...?

/anders

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-01-04 16:37

"Andrew" skrev 21.01.2004 15:52:

> Ja, og...?

I første omgang vil man forsøge at anholde med henblik på at blive
"afleveret" på kasernen.

Afhængig af omstændighederne er udeblivelsen strafbar efter enten militær
straffelovs § 23 eller straffelovens § 127. Strafferammen er i begge
tilfælde fængsel i hhv. 6 mdr. (under skærpende omstændigheder 2 år) efter
militær straffelov og 2 år efter borgerlig straffelov.

/kristian

Fra : Andrew

Dato : 21-01-04 23:06

> [...]
> tilfælde fængsel i hhv. 6 mdr. (under skærpende omstændigheder 2 år) efter
> militær straffelov og 2 år efter borgerlig straffelov.

Godt ord igen. Så hvis jeg bare udebliver vender jeg hjem til Danmark til
½-2 års fængsel?

eller hvad?

Mvh Anders

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-01-04 23:16

"Andrew" skrev 21.01.2004 23:06:

> Godt ord igen.

Du spurgte selv.

> Så hvis jeg bare udebliver vender jeg hjem til Danmark til
> ½-2 års fængsel?

Ja. I bedste fald en bøde eller en betinget dom.

Du skal også huske på at enhver værnepligtig er selv ansvarlig for, at
bopælsforandringer, bortrejse og lignende ikke er til hinder for, at
indkaldelsesordrer og andre meddelelser fra myndighederne om værnepligten
kan komme ham i hænde rettidigt, jf. værnepligtsloven § 26.

Og så ligger værnepligten i øvrigt stadig og lurer - medmindre du da efter
at have udestået straffen kan frygtes at give anledning til disciplinære
problemer, jf. værnepligtsloven §§ 4-4a.

/kristian

Fra : Andrew

Dato : 21-01-04 23:46

> [...]
> at have udestået straffen kan frygtes at give anledning til disciplinære
> problemer, jf. værnepligtsloven §§ 4-4a.

Ok, det er nok et skråplan at komme ud på. Men hvis jeg får arbejde og fast
bopæl i Paris, så skulle der altså ikke være noget i vejen for at få 1 års
udsættelse.

Mvh Anders