Opfølgning: Mistet penge ved Internet hand~
Fra : TheHobbit

Dato : 20-01-04 17:25

Den 1/9-2004 postede jeg indlæget:
"Mistet penge ved Internet handel under konkurs?"

Resume:
Jeg var i dec. 2003 blevet trukket knap 700 kr på mit dankort for nogle DVD
film jeg havde bestilt hos DVDPusheren men aldrig havde modtaget. Somom det
ikke var slemt nok var DVDpusheren sjovt nok lige gået konkurs og kunne
derfor ikke svare tilbage på henvendelser.

Opfølgning:
Jeg henvendte mig til konkursboets advokat og spurgte hvilke muligheder jeg
havde i sagen. I skrivende stund har han ikke svaret tilbage.

Efter råd her i gruppen henvendte jeg mig til min bank hvor jeg fik besked
om at de muligvis kunne tilbageføre pengene - men hvis manden var gået
konkur kunne de ikke garantere at jeg nogensiden så så meget som 1 kr. Jeg
fik afvide at det var sjældent at man fik noget ud af at gå vidre med den
slags sager. Jeg havde i midlertid læst på Forbrugerombudsmandens hjemmeside
"http://www.net-tjek.dk" at banken øjeblikkeligt skal tilbagebetale pengene
hvis noget et gået galt og der er blevet hævet penge uretmæssigt på én
dankort i forb. med internethandel. Så jeg indgav en indsigelse mod
overførslen til PBS, og fik lovning på at de ville kontakte mig lige så
snart de hørte noget nyt i sagen. Knap 1 uge senere (idag) kontaktede jeg
selv banken for at høre om de var komplet tossede og slet ikke kendte
reglerne på området. Men det viste sig at da sagen var vidregivet til PBS
var pengene øjeblikkeligt blevet tilbageført til min konto. De havde bare
glemt at informere om det.

Så mit råd til andre der kommer i en lignene situation er: I skal ikke finde
jer I at få en lam forklaring fra Internetshoppen om det ene og det andet -
hvis pengene er trukket skal varen være afsendt! Hvis problemet ikke kan
løses med shoppen (de svarer ikke tilbage osv) så er det ned i banken og
udfylde en indsigelse til PBS, hvor du skriver under på tro og love at
pengene på dit dankort er blevet hævet uretmæssigt. Så får du dine penge
tilbage stortset med det samme. Man skal selvfølgeligt være sikker i sin
sag - for PBS undersøger jo efterfølgende sagen og har mulighed for at tage
pengene igen hvis det viser sig at shoppen kan dokumentere at de har krav på
pengene!

/Stephan
http://www.dfmc.dk/?id=297

Fra : Henning

Dato : 20-01-04 18:24

> [...]
>var pengene øjeblikkeligt blevet tilbageført til min konto. De havde bare

Det er utroligt at bankerne ikke er klar over det og informerer
kunderne, men går den så går den? Ja, banken får tabet i stedet for
kunden, men det er nu en gang de vilkår de har accepteret ved at
tilbyde Dankort.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk