Definition af overarbejde (butiksarbejde)
Fra : mofo

Dato : 19-01-04 20:26

Er der for HK-medlemmer på en arbejdsplads uden overenskomst egentlig noget
regelsæt at støtte sig til når det kommer til definition af overarbejde, ret
til lørdagsfri m.v., eller har arbejdsgiveren 'frit spil'?

Hvis der findes et regelsæt/lovgivning, hvad hedder dette/denne lov så?

Claus

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-01-04 21:21

mofo wrote:
> [...]
> spil'?
>
> Hvis der findes et regelsæt/lovgivning, hvad hedder dette/denne lov

Har du en ansættelseskontrakt?
Og hvad siger den mht din ansættelse?

- Peter

Fra : mofo

Dato : 19-01-04 22:22

> Har du en ansættelseskontrakt?
> Og hvad siger den mht din ansættelse?

'37 timer pr uge. Overarbejde kan forekomme.'

Claus

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-01-04 22:31

mofo wrote:

> '37 timer pr uge. Overarbejde kan forekomme.'

Ikke mere?

- Peter

Fra : mofo

Dato : 19-01-04 22:59

> Ikke mere?

nej, det er dét.

Claus

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-01-04 00:04

mofo wrote:

> nej, det er dét.

Jeg tror du misforstår mig
Hvordan er din kontrakt udformet?

Som minmum skal den indeholde

1. Arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse
2. Arbejdsstedets beliggenhed
3. En beskrivelse af arbejdet eller en angivelse af lønmodtagerens titel,
rang, stilling eller jobkategori
4. Ansættelsens starttidspunkt
5. Ansættelsesforholdets forventede varighed, med mindre det er en
tidsubestemt ansættelse
6. Lønmodtagerens ret til betalt ferie eller løn under ferie
7. Opsigelsesvarsler for lønmodtager og arbejdsgiver
8. Den gældende eller aftalte løn og tidspunkt for udbetaling
9. Den daglige eller ugentlige arbejdstid
10. Hvilke kollektive aftaler der regulerer området

Under 10 vil du kunne se hvilke evt kollektive aftaler der er vedr
overarbejde, om der er nogen
Er der evt henvisning til funktionærloven?
Ellers hør i HK

- Peter

Fra : ct

Dato : 20-01-04 08:18

mødetid er ikke angivet, kun 37t pr. uge. Der er iøvrigt henvist til
funktionærloven.

Claus

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 20-01-04 09:26

"ct" <clausFJERN@kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
> mødetid er ikke angivet, kun 37t pr. uge. Der er iøvrigt henvist til
> funktionærloven.
>
> Claus

Eftersom at punkt 9 - den ugentlige arbejdstid er beskrevet og punkt 10 - om
stillingen er reguleret af en kollektiv aftale også er beskrevet idet at det
omrindelige oplæg fortæller at der ikke er nogen overenskomst, så er det
alene et aftale spørgsmål mellem arbejdgiver og arbejdstager om hvor meget
overarbejde, der kan være tale om.

Der er dog nogle EU-regler, som vi så vidt jeg ved har tiltrådt, som
dikterer nogle maximale arbejdstider pr. uge, der kan være svært at
overholde inden for mit område, som er IT.

Men hvis vi ikke har tiltrådt dem, så gør vi det nok snart, så dem bør man
også tillægge en vis vægt.

Carsten Overgaard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-01-04 18:47

Carsten Overgaard wrote:

> Der er dog nogle EU-regler, som vi så vidt jeg ved har tiltrådt, som
> dikterer nogle maximale arbejdstider pr. uge, der kan være svært at
> overholde inden for mit område, som er IT.

Hvorfor er det svært at overholde?
Har en man fornuftig kontrakt, så er det jo noget man selv styrer
Ellers var der jo ingen grund til at have besværet med at lave en
ansættelseskontrakt

- Peter

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 21-01-04 15:37

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det svært at overholde?
> Har en man fornuftig kontrakt, så er det jo noget man selv styrer
> Ellers var der jo ingen grund til at have besværet med at lave en
> ansættelseskontrakt

En ansættelseskontrakt er kun noget man laver, fordi loven siger at der skal
være en. Jeg har været ansat et sted i 7 år uden at have andet papir på det
end min lønseddel, men det var også inden at der kom regler om det.

Der kan opstå massive problemer, når loven sætter personalet i et moralsk
dilemma, hvor de skal veje lovgivningens stive regler over almindelig
anstædighed. De tungvejende hensyn til at tjene med ære og ansvarlighed kan
komme under urimelig pres, når lovgivningen siger at man skal gå hjem selv
om opgaverne ikke er løst.

I en sådan situation kan jeg godt forstå at nogle medarbejdere vælger at
sige fra, når de ikke kan nå den af ledelsen fastlagte arbejdsmængde, på den
naturlige måde i den situation - ved at aflevere sin opsigelse.

Men det ændrer ikke på det unaturlige i overhovedet at have regler på det
område.

Carsten Overgaard