Refundering i forbindelse med returnering ~
Fra : Henrik Bøgh

Dato : 18-01-04 12:41

Jeg har nu glanet købeloven igennem et par gange (LBK nr. 237 af 28/03/2003
- 'Bekendtgørelse af lov om køb') på www.retsinfo.dk uden success og søgt
på groups.google.com for indlæg her i gruppen med samme success :(

Jeg mener en gang at have lært at forretninger ved salg af varer er
forpligtet til at refunderer det fulde beløb for en ubrugt vare inden for 8
dage. Jeg har så været i en forretning (Johannes Fog A/S i Lyngby) hvor der
ved udgangen hang et skilt:
"Ved refundering af varer fratrækkes et gebyr på 20%".

Må de i grunden godt det?
Jeg mener at have hørt at den slags ikke er lovligt men eftersom jeg ikke
kan finde noget nogle steder så kan det jo nærmest være lige meget :)

For en god ordensskyld skal jeg nok lige oplyse at det her er af ren
interesse og ikke fordi jeg har købt noget der jeg skal af med igen :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I have completely forgotten what a wierd little man you are"
-- Kelsey Grammar as Frasier Crane in 'Frasier'

Fra : HKJ

Dato : 18-01-04 12:46

"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg mener en gang at have lært at forretninger ved salg af varer er
> forpligtet til at refunderer det fulde beløb for en ubrugt vare inden for

Det er den forkerte lov du ser i, det gælder nemlig kun ved fjernsalg (Lov
om visse forbrugsaftaler).

Og så er fristen 14 dage.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-01-04 12:50

Henrik Bøgh <henrik@lagengymnastik.dk> skrev :

> [...]
>ved udgangen hang et skilt:
>"Ved refundering af varer fratrækkes et gebyr på 20%".

Jada - de sætter selv betingelserne for returnering af varer. Du har
i købeloven ingen krav om returret , det er noget en forretning kan
vælge at tilbyde.

Fjernhandel er en anden sag - der har du 14 dages returret.

>Jeg mener at have hørt at den slags ikke er lovligt men eftersom jeg ikke
>kan finde noget nogle steder så kan det jo nærmest være lige meget :)

du skal ikke tro på alt du hører ;)

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-01-04 13:08

"Henrik Bøgh" skrev 18.01.2004 12:40:

> [...]
> Jeg mener at have hørt at den slags ikke er lovligt men eftersom jeg ikke
> kan finde noget nogle steder så kan det jo nærmest være lige meget :)

Tjah. Aftale- eller køberetligt er der ikke noget til hinder for det.

Men hvis det er forbrugerforhold, så tror jeg nok at forbrugerstyrelsen
mener, at det må man ikke.

(Det er ret almindeligt i handelskøb, men 20% lyder nu af ret meget)

/kristian

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 18-01-04 13:38

Kristian Storgaard wrote in dk.videnskab.jura:

[...]

> Tjah. Aftale- eller køberetligt er der ikke noget til hinder for det.

Okay. Jeg har så læst ud af HKJ's indlæg at det er fordi jeg blander
fjernsalg sammen med alm. butikssalg forvirringen opstår :)

> Men hvis det er forbrugerforhold, så tror jeg nok at forbrugerstyrelsen
> mener, at det må man ikke.

Hvordan kan de mene at det må man ikke når der nu ikke er noget aftale-
eller køberetligt der forhindrer det bare fordi 20% er meget?

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Welcome to Cynical Island; population: You!"
-- Sean Hayes as Jack McFarland in 'Will & Grace'

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-01-04 13:57

"Henrik Bøgh" skrev 18.01.2004 13:38:

> Hvordan kan de mene at det må man ikke når der nu ikke er noget aftale-
> eller køberetligt der forhindrer det bare fordi 20% er meget?

Fordi forbrugere skal pakkes ind i vat, så de ikke går i stykker. Det sker
gennem forskellige beskyttelsesordninger i lovgivningen og også nogle gange
ved andre retlige bedømmelser, end man ville have gjort hvis det var to
ligeværdige parter. Der er særregler i aftaleloven om fortolkningen af
forbrugeraftaler, og det må nok formodes at det er nemmere som forbruger at
få tilsidesat eller ændret en aftale som urimelig, end mellem til
professionelle.

/kristian

Fra : Spangkuk

Dato : 18-01-04 14:06

> (Det er ret almindeligt i handelskøb, men 20% lyder nu af ret meget)

Ahhh,- det lyder rimeligt.

Når de tilbyder at tage en vare retur, er det det samme som at de
accepterer at en handel bliver annuleret. I denne situation kan
sælgeren forlange en rimelig erstatning for eks. tabt fortjeneste.

20% er helt rimeligt.

Spang

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-01-04 17:53

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

>Tjah. Aftale- eller køberetligt er der ikke noget til hinder for det.

For nogle år siden faldt der en dom vedr. et fortrudt bilkøb, hvor
forhandleren kun ville refundere købsprisen minus 10%. Jeg er næsten
sikker på, at de 10% fremgik af købsaftalen.

Alligevel tabte forhandleren i retten. Han kunne kun trække det
konkrete tab fra købsprisen.

Så et eller andet aftale- eller køberetligt kan der jo åbenbart være
til hinder for at lave den slags aftaler med forbrugere.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-01-04 17:57

"Allan Olesen" skrev 18.01.2004 17:53:

> [...]
>
> Så et eller andet aftale- eller køberetligt kan der jo åbenbart være
> til hinder for at lave den slags aftaler med forbrugere.

Ja, præcis som jeg også skrev - forbrugere behandles særligt.

I øvrigt ved jeg ikke hvad den pågældende butik handler med. Hvis det er
biler, synes 20% også at være uforholdsmæssigt meget. Hvis det fx. er små
elektronikkomponenter eller rørfittings, så er det lidt noget andet.

/kristian

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 18-01-04 18:33

> [...]

> biler, synes 20% også at være uforholdsmæssigt meget. Hvis det fx. er små
> elektronikkomponenter eller rørfittings, så er det lidt noget andet.

Elektronikkomponenter og rørfittings er noget tættere på end biler.
det er en trælasthandel og byggemarkede: http://www.johannesfog.dk/.
Du kan dog sagtens købe enkelt-stumper der koster over 10.000,- (pejse
f.eks.).

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"It must be soooo dull to be you"
-- Alan Ruck as Stuart Bondek in 'Spin City'

Fra : alexbo

Dato : 18-01-04 18:37

"Allan Olesen" skrev

> [...]
> sikker på, at de 10% fremgik af købsaftalen.
> Alligevel tabte forhandleren i retten. Han kunne kun trække det

Den sag handlede om et køb der ikke blev gennemført, en køber der fortrød
handelen inden han fik bilen, og inden han havde betalt.
Sælger krævede så 10% i erstatning, men fik "kun" de faktiske omkosninger
betalt.

Dette spørgsmål går på en gennemført handel, køberen har fået varen og
betalt.
Sælger kan nægte at tage varen retur, eller han kan tilbyde at gøre det mod
f. eks. 20%.
Køber kan så vælge at benytte tilbuddet eller lade være.

Rent faktisk er varen brugt og kan/bør ikke sælges som ny.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-01-04 00:58

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote:

>Den sag handlede om et køb der ikke blev gennemført, en køber der fortrød
>handelen inden han fik bilen, og inden han havde betalt.

Efter at have gravet lidt i min hukommelse må jeg nok give dig ret.

--
Allan Olesen, Lunderskov.