/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
En dårlig film i Biografen
Fra : Spangkuk


Dato : 18-01-04 10:52


Kan man som biografgænger gå til skranken under/efter en
film om bede om pengene eller en fribillet hvis man syntes
filmen var dårlig ?

Spang



 
 
Kristian Storgaard (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 18-01-04 10:59

"Spangkuk" skrev 18.01.2004 10:52:

> Kan man som biografgænger gå til skranken under/efter en
> film om bede om pengene eller en fribillet hvis man syntes
> filmen var dårlig ?

Nej, ikke medmindre biografen ligefrem har handlet svigagtigt eller
lignende.

Prøv selv at lave sammenligninger:
Pengene tilbage hos slagteren, fordi du ikke kan lide lever?
Pengene tilbage for CDen eller koncerten, fordi du ikke kan lide musikken?
Pengene tilbage for avisen, fordi der kun var dårlige nyheder?
Pengene tilbage for licensen, fordi du ikke kunne lide det der kom i
fjernsynet?

/kristian


Kim Ludvigsen (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 18-01-04 11:14

Kristian Storgaard wrote:
>
> "Spangkuk" skrev 18.01.2004 10:52:
>
> > Kan man som biografgænger gå til skranken under/efter en
> > film om bede om pengene eller en fribillet hvis man syntes
> > filmen var dårlig ?
>
> Nej, ikke medmindre biografen ligefrem har handlet svigagtigt eller
> lignende.

Hvor meget skal der egentlig til, misvisnende reklamer ikke er vel ikke
nok? (se evt.
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=301270&templateID=5608)

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kristian Storgaard (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 18-01-04 11:23

"Kim Ludvigsen" skrev 18.01.2004 11:13:

> Hvor meget skal der egentlig til, misvisnende reklamer ikke er vel ikke
> nok? (se evt.
> http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=301270&templateID=5608)

I almindelighed er lovprisninger af egen ydelse ikke forbudt. Som de også
nævner i artiklen, så kan det være decideret vildledende, men det er først
og fremmest et spørgsmål om en overtrædelse af markedsføringsloven og evt.
straf.

Det skal nok være meget grelt - at filmen fx. har et helt andet indhold en
annonceret, før det får civilretlige virkninger. Fx. hvis en annonceret
Anders And-film viser sig at være "Texas Chainsaw Massacre".

Det er min opfattelse at hvad angår underholdningsværdien af en film, så er
biografens ydelse en indsatsforpligtelse. De forpligter sig ved aftalen til
at prøve at underholde (ved at vise filmen), men det kan jo ikke garanteres
at den enkelte biografgænger er underholdt.

I andre henseender kan biografens ydelse være en resultatforpligtelse, fx.
med hensyn til overhovedet at vise filmen. Man vil nok kunne få pengene
tilbage, hvis forvisningen afbrydes.

/kristian


Spangkuk (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Spangkuk


Dato : 18-01-04 11:22

> Nej, ikke medmindre biografen ligefrem har handlet svigagtigt eller
> lignende.

> Prøv selv at lave sammenligninger:
> Pengene tilbage hos slagteren, fordi du ikke kan lide lever?
> Pengene tilbage for CDen eller koncerten, fordi du ikke kan lide
musikken?
> Pengene tilbage for avisen, fordi der kun var dårlige nyheder?
> Pengene tilbage for licensen, fordi du ikke kunne lide det der kom i
> fjernsynet?

Jeg forstår hvad du prøver at sige, selvom dine analogier er lidt
tynde

Men du er altså helt sikker, når du nu siger Nej i starten af indlægget
?

Spang



Kristian Storgaard (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 18-01-04 11:28

"Spangkuk" skrev 18.01.2004 11:21:

> Jeg forstår hvad du prøver at sige, selvom dine analogier er lidt
> tynde

TYNDE?! Du er helt afsporet

> Men du er altså helt sikker, når du nu siger Nej i starten af indlægget
> ?

Ja, hvis det (som du skrev) er fordi du ikke kan lide filmen (forstået som
din subjektive opfattelse af filmen som ikke værende underholdende nok), så
vil jeg fastholde mit ja. Hvis ydelsen som sådan er mangelfuld, så kan du
erhverve misligholdelsesbeføjelser.

/kristian


Rasmus (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 18-01-04 12:23


"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BC301777.2D150%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> "Spangkuk" skrev 18.01.2004 10:52:
>
> > Kan man som biografgænger gå til skranken under/efter en
> > film om bede om pengene eller en fribillet hvis man syntes
> > filmen var dårlig ?
>
> Nej, ikke medmindre biografen ligefrem har handlet svigagtigt eller
> lignende.
>
> Prøv selv at lave sammenligninger:
> Pengene tilbage hos slagteren, fordi du ikke kan lide lever?
> Pengene tilbage for CDen eller koncerten, fordi du ikke kan lide musikken?
> Pengene tilbage for avisen, fordi der kun var dårlige nyheder?
> Pengene tilbage for licensen, fordi du ikke kunne lide det der kom i
> fjernsynet?

Tillæg:
Hvad nu hvis man har købt en CD hvorpå lydkvaliteten er meget
ringe(dårligere end hvad jeg forventer), kunsteren/gruppen har tidligere
udgivet cd´er med god lydkvalitet.

Hvad hvis man går i biografen for at se film, men under hele filmen er
billedet uskarpt, og lyden mudret, personalet bliver gjort opmærksom på det,
men der bliver ikke gjort noget ved det.

mvh
Rasmus



Kristian Storgaard (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 18-01-04 12:25

"Rasmus" skrev 18.01.2004 12:22:

> Tillæg:
> Hvad nu hvis man har købt en CD hvorpå lydkvaliteten er meget
> ringe(dårligere end hvad jeg forventer), kunsteren/gruppen har tidligere
> udgivet cd´er med god lydkvalitet.
>
> Hvad hvis man går i biografen for at se film, men under hele filmen er
> billedet uskarpt, og lyden mudret, personalet bliver gjort opmærksom på det,
> men der bliver ikke gjort noget ved det.

Så kan det efter omstændighederne være en mangel, som kan udløse beføjelser.

/kristian


Peter Bjerre Rosa (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 18-01-04 21:57

Kristian Storgaard skrev:

> Nej, ikke medmindre biografen ligefrem har handlet svigagtigt eller
> lignende.

Et lignende spørgsmål: Kan man få pengene tilbage for en bog, der er
dårligt skrevet?

Jeg købte for nylig en engelsk grammatikbog fra Politikens Forlag, og
den er så smækfyldt med grammatiske og andre formelle fejl i det danske
sprog. Som undervisningsbog er dens troværdighed derfor lig nul, og jeg
overvejede derfor at levere den tilbage.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"When the fire starts to burn - there's a lesson you must learn.
Something, something, then you see - you'll avoid catastrophe! D'oh!"


Henrik Stidsen (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 19-01-04 00:09

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> wrote in
news:bueruq$ngq$1@sunsite.dk

> Jeg købte for nylig en engelsk grammatikbog fra Politikens
> Forlag, og den er så smækfyldt med grammatiske og andre formelle
> fejl i det danske sprog. Som undervisningsbog er dens
> troværdighed derfor lig nul, og jeg overvejede derfor at levere
> den tilbage.

Gjorde du det ? - og ville de tage den tilbage ?

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Peter Bjerre Rosa (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 19-01-04 00:20

Henrik Stidsen skrev:

>> Jeg købte for nylig en engelsk grammatikbog fra Politikens
>> Forlag, og den er så smækfyldt med grammatiske og andre formelle
>> fejl i det danske sprog. Som undervisningsbog er dens
>> troværdighed derfor lig nul, og jeg overvejede derfor at levere
>> den tilbage.

> Gjorde du det ? - og ville de tage den tilbage ?

Nej, jeg skriver i stedet et pænt brev til forfatteren, hvori jeg
anbefaler lidt korrektur på bogen. Så det var mere princippet i det.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Retsskrivningsordbogen: www.dsn.dk"


Inger Pedersen (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 18-01-04 12:06


"Spangkuk" <hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> skrev i en meddelelse
>
> Kan man som biografgænger gå til skranken under/efter en
> film om bede om pengene eller en fribillet hvis man syntes
> filmen var dårlig ?

Ja, naturligvis kan du gå til skranken (hvis der er én), og du kan også bede
om penge eller en fribillet - men biografen er ikke forpligtet til at give
dig det, du beder om

Hilsen Inger



Spangkuk (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Spangkuk


Dato : 18-01-04 14:01

> Ja, naturligvis kan du gå til skranken (hvis der er én), og du kan
også bede
> om penge eller en fribillet - men biografen er ikke forpligtet til at
give
> dig det, du beder om

Haha...jeg sad og tænkte på om jeg skulle ændre formuleringen lige
inden jeg sendte det, men gad ikke....




Spang



Godt Nytaar (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Godt Nytaar


Dato : 18-01-04 12:10

Det lyder lidt tvivlsomt - vurderingen af om en film er dårlig eller ej er
jo ret subjektiv.
Hvis lyden eller billedet forsvinder er det måske en lidt anden sag - her er
det jo mere objektivt, at du ikke har fået den købte vare.

Venlig hilsen
Knud



"Spangkuk" <hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> skrev i en meddelelse
news:budkts$4bg$1@news.cybercity.dk...
>
> Kan man som biografgænger gå til skranken under/efter en
> film om bede om pengene eller en fribillet hvis man syntes
> filmen var dårlig ?
>
> Spang
>
>


Gerner (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 18-01-04 12:46

On Sun, 18 Jan 2004 10:52:11 +0100, "Spangkuk" <hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> wrote in
dk.videnskab.jura:

>
>Kan man som biografgænger gå til skranken under/efter en
>film om bede om pengene eller en fribillet hvis man syntes
>filmen var dårlig ?

Det kommer an på hvem der har lovet dig at filmen ville være god inden du så
filmen.
Den eneste måde du umidelbart har krav på tilbagebetaling er hvis forestillingen
stopper og den ikke genoptages inden for rimelig tid.

>
>Spang
>

--
Gerner
627WU/2939hrs

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste