Postforsendelse væk
Fra : S. Thomsen

Dato : 16-01-04 22:07

En pakke er sendt fra Vejle. Der er track and trace nummer og det hele. Den
lille pakke bliver "udleveret" kl. 6.38. Det er postbudet der kører pakker
ud. Han har givet pakken til det almindelige postbud på ruten fordi "at
pakken var lille nok til at komme gennem brevsprækken".
Må han det? Det er vel meningen med at en pakke bliver sendt m. T&T, at
modtageren skal kvittere for forsendelsen?
På Postdanmarks T&T side kan jeg se at der er underskrevet "Midtbyen". Og
det er vel det almindelige postbuds kvittering på at han har modtaget pakken
fra pakkepostomdeleren.

Jeg kender personligt pakkepostuddeleren, så det er en lidt mærkelig
situation.

---

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-01-04 22:12

S. Thomsen wrote:
> [...]
> "Midtbyen". Og det er vel det almindelige postbuds kvittering på at
> han har modtaget pakken fra pakkepostomdeleren.

Jeg har aldrig oplevet at skulle kvittere for en almindelig
pakkeforsendelse.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Kristian Thy

Dato : 16-01-04 23:48

Erik Olsen uttered:
> Jeg har aldrig oplevet at skulle kvittere for en almindelig
> pakkeforsendelse.

Det har jeg. Pakkeposten har en palmpilot med en IR-scanner på,
hvor man så skriver under ved modtagelse.

\\kristian
--
MS is to security what McDonald's is to gourmet cooking.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 17-01-04 08:58

Kristian Thy wrote in <news:bu9pn0$f9pjn$4@ID-157676.news.uni-
berlin.de>:

> Det har jeg. Pakkeposten har en palmpilot med en IR-scanner på,
> hvor man så skriver under ved modtagelse.

Det kan jeg bekræfte. Jeg modtager relativt mange pakker (et par
stykker om måneden) fra diverse kilder, og nogle af dem skal der
signeres for. I gamle dage foregik det på papir, men for nylig er de
gået over til en art palmpilot der mest af alt minder om en etch-a-
sketch.

Det er endnu ikke lykkedes mig at vriste en brugbar forklaring ud af
postmand Per om præcis hvornår det er nødvendigt at signere, men det
virker som om det er bestemt af afsenderen i en eller anden form.

Eksempelvis skal der (efter min erfaring) altid signeres for pakker fra
SHG, men aldrig for pakker fra Milcom.

--
Niels Callesøe - nørd light @work

Endnu en grund til at have skæg: http://www.boycottgillette.com/

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-01-04 13:27

Niels Callesøe wrote:
-SNIP-

> [...]
> virker som om det er bestemt af afsenderen i en eller anden form.
>
> Eksempelvis skal der (efter min erfaring) altid signeres for pakker fra

Det kan jeg nikke genkendende til. Jeg har igennem længere tid undret mig
over hvorfor jeg nogengange skal kvittere for pakker når postmanden kommer
og andre gange skal jeg ikke. Så sendt som i går fik jeg et digitalkamera
leveret på min adresse og jeg kvitterede på den omtalte
palm-pilot-agtige-tingest og spurgte postmanden om det var noget nyt de
havde fået fordi jeg har modtaget 3-4 pakker i løbet af det sidste halve år
og har aldrig set den før... Postmandens svar var at den har de haft
længe... Men det er også fornuftigt at kvittere for et digitalkamera til
kr.3300,-.

For at gøre forvirringen endnu større undrer det mig også at når jeg
afhenter pakker på posthuset så er det også kun nogle gange de beder mig
underskrive og andre gange er de ligeglade... Indimellem tænker jeg ved mig
selv at de nok ikke behøver min underskrift fordi de genkender mig men
igen... Jeg kunne egentligt godt tænke mig en forklaring for det virker
lidt "tilfældigt" indimellem

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-01-04 09:33

Kristian Thy wrote:
> Erik Olsen uttered:
>
> Det har jeg. Pakkeposten har en palmpilot med en IR-scanner på,
> hvor man så skriver under ved modtagelse.

Så må den være sendt Rekommanderet.

Fra : Kristian Thy

Dato : 17-01-04 17:03

Erik Olsen uttered:

> Så må den være sendt Rekommanderet.

Nix. Alm. pakkepost (sendt fra SHG, iøvrigt - jeg så en anden poster
ogs signerer for deres pakker).

\\kristian
--
PROGRAMMER [n]: a device for converting coffee into software.

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-01-04 17:24

Kristian Thy wrote:
> Erik Olsen uttered:

> Nix. Alm. pakkepost (sendt fra SHG, iøvrigt - jeg så en anden poster
> ogs signerer for deres pakker).

Så ved jeg ikke hvorfor. Jeg kvitterer kun for pakker der er sendt
rekommanderet, f. eks. udlandspakker fra Internationalt Postcenter med
told-og-moms-opkrævning.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-01-04 18:37

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> skrev:

> Det er endnu ikke lykkedes mig at vriste en brugbar forklaring ud af
> postmand Per om præcis hvornår det er nødvendigt at signere, men det
> virker som om det er bestemt af afsenderen i en eller anden form.

Ja. Ved anbefalede breve og pakker skal der kvitteres. En
forsendelse kan også sendes med "krav" (i mangel af bedre ord) om
modtagerkvittering og så skal der også skrives under før forsendelse
udleveres.

http://www.postdanmark.dk/iis/posthuset/downloads/_pdf/Erhvervspakker_290103.pdf

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-01-04 22:35

"S. Thomsen" <chemnitz**VÆK**@stofanet.dk> wrote in

> Må han det? Det er vel meningen med at en pakke bliver sendt m.
> T&T, at modtageren skal kvittere for forsendelsen?

Kun hvis den er sendt rekommanderet.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-01-04 00:28

> Kun hvis den er sendt rekommanderet.

Men selv ved normale pakker skal de også have underskrift engang imellem.
Jeg fik 2 pakker i den sidste uge, og den ene skulle jeg ikke kvittere for,
men det skulle jeg med den anden. Det var begge normale pakker med porto på
42,50 kr.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-01-04 01:16

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in

> [...]
> jeg ikke kvittere for, men det skulle jeg med den anden. Det var
> begge normale pakker med porto på 42,50 kr.

Man kan ikke direkte se det på portoen. Du skal kigge om der er
afkrydset i feltet "rekommanderet". Serviceydelsen "rekommanderet"
betales særskilt.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-01-04 14:26

> Man kan ikke direkte se det på portoen. Du skal kigge om der er
> afkrydset i feltet "rekommanderet". Serviceydelsen "rekommanderet"
> betales særskilt.

Den pakke jeg skulle kvittere for, var en pakke jeg havde fået tilsendt fra
min forældre, og jeg tvivler stærkt på at den har været sendt rekommanderet.
Det var der jo ingen grund til.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-01-04 15:54

> Den pakke jeg skulle kvittere for, var en pakke jeg havde fået
> tilsendt fra min forældre, og jeg tvivler stærkt på at den har
> været sendt rekommanderet. Det var der jo ingen grund til.

Ja så kan jeg ikke svare på det - den er ikke sendt fra udlandet vel
?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-01-04 16:10

> Ja så kan jeg ikke svare på det - den er ikke sendt fra udlandet vel
> ?

Nej, det var den ikke.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-01-04 23:49

S. Thomsen skrev:

>Må han det? Det er vel meningen med at en pakke bliver sendt m. T&T, at
>modtageren skal kvittere for forsendelsen?

Nej.

--
Bertel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-01-04 20:12

"S. Thomsen" <chemnitz**VÆK**@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud. Han har givet pakken til det almindelige postbud på ruten fordi "at
> pakken var lille nok til at komme gennem brevsprækken".

Jeg undrer mig mere over, at de sidste mange pakker jeg har modtaget blot er
blevet stillet ved min hoveddør.
Hvad har ansvaret hvis pakken ikke er der når jeg kommer hjem optil 12 timer
senere?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kristian Thy

Dato : 17-01-04 20:47

Morten Fruergaard uttered:
> Jeg undrer mig mere over, at de sidste mange pakker jeg har modtaget
> blot er blevet stillet ved min hoveddør.
> Hvad har ansvaret hvis pakken ikke er der når jeg kommer hjem optil
> 12 timer senere?

PostDanmark, skulle jeg mene. Du har jo ikke modtaget forsendelsen.

Da jeg var postbud var det ikke tilladt at sætte forsendelser udenfor
folks dør - de skal afleveres i brevindkast eller overrækkes til en
beboer. Det gælder formentlig stadigvæk (det er trods alt kun to år
siden).

\\kristian
--
There are 10 kinds of people.
Those that understand binary, and those who doesn't.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-01-04 00:19

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in

> Jeg undrer mig mere over, at de sidste mange pakker jeg har
> modtaget blot er blevet stillet ved min hoveddør.

Hver eneste gang du oplever det skal du banke i bordet på det lokale
posthus, det er det *eneste* der virker.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-04 11:02

"S. Thomsen" <chemnitz**VÆK**@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Må han det?

Ja!

>Det er vel meningen med at en pakke bliver sendt m. T&T, at
> modtageren skal kvittere for forsendelsen?

Nej!

Almindelig vis skal der ikke kvitteres for en pakke, kun hvis afsenderen har
bedt om (betalt for) det!
Som regel står der "Modtagerkvittering" på pakkelabelen, ellers kan du se
det på T&T nummeret, hvis det starter med "CU" skal der kvitteres for
pakken!

Angående pakkepostens PalmPilot, så har de haft dem i et par år!

Helmut Lotti