|
| Returnering af bestilte varer Fra : Kasper Petersen |
Dato : 15-01-04 18:32 |
|
Jeg har engang i sidste uge bestilt nogle bestemte reservedele til min bil
hos en autoriserede forhandler, som via sit system kunne se at han ikke
havde andet end 1 ud af de 4 dele jeg skulle bruge på lager. Han kunne dog
samtidig se at de resterende 3 dele lå hos andre forhandlere rundt om i
landet, og vi aftaler at jeg betaler for alle 4 dele hvorefter de 3 vil
bliver sendt til mig med post dk.
I mellemtiden finder jeg en anden løsning på mit problem, skal derfor ikke
bruge de indkøbte dele og jeg ønsker derfor at returnere de dele jeg har
købt, men da jeg kommer derned påstår de at det kan jeg ikke da de ikke
tager bestillingsvarer retur.
Mit spørgsmål går på om der her er tale om fjernsalg, og jeg derfor burde
have 14 dages fuld returret, eller hænger jeg på stumperne?
På forhånd tak.
Mvh.
Kasper
| |
Bertel Lund Hansen (15-01-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 15-01-04 20:28 |
| | |
Kasper Petersen (15-01-2004)
| Kommentar Fra : Kasper Petersen |
Dato : 15-01-04 20:38 |
|
> Hvordan handlede du præcis?
Jeg gik ind i butikken, og sagde jeg skal bruge disse 4 ting, hvorefter de
blev bestilt fra de lager hvor de lå, og blev herefter sendt til mig.
| |
Kristian Storgaard (15-01-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 15-01-04 20:42 |
|
"Kasper Petersen" skrev 15.01.2004 20:37:
> Jeg gik ind i butikken, og sagde jeg skal bruge disse 4 ting, hvorefter de
> blev bestilt fra de lager hvor de lå, og blev herefter sendt til mig.
Nej. Det er ikke fjernsalg.
Se forbrugeraftaleloven §§ 10a-10b
"10a. Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, om tjenesteydelser
eller om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen
1) indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at parterne mødes, og
2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
erhvervsdrivende.
§ 10b. Ved fjernkommunikation forstås i denne lov enhver kommunikation, der
foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk."
/kristian
| |
Christian buhrkall (15-01-2004)
| Kommentar Fra : Christian buhrkall |
Dato : 15-01-04 21:26 |
|
Kristian Storgaard wrote:
> "Kasper Petersen" skrev 15.01.2004 20:37:
>
>
>>Jeg gik ind i butikken, og sagde jeg skal bruge disse 4 ting, hvorefter de
>>blev bestilt fra de lager hvor de lå, og blev herefter sendt til mig.
>
>
> Nej. Det er ikke fjernsalg.
>
> Se forbrugeraftaleloven §§ 10a-10b
>
> "10a. Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, om tjenesteydelser
> eller om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen
> 1) indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at parterne mødes, og
> 2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
> erhvervsdrivende.
>
> § 10b. Ved fjernkommunikation forstås i denne lov enhver kommunikation, der
> foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk."
>
> /kristian
>
Kan man som erhvervsdrivende undgå de 14 dages returret?
Tænkt situation: En kunde bestiller fx 500 tshirts med firmalogo, og
fortryder så handlen.
De trøjer er jo ret ubrugeligt for sælgeren.
| |
Thomas Thorsen (15-01-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Thorsen |
Dato : 15-01-04 21:28 |
|
Christian buhrkall skrev:
> Kan man som erhvervsdrivende undgå de 14 dages returret?
Ja, hvis man ikke beskæftiger sig med fjernsalg.
TT
| |
Bo Bach Jensen (15-01-2004)
| Kommentar Fra : Bo Bach Jensen |
Dato : 15-01-04 22:26 |
|
"Thomas Thorsen" <usenet@thomasFjernDettethorsen.dk> wrote in message
news:fJCNb.74706$jf4.4759140@news000.worldonline.dk...
> Christian buhrkall skrev:
>
> > Kan man som erhvervsdrivende undgå de 14 dages returret?
>
> Ja, hvis man ikke beskæftiger sig med fjernsalg.
>
> TT
>
>
Lidt i tråd med det her med fjernsalg, hvordan ser det så ud med et Canal
Digital abonnement, jeg har vel også en form for "fortrydelsesret" ved
dette, det burde jeg i mine øjne da have, eftersom det jo er bestilt via
nettet/telefonen.
Mvh
Bo Bach Jensen
| |
Kristian Storgaard (15-01-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 15-01-04 21:37 |
|
"Christian buhrkall" skrev 15.01.2004 21:26:
> Kan man som erhvervsdrivende undgå de 14 dages returret?
> Tænkt situation: En kunde bestiller fx 500 tshirts med firmalogo, og
> fortryder så handlen.
> De trøjer er jo ret ubrugeligt for sælgeren.
Jo.
"§ 12. Stk. 2. Ved fjernsalg af tjenesteydelser samt ved fjernsalg af varer,
der skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov,
gælder den i stk. 1 nævnte fortrydelsesret kun, indtil udførelsen,
fremstillingen eller tilpasningen begynder, når forbrugeren forinden har
givet samtykke til, at den erhvervsdrivende kunne begynde udførelsen mv.
inden fortrydelsesfristens udløb. [...]"
/kristian
| |
Rasmus (15-01-2004)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 15-01-04 21:39 |
|
"Christian buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> wrote in message
news:iGCNb.74705$jf4.4759089@news000.worldonline.dk...
> Kristian Storgaard wrote:
> > "Kasper Petersen" skrev 15.01.2004 20:37:
> >
> >
> >>Jeg gik ind i butikken, og sagde jeg skal bruge disse 4 ting, hvorefter
de
> >>blev bestilt fra de lager hvor de lå, og blev herefter sendt til mig.
> >
> >
> > Nej. Det er ikke fjernsalg.
> >
> > Se forbrugeraftaleloven §§ 10a-10b
> >
> > "10a. Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, om tjenesteydelser
> > eller om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen
> > 1) indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at parterne mødes, og
> > 2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
> > erhvervsdrivende.
> >
> > § 10b. Ved fjernkommunikation forstås i denne lov enhver kommunikation,
der
> > foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk."
> >
> > /kristian
> >
>
> Kan man som erhvervsdrivende undgå de 14 dages returret?
> Tænkt situation: En kunde bestiller fx 500 tshirts med firmalogo, og
> fortryder så handlen.
> De trøjer er jo ret ubrugeligt for sælgeren.
Det er en special fremstillet vare, her gælder ikke de 14 dages
returret...(jeg kan ikke huske den præcise formulering)
mvh
Rasmus
>
| |
Peter Lykkegaard (15-01-2004)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 15-01-04 23:00 |
|
Rasmus wrote:
>>
>> Kan man som erhvervsdrivende undgå de 14 dages returret?
>> Tænkt situation: En kunde bestiller fx 500 tshirts med firmalogo, og
>> fortryder så handlen.
>> De trøjer er jo ret ubrugeligt for sælgeren.
>
> Det er en special fremstillet vare, her gælder ikke de 14 dages
> returret...(jeg kan ikke huske den præcise formulering)
>
Og det er jo vel heller ikke forbrugerkøb?
- Peter
| |
Bertel Lund Hansen (15-01-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 15-01-04 23:07 |
|
Peter Lykkegaard skrev:
>Og det er jo vel heller ikke forbrugerkøb?
Nej, ikke med firmalogo, men det kunne det jo godt være hvis der
skulle stemples et logo f.eks. for en discgolfturnering.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (15-01-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 15-01-04 23:00 |
|
Christian buhrkall skrev:
>Kan man som erhvervsdrivende undgå de 14 dages returret?
Ikke ved fjernhandel med forbrugere.
>Tænkt situation: En kunde bestiller fx 500 tshirts med firmalogo, og
>fortryder så handlen.
Nul problem. Kunden skal betale alligevel og kan få trøjerne
eller lade være.
>De trøjer er jo ret ubrugeligt for sælgeren.
Netop derfor falder returretten væk i samme øjeblik trykningen
påbegyndes. Det følger af loven om fjernhandel.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Kristian Storgaard (15-01-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 15-01-04 23:04 |
|
"Bertel Lund Hansen" skrev 15.01.2004 23:00:
> Nul problem. Kunden skal betale alligevel og kan få trøjerne
> eller lade være.
Tjah. Betale skal han. Men hvis det skal være teoretisk, så kommer han jo i
fordringshavermora, hvis han nægter at aftage varen. Der er så lidt
diskussion i teorien om, hvad der så sker....
Bare lige for at nævne det
/kristian
| |
|
|