/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Handel på nettet
Fra : anders


Dato : 15-01-04 11:02

Hej

Nu håber jeg at det er den rigtige gruppe jeg spørger i.

Når jeg bestiller en vare over nettet via en dansk butik og jeg får den
tilsendt, hvem er det så der kommer til at punge ud hvis post DK øjelægger
pakken?

mvh
anders



 
 
Per Christoffersen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 15-01-04 11:13


"anders" <tox@xot.denmark> skrev i en meddelelse
news:40066497$0$27319$d40e179e@nntp01.dk.telia.net...
> Hej
>
> Nu håber jeg at det er den rigtige gruppe jeg spørger i.
>
> Når jeg bestiller en vare over nettet via en dansk butik og jeg får den
> tilsendt, hvem er det så der kommer til at punge ud hvis post DK øjelægger
> pakken?

Jeg går ud fra, at du har handlet som forbruger (altså ikke til et firma).

Hvis ikke andet er aftalt, eller fremgår af tilgængelige
forretningsbetingelser i butikken, så er det butikkens ansvar at vare når
frem til dig.
Det følger af Købelovens §73:
§ 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når
genstanden er kommet i køberens besiddelse.



/Per



anders (15-01-2004)
Kommentar
Fra : anders


Dato : 15-01-04 12:20


"Per Christoffersen" wrote in

> Jeg går ud fra, at du har handlet som forbruger (altså ikke til et firma).

Helt korrekt

> Hvis ikke andet er aftalt, eller fremgår af tilgængelige
> forretningsbetingelser i butikken, så er det butikkens ansvar at vare når
> frem til dig.
> Det følger af Købelovens §73:
> § 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når
> genstanden er kommet i køberens besiddelse.

Men hvis jeg har modtaget pakken ved at postbudet har smidt den ind af
brevsprækken, og jeg finder ud af den eller indholdet er beskadiget, kan jeg
så uden videre sende den retur og få en ny tilbage?



David T. Metz (15-01-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 15-01-04 13:03

anders wrote:
> Men hvis jeg har modtaget pakken ved at postbudet har smidt den ind af
> brevsprækken, og jeg finder ud af den eller indholdet er beskadiget,
> kan jeg så uden videre sende den retur og få en ny tilbage?

Ja. Det vil dog være klogt at kontakte sælger og informere om problemet
først.

David



Gerner (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 15-01-04 12:30

On Thu, 15 Jan 2004 11:12:59 +0100, "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>
>"anders" <tox@xot.denmark> skrev i en meddelelse
>news:40066497$0$27319$d40e179e@nntp01.dk.telia.net...
>> Hej
>>
>> Nu håber jeg at det er den rigtige gruppe jeg spørger i.
>>
>> Når jeg bestiller en vare over nettet via en dansk butik og jeg får den
>> tilsendt, hvem er det så der kommer til at punge ud hvis post DK øjelægger
>> pakken?
>
>Jeg går ud fra, at du har handlet som forbruger (altså ikke til et firma).
>
>Hvis ikke andet er aftalt, eller fremgår af tilgængelige
>forretningsbetingelser i butikken, så er det butikkens ansvar at vare når
>frem til dig.
>Det følger af Købelovens §73:
>§ 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når
>genstanden er kommet i køberens besiddelse.

Hvilket betyder at man skal nægte modtagelse hvis pakken er i stykker e.lign.
når postbudet vil levere pakken. (eller på posthuset).
Da de fleste netbutikker har hævet pengene samtidigt med forsendelsen, så er der
jo lige det med tilbagebetaling eller omlevering.
Der kan man snakke med netbutikken og forklare hvorfor pakken sendes retur
o.s.v.

>
>
>
>/Per
>

--
Gerner
613WU/2868hrs

Bertel Lund Hansen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-01-04 12:56

Per Christoffersen skrev:

>Hvis ikke andet er aftalt, eller fremgår af tilgængelige
>forretningsbetingelser i butikken, så er det butikkens ansvar at vare når
>frem til dig.
>Det følger af Købelovens §73:

Ja, og det følger også at dens krav ikke kan aftales ringere for
forbrugeren. Derfor er det ubetinget sælgers risiko indtil køber
har varen i hænderne.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Per Christoffersen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 15-01-04 13:09


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:nsvc005aprcv899jcanvr8vi8em0ebm7qj@news.stofanet.dk...
> Per Christoffersen skrev:
>
> >Hvis ikke andet er aftalt, eller fremgår af tilgængelige
> >forretningsbetingelser i butikken, så er det butikkens ansvar at vare når
> >frem til dig.
> >Det følger af Købelovens §73:
>
> Ja, og det følger også at dens krav ikke kan aftales ringere for
> forbrugeren. Derfor er det ubetinget sælgers risiko indtil køber
> har varen i hænderne.
§1:
....
Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58,
§§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1,
og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen.

...



Det læser jeg som at §73 kan fraviges til skade for køberen (efter aftale).



Tager jeg fejl i det?



/per



Bertel Lund Hansen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-01-04 13:11

Per Christoffersen skrev:

>> >Hvis ikke andet er aftalt, eller fremgår af tilgængelige
>> >forretningsbetingelser i butikken, [...]

>§1:
>...
>Stk. 2.

Du har helt ret.

>Det læser jeg som at §73 kan fraviges til skade for køberen (efter aftale).

Ja.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kristian Storgaard (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 15-01-04 13:35

"Per Christoffersen" skrev 15.01.2004 13:08:

> Det læser jeg som at §73 kan fraviges til skade for køberen (efter aftale).
>
> Tager jeg fejl i det?

Nej, det gør du ikke. Men det er rigtigt som du skriver, at det kræver en
klar aftale. Det er ikke nok at man fx. har aftalt at køberen skal betale
fragten. Standardvilkår, hvor køber bærer forsendelsesrisikoen kan anses for
urimelige og dermed tilsidesættes jf. aftalelovens § 36.

/kristian


per christoffersen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 15-01-04 22:47


"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC2C4782.2CA73%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Nej, det gør du ikke. Men det er rigtigt som du skriver, at det kræver en
> klar aftale. Det er ikke nok at man fx. har aftalt at køberen skal betale
> fragten. Standardvilkår, hvor køber bærer forsendelsesrisikoen kan anses
for
> urimelige og dermed tilsidesættes jf. aftalelovens § 36.

Har du et konkret eksempel på en sag ang. dette?

/Per



Kristian Storgaard (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 15-01-04 22:51

"per christoffersen" skrev 15.01.2004 22:47:

> Har du et konkret eksempel på en sag ang. dette?

Nej, ikke domspraksis. Det er baseret på lovforarbejder og teori. Jeg har
ikke prøvet at søge på FS.dk, men der kan måske være bid.

/kristian


Allan Lund Soerensen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Allan Lund Soerensen


Dato : 15-01-04 12:30

"anders" <tox@xot.denmark> skrev i en meddelelse
news:40066497$0$27319$d40e179e@nntp01.dk.telia.net...
>
> Når jeg bestiller en vare over nettet via en dansk butik og jeg får den
> tilsendt, hvem er det så der kommer til at punge ud hvis post DK øjelægger
> pakken?

Postdanmark, hvis forsendelsen er send som pakke.
Der er en forsikring på 3.000 Kr. på almindelige pakker. Hvis varens værdi
er højere, bør den sendes som værdi pakke.



David T. Metz (15-01-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 15-01-04 13:05

Allan Lund Soerensen wrote:
>> hvem er det så der kommer til at punge ud

> Postdanmark, hvis forsendelsen er send som pakke.
> Der er en forsikring på 3.000 Kr. på almindelige pakker. Hvis varens
> værdi er højere, bør den sendes som værdi pakke.

/fluknepper on
Strengt taget er det svært at svare så skråsikkert. Det kan være posten kan
hævde at varen har været mangelfuldt emballeret el.lign.
/flueknepper off

David



David T. Metz (15-01-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 15-01-04 13:00

anders wrote:

> Når jeg bestiller en vare over nettet via en dansk butik og jeg får
> den tilsendt, hvem er det så der kommer til at punge ud hvis post DK
> øjelægger pakken?

Hvis du er forbruger, så er det en sag mellem sælger og fragtmand (posten).

David



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408590
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste