Misbrug af domæne ?
Fra : Helle Andersen

Dato : 15-01-04 00:33

Til hvem der end måtte ønske at hjælpe mig :- )
En god ven af mig leder en forretning hvor der har været tilknyttet en
hjemmeside
P.gr andre opgaver tidspres -og mangel på edb folk er hjemmesiden ikke
blevet vedligeholdt og domænenavnet er ikke blevet betalt - nu har
konkurenten så taget domæne navnet da det var ledigt og derfra linker
automatisk til sin egen side se her:
http://danmarks-detektivkorps.dk/
Mit spørgsmål er så er det lovligt?

--
Med Venlig Hilsen
Helle Andersen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 15-01-04 01:05

"Helle Andersen" skrev:
> og domænenavnet er ikke blevet betalt
> - nu har konkurenten så taget domæne
> navnet da det var ledigt og derfra linker
> automatisk til sin egen side [..]
> Mit spørgsmål er så er det lovligt?

Er domænenavnet lig med det andet firmas firmanavn ?

--

Mvh, Lars

Guide til DVD+HDD Recordere: www.recordere.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-01-04 14:01

On Thu, 15 Jan 2004 01:04:34 +0100, "Lars Ladingkaer"
<ng.mail2@ladingkaer.comX> wrote:

>Er domænenavnet lig med det andet firmas firmanavn ?

nej det er det ikke !

som du kan se på linken:
http://danmarks-detektivkorps.dk/ - der var danmarks-detektivkorps går
nu automatisk hænd på DetcTeam - hvilket jo betyder de gamle kunder
eller nye der kender eller har fået anbefalet danmarks-detektivkorps ,
som foretager en søgning på nettet bliver ført over til det andet
firma - det mest logiske man som kunde, kunne tænke sig var at de
havde skiftet firma navn - er det ikke bedrageri?

--
Med Venlig Hilsen
Helle Andersen

Fra : Fischer

Dato : 15-01-04 14:25

> [...]
> firma - det mest logiske man som kunde, kunne tænke sig var at de
> havde skiftet firma navn - er det ikke bedrageri?

Hej Helle

Det er måske lidt frækt. Men jeg kan ikke forstille mig at det er ulovligt,
og bedrageri er nok slet ikke.

Hvis din vens firma hedder 'Danmarks Detektivkorps' kan det have fortrinsret
til domænet. Men hedder det noget helt andet, er domænet frit for hvem der
måtte ønske det.
Ikke at betale sit domæne og dermed miste er IMHO dybt uprofessionelt.

Når domæner ikke betales, kommer de efter et stykke tid på en speciel liste
hvorfra andre kan købe dem. Måske har DetcTeam blot set navnet og fundet det
passende til deres forretning.
DetcTeam har vel næppe vidst at din ven ikke har haft til hensigt at skille
sig af med domænet.
Mange firmaer har mange domæner og rydder nogen gange op i dem og dropper
dem der ikke længere er så interessante for deres forretning.

*Fischer

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-01-04 14:34

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fortrinsret
> til domænet. Men hedder det noget helt andet, er domænet frit for hvem der

Hvis firmaet hedder 'Danmarks Detektiv Korps' vil det være en overtrædelse
af Markedsføringsloven at konkurrenten anvender dette som domænenavn.
Der vil være rigtig gode muligheder for at få domænenavnet tilbage via
Klagenævnet for Domænenavne.

Deres juridiske stilling er ganske vist omstridt, men det kan man måske se
stort på

Der burde også være muligt at få nedlagt forbud mod anvendelsen ved de
almindelige domstole, men processen i dette er jeg ikke så meget inde i.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 18:44

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
> Hvis firmaet hedder 'Danmarks Detektiv Korps' vil det være en overtrædelse
> af Markedsføringsloven at konkurrenten anvender dette som domænenavn.

Hvis firmaet hedder "Danmarks Detektivkorps" vil det være en krænkelse, som
er direkte relateret til varemærkelovens §4. Denne paragraf giver enhver
varemærkeindehaver ret til at forbyde andre at anvende varemærker, som kan
forveksles med et allerede indarbejdet mærke.

Det vil derfor være ganske simpelt at gå til Klagenævnet for domænenavne og
få navnet tilbage igen.

Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com
Chefredaktør, www.unfairpris.dk - fordi annoncehajerne også kommer efter
DIG!

Fra : Uffe Holst

Dato : 15-01-04 19:01

In an article of 15 Jan 2000 Jesper Brock wrote:

> Det vil derfor være ganske simpelt at gå til Klagenævnet for domænenavne
> og få navnet tilbage igen.

I første omgang kunne det være, at man bare skulle gå til den nye ejer.
Intet tyder på, at det er sket endnu.

Og på OP lød det faktisk ikke som om de egentlig vil have domænenavnet
tilbage. Umiddelbart lød det bare til, at de nok helst var fri for, at
konkurrenten anvendte det. Det var lidt det, spørgsmålet gik på.
--
Uffe Holst

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-01-04 22:30

On Thu, 15 Jan 2004 18:43:59 +0100, "Jesper Brock"
<jesper.brock(at)mail.dk> wrote:

> [...]
>varemærkeindehaver ret til at forbyde andre at anvende varemærker, som kan
>forveksles med et allerede indarbejdet mærke.

Tak skal du have - jeg kopier svarene her og for ham til at sende det
vidre til en jurist ....

>Det vil derfor være ganske simpelt at gå til Klagenævnet for domænenavne og
>få navnet tilbage igen.

Det lyder godt - kan man tage driftstab i betragtning ?

--
Med Venlig Hilsen
Helle Andersen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 15-01-04 22:46

"Helle Andersen" skrev 15.01.2004 22:30:

> Det lyder godt - kan man tage driftstab i betragtning ?

Ikke ved klagenævnet. Det er alene et tvistbehandlingsnævn for domænenavne.
De afgør ikke økonomiske spørgsmål. Der skal i en tur i retten. Men husk at
tabet skal kunne dokumenteres og skal også have en sammenhæng med det
pågældende mistede domænenavn.

/kristian

Fra : per christoffersen

Dato : 15-01-04 22:50

"Helle Andersen" <svar@i--gruppen.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder godt - kan man tage driftstab i betragtning ?

Nej ikke i Klagenævnet.
Så skal der køres en civil sag ved domstolene om krænkelse af varemærke og
erstatning for tab herved.

/Per

Fra : hans

Dato : 15-01-04 15:19

"Helle Andersen" <ikke@tilmail-svar i gruppen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> blevet vedligeholdt og domænenavnet er ikke blevet betalt - nu har
> konkurenten så taget domæne navnet da det var ledigt og derfra linker

Da der er tale om (konkurenten) må det vel forventes at denne konkurent er
og VAR vel vidende om din vens virksomhed og derved må det vel være en
overtrædelse af markedsførings loven at konkurenten på denne måde ønsker at
"stjæle" din vens kunder?

Prøv http://www.domaeneklager.dk/ hvor jeg vurderer din vens chancer at være
meget gode og det vil kun koste ham kr. 500,- (som formodentligt vil blive
tilbage betalt hvis han vinder) På samme adresse kan I læse om tidligere
afgørelser hvor I måske vil finde noget som ligner jeres tilfælde?

/hans

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-01-04 22:28

On Thu, 15 Jan 2004 15:19:01 +0100, "hans"
<klipjulepynt@blivbachelor.dk> wrote:

>Da der er tale om (konkurenten) må det vel forventes at denne konkurent er
>og VAR vel vidende om din vens virksomhed

Ja han har forsøgt at købe den !

>og derved må det vel være en
>overtrædelse af markedsførings loven at konkurenten på denne måde ønsker at
>"stjæle" din vens kunder?

ja det gør han jo , da dem der søger på www bliver omstillet direkte
fra hans navn til konkuranten .....

>Prøv http://www.domaeneklager.dk/ hvor jeg vurderer din vens chancer at være
>meget gode og det vil kun koste ham kr. 500,- (som formodentligt vil blive
>tilbage betalt hvis han vinder)

mon ikke han gør det ....jeg er jo ikke jurist men tænkte jeg ville
lige undersøge sagen b.la her

>På samme adresse kan I læse om tidligere
>afgørelser hvor I måske vil finde noget som ligner jeres tilfælde?

tak skal du have

--
Med Venlig Hilsen
Helle Andersen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-01-04 19:23

Helle Andersen <ikke@tilmail-svar i gruppen.com> wrote:

> [...]
> blevet vedligeholdt og domænenavnet er ikke blevet betalt - nu har
> konkurenten så taget domæne navnet da det var ledigt og derfra linker

Tip! Firmaet behøver ikke at have en hjemmeside, de kan nøjes med at
betale for sit domæne hos <http://www.dk-hostmaster.dk> vist nok 75,-
kr. årligt.

Flemming Rubini