|
| Reperation under reklamationsretten. Fra : Jochke |
Dato : 14-01-04 00:57 |
|
Kan man kræve en udlåns tlf(mobil) hvis ens egen er sendt til reperation på
reklamationsretten?
Hvis ja. Skal det da være en tilsvarende model? Eller er det nok den kan
ringe?
Jeg kan ikke lige se noget i købeloven, men synes altid de der
forbrugerprogrammer siger sælgeren skal stille en til rådighed. Eller mener
de måske at det er god service at stille denne til rådighed.
/Jochke
| |
Martin / Fårevejle (14-01-2004)
| Kommentar Fra : Martin / Fårevejle |
Dato : 14-01-04 01:20 |
|
Eller mener
> de måske at det er god service at stille denne til rådighed.
>
Kort sagt: Ja. Du har ikke krav på andet end en rep inden for "rimelig" tid.
| |
Kenneth N. Rasmussen (14-01-2004)
| Kommentar Fra : Kenneth N. Rasmussen |
Dato : 14-01-04 06:36 |
|
"Jochke" <ask@me.com> skrev i en meddelelse
news:bu20k9$2qj7$1@news.cybercity.dk...
> Kan man kræve en udlåns tlf(mobil) hvis ens egen er sendt til reperation
på
> reklamationsretten?
>
> Hvis ja. Skal det da være en tilsvarende model? Eller er det nok den kan
> ringe?
>
> Jeg kan ikke lige se noget i købeloven, men synes altid de der
> forbrugerprogrammer siger sælgeren skal stille en til rådighed. Eller
mener
> de måske at det er god service at stille denne til rådighed.
>
> /Jochke
>
Forbruger programmer.....de samme der siger at vi nu, med den nye købelov,
er bedre stillet end vi var før ?
Kenneth
| |
Kristian Storgaard (14-01-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 14-01-04 07:43 |
|
"Kenneth N. Rasmussen" <knr@hudii.nospam..dk> skrev:
> Forbruger programmer.....de samme der siger at vi nu, med den nye købelov,
> er bedre stillet end vi var før ?
Hvilket er korrekt. Alle de ændringer der er gennemført i købeloven i 2002
er til gavn for forbrugeren.
/kristian
| |
Morten Fruergaard (14-01-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 14-01-04 12:47 |
|
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC2AA392.5ACD%kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk...
> "Kenneth N. Rasmussen" <knr@hudii.nospam..dk> skrev:
>
> > Forbruger programmer.....de samme der siger at vi nu, med den nye
købelov,
> > er bedre stillet end vi var før ?
>
> Hvilket er korrekt. Alle de ændringer der er gennemført i købeloven i 2002
> er til gavn for forbrugeren.
Ja, men det er bare sørgelig at de fleste butikker har fået øjne op for, at
det med den tidligere købelov altid var kunden der havde bevisbyrden og nu
de sidste 18 måneder. Der er langt flere der i dag har problemer i
forbindelse med en reklamation efter 7 måneder end der var med den gamle
købelov.
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
| |
Bertel Lund Hansen (14-01-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 14-01-04 13:34 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev:
>> Hvilket er korrekt. Alle de ændringer der er gennemført i købeloven i 2002
>> er til gavn for forbrugeren.
>Ja, men det er bare sørgelig at de fleste butikker har fået øjne op for, at
>det med den tidligere købelov altid var kunden der havde bevisbyrden og nu
>de sidste 18 måneder.
Ja. Loven stiller forbrugeren bedre end den gamle lov. Butikkerne
stiller os dårligere end den gamle praksis og somme tider
dårligere end loven tillader.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
HKJ (14-01-2004)
| Kommentar Fra : HKJ |
Dato : 14-01-04 07:17 |
|
"Jochke" <ask@me.com> wrote in message
news:bu20k9$2qj7$1@news.cybercity.dk...
> Kan man kræve en udlåns tlf(mobil) hvis ens egen er sendt til reperation
på
> reklamationsretten?
>
> Hvis ja. Skal det da være en tilsvarende model? Eller er det nok den kan
> ringe?
>
> Jeg kan ikke lige se noget i købeloven, men synes altid de der
> forbrugerprogrammer siger sælgeren skal stille en til rådighed. Eller
mener
> de måske at det er god service at stille denne til rådighed.
Et godt sted at få information er www.fs.dk der kan du læse afgørelser fra
forbrugerklagenævnet.
Her er noget fra en sag:
-------------------
6.4.4. Da en mobiltelefon kort tid efter købet viste sig at være
mangelfuld, krævede forbrugeren telefonen ombyttet. Da den erhvervsdrivende
ikke havde godtgjort, at den valgte beføjelse ville påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger, anså nævnet forbrugerens omleveringskrav for
berettiget
-------------------
www.fi.dk har også tolket de nyeste afgørelser fra nævnet og her er deres
konklusion:
http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/11122003/2/
Og de mener helt klart at du har krav på en lånetelefon eller reparation
indenfor få dage.
| |
Bertel Lund Hansen (14-01-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 14-01-04 11:45 |
| | |
Rune Wold (14-01-2004)
| Kommentar Fra : Rune Wold |
Dato : 14-01-04 15:28 |
|
HKJ wrote:
[klip]
> Og de mener helt klart at du har krav på en lånetelefon eller reparation
> indenfor få dage.
Jeg mener ikke, at der står, at man har *krav* på en lånetelefon. Der
står til gengæld, at sælger *bør* stille en lånetelefon til rådighed.
Formuleringen er vigtig, idet spørgsmålet om lånetelefon stilles til
rådighed, kun er et moment i afvejningen af, om den tidsmæssige
betingelse "inden rimelig tid" er sprungetl, jf. også kristians indlæg.
/Rune Wold
| |
Kristian Storgaard (14-01-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 14-01-04 07:50 |
|
"Jochke" <ask@me.com> skrev:
> Kan man kræve en udlåns tlf(mobil) hvis ens egen er sendt til reperation på
> reklamationsretten?
Kort svar: Nej, du kan ikke kræve det. Men i vurderingen af, om reparationen
af din mobil er sket inden "rimelig tid" (hvilket er købelovens krav) indgår
det som et moment at du evt. har fået en lånetelefon.
Se købelovens § 79
"§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for
rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art,
mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om
sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens
rådighed.[...]"
> Hvis ja. Skal det da være en tilsvarende model? Eller er det nok den kan
> ringe?
Tjah. Det er et godt spørgsmål. Jeg vil mene at det er nok at den har de
mest grundlæggende funktioner, men det er nok en mere konkret vurdering.
> Jeg kan ikke lige se noget i købeloven, men synes altid de der
> forbrugerprogrammer siger sælgeren skal stille en til rådighed. Eller mener
> de måske at det er god service at stille denne til rådighed.
Det er selvfølgelig god service at give en lånetelefon, og en del butikker
gør det også. Nogen reklamerer ligefrem med det.
/kristian
| |
Jochke (14-01-2004)
| Kommentar Fra : Jochke |
Dato : 14-01-04 17:30 |
|
"Jochke" <ask@me.com> wrote in message
news:bu20k9$2qj7$1@news.cybercity.dk...
> Kan man kræve en udlåns tlf(mobil) hvis ens egen er sendt til reperation
på
> reklamationsretten?
Tak for jeres svar. Mener heller ikke jeg kan finde noget om det. Har nemlig
haft en kunde der klagede over vi ikke havde en tlf magen til hans som han
kunne låne mens hans egen er til rep. Han lød meget overbevisende om at han
havde snakket med forbrugerstyrelsens jurister, og de sagde der var faldet
flere afgørelser om at vi skal stille ham en tilsvarende tlf til rådighed.
Nu må vi se hvordan sagen så ender.
/Jochke
| |
|
|