Råd søges vedr. stjålet kat
Fra : Ian O.

Dato : 11-01-04 19:05

Hej NG

Jeg har postet nedenstående indlæg i dk.fritid.dyr.kat hvor en venlig sjæl
har henvist mig hertil.
Jeg poster indlægget i sin fulde længde og håber, nogen gider læse det og
måske har et råd. Feks vil jeg gerne vide, hvorvidt det er sandt, at
politiet ikke kan hjælpe mig.
Supplerende kan jeg sige, at jeg har stillet det samme spørgsmål til
advokaterne på www.raadogret.dk og venter svar indenfor max 5 arbejdsdage.
---
Hej NG.

Her er en lille trist historie fra det virkelige liv, som jeg vil dele med
jer i håb om, at nogen har et godt råd, for jeg aner ikke hvad jeg skal
gøre. Jeg skal prøve at gøre det kort:

Da jeg i fredags kom hjem fra arbejde, opdagede jeg (i bedste amerikanske
film-stil), at min forlovede var rejst med alle sine ting (godt og vel).
Det var naturligvis et grimt chock at komme hjem til, da jeg intet anede,
men værst af alt var dog, at hun havde taget min dejlige kastrerede hankat
med sig!
Desuden alle ringbind gennemrodet og papirerne fra Kattens Værn, hvor han
naturligvis er registreret i mit navn, var væk!
Jeg går ud fra dette er sket for at jeg ikke kunne melde ham savnet i
registeret, samt at hun måske ændrer ham til sit navn. Desuden manglede alt
tilbehør, kurv, transportkasse, madskåle osv.

Jeg synes naturligvis det er forfærdeligt at uskyldige dyr skal komme i
vejen for to voksne menneskers uoverensstemmelser, og selvom det vel var
"vores" kat så længe han boede her i huset, så støder det mig alligevel. Da
jeg ved, alle herinde er meget store dyrevenner, skal jeg for
retfærdighedens skyld skynde mig at nævne, at jeg ikke tvivler på, hun
passer godt på ham, men alligevel.

Jeg har talt med politiet, som intet kan gøre så længe det drejer sig om en
levende ting. De kunne kun anbefale mig at gå rettens vej, hvis jeg MEGET
gerne ville have ham igen, da det jo er temmelig dyrt, som de sagde.

Jeg har også ringet til Kattens Værn, og det er lykkedes mig at få oplyst
hans øremærke igen, og melde ham savnet. Jeg må indrømme jeg synes det er
pinligt at ringe og fortælle historien til disse instanser (det virker så
barnligt), men jeg hvis der er noget som helst jeg kan gøre så vil jeg
altså.
Det kommer let til at virke som to menneskers muddekastning der manifesteres
i et dyr, men sådan mener jeg ikke det er -jeg vil _virkelig_ gerne have ham
igen.

Jeg går ud fra, hun ikke kan ændre ham til sit navn, når han er meldt
savnet, og havde måske også håbet på, hun blev stoppet, hvis hun feks tog
ham til dyrlæge, men da både ekskæresten og katten p.t. er hos hendes mor
(som er opdrætter af Ragdolls i Esbjerg og bruger en privat sort dyrlæge til
alle sine katte) skal jeg vist ikke håbe på dette

Det er lykkedes mig igår at få telefonisk kontakt med hende, og efter lidt
tid fået hende til at indrømme at hun har katten, men hun gjorde mig det dog
klart, at hun vil "nægte at vide hvor han er" såfremt jeg feks går rettens
vej.

Her er så mit spørgsmål omsider: Hvad pokker gør jeg? Så længe min
ekskærestes argumenter er ting som "jeg elsker ham mere end dig, og derfor
får du ham ikke!", er dialog i hvert fald udelukket (tro mig, jeg har
prøvet).
Politiet kan ikke hjælpe og jeg kan ikke selv rejse over og hente ham. Jeg
kan ikke komme på flere muligheder.

Katten er faktisk en jeg har "arvet" fra et demensafsnit på ældrecenteret
hvor jeg arbejder. Da de ikke måtte have ham mere, tog jeg ham med hjem og
vi blev meget glade for ham. Jeg er _meget_ i tvivl om, hvad jeg skal sige
til min arbejdsplads. Hele denne historie er så rodet og trist, og det er
vel egentlig knapt nok gået op for mig, så I må bære over med mig, hvis
dette er langt, rodet eller måske i virkeligheden OT, men jeg håber sådan
nogen kan give mig et råd. Jeg vil så gerne have min kat igen og føler intet
jeg kan gøre..

På forhånd 1000 tak,

Ian O.

Fra : Peter G C

Dato : 11-01-04 19:41

"Ian O." <ian@it.dk> skrev i en meddelelse

[klpi]

> Jeg har talt med politiet, som intet kan gøre så længe det drejer sig om
en
> levende ting.

At det er en levende ting er *helt* uden betydning, juridisk set.

> De kunne kun anbefale mig at gå rettens vej, hvis jeg MEGET
> gerne ville have ham igen, da det jo er temmelig dyrt, som de sagde.

Nøh - en tur i fogedretten burde kunne gøre det.

Så afsted til advokat.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ian O.

Dato : 11-01-04 20:40

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> At det er en levende ting er *helt* uden betydning, juridisk set.

Det er jeg meget glad for at høre, for faktisk husker jeg, at jeg helt
konkret spurgte vagthavende hos politiet, om "man så ikke kunne melde katten
sjålet på lige fod med feks en stjålet cykel", hvortil han svarede, at det
kunne man bestemt ikke.
Jeg må nok gå dem lidt mere på klingen.
Har i øvrigt lige fået flg svar fra Kattens Værn:

"Mit råd til dig vil være, skriftligt at rette henvendelse til Politiet og
melde hende for simpelt tyveri. Katten har jo en tatovering, der henviser
til dig som juridisk ejer. Det må kunne sidestilles, med hvis hun havde
taget din cykel med dertil hørende stelnummer, velvidende den var din."

Venligst, Ian

Fra : ronnie gasseholm

Dato : 12-01-04 08:06

Hvad med at få indsamlet lidt beviser mod din eks.

En god ide var måske at optage en telefonsamtale hvor hun bekræfter at
hun har katten.

Evt. ring og snak med hende og spørg så til hvordan katten har det og
sig du meget gerne vil have den tilbage.

Så har du jo bevis mod hende og det må vel kunne bruges i retten.

Et ikke juridisk råd.
Ved du hvor hun bor så find ud af om katten er der, er den det så hent
den.
Evt. må man fjerne en rude eller lignende.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-01-04 09:03

"ronnie gasseholm" <ronnie@sitevision.dk> skrev:

> Et ikke juridisk råd.
> Ved du hvor hun bor så find ud af om katten er der, er den det så hent
> den.
> Evt. må man fjerne en rude eller lignende.

Det var dog en fantastisk ide, at opfordre til selvtægt, ulovlig indtrængen
og hærværk.

/kristian

Fra : Ian O.

Dato : 12-01-04 09:54

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message

> Det var dog en fantastisk ide, at opfordre til selvtægt, ulovlig
indtrængen
> og hærværk.

Har sjovt nok fået et tilsvarende råd i kattegruppen men må indrømme, det
ikke er min stil.
Jeg ønsker ikke at begå ulovligheder for at få ham igen.
Som sådan er det vel heller ikke lovligt at optage en samtale uden
modpartens accept, eller er det noget med, man skal oplyse det bagefter?
Jeg er begyndt at samle på sms'er. Ved ikke, og de er gyldigt
bevismateriale, men i så fald har jeg masser.
Nogle der kender til reglerne?

/Ian

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-01-04 10:08

> [...]

> Som sådan er det vel heller ikke lovligt at optage en samtale uden
> modpartens accept, eller er det noget med, man skal oplyse det bagefter?

Det er lovligt at optage en samtale som man selv deltager i (lovligheden
sluttes modsætningsvis af, at det i straffeloven er forbudt at optage
samtaler som man IKKE deltager.).
Brugen af optagelsen bagefter er begrænset af andre §§ (om privatlivets fred
populært sagt), men at afspille en sådan samtale overfor politiet er der
intet galt i.

> Jeg er begyndt at samle på sms'er. Ved ikke, og de er gyldigt
> bevismateriale, men i så fald har jeg masser.

Hvad som helst kan anvendes sm et bevis i en retssal, eller vises til
politiet. Der er ikke krav til bevisets udformning i Danmark. Det vil i
sidste ende være om til dommeren hvilken værdi de enkelte beviser tillægges.

/Per

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-01-04 10:08

"Ian O." <ian@it.dk> skrev:

> Har sjovt nok fået et tilsvarende råd i kattegruppen men må indrømme, det
> ikke er min stil.

Der er bare nogen mennesker, der ikke tænker særligt langt.

> Jeg ønsker ikke at begå ulovligheder for at få ham igen.
> Som sådan er det vel heller ikke lovligt at optage en samtale uden
> modpartens accept, eller er det noget med, man skal oplyse det bagefter?

Nej. Du kan fuldt lovligt optage en samtale du selv deltager i, også uden at
oplyse det for modparten, hverken før eller bagefter.

> Jeg er begyndt at samle på sms'er. Ved ikke, og de er gyldigt
> bevismateriale, men i så fald har jeg masser.
> Nogle der kender til reglerne?

Der er i dansk ret fri adgang til bevisførelse. Alt kan således som
udgangspunkt bruges som bevis. Det er så op til en dommmer at vurdere
bevisernes vægt.

/kristian

Fra : ronnie gasseholm

Dato : 12-01-04 15:00

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message news:<BC28226B.57F4%kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk>...

> Der er bare nogen mennesker, der ikke tænker særligt langt.

SMS'er er før blevet brugt i retssager så de er ligesågyldige som alt
andet.
Optag alle de samtaler du kan komme til.

Kristian, ja det var et råd om selvtægt, men hvis politiet ikke vil
hjælpe hvad vil du så have manden skal gøre.
Det kunne jo tænkes at kvinden blev så sur at hun på et tidspunkt slog
katten ihjæl.

Så selvtægt kan jo gøres for at begrænse skader også.

Så det med at jeg ikke tænker særligt langt den er ikke ret god.
Var jeg i situationen havde jeg fået fat i den kat mens kvinden var
ude, selvfølgelig uden at splitte hendes hus ad.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-01-04 16:39

"ronnie gasseholm" skrev 12.01.2004 14:59:

> Kristian, ja det var et råd om selvtægt, men hvis politiet ikke vil
> hjælpe hvad vil du så have manden skal gøre.

Politiet er ikke til for at løse civilretlige tvister. De kan naturligvis
tage sig af det strafferetlige aspekt i sagen (subsumeres formentlig som
tyveri).

Det Ian bør gøre, er at kontakte sin advokat og få berammet en umiddelbar
fogedforretning, evt. uden forudgående underretning. Den omtalte attest der
(formoder jeg) kan sammenholdes med en øremærkning bør være nok til at
godtgøre eller sandsynliggøre Ians krav på katten.

> Det kunne jo tænkes at kvinden blev så sur at hun på et tidspunkt slog
> katten ihjæl.

Det synes jeg ikke der er noget der tyder på, efter udtalelser som "jeg
elsker ham mere end dig, og derfor får du ham ikke!". Hvis hun i givet fald
er så desperat at hun vil slå katten ihjel, så er hun sikkert også parat til
at tage andre midler i brug.

> Så selvtægt kan jo gøres for at begrænse skader også.

Men det vil udrette en større skade, nemlig strafansvar for den der udøver
selvtægten.

> Så det med at jeg ikke tænker særligt langt den er ikke ret god.
> Var jeg i situationen havde jeg fået fat i den kat mens kvinden var
> ude, selvfølgelig uden at splitte hendes hus ad.

Det ved jeg nu ikke. Jeg kan ikke se hvilket problem selvtægt skulle løse.
Det skaber kun et nyt. Og som en anden meget rammende skrev: "Kan man mon
have katten med i fængslet."

/kristian

Fra : René

Dato : 12-01-04 14:20

Kristian Storgaard wrote:

> Det var dog en fantastisk ide, at opfordre til selvtægt, ulovlig
> indtrængen og hærværk.

Men han fik katten igen og Politiets interesse i sagen *lol*

Må man have katte med i fængsel ?

/René

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-01-04 19:50

"Ian O." <ian@it.dk> wrote in message

> [...]
alt
> tilbehør, kurv, transportkasse, madskåle osv.

Jeg ved ikke hvordan det er med katteregisteret, men jeg har lige overtaget
en 1/2 år gammel hund. Den kan jeg ikke få registreret i mit navn uden den
gamle ejers underskrift, så mon ikke du kan være rolig lige hvad det angår.

Med hensyn til Politiet, så tror jeg at jeg ville henvende mig til
politimesteren, og stille og roligt foreligge ham sagen. Katten er jo
regstreret som tilhørende dig og hun har tilegnet sig den. Jeg mener ikke at
de kan undslå sig, men måsske juristerne her i gruppen kan fortælle lidt
mere om det.

Peter

Fra : Ian O.

Dato : 11-01-04 20:17

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> wrote in message
> [...]
at
> de kan undslå sig, men måsske juristerne her i gruppen kan fortælle lidt

Det lyder fornuftigt. Tak til 2 x Peter. Er lidt mere optimistisk nu

Venligst, Ian

Fra : René

Dato : 12-01-04 14:18

Ian O. wrote:
> [...]
> Politiet kan ikke hjælpe og jeg kan ikke selv rejse over og hente
> ham. Jeg kan ikke komme på flere muligheder.

Det er, desværre, meget typisk i nogle skilsmisser at fornuft og dialog ikke
er den dominerende faktor.

Men jeg syntes bestemt at du ikke har noget grund til at være i tvivl om
hvad du skal sige til din arbejdsplads. I mine øjne kan du godt fortælle
historien som den er. Det er jo ikke dig der har taget katten.

Jeg tvivler på at Politiet kan/vil gøre ret meget. Det er nok en "bagatel"
sag som jeg tvivler på at Politiet vil bruge ressourcer på.

Mit forslag er at få en genpart af registreringsbeviset hos Kattenes Værn.

Skriv en skriftlig anmeldelse til Politiet vedlagt kopi af registreringen
hos Kattenes Værn.

Og selvfølgelig samle de beviser du kan på at hun har katten.

Prøv at få Politiet til at ringe til din ex og får dem til at forklare hende
at det ikke er helt "heldigt" at hun har taget katten. Det kan ofte være
gavnligt at Politiet "forklarer" tingene.

Jeg tror at du godt kan få Politiet til at ringe en enkelt gang. Men så kan
de nok ikke gøre ret meget mere. Desværre

/René

Fra : Ian O.

Dato : 12-01-04 14:56

"René" <eigaard@get2net.danmark> wrote in message
> Det er, desværre, meget typisk i nogle skilsmisser at fornuft og dialog
ikke
> er den dominerende faktor.

Meget enig.

> Jeg tvivler på at Politiet kan/vil gøre ret meget. Det er nok en "bagatel"
> sag som jeg tvivler på at Politiet vil bruge ressourcer på.

Jeg tog ned og besøgte dem idag, da jeg håbede på at kunne sælge sagen lidt
bedre ved at møde op, samt havde lidt flere oplysninger nu. Jeg blev bænket
hos Politi-et-eller-lederen som var meget venlig og bla rådede mig til selv
at troppe og og tale med dem. Ex'en har ganske vist flere gange gjort mig
opmærksom på, at jeg ikke ville finde nogen hjemme, hvis jeg kom, men som
han sagde "kl18 søndag aften er de fleste da hjemme..."
Han brugte en del tid på at tale med mig men lagde ikke skjul på, der ikke
var meget at gøre, med mindre de samlede nok til at køre sagen helt til tops
med dommerkendelse osv. Han mente dog stadig katten var en fælles ting
uanset det registrerede ejerskab. Desuden kvitterede han med et par morsomme
anekdoter fra lignende bodelinger, som ikke fik min "sag" til at se helt så
fjollet ud. Men alt i alt ikke nogen hjælp derfra.

> Mit forslag er at få en genpart af registreringsbeviset hos Kattenes Værn.

Det har jeg bedt dem om at sende mig.

> Skriv en skriftlig anmeldelse til Politiet vedlagt kopi af registreringen
> hos Kattenes Værn.

Yep!

> Og selvfølgelig samle de beviser du kan på at hun har katten.

Er i gang.

> Jeg tror at du godt kan få Politiet til at ringe en enkelt gang. Men så
kan
> de nok ikke gøre ret meget mere. Desværre

Næh, men det kan da være det skubber lidt på til deres indstilling med et
opkald. Prøver det hele.

/Ian