Kan man lappe en lille revne i en motorblo~
Fra : Jimmi

Dato : 23-04-01 16:22

Jeg har et problem med min mc, som opstod da jeg skulle skifte olie. Da
bundpropbolten sad rigtig godt fast, tilkaldte jeg hjælp hos en stor stærk
mand, dette resulterede desværre i at der kom to meget små revner i (vidst
nok) motorblokken. Det betyder nu at olien løber lidt for hurtigt ud. Nu er
spørgsmålet så om det på en eller anden måde er muligt at lappe de små
revner midlertidigt, eksempelvis med plastisk metal, kemisk metal eller
andet?
Da jeg har forhørt mig hos en mekanikker, som siger at hele motoren skal
skilles ad og revnerne derefter skal svejses sammen igen, hvilket er ret
dyrt (6-7000 kr.) ville jeg foretrække en midlertidig løsning.

Hvis nogen har erfaring med dette eller andre produkter, som kan tætne
revnerne igen vil jeg være meget traknemmelig for et svar.
Kunne det evt. tænkes at man kunne købe en ny (brugt) motor i stedet? I så
fald hvor findes der en mc ophugger på sjælland?

Venlig hilsen

Jimmi

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-04-01 17:36

Hvad med selv at tage motoren af, og så fjerne bundkaret, og køre hen til en
smed med det ?
Hvis du da ellers har mod på det.
Så koster det dig kun svejsningen og en ny pakning.
Jeg ved godt det måske er en stpr mundfuld, men hvis du er lidt fiks på
fingrene kan du måske klare det på denne måde.
Køb evt en værksted manuel til din maskinen.

Thomas Jensen
XJ 600s div ´96

"(De fleste) Motorcyklister er sgu mere fornuftige ! "

Fra : Morten Juel

Dato : 23-04-01 20:22

> [...]
> fingrene kan du måske klare det på denne måde.
> Køb evt en værksted manuel til din maskinen.
Ja det ville jeg nok også gøre, man må lidt bide i det sure æble, det er en
stor omgang.. men det er sq det eneste rigtige !

Mvh
Morten

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-04-01 21:12

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det ville jeg nok også gøre, man må lidt bide i det sure æble, det er
en
> stor omgang.. men det er sq det eneste rigtige !

Nu skriver du ikke hvad det er for en motorcykel, men på langt de fleste
motorcykler vil den operation kræve en total adskillelse af hele motoren, så
det bliver enten dyrt eller et stort arbejde.
Jeg lavede engang noget lignende på min Honda 600 off-roader. Dagen før min
ferietur skulle jeg lige hoppe over nogle kampesten for at imponere min
bror. Jeg kom bare ikke langt nok. Suk.
Special i Aalborg fortalte mig at det ville blive en større omgang. Jeg
satte ham ind i mit dilemma (Jeg SKAL på ferie imorgen, og den motor SKAL
være tæt, lav noget midlertidigt, så må vi fikse det når jeg kommer hjem).
Han lappede hullet med noget der ligner glasfiber. Det holdt i halvandet år.

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 24-04-01 08:16

Hvilken cykel er det?

Hvis det er som verden normaltvist er indrettet, skal du blot have fat i et
bundkar fra en hugger (ca 300 kr vil jeg tro) og så en ny pakning (100kr)
samt en skruekyndig (Hvor bor du) og en passende mængde øl, så kan det
fikses på en eftermiddag.

Mads Lund
Ninja9RT (der undergår en defragmentering)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-04-01 21:08

"Mads Lund" skrev:
-klip-
> [...]
> bundkar fra en hugger (ca 300 kr vil jeg tro) og så en ny pakning (100kr)
> samt en skruekyndig (Hvor bor du) og en passende mængde øl, så kan det
---
Hehe, er der mon en mulig frivillig her?
--
mvh Jes Vestervang
gsxr250

Fra : Armand

Dato : 27-04-01 15:34

Jimmi <jimmi@graffe.dk> skrev i en

> Da bundpropbolten sad rigtig godt fast, tilkaldte jeg hjælp hos en
stor stærk
> mand,

Spændt istedet for at løsne??
Hottip:
Gevind "under op" er noget vanskeligt noget at greje for hændernes
reflektive bevægelser, hvorfor en skraldenøgle (som jo kan justeres til
at løsne inden montering på bolthovedet!) er det ultimative værktøj til
udskruning af bundpropper!)

> dette resulterede desværre i at der kom to meget små revner i (vidst
> nok) motorblokken.

Mnjaeh - Bundkarret må det nu være!?

> Det betyder nu at olien løber lidt for hurtigt ud.

Olie kan da ikke "løbe for hurtigt ud" derved at det enten skal blive
indenfor, uden så meget som et dryp på underlaget, eller skal løbe fra
så hurtigt som muligt ved aftapning (for at få så meget af "det løse"
med!)!

> [...]
de små
> revner midlertidigt, eksempelvis med plastisk metal, kemisk metal

Svært at vurdere størrelse og definitionen "revne" herigennem :-/

> [...]
skal
> skilles ad og revnerne derefter skal svejses sammen igen, hvilket er

Kom med navnet på den jødeka'l!
han er kun ude på at snyde dig (og dermed også vi andre!)

>..............ville jeg foretrække en midlertidig løsning.

Den sikreste midlertidige løsning ville være at tætne hele gevindområdet
med noget beg-agtigt stuff; men eftersom at det vil fordre afmontering
af bundkarret, vil det ligesåvel svare sig at få skidtet repareret ved
den nærmeste smed (større gevind eller sammensvejsning og efterfølgende
skæring af samme gevind).

--
Armand.

Fra : Morten Schmidt

Dato : 27-04-01 19:36

Det lyder ikke godt........man behøver vel ikke at svejse hullet til. der
findes et reperationssæt til sådan noget, man borer hullet op og skærer et
større gevind med samme stigning (afstand mellem rynkerne) og med et
specialværktøj skruer man et nyt gevind i............Det findes i sæt form
der haves på de fleste reperations værksteder (behøver ikke at være
motorcykelforhandlere) landet over........kan ikke lige komme på hvad det
hedder det princip.

Ulempen er at du vil få spåner ind i motoren..........men held og lykke

Mvh
Morten
XJ 600 87´

Fra : Biker Mike

Dato : 30-04-01 21:17

Det hedder helicoil, men er bedst til "lange" bundgevind og der er vist ikke
mange rynker og bund på sådan en bundskrue, jeg ville nok foretrække svejse
og
gevind skære metoden.

Hilsen Michael

Fra : Armand

Dato : 30-04-01 23:11

Biker Mike <dko12134@vip.cybercity.dk> skrev i en
> Det hedder helicoil, men er bedst til "lange" bundgevind og der er
vist ikke
> mange rynker og bund på sådan en bundskrue, jeg ville nok foretrække
> svejse og gevind skære metoden.

Ud fra beskrivelsen lyder det også som at revnerne er længere/dybere end
det der skæres væk før iskruning af en Helicoil :-/

--
Armand.