|
| Oil strainer - hvad er det??? (Yamaha XT 3~ Fra : Robert A. Hansen |
Dato : 08-02-04 02:28 |
|
Hej igen,
jeg har lige et spørgsmål.
Se evt. billeder i binaer.motor - "Oil strainer".
Jeg har netop skiftet olie, og til min forbavselse så jeg, at jeg hverken
har pakning, fjeder eller oil strainer bag min bundskrue (skrue til
aftapning af olie), som min owners manual siger at jeg har... Min Clymer
siger også, at jeg har en sådan.
Først: Hvad skal en oil strainer gøre godt for?? (og hvad hedder sådan een
på dansk?).
Og slutteligt: Har det nogen betydning at jeg ikke har en sådan? (Har der
mon nogensinde været sådan een?).
Jeg formoder at det er ok, at der ingen pakning er, så længe olien bliver
indenbords, og det gør den?
--
Med venlig hilsen
Robert A. Hansen
Yamaha XT 350
http://dfmc.dk/480
Fjern REMOVE i mail-adressen ved direkte svar!
| |
Brian Lænø (08-02-2004)
| Kommentar Fra : Brian Lænø |
Dato : 08-02-04 08:40 |
|
"Robert A. Hansen" skrev
> Hej igen,
>
> jeg har lige et spørgsmål.
>
> Se evt. billeder i binaer.motor - "Oil strainer".
>
> Jeg har netop skiftet olie, og til min forbavselse så jeg, at jeg hverken
> har pakning, fjeder eller oil strainer bag min bundskrue (skrue til
> aftapning af olie), som min owners manual siger at jeg har... Min Clymer
> siger også, at jeg har en sådan.
>
> Først: Hvad skal en oil strainer gøre godt for?? (og hvad hedder sådan een
> på dansk?).
>
> Og slutteligt: Har det nogen betydning at jeg ikke har en sådan? (Har der
> mon nogensinde været sådan een?).
> Jeg formoder at det er ok, at der ingen pakning er, så længe olien bliver
> indenbords, og det gør den?
>
Den virker nok lige som en ventil, så den lukke af for olien, selv om
bundskruen bliver løsnet.
På den måde kan man skrue bundskruen helt løs, uden at der løber olie ud
over værktøj / hænder.
Den virker sikkert også som magnet, så den kan fast holde evt. metal spåner.
--
Brian
Cagiva Elefant 750
| |
Claus Rittig (08-02-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 08-02-04 10:00 |
|
"Robert A. Hansen" <REMOVEdalton@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:TggVb.86308$jf4.5478621@news000.worldonline.dk...
> Jeg formoder at det er ok, at der ingen pakning er, så længe olien bliver
> indenbords, og det gør den?
Nej, det er ikke ok. Uden pakning vil der før eller senere opstå en læk, og
den opdager du næppe før det er for sent. Løb ikke den risiko for at spare
en 20'er.
Rittig
| |
Ole (08-02-2004)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 08-02-04 10:38 |
|
Olie si/filter, typisk til at tage gravhunde, dørpumper, spåner osv. bør
renses ved olieskift så man fra gang til gang kan se "spånudviklingen".
Ole
"Robert A. Hansen" <REMOVEdalton@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:TggVb.86308$jf4.5478621@news000.worldonline.dk...
> Hej igen,
>
> jeg har lige et spørgsmål.
>
> Se evt. billeder i binaer.motor - "Oil strainer".
>
> Jeg har netop skiftet olie, og til min forbavselse så jeg, at jeg hverken
> har pakning, fjeder eller oil strainer bag min bundskrue (skrue til
> aftapning af olie), som min owners manual siger at jeg har... Min Clymer
> siger også, at jeg har en sådan.
>
> Først: Hvad skal en oil strainer gøre godt for?? (og hvad hedder sådan een
> på dansk?).
>
> Og slutteligt: Har det nogen betydning at jeg ikke har en sådan? (Har der
> mon nogensinde været sådan een?).
> Jeg formoder at det er ok, at der ingen pakning er, så længe olien bliver
> indenbords, og det gør den?
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Robert A. Hansen
> Yamaha XT 350
> http://dfmc.dk/480
>
> Fjern REMOVE i mail-adressen ved direkte svar!
>
>
| |
Allan Bojesen (08-02-2004)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 08-02-04 11:04 |
|
Robert A. Hansen wrote:
> Først: Hvad skal en oil strainer gøre godt for?? (og hvad hedder
> sådan een på dansk?).
Direkte oversat betyder strainer si og eller filter. Og det kan godt passe
med den placering den har, den sidder som et grovfilter. Forestiller mig at
olien kommer oppefra og ude på siden af strainer og skal op igénnem
"straineren" på sin videre færd. hvad der er i olien af større urenheder vil
blive fanget sien og lægge sig på magneten.
> Og slutteligt: Har det nogen betydning at jeg ikke har en sådan? (Har
> der mon nogensinde været sådan een?).
> Jeg formoder at det er ok, at der ingen pakning er, så længe olien
> bliver indenbords, og det gør den?
Jeg ville skynde mig at få fat i en, samt fjederen der skal holde presset
ind mod et eller andet. Pakningen ville jeg også sørge for blev monteret.
Bare for en sikkerheds skyld.
Allan Bojesen
| |
Robert A. Hansen (08-02-2004)
| Kommentar Fra : Robert A. Hansen |
Dato : 08-02-04 12:22 |
|
Kan man forestille sig (læs: frygte) at selve magnetdimsen/fjederen er
"forsvundet ind i motoren?
--
Med venlig hilsen
Robert A. Hansen
Yamaha XT 350
http://dfmc.dk/480
Fjern REMOVE i mail-adressen ved direkte svar!
"Allan Bojesen" <allan@NOSPAM.dkfritidmotorcykler.dk> wrote in message
news:4026097f$0$147$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Robert A. Hansen wrote:
> > Først: Hvad skal en oil strainer gøre godt for?? (og hvad hedder
> > sådan een på dansk?).
>
> Direkte oversat betyder strainer si og eller filter. Og det kan godt passe
> med den placering den har, den sidder som et grovfilter. Forestiller mig
at
> olien kommer oppefra og ude på siden af strainer og skal op igénnem
> "straineren" på sin videre færd. hvad der er i olien af større urenheder
vil
> blive fanget sien og lægge sig på magneten.
>
| |
Allan Bojesen (08-02-2004)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 08-02-04 13:31 |
|
Robert A. Hansen wrote:
> Kan man forestille sig (læs: frygte) at selve magnetdimsen/fjederen er
> "forsvundet ind i motoren?
Nej det tror jeg ikke. Magneten, hvis der er en sådan, er som regel en del
af bundproppen. Fjeder og si er sikkert bare ikke blevet genmonteret på
grund af glemsomhed eller uvidenhed. Du vil garanteret have hørt til det,
hvis delene lå løs i motoren.
Der skal nok komme nogen på banen med eksakt viden om "konstruktionen"
Allan Bojesen
| |
Robert A. Hansen (08-02-2004)
| Kommentar Fra : Robert A. Hansen |
Dato : 08-02-04 14:04 |
|
"Allan Bojesen" <allan@NOSPAM.dkfritidmotorcykler.dk> wrote in message
news:40262bea$0$149$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Robert A. Hansen wrote:
> > Kan man forestille sig (læs: frygte) at selve magnetdimsen/fjederen er
> > "forsvundet ind i motoren?
>
> Nej det tror jeg ikke. Magneten, hvis der er en sådan, er som regel en del
> af bundproppen. Fjeder og si er sikkert bare ikke blevet genmonteret på
> grund af glemsomhed eller uvidenhed. Du vil garanteret have hørt til det,
> hvis delene lå løs i motoren.
Så ånder jeg lettet op igen...
>
> Der skal nok komme nogen på banen med eksakt viden om "konstruktionen"
>
Mens vi venter.... Jeg "faldt" over en såkaldt "Magnet-olie-aftapningsskue,
14x1.5, inkl. pakning" hos DinMC.dk, desværre bare ikke til min XT 350, men
alle andre XT'ere er selfølgelig dækket... :-/
Mvh Robert
| |
Armand (08-02-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 08-02-04 12:12 |
|
"Robert A. Hansen" <REMOVEdalton@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:TggVb.86308$jf4.5478621@news000.worldonline.dk...
>
> jeg har lige et spørgsmål.
>
> Se evt. billeder i binaer.motor - "Oil strainer".
>
> Jeg har netop skiftet olie, og til min forbavselse så jeg, at jeg hverken
> har pakning, fjeder eller oil strainer bag min bundskrue (skrue til
> aftapning af olie), som min owners manual siger at jeg har... Min Clymer
> siger også, at jeg har en sådan.
> Først: Hvad skal en oil strainer gøre godt for?? (og hvad hedder sådan een
> på dansk?).
> Og slutteligt: Har det nogen betydning at jeg ikke har en sådan? (Har der
> mon nogensinde været sådan een?).
> Jeg formoder at det er ok, at der ingen pakning er, så længe olien bliver
> indenbords, og det gør den?
Jeg fatter ikke mekanikken bag den sag!
Fjeder og kugle ligner en ekstern montering af den overtryks-mekanisme der
plejer at sidde monteret integreret i oliepumpen; men det kan det ikke være,
eftersom at fraværet i så fald vil medføre manglende olietryk i
smøresystemet (= al olien fiser dén vej ud når fjedertrykket ikke er der som
modstand).
Måske at mekanismen skyldes at der findes to adskilte oliesumpe, som
derigennem begge kan tømmes uden at risikere at mekanikeren glemmer at
udskrue en indre bundprop :-/
Anyhow - Det er givetvis ikke sundt at bruge motoren uden en sådan
original-montering!!
Rittig kom lidt hurtigt forbi den sag, måske for ikke at skulle indrømme at
han heller ikke ved noget derom :-/ På den anden side, så er han primært
XL-mand, så det er måske Søren Lindholdt der skal vide nærmere!?
SØREN??
--
Armand.
(teknisk nysgerrig)
| |
Claus Rittig (08-02-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 08-02-04 21:45 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c055ld$m78$5@news.cybercity.dk...
> Rittig kom lidt hurtigt forbi den sag, måske for ikke at skulle indrømme
at
> han heller ikke ved noget derom :-/ På den anden side, så er han primært
> XL-mand, så det er måske Søren Lindholdt der skal vide nærmere!?
Jeg sætter en ære i ikke at vide noget om Yamaha'er
Rittig
(Som faktisk aldrig har haft en XT)
| |
Robert A. Hansen (08-02-2004)
| Kommentar Fra : Robert A. Hansen |
Dato : 08-02-04 23:56 |
|
"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:c066h9$2gad$1@news.dansketelecom.com...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:c055ld$m78$5@news.cybercity.dk...
>
> > Rittig kom lidt hurtigt forbi den sag, måske for ikke at skulle indrømme
> at
> > han heller ikke ved noget derom :-/ På den anden side, så er han primært
> > XL-mand, så det er måske Søren Lindholdt der skal vide nærmere!?
>
> Jeg sætter en ære i ikke at vide noget om Yamaha'er
>
> Rittig
> (Som faktisk aldrig har haft en XT)
>
Faktisk er der ikke nogen grund til IKKE at vide noget om en oil strainer
(!), de fleste køretøjer (mc's, biler og traktorer) har åbenbart en sådan,
og det er ikke synonymt med oliefilteret.
Det er nu okay ikke at vide noget om Yam'er, men derfra til at kunne sætte
en ære i det... hmmm... Det holder sq ik' =;)
I min søgen efter info om ovenstående faldt jeg over en engelsk tråd om at
rense den brugte motorolie... er der nogen som har hørt om det?
De gik åbenbart meget op i at filtrere olien gennem papirposer eller
stofposer. Efter en uges tid skulle den sure grimme sorte olie være løbet
gennem papirposen og være blevet helt klar...
Men det svarer vel ikke til at olien er blevet "ny"? Olien er vel stadig
"slidt", eller ligger "sliddet" i de sodpartikler som filtreres fra (og som
gør olien sort)??
--
Robert A. Hansen
| |
Ib Jakobsen (09-02-2004)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 09-02-04 00:06 |
|
"Robert A. Hansen" wrote:
> I min søgen efter info om ovenstående faldt jeg over en engelsk tråd om at
> rense den brugte motorolie... er der nogen som har hørt om det?
> De gik åbenbart meget op i at filtrere olien gennem papirposer eller
> stofposer. Efter en uges tid skulle den sure grimme sorte olie være løbet
> gennem papirposen og være blevet helt klar...
> Men det svarer vel ikke til at olien er blevet "ny"? Olien er vel stadig
> "slidt", eller ligger "sliddet" i de sodpartikler som filtreres fra (og som
> gør olien sort)??
Emnet har lige været op her. Men det jeg lige har læst så gør firmaet som Dansk
Olie Genbrug det at de centrifugerer olien og dermed mekanisk separerer olien og
partikler. Ved hjælp at kemikalier skilles olien og tilsætningsstoffer. Tilbage
haves baseolien. Den sælges til olieselskaberne og indgår i produktion af ny
smøreolie. På skibsmotorer er oliecentrifuger en del af maskinrummet.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Soren Lindholt (09-02-2004)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 09-02-04 10:33 |
|
Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
> Rittig kom lidt hurtigt forbi den sag, måske for ikke at skulle indrømme
at
> han heller ikke ved noget derom :-/ På den anden side, så er han primært
> XL-mand, så det er måske Søren Lindholdt der skal vide nærmere!?
>
> SØREN??
>
Jeg ved kun at XT350 er vældig følsom mht olietryk og sådan, og jeg kan
hjælpe med hvad nyt stempel, ventiler og sådan koster.
Jeg vil også sige at tingene bør være der, de har nok en funktion.
Noget andet er, det er ikke meningen at man skal løsne bundskrue for at
tappe olie af, det er der en olieaftapningsskrue til.
Søren
| |
Armand (09-02-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-02-04 16:56 |
|
"Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en meddelelse
news:01c3eeef$bad56ed0$bf0b12ac@pc4148...
>
> Jeg ved kun at XT350 er vældig følsom mht olietryk og sådan, og jeg kan
> hjælpe med hvad nyt stempel, ventiler og sådan koster.
Av!Lyder som dyrt købte erfaringer
> Jeg vil også sige at tingene bør være der, de har nok en funktion.
> Noget andet er, det er ikke meningen at man skal løsne bundskrue for at
> tappe olie af, det er der en olieaftapningsskrue til.
Aha!
Jeg studsede godtnok over at afbildningen viser at pågældende "prop" sidder
i et af motorens sidedæksler!
Men hva' sitter den så dér for??
--
Armand.
| |
Robert A. Hansen (09-02-2004)
| Kommentar Fra : Robert A. Hansen |
Dato : 09-02-04 18:50 |
|
> Noget andet er, det er ikke meningen at man skal løsne bundskrue for at
> tappe olie af, det er der en olieaftapningsskrue til.
Sorry, min fejl, det _er_ en olieaftapningsskrue. Ifølge min håndbog er det
også den der skal bruges til at tappe olie af ved olieskift...
-Robert
| |
Soren Lindholt (09-02-2004)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 09-02-04 23:43 |
|
"Robert A. Hansen" <REMOVEdalton@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:dLPVb.87088$jf4.5511793@news000.worldonline.dk...
>
> > Noget andet er, det er ikke meningen at man skal løsne bundskrue for at
> > tappe olie af, det er der en olieaftapningsskrue til.
>
> Sorry, min fejl, det _er_ en olieaftapningsskrue. Ifølge min håndbog er
det
> også den der skal bruges til at tappe olie af ved olieskift...
>
> -Robert
>
Ooh, dvs du har den der dims, du har bare kigget det gale sted?? Kan være
jeg har en adskilt motor i værkstedet som jeg kan tage et billede af... skal
se efter en af dagene, jeg husker ikke om jeg har gemt sagerne... det har
jeg sikekrt..
Søren
>
>
| |
Robert A. Hansen (10-02-2004)
| Kommentar Fra : Robert A. Hansen |
Dato : 10-02-04 20:26 |
|
>
> Ooh, dvs du har den der dims, du har bare kigget det gale sted?? Kan være
> jeg har en adskilt motor i værkstedet som jeg kan tage et billede af...
skal
> se efter en af dagene, jeg husker ikke om jeg har gemt sagerne... det har
> jeg sikekrt..
> Søren
>
Aaaah, nu tror jeg snart at tingene er ved at falde på plads i min hjerne...
det tog sq også sin tid!
1. Jeg har en aftapninsskrue på højre side (uden o-ring, og det skal der vel
ikke være??).
2. Jeg har min bundprop (drain plug) på undersiden af moteren.
3. Min hjerne fortalte mig at det var een og samme ting... Men jeg har vist
ikke læst nok på lektien.
Efter jeg gennemgik min Clymer -ret- grundigt, fattede jeg det omsider
Og nu kan jeg godt udlede af teksten, at der både er en 1'er og 2'er.
Faktisk var der også billede af begge skruer!
Jeg tror jeg fjerner mit skjold, bare for at se hvordan sådan en bundskrue
ser ud... det ville være rart at vide.
I min manual står der, at man skal bede sin Yamaha forhandler om at udføre
den nødvendige service i forbindelse med denne oil strainer. Ehh, er der
noget specielt i det? Ud over at den nok kan fortælle lidt om motorens
tilstand?
Kan jeg selv udføre denne service? Den skal vel bare ud, renses lidt for
urenheder, hvis nettet ikke er ødelagt, i med den igen, evt. med en ny
o-ring, og det var det?
Eller skal jeg holde snitterne væk?
--
Med venlig hilsen
Robert A. Hansen
Yamaha XT 350
http://dfmc.dk/480
Fjern REMOVE i mail-adressen ved direkte svar!
| |
Soren Lindholt (11-02-2004)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 11-02-04 13:09 |
|
Robert A. Hansen <REMOVEdalton@tiscali.dk> wrote in article
> 1. Jeg har en aftapninsskrue på højre side (uden o-ring, og det skal der
vel
> ikke være??).
Måske en pakning eller oring var på sin plads
> 2. Jeg har min bundprop (drain plug) på undersiden af moteren.
> 3. Min hjerne fortalte mig at det var een og samme ting... Men jeg har
vist
> ikke læst nok på lektien.
>
> Jeg tror jeg fjerner mit skjold, bare for at se hvordan sådan en
bundskrue
> ser ud... det ville være rart at vide.
>
> I min manual står der, at man skal bede sin Yamaha forhandler om at
udføre
> den nødvendige service i forbindelse med denne oil strainer. Ehh, er der
> noget specielt i det? Ud over at den nok kan fortælle lidt om motorens
> tilstand?
> Kan jeg selv udføre denne service? Den skal vel bare ud, renses lidt for
> urenheder, hvis nettet ikke er ødelagt, i med den igen, evt. med en ny
> o-ring, og det var det?
> Eller skal jeg holde snitterne væk?
>
> --
> Med venlig hilsen
Jeg vil sige hold snitterne...den kan vel nærmest ikke gå i stykker hvis
ikke det er udefra kommende påvirkning.... bundskruen er en stor prop på
størrelse med en 5krone, med stor sekskant, måske 19 mm eller sådan noget.
Du kan se tegninger på www.partsfish.com, XT350, tegningen "OIL PUMP"
Soren
| |
Robert A. Hansen (11-02-2004)
| Kommentar Fra : Robert A. Hansen |
Dato : 11-02-04 21:58 |
|
"Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> wrote in message
news:01c3f097$c8f42fc0$bf0b12ac@pc4148...
>
>
> Måske en pakning eller oring var på sin plads
>
> Jeg vil sige hold snitterne...den kan vel nærmest ikke gå i stykker hvis
> ikke det er udefra kommende påvirkning.... bundskruen er en stor prop på
> størrelse med en 5krone, med stor sekskant, måske 19 mm eller sådan noget.
>
> Du kan se tegninger på www.partsfish.com, XT350, tegningen "OIL PUMP"
>
Takker, jeg holder snitterne for mig selv Og finder en pakning eller
o-ring til olieaftapperen...
--
Med venlig hilsen
Robert A. Hansen
| |
|
|